Badania marketingowe na użytek decyzji menedżerskich
Książka Badania marketingowe na użytek decyzji menedżerskich wpisuje się w
aktualny i ważny nurt rozważań na temat roli informacji i wiedzy w zarządzaniu
współczesną organizacją.
Rosnące znaczenie informacji i wiedzy w biznesie jest pochodną głębokich i coraz
szybciej dokonujących się zmian w jego otoczeniu, co skutkuje wzrostem niepewności i
ryzyka w działalności przedsiębiorstwa. Tworzy się nowe środowisko biznesu, w którym
informacja oraz umiejętność przekształcenia jej w unikatową wiedzę stają się
kluczowymi elementami podnoszenia poziomu konkurencyjności organizacji i budowania jej
relatywnie trwałej przewagi konkurencyjnej.
Autorzy książki – pracownicy naukowi Wydziału Zarządzania Uniwersytetu
Łódzkiego – koncentrują się na przedstawieniu roli informacji, pozyskiwanych
głównie w drodze badań marketingowych, w podejmowaniu decyzji menedżerskich.
Opierając się na wszechstronnych studiach literaturowych, podejmują próbę
wyjaśnienia istoty informacji i jej znaczenia w zarządzaniu modelem biznesowym
przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem relacji: potrzeby informacyjne –
decyzje marketingowe. W zasadniczej części pracy prezentują wyniki szeroko zakrojonych
badań empirycznych wśród przedsiębiorstw. Poza diagnozą stanu i uwarunkowań badań
marketingowych podejmowanych przez polskie przedsiębiorstwa, w książce dokonano oceny
użyteczności tychże badań w procesach decyzyjnych.
Prezentowana praca jest jedną z nielicznych publikacji poświęconych ocenie
wykorzystania wyników badań marketingowych w rozwiązywaniu konkretnych problemów
rynkowych. Za nowatorskie można uznać badania dotyczące informacyjnych podstaw
negocjacji biznesowych.
Książka ma liczne walory metodyczne, poznawcze i praktyczne. Jest adresowana do
szerokiego grona odbiorców. Treści pracy mogą być inspirujące dla pracowników
naukowych zajmujących się problematyką zarządzania informacjami, a przede wszystkim
marketingu. Poruszono w niej także wiele wątków użytecznych dla praktyki gospodarczej.
Ponadto może być wykorzystywana w dydaktyce na różnych poziomach studiów z zakresu
ekonomii i zarządzania.
O autorach
Wstęp
Rozdział I. Informacje i wiedza we współczesnej gospodarce
1. Społeczeństwo informacyjne i gospodarka oparta na wiedzy
2. Istota informacji oraz jej rola w zarządzaniu przedsiębiorstwem
3. Potrzeby informacyjne a decyzje marketingowe
Rozdział II. Badania marketingowe w procesach zarządczych - ich geneza oraz
dotychczasowy rozwój
1. Istota badań marketingowych
2. Geneza i ewolucja badań marketingowych
3. Kierunki rozwoju oraz aktualny stan badań marketingowych w Polsce
Rozdział III. Wykorzystanie badań marketingowych na użytek procesów
decyzyjnych w praktyce gospodarczej
1. Cel i metodyka badania oraz charakterystyka próby
2. Badania marketingowe w praktyce przedsiębiorstw
2.1. Stopień upowszechnienia badań marketingowych wśród przedsiębiorstw
2.2. Przedmiot prowadzonych badań marketingowych
2.3. Zakres oraz rodzaje prowadzonych badań marketingowych
2.4. Źródła i metody pozyskiwania danych w drodze badań marketingowych
3. Użyteczność badań marketingowych w procesach decyzyjnych przedsiębiorstwa
3.1. Ujęcie definicyjne pojęcia użyteczności w kontekście badań marketingowych
3.2. Ocena użyteczności badań marketingowych w świetle wykorzystania ich wyników
przez przedsiębiorstwa
4. Podsumowanie
Rozdział IV. Badania na użytek procesów negocjacyjnych
1. Informacyjne podstawy negocjacji biznesowych
2. Wsparcie informacyjne negocjacji biznesowych w praktyce przedsiębiorstw
2.1. Metodyka badania
2.2. Stopień upowszechnienia oraz przedmiot negocjacji w praktyce gospodarczej
2.3. Zakres oraz źródła informacji pozyskiwanych na potrzeby wsparcia procesów
negocjacji
2.4. Użyteczność pozyskanych informacji w kontekście zaspokojenia zapotrzebowania
informacyjnego negocjatorów
2.5. Badania marketingowe a wsparcie informacyjne negocjacji gospodarczych
3. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Załączniki
190 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka