|
WOLNE DZIECI JAK ZABAWA SPRAWIA, ŻE DZIECI SĄ SZCZĘŚLIWE
GRAY P. - BARDZIEJ PEWNE SIEBIE I LEPIEJ SIĘ UCZĄ? wydawnictwo: MIND , rok wydania 2015, wydanie I cena netto: 38.40 Twoja cena 36,48 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wolne dzieci
Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się
uczą?
Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się
uczą?
Dzieci potrzebują zabawy. Potrzebują zabawy z innymi dziećmi bez nadzoru dorosłych.
Tylko w takiej zabawie mogą nauczyć się radzenia sobie z emocjami, nawiązywania
przyjaźni, rozwiązywania konfliktów i wielu, wielu innych umiejętności.
Zabawa spełnia bardzo ważną funkcję w rozwoju dzieci. Amerykański psycholog Peter
Gray dowodzi, że jest ona naturalnym sposobem, w jaki dzieci uczą się, że nie są
bezradne. W ten sposób zdobywają nowe umiejętności, radzą sobie z strachem czy
złością, poznają możliwości swojego ciała, nawiązują przyjaźnie i znajomości,
rozwiązują problemy. Żeby jednak zabawa spełniała swoją funkcję, musi być wolna i
pozbawiona nadzoru dorosłych. Tylko wtedy dzieci same mogą ustanawiać reguły,
samodzielnie rozwiązywać problemy i zdobywać mnóstwo kompetencji społecznych.
Zabawa odgrywa także wielką rolę w przyswajaniu wiedzy. Niestety, większość
szkół tego nie docenia i nie wykorzystuje. Dzieci spędzają czas w ławkach,
przygotowując się lub rozwiązując testy i bezwolnie wykonując polecenia nauczycieli.
Pozostałą część dnia kradną im zajęcia dodatkowe i praca domowa.
W życiu współczesnych dzieci jest coraz mniej wolności i coraz mniej zabawy. W efekcie
mamy wiele przemęczonych, zewnątrzsterowych i często samotnych dzieci, które zupełnie
straciły zapał do nauki. W przyszłości będzie im trudno uwierzyć we własną
sprawczość, rozwinąć odpowiedzialność i samodzielność. Rodzice powinni stwarzać
dzieciom warunki i więcej okazji do swobodnej zabawy z innymi dziećmi, zaś nauczyciele
w większym stopniu wykorzystywać wolność i naturalny dziecięcy instynkt uczenia się.
Peter Gray (ur. 1946) jest amerykańskim psychologiem badającym procesy
uczenia się u dzieci, profesorem Boston College. Jego zainteresowania obejmują także
psychologię ewolucyjną, biologię behawioralną i antropologię. Bardzo znany krytyk
tradycyjnego modelu edukacji zbudowanego na przymusie, konkurowaniu, ocenach i testach.
Prowadzi popularnego bloga Freedom to Learn na stronie internetowej magazynu naukowego
,,Psychology Today’’.
307 stron, Format: 13.5x21.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- O CHŁOPCU WYCHOWYWANYM JAK PIES PERRY B.D. SZALAVICH M.
- RUCH ROZWIJAJĄCY DLA DZIECI SHERBORNE W.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|