|

SPRAWNOŚĆ INNOWACYJNA FILII ZAGRANICZNEJ A JEJ POZYCJA W SIECI PRZEDSIĘBIORSTWA MIĘDZYNARODOWEGO
GOŁĘBIOWSKI T. JANKOWSKA B. DANIK L. DZIKOWSKA M. GORYNIA M. STEFANIA M. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 84.39 Twoja cena 80,17 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Sprawność innowacyjna filii
zagranicznej a jej pozycja w sieci przedsiębiorstwa międzynarodowego
Perspektywa
filii utworzonych w Polsce
Coraz
silniejsza pozycja przedsiębiorstw międzynarodowych(PM)w gospodarce
globalnej powoduje m.in. rozwój badań nad ich filiami
zagranicznymi (FZ) postrzeganymi jako podmioty
współkształtujące strategie PM, m.in. dzięki ich zdolności
do tworzenia/pozyskiwania unikatowej wiedzy i wprowadzania innowacji.
Jeden z nowych nurtów badań dotyczy znaczenia więzi FZ z
partnerami w korporacyjnej sieci PM oraz z niezależnymi partnerami dla
sprawności innowacyjnej i – szerzej – pozycji filii
w PM.
Książka wpisuje się w ten nowy nurt badań, prowadzonych dotąd
głównie w gospodarkach wysokorozwiniętych.
Szczególną uwagę zwrócono na wpływ potencjału
zasobowego filii oraz ich relacji podmiotami w sieci PM i z
niezależnymi partnerami w kraju goszczącym na sprawność innowacyjną
filii oraz ich pozycje w strukturze sieciowej PM. Istotne było zbadanie
znaczenia więzi filii z firmą-matką, ustalenie, na ile FZ działające w
Polsce są zakorzenione na tym rynku, na ile ich relacje z partnerami
krajowymi stymulują transfer wiedzy i innowacje zarówno w
FZ, jak i w krajowych firmach partnerskich w kontekście niskiej wciąż
zdolności innowacyjnej Polski jako kraju goszczącego ZIB.
Monografia
wnosi wkład do dyskusji na temat różnych ról
filii w tworzeniu strategii innowacyjnych PM w zależności od sprawności
innowacyjnej filii, ich siły wpływu na decyzje strategiczne podejmowane
przez władze PM i zależnie od kontekstu kraju goszczącego. Analizując
determinanty decyzji PM o kierunkach i trwałości rozwoju FZ utworzonych
w Polsce, autorzy wskazują na duże znaczenie filii PM w polskim
przemyśle przetwórczym, ich wysoki udział w eksporcie
innowacyjnych produktów. Wskazują także na zagrożenie
trwałości wielu zagranicznych inwestycji bezpośrednich w przypadku zbyt
niskiej innowacyjności partnerów w kraju goszczącym (i jego
niskiej zdolności innowacyjnej).
Niniejsza monografia może być użyteczna dla menedżerów filii
zagranicznych oraz ich partnerów w kraju goszczącym filie.
Zastosowane w projekcie badawczym podejście do analizy
czynników determinujących pozycje filii zagranicznych może
być także wykorzystane przez polskie firmy – w ich
strategiach internacjonalizacji. Wyniki badań mogą być przydatne także
dla polityków gospodarczych, studentów
kierunków ekonomicznych i z obszaru nauk o zarządzaniu oraz
uczestników studiów MBA.
Wstęp
Rozdział 1. Przegląd
koncepcji teoretycznych przedsiębiorstwa międzynarodowego z perspektywy
historycznej
1.1. Istota przedsiębiorstwa międzynarodowego
1.2. Tradycyjne teorie i koncepcje przedsiębiorstwa międzynarodowego
1.3. Współczesne teorie i koncepcje przedsiębiorstwa
międzynarodowego w ujęciu C. Pitelisa i R. Sugdena
1.4. Niszowe teorie i koncepcje przedsiębiorstwa międzynarodowego
1.5. Współczesne teorie i koncepcje przedsiębiorstwa
międzynarodowego w ujęciu G. Ietto-Gillies
1.6. Współczesne teorie i koncepcje przedsiębiorstwa
międzynarodowego w ujęciu M. Forsgrena
1.7. Współczesne teorie i koncepcje przedsiębiorstwa
międzynarodowego w ujęciu M. Cassona
Rozdział 2. Sprawność
innowacyjna jako źródło przewagi konkurencyjnej
2.1. Pojęcie i typy innowacji
2.2. Innowacja jako proces
2.3. Komplementarność innowacji
2.4. Motywy podejmowania innowacji
2.5. Pojęcie i mierniki sprawności innowacyjnej przedsiębiorstwa
2.6. Wewnętrzne determinanty innowacyjności przedsiębiorstw
2.7. Zewnętrzne determinanty innowacyjności przedsiębiorstw
2.8. Otwarte innowacje – połączenie zasobów
wewnętrznych przedsiębiorstwa z zewnętrznymi źródłami wiedzy
Rozdział 3. Relacje
międzyorganizacyjne – specyfika w sieci przedsiębiorstwa
międzynarodowego
3.1. Więzi międzyorganizacyjne – wybrane koncepcje teoretyczne
3.2. Koncepcja zakorzenienia społecznego organizacji
3.2.1. Założenia koncepcji zakorzenienia społecznego wg M.S.
Granovettera
3.2.2. Wybrane aspekty analizy zakorzenienia przedsiębiorstwa
– perspektywa zarządzania strategicznego
3.3. Specyfika relacji w sieci przedsiębiorstwa
międzynarodowego
3.3.1. Filie zagraniczne w strukturze sieciowej przedsiębiorstwa
międzynarodowego
3.3.2. Zakorzenienie w sieci przedsiębiorstwa międzynarodowego
3.3.2.1. Wewnętrzne zakorzenienie a sprawność innowacyjna filii
zagranicznych
3.3.2.2. Zewnętrzne zakorzenienie a sprawność innowacyjna filii
zagranicznych
3.3.2.3. Podwójne zakorzenienie filii zagranicznej
– w poszukiwaniu równowagi
3.4. Jakość relacji centrala – filie zagraniczne w
przedsiębiorstwie międzynarodowym
3.4.1. Koncepcja jakości relacji
3.4.2. Determinanty jakości relacji w sieci przedsiębiorstwa
międzynarodowego
3.5. Pozycja filii w strukturze sieciowej przedsiębiorstwa
międzynarodowego
3.5.1. Władza
3.5.2. Czynniki wspierające siłę filii
3.5.3. System odpornościowy korporacji
3.5.4. Autonomia a kontrola
Rozdział 4. Strategie
innowacji i internacjonalizacja B+R w przedsiębiorstwach
międzynarodowych
4.1. Istota i rodzaje strategii innowacji
4.2. Internacjonalizacja B+R w przedsiębiorstwach międzynarodowych
4.2.1. Motywy i modele internacjonalizacji B+R w PM z gospodarek
wysokorozwiniętych
4.2.2. Gospodarki wschodzące w procesach innowacyjnych i
internacjonalizacji B+R
Rozdział 5. Zagraniczne
inwestycje bezpośrednie w Polsce
5.1. Motywy i miejsca lokowania ZIB w Polsce
5.1.1. Uwagi konceptualne
5.1.2. Wyniki wcześniejszych badań nad motywami i lokalizacją ZIB w
Polsce
5.2. Zagraniczne inwestycje bezpośrednie w Polsce – wybrane
dane statystyczne
5.2.1. Liczba, wielkość i orientacja branżowa inwestorów
zagranicznych
5.2.2. Lokalizacja, wartość i pochodzenie kapitału filii zagranicznych
działających w Polsce
5.2.3. Liczba pracowników oraz wyniki finansowe i nakłady
inwestycyjne podmiotów zagranicznych podejmujących ZIB w
Polsce
5.2.4. Działalność eksportowa i importowa filii zagranicznych
działających w Polsce
5.2.5. Profil firm z udziałem kapitału zagranicznego w Polsce
5.3. Sprawność innowacyjna filii zagranicznych ulokowanych w
Polsce i innych krajach członkowskich UE z regionu Europy
Środkowo-Wschodniej – wyniki wcześniejszych badań
Rozdział 6. Badanie
sprawności innowacyjnej zagranicznych filii utworzonych w Polsce i ich
pozycji w sieci przedsiębiorstw międzynarodowych
6.1. Cele badania i hipotezy badawcze
6.2. Model badawczy
6.3. Konceptualizacja i operacjonalizacja zmiennych wykorzystanych w
modelu badawczym
6.4. Metody pozyskiwania danych
6.5. Charakterystyka próby badawczej w badaniu ilościowym
6.6. Autonomia decyzyjna filii określona przez spółki-matki
6.7. Pozycja filii zagranicznej w wewnętrznej sieci przedsiębiorstwa
międzynarodowego
6.8. Sprawność innowacyjna filii zagranicznych
6.9. Relacje filii z centralą PM, centralami regionalnymi oraz
spółkami siostrzanymi
6.9.1. Znaczenie podmiotów wewnętrznych (w sieci PM) dla
sprawności innowacyjnej badanych filii
6.9.2. Intensywność relacji, przepływy wiedzy i wspólne
projekty innowacyjne w wewnętrznej sieci PM
6.10. Relacje filii z partnerami niezależnymi (zewnętrznymi)
6.11. Potencjał innowacyjny Polski jako kraju goszczącego filie
6.12. Wyniki badań ilościowych – z wykorzystaniem modelu PLS
SEM
6.13. Wyniki empirycznych badań ilościowych – dyskusja
Rozdział 7. Studia
przypadków sprawności innowacyjnej filii zagranicznych
utworzonych w Polsce
7.1. Sprawność innowacyjna ArjoHuntleigh Polska Sp. z o.o.
7.1.1. Spółka-matka i jej orientacja na innowacje
7.1.2. Spółka-córka – profil Filii
7.1.3. Autonomia Spółki
7.1.4. Pozycja Filii w wewnętrznej sieci korporacji
7.1.5. Sprawność innowacyjna Filii w ramach sieci korporacyjnej
7.1.6. Powiązania Filii z centralą i spółkami-siostrami
7.1.7. Powiązania Filii z podmiotami spoza sieci korporacyjnej
7.1.8. Ocena potencjału innowacyjnego Polski z perspektywy Filii
7.2. Sprawność innowacyjna Nestlé Polska S.A.
7.2.1. Spółka-matka i jej orientacja na innowacje
7.2.2. Spółka-córka – profil
Nestlé Polska S.A.
7.2.3. Autonomia Spółki Nestlé Polska S.A.
7.2.4. Pozycja Filii w wewnętrznej sieci korporacyjnej
7.2.5. Sprawność innowacyjna Filii w ramach sieci korporacyjnej
7.2.6. Powiązania Filii z centralą i spółkami siostrzanymi
7.2.7. Powiązania Filii z podmiotami spoza sieci korporacyjnej
7.2.8. Ocena potencjału innowacyjnego Polski z perspektywy Filii
7.3. Sprawność innowacyjna SENER Sp. z o.o.
7.3.1. Spółka-matka i jej orientacja na innowacje
7.3.2. Spółka-córka – profil filii
SENER Polska
7.3.3. Autonomia Spółki
7.3.4. Pozycja Filii w wewnętrznej sieci korporacyjnej
7.3.5. Sprawność innowacyjna Filii w ramach sieci korporacyjnej
7.3.6. Powiązania Filii z centralą i spółkami siostrzanymi
7.3.7. Powiązania Filii z podmiotami spoza sieci korporacyjnej
7.3.8. Ocena potencjału innowacyjnego w Polsce z perspektywy Filii
7.4. Sprawność innowacyjna TPV Displays Polska
7.4.1. Spółka-matka i jej orientacja na innowacje
7.4.2. Spółka-córka i jej profil
7.4.3. Autonomia Filii
7.4.4. Pozycja TPV Displays Polska w sieci korporacyjnej
7.4.5. Sprawność innowacyjna Filii w ramach sieci korporacyjnej
7.4.6. Powiązania Filii z centralą i spółkami-siostrami
7.4.7. Powiązania Filii z podmiotami spoza sieci korporacyjnej
7.4.8. Ocena potencjału innowacyjnego Polski z perspektywy Filii
7.5. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Załącznik nr 1. Kwestionariusz wywiadu
Spis tabel
Spis rysunków
O Autorach
364
strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|