„Nowa typografia” to legendarny podręcznik nowoczesnego projektowania
graficznego wydany oryginalnie w 1928 roku w Berlinie.
Jan Tschichold, wybitny niemiecki typograf, nauczyciel i teoretyk
projektowania, przedstawia w niej rewolucyjną koncepcję typografii odrzucającej
naśladownictwo stylów historycznych i stosowanie ornamentów na rzecz logicznej,
rzeczowej i funkcjonalnej formy oraz ekonomii środków wyrazu.
W pierwszej części książki, zaczynając od krótkiej historii tradycyjnej
typografii, poprzez opis przemian jakie dokonały się w plastyce — od impresjonizmu
przez kubizm, futuryzm, ekspresjonizm, dadaizm, suprematyzm, neoplastycyzm i
konstruktywizm — a następnie zarys początków rewolucji typograficznej, autor
prezentuje genezę i istotę nowoczesnego drukarstwa.
Drugą część stanowią opisy rozwiązań podstawowych zadań projektowych w
duchu nowoczesnej typografii. Tschichold analizuje kolejno: logotyp, papier firmowy,
kopertę, kartkę pocztową, wizytówkę, druk reklamowy, afisz, plakat, ogłoszenie,
gazetę i książkę. Prezentacji poszczególnych zagadnień towarzyszą reprodukcje
awangardowych realizacji Théo van Doesburga, Kurta Schwittersa, Eł Lisickiego, Laszló
Moholya-Nagya, Herberta Bayera, Pieta Zwarta, Waltera Dexela, Johannesa Molzana, Maxa
Burchartza, Franza W. Seiwerta, Joosta Schmidta, Lajosa Kassáka, Willego Baumeistera,
Karela Teigego oraz samego autora.
Pod względem opracowania typograficznego książka jest wybitnym przykładem realizacji
postulatów, których rzecznikiem był Tschichold, co sprawia, że jej walory nie maleją
od pierwszego wydania. Polskie tłumaczenie książki ukazuje się jako faksymile,
odtwarzając w najdrobniejszych szczegółach elementy oryginału: układ, kroje
pisma, papier, jakość druku i oprawę.
240 stron, A5, oprawa twarda płócienna