Na każdym etapie rozwoju organizacji główną rolę w osiągnięciu sukcesu odgrywa zarządzanie,
czyli umiejętność mądrego wykorzystywania potencjału ludzkiego, finansowego i
materialnego. Procesem zarządzania zajmują się menedżerowie: osoby, które
planują działania, podejmują decyzje, organizaują pracę, motywują ludzi, kontrolują
wykorzystywanie zasobów i osiągane wyniki. Autorzy książki kompleksowo omówili najważniejsze
problemy zarządzania zasobami ludzkimi w nowoczesnej organizacji, między innymi:
- zadania, role i umiejętności menedżera,
- zachowania i uczestnictwo ludzi w organizacji,
- przywództwo jako wyzwanie dla współczesnego menedżera,
- determinanty zarządzania zasobami ludzkimi w procesie transformacji,
- planowanie zatrudnienia i pozyskiwanie pracowników,
- kierowanie zespołami pracowniczymi,
- ocenianie i rozwój pracowników,
- komunikowanie się w przedsiębiorstwie,
- rozwiązywanie konfliktów w organizacji.
Publikacja jest przeznaczona dla kadry zarządzającej przedsiębiorstwami oraz
studentów kierunków menedżerskich i ekonomicznych.
Prof. dr hab. Józef Penc, profesor Politechniki Łódzkiej, członek Komitetu Nauk
Organizacji i Zarządzania PAN. Jego zainteresowania naukowo-badawcze obejmują takie
dziedziny, jak: zarządzanie, marketing, innowatyka, ekonomika pracy, ergonomia i
ekologia. Jest autorem ponad 500 artykułów i 35 książek, między innymi: Strategiczny
system zarządzania (2001), Menedżer w działaniu (2003), Zarządzanie
w warunkach globalizacji (2003), Role i umiejętności menedżerskie (2005),
Sztuka skutecznego zarządzania (2006), Nowoczesne kierowanie ludźmi
(2006).
Dr Elżbieta Jędrych, socjolog, absolwentka Wydziału
Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze
obejmują zachowania pracowników w procesie zmian i zarządzanie zmianami.
Współpracownik firm konsultingowych zajmujących się restrukturyzacją
przedsiębiorstw. Autorka około 50 publikacji dotyczących zarządzania zasobami
ludzkimi.
Dr Anna Stankiewicz-Mróz, socjolog, absolwentka Wydziału
Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze
obejmują zarządzanie zasobami ludzkimi w warunkach koncentracji kapitału w
organizacjach. Jest konsultantką i szkoleniowcem w zakresie kierowania i kształtowania
umiejętności menedżerskich. Współautorka książki Wprowadzenie do organizacji i
zarządzania (2005).
Dr Jarosław Lendzion, socjolog, absolwent Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego
Uniwersytetu Łódzkiego. Jego zainteresowania badawcze obejmują partycypację
pracowników w zarządzaniu organizacją. Współautor książki Wprowadzenie do
organizacji i zarządzania (2005).
Spis treści
O autorach
Rozdział 1. Menedżerowie i ich zadania w nowoczesnej organizacji
Józef Penc
Uwagi wstępne
Pojęcie i zadania menedżera
Sprawność działania menedżera
Umiejętność kierowania ludźmi
Style kierowania ludźmi
Wizerunek menedżera jutra
Uwagi końcowe
Rozdział 2. Zachowania i uczestnictwo ludzi w organizacji
Józef Penc
Uwagi wstępne
Ludzie w organizacji
Sposoby zachowania się ludzi w organizacji
Rola menedżera w kreowaniu zachowań ludzi
Uwagi końcowe
Rozdział 3. Przywództwo wyzwaniem dla współczesnego kierownika
Anna Stankiewicz-Mróz
Przywództwo - istota i definicje
Uwarunkowania zachowań przywódczych
Przywództwo a style kierowania
Rozdział 4. Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji
Elżbieta Jędrych
Istota i cele zarządzania zasobami ludzkimi
Współczesne modele i trendy rozwojowe funkcji personalnej
System zarządzania zasobami ludzkimi
Podmioty zarządzania zasobami ludzkimi
Rola kierowników liniowych w procesie zarządzania zasobami ludzkimi
Rozdział 5. Determinanty zarządzania zasobami ludzkimi w procesie transformacji
Elżbieta Jędrych, Anna Stankiewicz-Mróz
Zewnętrzny kontekst zarządzania zasobami ludzkimi
Kierunki zmian w modelach zatrudnienia
Rozdział 6. Planowanie zatrudnienia i pozyskiwanie pracowników sprzyjających
powodzeniu organizacji
Jarosław Lendzion, Józef Penc
Cel i zakres planowania zatrudnienia
Sterowanie procesem kadrowym
Rozdział 7. Kierowanie zespołami pracowniczymi
Elżbieta Jędrych
Zasady funkcjonowania zespołów pracowniczych
Rodzaje zespołów pracowniczych
Budowa zespołów
Uwarunkowania efektywności zespołów
Przykłady zespołów działających w organizacjach
Rozdział 8. Ocenianie i rozwój pracowników
Anna Stankiewicz-Mróz
Ocenianie personelu jako warunek efektywnego zarządzania kadrami
Rozwój potencjału pracowników
Kreowanie karier pracowniczych
Rozdział 9. Wynagradzanie pracowników
Elżbieta Jędrych
Istota i funkcje wynagrodzeń
Strategie wynagrodzeń pracowników
Formy wynagradzania
Składniki wynagrodzeń
Systemy wynagrodzeń
Podstawy prawne wynagradzania pracowników
Rozdział 10. Proces komunikowania się w przedsiębiorstwie
Józef Penc
Uwagi wstępne
Proces komunikacji, jej rodzaje i zadania
Przeszkody w sprawnej komunikacji i sposoby jej usprawnienia
Uwagi końcowe
Rozdział 11. Rozwiązywanie konfliktów w przedsiębiorstwie
Anna Stankiewicz-Mróz, Józef Penc
Uwagi wstępne
Istota i rodzaje konfliktów
Źródła powstawania konfliktów
Dynamika procesu konfliktu
Rozwiązywanie konfliktów w organizacji
Taktyka rozwiązywania konfliktu
Instytucjonalizacja konfliktów
Uwagi końcowe
376 stron, B5, miękka oprawa