ATRAKCYJNOŚĆ INWESTYCYJNA A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ REGIONALNA W POLSCE
Przedkładana książka jest czwartym corocznym opracowaniem dokumentującym
ewaluację prac zespołu Instytutu Przedsiębiorstwa nad waloryzacją atrakcyjności
inwestycyjnej. Z tego względu zachowano dotychczasowy układ prezentacji badań nad
atrakcyjnością inwestycyjną regionów - przestrzenny i według rodzaju działalności
gospodarczej - umożliwiając w ten sposób analizę porównawczą metodyki i wyników
badań prowadzonych w latach 2007, 2008, 2009 i 2010.
Wstęp (Hanna Godlewska-Majkowska)
1. Przedsiębiorczość regionalna i atrakcyjność inwestycyjna regionów jako
zjawisko ekonomiczno-społeczne (Hanna Godlewska-Majkowska)
1.1. Istota przedsiębiorczości regionalnej
1.2. Atrakcyjność inwestycyjna jako czynnik rozwoju przedsiębiorczości regionalnej
1.3. Metodyka pomiaru atrakcyjności inwestycyjnej regionu i przedsiębiorczości
regionalnej
2. Atrakcyjność inwestycyjna polskich regionów i przedsiębiorczość
regionalna - ujęcie kompleksowe (Hanna Godlewska-Majkowska)
2.1. Atrakcyjność inwestycyjna regionów i jej wewnątrzregionalne zróżnicowanie
2.2. Atrakcyjność inwestycyjna regionów a przedsiębiorczość regionalna
3. Atrakcyjność inwestycyjna a przedsiębiorczość regionalna w przemyśle
(Hanna Godlewska-Majkowska)
3.1. Potencjalna atrakcyjność inwestycyjna polskich regionów dla inwestycji w przemysł
pracochłonny
3.2. Potencjalna atrakcyjność inwestycyjna polskich regionów dla inwestycji w przemysł
kapitałochłonny
3.3. Rzeczywista atrakcyjność inwestycyjna polskich regionów dla inwestycji w przemysł
3.4. Wewnątrzregionalne zróżnicowanie atrakcyjności inwestycyjnej regionów dla
przemysłu
3.5. Atrakcyjność inwestycyjna regionów dla przemysłu a przedsiębiorczość
4. Atrakcyjność inwestycyjna a przedsiębiorczość regionalna w tradycyjnych
usługach (Hanna Godlewska-Majkowska, Patrycjusz Zarębski)
4.1. Handel i gastronomia (Hanna Godlewska-Majkowska)
4.1.1. Atrakcyjność inwestycyjna regionów dla handlu i jej wewnątrzregionalne
zróżnicowanie
4.1.2. Atrakcyjność inwestycyjna regionów dla handlu i napraw a przedsiębiorczość
4.2. Hotele i gastronomia (Patrycjusz Zarębski)
4.2.1. Atrakcyjność inwestycyjna regionów dla hoteli i gastronomii oraz jej
wewnątrzregionalne zróżnicowanie
4.2.2. Atrakcyjność inwestycyjna regionów dla hotelarstwa i gastronomii a
przedsiębiorczość regionalna
5. Atrakcyjność inwestycyjna a przedsiębiorczość regionalna w sektorze
nowoczesnych usług (Patrycjusz Zarębski)
Wprowadzenie
5.1. Pośrednictwo finansowe
5.1.1. Atrakcyjność inwestycyjna regionów dla pośrednictwa finansowego i jej
wewnątrzregionalne zróżnicowanie
5.1.2. Atrakcyjność inwestycyjna regionów dla pośrednictwa finansowego a
przedsiębiorczość
5.2. Usługi dla biznesu
5.2.1. Atrakcyjność inwestycyjna regionów dla usług dla biznesu i jej
wewnątrzregionalne zróżnicowanie
5.2.2. Atrakcyjność inwestycyjna regionów dla usług dla biznesu a przedsiębiorczość
5.3. Edukacja
5.3.1. Atrakcyjność inwestycyjna regionów dla edukacji i jej wewnątrzregionalne
zróżnicowanie
5.3.2. Atrakcyjność inwestycyjna regionów dla edukacji a przedsiębiorczość
6. Polskie firmy w strukturach sieciowych korporacji transnarodowych
(Teresa Pakulska)
Wprowadzenie
6.1. KTN w tworzeniu powiązań sieciowych
6.2. Polskie firmy w sieci KTN w świetle rozwoju outsourcingu/offshoringu
6.3. Powiązania polskich firm z KTN i ich wpływ na rozwój przedsiębiorczości - na
podstawie badań ankietowych
Wnioski
7. Inwestycje w polskich BPO i SSE wobec światowych migracji kapitału (Magdalena
Typa)
Wprowadzenie
7.1. Polska na światowej mapie inwestycji zagranicznych
7.2. Napływ kapitału zagranicznego do SSE i BPO
7.3. Wymagania lokalizacyjne przedsiębiorstw zagranicznych
7.4. Atrakcyjność inwestycyjna gmin preferowanych przez BPO i przedsiębiorstwa strefowe
7.5. Wpływ inwestycji w SSE i BPO na przedsiębiorczość
7.6. Wsparcie rządowe dla nowych inwestycji w SSE i BPO
Wnioski
8. Badanie atrakcyjności inwestycyjnej wiodących gmin polskich. Wyniki badań
(Mariusz Czernecki, Anna Iwaniuk, Paulina Gobiecka, Wojciech Kapella, Wojciech Sabat,
Konrad Zawodziński)
8.1. Wprowadzenie metodyczne
8.2. Wyniki oceny jakości obsługi
8.3. Podsumowanie badania i wnioski dla przedsiębiorców
Zakończenie (Hanna Godlewska?Majkowska)
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Aneks
284 strony, B5, oprawa twarda