Zarządzanie produktem w modelu lean
Skuteczność w innowacyjności jest dziś warunkiem sukcesu w biznesie. Wygra ta
firma, która sprawniej i elastyczniej zareaguje na napływające informacje zwrotne,
zgrabniej wybierze najlepsze pomysły i trafniej odpowie na wymagania klienta, by
dostarczyć mu najbardziej odpowiednich wrażeń. Menedżer produktu odgrywa wyjątkowo
niewdzięczną rolę w tym procesie: musi nieustannie doskonalić przyjęte strategie i
wciąż dążyć do najlepszego wykorzystania pojawiających się możliwości. W świecie
agile trzeba pozostać lean, aby sprawnie reagować na dynamiczne zmiany rynku.
Ta książka jest wartościowym przewodnikiem dla każdego, kto tworzy nowe produkty i
chce realizować strategię skutecznego oddziaływania na klienta.
Przedstawiono tu koncepcję inwestowania w najważniejsze rezultaty biznesowe jako
fundament wyznaczania obiektywnych kryteriów selekcji pomysłów i działań do
realizacji. Omówiono sposoby angażowania interesariuszy i uwzględniania zewnętrznych
informacji zwrotnych, które pozwalają wypracować kompleksowe doświadczenie produktu.
Pokazano techniki analizy kosztów produktu oraz zaproponowano mierniki postępu prac nad
projektem. Sporo miejsca poświęcono czynnikom utrudniającym osiąganie wyznaczonych celów
oraz sposobom eliminacji przejawów marnotrawstwa.
W tej książce:
techniki wyboru istotnych pomysłów spośród tych mniej udanych
określanie właściwych wskaźników sukcesu
planowanie prac z nastawieniem na sukces produktu
formułowanie wniosków dotyczących produktu i ich wykorzystywanie
ocena produktu pod kątem określonych celów biznesowych
optymalizacja procesu tworzenia innowacyjnych produktów
O autorce 7
O recenzencie 9
Przedmowa 11
CZĘŚĆ I. NAD CZYM NALEŻY PRACOWAĆ? DLA KOGO I PO CO TWORZY SIĘ PRODUKT?
Rozdział 1. Określenie najważniejszych rezultatów biznesowych 17
- Najważniejszy jest sens 18
- Kontekst biznesowy ma zasadniczy wpływ na podejmowane działania 18
- Od czego zależy sukces produktu? 20
- Model biznesowy 21
- Najważniejsze rezultaty biznesowe 29
- Podsumowanie 34
Rozdział 2. Inwestowanie w najważniejsze rezultaty biznesowe 35
- Inwestycje 35
- Priorytety z datą 36
- Inwestowanie w najważniejsze rezultaty biznesowe 40
- Gra inwestycyjna: na jakie rezultaty firma postawi w ciągu najbliższego miesiąca czy
dwóch? 42
- Podsumowanie 48
Rozdział 3. Analiza rozwiązań oraz ich wpływu na możliwość osiągnięcia
najważniejszych rezultatów biznesowych 49
- Rozpoznawanie właściwych problemów do rozwiązania 50
- Budować czy nie budować? 52
- Kreślenie kompleksowej wizji interakcji między użytkownikiem a firmą (produktem czy
usługą) 54
- Szacowanie wpływu pomysłu na możliwość osiągnięcia najważniejszych rezultatów
biznesowych oraz wypracowania konkretnej wartości 57
- Wizualizacja priorytetów za pomocą macierzy 2×2 62
- Podsumowanie 64
Rozdział 4. Planowanie sukcesu 67
- Jak rozumiemy sukces? 69
- Definiowanie wskaźników sukcesu 73
- Nierealistyczne oczekiwania względem technologii 77
- Koszty kompromisów technicznych 80
- Definiowanie kryteriów sukcesu technicznego 82
- Podsumowanie 83
Rozdział 5. Opracowanie produktu o dużej sile oddziaływania 85
- Analiza siły oddziaływania produktu 86
- Koszty tworzenia doświadczenia produktu o dużej sile oddziaływania 87
- Określenie istoty produktu o dużej sile oddziaływania 88
- Mapa wartości 93
- Decyzja o tworzeniu, zakupie lub rezygnacji z pewnych rozwiązań 94
- Koszty rozwiązań cyfrowych 95
- Ryzyko związane z odstąpieniem od tworzenia rozwiązań 96
- Macierz kosztów i oddziaływania 97
- Podsumowanie 98
CZĘŚĆ II. CZY PRACUJEMY NAD WŁAŚCIWYM PRODUKTEM?
Rozdział 6. Zarządzanie zakresem produktu o dużej sile oddziaływania 101
- Czy już możemy być z siebie zadowoleni? 102
- Nie zawsze warto robić coś szybciej 103
- Minimalnie satysfakcjonujący produkt 104
- Krótka historia samochodu 107
- Co to zatem jest "produkt o największej sile oddziaływania?" 109
- Zadowolony klient na każdym etapie rozwoju produktu 118
- Podsumowanie 119
Rozdział 7. Gromadzenie, pomiary i analiza informacji zwrotnych od klienta 121
- Dlaczego dopracowane produkty nie odnoszą sukcesu na rynku? 122
- Martwy punkt informacji zwrotnej 124
- Typologia klientów 126
- Co to jest wartość postrzegana produktu? 128
- Które aspekty doświadczenia produktu mają największe znaczenie? 130
- Kiedy i w jaki sposób gromadzić informacje zwrotne? 134
- Czy klient jest skłonny przekazywać nam informacje zwrotne? 136
- Podsumowanie 138
Rozdział 8. Monitorowanie postępów 141
- Potrzeba gratyfikacji 141
- Czy produkt odpowiada klientowi? 143
- Czy produkt odpowiada firmie? 147
- Podsumowanie 154
CZĘŚĆ III. CZY PRACA NAD PRODUKTEM PRZEBIEGA PRAWIDŁOWO?
Rozdział 9. Eliminacja marnotrawstwa. Koniec z szacunkami! 159
- Po co nam szacunki? 160
- Dlaczego szacunki nie mogą być dokładne? 161
- Jakie rezultaty powinny przynosić rozmowy o szacowanych wartościach? 165
- Podsumowanie 169
Rozdział 10. Eliminacja marnotrawstwa. Nie tworzy się tego, co można kupić!
171
- Jak sprzedać pomysł? 172
- Dotychczas skuteczne rozwiązania w końcu przestają się sprawdzać 174
- Budować czy nie budować? 175
- Czarne dziury, które pochłaniają czas zespołu 177
- Podsumowanie 180
Rozdział 11. Eliminacja marnotrawstwa. Dane a opinie 181
- Definiowanie hipotezy 181
- Moment pierwszy: dane potrzebne przed rozpoczęciem prac rozwojowych 183
- Moment drugi: dane potrzebne po uruchomieniu funkcjonalności 184
- Problemy z danymi 185
- Podsumowanie 189
Rozdział 12. Czy nasz proces nas spowalnia? 191
- Kontekst biznesowy i organizacyjny 191
- Pierwsza przyczyna występowania marnotrawstwa w obrębie procesów: dążenie do
doskonałości 193
- Druga przyczyna występowania marnotrawstwa w obrębie procesów: dążenie do
wydajności 195
- Trzecia przyczyna występowania marnotrawstwa w obrębie procesów: dążenie do
maksymalizacji przepustowości 196
- Rozwiązania problemu występowania marnotrawstwa w obrębie procesów 199
- Podsumowanie 206
Rozdział 13. Upełnomocnienie zespołu 207
- Założenia koncepcji pracy nad oprogramowaniem w modelu lean 207
- Podejmowanie decyzji 209
- Współpraca 213
- Podsumowanie 215
Skorowidz 217
224 strony, oprawa miękka