ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SYSTEM WYBORU PREZYDENTA STANÓW ZJEDNOCZONYCH AMERYKI


MUCHA B.

wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 48.50 Twoja cena  46,08 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

System wyboru prezydenta Stanów Zjednoczonych Ameryki


Książka jest najbardziej szczegółowym przedstawieniem skomplikowanego systemu wyboru prezydenta Stanów Zjednoczonych w polskojęzycznej literaturze politologicznej.

Wybory prezydenckie w USA wzbudzają w Polsce duże zainteresowanie, ale sam mechanizm wyborczy jest mało znany. Książka ma dużą wartość poznawczą na gruncie polskim, jest pracą znakomitą i będzie twórczym wkładem w rozwój polskiej amerykanistyki.

prof. dr hab. Longin Pastusiak


Wstęp 9

Rozdział 1
Geneza Konstytucji Stanów Zjednoczonych, ewolucja jej interpretacji oraz wpływ ustroju federalnego na kształt systemu wyboru prezydenta 17
1.1. Źródła filozoficzno-doktrynalne 18
1.2. Źródła prawne konstytucyjnych rozwiązań 21
1.2.1. Władza wykonawcza w monarchii brytyjskiej i jej funkcjonowanie na terenie amerykańskich kolonii 22
1.2.2. Kształt egzekutywy w konstytucjach stanowych 25
1.2.3. Funkcje prezydenta w świetle Artykułów Konfederacji i Wieczystej Unii    27
1.3. Problematyka władzy wykonawczej na Konwencji Konstytucyjnej  28
1.4. Podstawowe założenia Konstytucji Stanów Zjednoczonych  33
1.5. Znaczenie regulacji stanowych dla trybu wyboru prezydenta i wiceprezydenta 38
1.6. Polityczne aspekty federalizmu 42

Rozdział 2
Bierne prawo wyborcze w wyborach prezydenckich 46
2.1. Konstytucyjne kwalifikacje wymagane od kandydatów na urząd prezydenta i wiceprezydenta  46
2.2. Znaczenia klauzuli natural born citizen  51
2.3. Wykładnia historyczna terminu natural born citizen 54
2.4. Zasady nabywania obywatelstwa na gruncie prawa angielskiego 58
2.5. Zasady nabywania obywatelstwa Stanów Zjednoczonych w świetle ustaw Kongresu   63
2.6. Interpretacja pojęcia natural born citizen  na tle orzecznictwa sądowego   67
2.7. Doktrynalna wykładnia klauzuli natural born citizen  68
2.8. Tradycja stosowania klauzuli kwalifikacyjnej natural born citizen i przypadki interpretacji w rozwoju historycznym  76
2.8.1. Casus Johna McCaina  78
2.8.2. Casus Baracka Obamy  80

Rozdział 3
Czynne prawo wyborcze i formy jego realizacji w wyborach prezydenckich 94
3.1. Regulacje ustawowe i praktyki dyskryminacyjne 96
3.2. Administracja wyborcza  100
3.3. Spisy wyborcze i techniki rejestracji oraz identyfikacji wyborców  101
3.4. Metody realizacji czynnego prawa wyborczego  114
3.4.1. Głosowanie przedterminowe  114
3.4.2. Głosowanie absencyjne  117
3.4.3. Głosowanie korespondencyjne  121
3.4.4. Głosowanie internetowe jako rodzaj głosowania elektronicznego  124

Rozdział 4
Etapy procesu wyłaniania kandydata na prezydenta Stanów Zjednoczonych  137
4.1. Ogólna charakterystyka procesów nominacyjnych  137
4.2. Proces nominacyjny w Partii Demokratycznej  143
4.3. Specjalny status selekcji prenominacyjnych w stanach Iowa i New Hampshire  148
4.4. Procesy nominacyjne w Partii Republikańskiej i próby przyjęcia zbieżnych rozwiązań przez obie partie 150
4.5. Odwrócenie trendu front – loading w kampanii nominacyjnej w 2012 r.  155
4.6. Etap przedselekcyjny i jego funkcje  158
4.6.1. Ogólna charakterystyka selekcji prenominacyjnych  169
4.6.2. Prawybory  171
4.6.3. Zebrania przedwyborcze ( caucases )  178
4.6.4. System hybrydowy (mieszany)  183
4.7. Konwencje krajowe dużych partii politycznych i ich funkcje  184

Rozdział 5
Prezydenckie kampanie wyborcze i infrastruktura ich finansowania   198
5.1. Kampanie przed wyborami zasadniczymi   198
5.1.1. Debaty publiczne jako jedna z form  prowadzenia kampanii wyborczych 203
5.1.2. Debaty prezydenckie i wiceprezydenckie w dobie radia, telewizji i technologii informatycznych  204
5.2. Ogólna charakterystyka zasady finansowania kampanii politycznych  211
5.3. Wpływ orzecznictwa sądowego na kształt prawa o finansowaniu kampanii wyborczych   226
5.4. Pojęcie, funkcje i znaczenie komitetów akcji politycznej PAC  250
5.5. Pojęcie, funkcje i znaczenie super PAC  254
5.6. Prezydencki Fundusz Kampanii Wyborczych jako forma publicznego finansowania wyborów   261
5.7. Udział w kampaniach wyborczych nieopodatkowanych organizacji społecznych  268

Rozdział 6
Wybór prezydenta i wiceprezydenta przez Kolegium Elektorskie i próby reformy tego systemu  273
6.1. Debaty w czasie konwencji konstytucyjnej i wczesna realizacja przyjętych reguł   273
6.2. Urząd wiceprezydenta, konstytucyjne funkcje oraz polityczne znaczenia  278
6.2.1. Ewolucja instytucji wiceprezydenta w płaszczyźnie konstytucyjno-prawnej  283
6.2.2. Ewolucja pozycji politycznej wiceprezydenta   290
6.3. Podział mandatów elektorskich  294
6.4. Procedury wyboru elektorów  295
6.5. Krytyka systemu elektorskiego  298
6.5.1. „Wiarołomni” elektorzy   300
6.5.2. Mniejszościowy prezydent  302
6.5.3. Zasada unitarna i petryfikacja systemu dwupartyjnego  304
6.5.4. Przewaga mniejszych stanów nad dużymi 307
6.6. Propozycje reform Kolegium Elektorskiego  309
6.6.1. Plan dystryktowy   311
6.6.2. Plan proporcjonalny  314
6.6.3. Plan automatyczny i krajowy system bonusowy 315
6.6.4. Bezpośrednie wybory prezydenta – plan National Popular Vote (NPV)  316
6.7. Procedura liczenia głosów elektorskich i ogłaszanie wyników 321

Rozdział 7
Komunikacja wyborcza w amerykańskich kampaniach prezydenckich 325
7.1. Ewolucja metod i instrumentów komunikacji wyborczej  325
7.1.1. Rola radia i filmu jako narzędzi komunikacji medialnej z elektoratem  328
7.1.2. Przekaz telewizyjny jako efektywny instrument agitacji wyborczej  331
7.2. Aplikacje instrumentów technologii informatycznych we współczesnych kampaniach prezydenckich  335
7.2.1. Nowe fukcje sztabów wyborczych w dobie technologii cyfrowych  340
7.2.2. Wydziały nowych technologii informatycznych  355
7.2.3. Bazy danych jako instrument warunkujący efektywność prowadzenia kampanii prezydenckich  362
7.3. Interkomunikacja i jej podstawowe instrumenty: portale online, blogi i media społecznościowe   368

Zakończenie  379
Summary   384
Bibliografia  387


418 stron, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022