Wychowanie dziecka - między tradycją a współczesnością
Funkcjonowanie dziecka w systemie wartości kulturowych i jego swoista emancypacja we
współczesnym świecie sprowadzają się do poszukiwania strategii edukacyjnych,
podkreślających z jednej strony potrzebę posiadania przez jednostkę nadrzędnej
aksjologicznej filozofii życia, natomiast z drugiej umożliwiających racjonalne
uczestniczenie w życiu określonej wspólnoty społecznej (wspólnot), oparte na własnym
doświadczeniu, przeżywaniu i zaspokajaniu typowej dla tego wieku ciekawości świata.
Zagadnienia te – w odczytaniach właściwych pedagogice oraz etnologii i antropologii
kulturowej – stały się przedmiotem studiów teoretycznych i analiz empirycznych
podjętych w kolejnym tomie poświęconym wspólnemu obszarowi badań, jakim jest
wychowanie dziecka: między tradycją a współczesnością.
W trzech częściach pracy
(1) Wychowanie i edukacja dziecka w perspektywie historyczno-etnologicznej,
(2) Ku godności i podmiotowości – wyzwania i zadania współczesnego wychowania
oraz
(3) Dorastanie dziecka – obrazy literackie i filmowe – autorzy poszczególnych
opracowań zwracają szczególną uwagę na dotychczasowe doświadczenia, problemy oraz
inspiracje i perspektywy w zakresie badań dziecka i dzieciństwa.
Wprowadzenie
WYCHOWANIE I EDUKACJA DZIECKA W PERSPEKTYWIE HISTORYCZNO-ETNOLOGICZNEJ
Urszula Wróblewska
Badania nad dzieciństwem w perspektywie historii wychowania - kierunki,
możliwości i inspiracje historyczno-etnologiczne
Tomasz Kalniuk
Między naturą a kulturą. Dziecko na wsi polskiej końca wieku XIX i początku
XX
Anna Drożdż
Bebok, dziad, kania - straszenie jako jeden z tradycyjnych sposobów wychowywania
dzieci na polskiej wsi
Karolina Radłowska, Urszula Wróblewska
Usprawiedliwienia szkolne jako niekonwencjonalne źródło wiedzy do poznania
dzieciństwa w społeczności wiejskiej
Grzegorz Studnicfci
Związki ludoznawstwa i edukacji na Śląsku Cieszyńskim od XIX wieku do czasów
współczesnych (perspektywa polska)
KU GODNOŚCI I PODMIOTOWOŚCI - WYZWANIA I ZADANIA WSPÓŁCZESNEGO WYCHOWANIA
Natalia Maria Ruman
Znaczenie antropologii wychowania integralnego na kanwie nauczania Jana Pawła II
w percepcji eschatologicznej
Teresa Bogusława Chmiel
Napiętnowani - wybrane aspekty tożsamości młodzieży uczęszczającej na
zajęcia do świetlicy środowiskowej
Teresa Wagner-Tomaszewska
Akulturacja wychowanków specjalnego ośrodka wychowawczego
DORASTANIE DZIECKA - OBRAZY LITERACKIE I FILMOWE
Jadwiga Miękina-Pindur
Antropologia literatury a wychowanie. Kreacje parenetycznych wzorców w
realistycznym dziele literackim (na przykładzie wybranych dziewiętnastowiecznych
powieści dla dziewcząt)
Ewelina Konieczna
Mityczne obrazy inicjacji. O problemach wieku dojrzewania w kinie
Grzegorz Błahut
Problem stabilizacji środowiska społeczno-kulturowego w procesie dorastania -
filmowe obrazy transgraniczności kulturowej dzieci
Indeks nazwisk
Noty o autorach
254 stron, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka