Komunikacja terapeutyczna
Książka ta jest praktycznym, szeroko stosowanym przewodnikiem wskazującym, co
powinien mówić terapeuta w ważnych momentach terapii, aby wspomagać proces zdrowienia
i zmiany.
Paul L. Wachtel wyjaśnia, dlaczego pewne komunikaty podawane podczas terapii są
wyjątkowo skuteczne, podczas gdy inne, zasadniczo o tej samej treści, mogą się okazać
niekorzystne dla terapii. Napisana przez świetnego klinicystę i wykładowcę książka
ta wypełnia lukę istniejącą w literaturze fachowej i wielu programach kształcenia.
Jest ciekawą lekturą dla psychologów klinicznych, psychiatrów, pracowników
socjalnych, pielęgniarek psychiatrycznych oraz doradców. Może też służyć jako
podręcznik psychoterapii na poziomie studiów magisterskich.
Paul L. Wachtel należy do tych nielicznych badaczy i teoretyków
psychoterapii, których publikacje znajdują natychmiastowe, bezpośrednie i silne
przełożenie na moją praktykę kliniczną. Od dawna korzystam i zalecam korzystanie z
tego doskonałego opracowania. Ogromnie się cieszę, że ukazuje się drugie, poprawione
wydanie, które uwzględnia najnowsze osiągnięcia rozmaitych podejść terapeutycznych.
Wachtel nie pisze zbyt ogólnie ani abstrakcyjnie. Sprawnie porusza się między różnymi
koncepcjami teoretycznymi, wynikami badań oraz ich praktycznymi zastosowaniami, a swoje
zasady ilustruje licznymi, zapadającymi w pamięć przykładami. Szczegółowo rozważa
niuanse i subtelności wypowiedzi terapeuty kierowanych do pacjenta, sposób ich
formułowania oraz kontekst relacji, w której w trakcie terapii są podawane interwencje.
Publikacja ta jest lekturą obowiązkową dla praktykujących psychoterapeutów wszystkich
orientacji.
Dr Lewis Aron, dyrektor programu studiów
podoktoranckich
z zakresu psychoterapii i psychoanalizy w New York University
Dr Paul L. Wachtel pracuje jako Dinstinguished Professor dla programu
studiów doktoranckich z zakresu psychologii klinicznej w City College and the Graduate
Center of the City University of New York.
Spis treści:
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1. Leczenie mową – przemyślenia. Terapeuta także mówi 3
CZĘŚĆ I. PODSTAWY TEORETYCZNE I EMPIRYCZNE
ROZDZIAŁ 2. Ciągła ewolucja psychoterapii. Rozwój i zbieżne zmiany
podejścia psychoanalitycznego, poznawczo-behawioralnego, systemowego i opartego na
doświadczeniu 23
ROZDZIAŁ 3. Uwzględnianie więzi. Rosnące zainteresowanie teorią więzi, badaniami
dotyczącymi więzi oraz ich implikacjami dla terapii 50
ROZDZIAŁ 4. Psychodynamika cykliczna I. Błędne koła i produktywne cykle 67
ROZDZIAŁ 5. Psychodynamika cykliczna II. Lęk, ekspozycja, interpretacja 84
ROZDZIAŁ 6. Psychodynamika cykliczna III. Wgląd, relacja terapeutyczna i świat
zewnętrzny 102
CZĘŚĆ II. ZASTOSOWANIA I WSKAZÓWKI KLINICZNE
ROZDZIAŁ 7. Wypowiedzi oskarżycielskie i wspomagające. Krytyka i przyzwolenie w dialogu
terapeutycznym 123
ROZDZIAŁ 8. Analizowanie – nie przesłuchiwanie 143
ROZDZIAŁ 9. Budowanie na silnych stronach pacjenta 167
ROZDZIAŁ 10. Afirmacja i zmiana 192
ROZDZIAŁ 11. Przypisywanie i sugestia 215
ROZDZIAŁ 12. Przeformułowanie, zmiana etykiety, paradoks 244
ROZDZIAŁ 13. Odsłonięcie się terapeuty. Szanse i zagrożenia 265
ROZDZIAŁ 14. Dojście do rozwiązania problemów pacjenta. Opór, przepracowanie i
dojście do końca terapii 296
POSTSCRIPTUM
ROZDZIAŁ 15. Komunikacja w terapii par – Ellen F. Wachtel 339
Bibliografia 359
Indeks 387
402 strony, Format: 15.0x23.0cm, oprawa miękka