ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 45.00 42,75   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PEDAGOGIKA T.1. PODRĘCZNIK


KWIECIŃSKI Z. ŚLIWERSKI B. RED.

wydawnictwo: PWN , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 45.00 Twoja cena  42,75 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Podręcznik:

  • wprowadza w świat podstawowych pojęć i zagadnień pedagogiki, przedstawionych w szerszym kontekście społeczno-kulturowym,
  • omawia wybrane prądy i kierunki współczesnej pedagogiki,
  • zapoznaje z dziejami wychowania i oświaty w Polsce i na świecie,
  • prezentuje wybrane metody badań pedagogicznych,
  • ukazuje związek teorii pedagogicznych z praktyką,
  • zawiera bogactwo osiągnięć naukowych i doświadczeń starszego i młodszego pokolenia pedagogów w Polsce,
  • przedstawia edukację z wielu różnych perspektyw.

Tom 1 odpowiada treściom przedmiotów: pedagogika ogólna, historia wychowania oraz współczesne kierunki pedagogiczne.

Książka przeznaczona jest dla:

  • przygotowujących się do zawodu nauczycielskiego - studentów uczelni akademickich, kolegiów nauczycielskich i wyższych szkół zawodowych,
  • studentów pierwszych lat pedagogiki,
  • nauczycieli, którzy chcą odnowić swoją wiedzę pedagogiczną,
  • prowadzących szkolenia w ośrodkach doskonalenia kadr pedagogicznych,
  • wszystkich zainteresowanych współczesną pedagogiką - działaczy oświatowych i samorządowych, psychologów i socjologów.

Zespół autorski tworzą:

Agnieszka Gromkowska-Melosik, Teresa Hejnicka-Bezwińska, Ryszard Kucha, Zbyszko Melosik, Bogusław Milerski, Marian Nowak, Krzysztof Rubacha, Tomasz Szkudlarek, Sławomir Sztobryn, Janusz Tarnowski, Stefan Wołoszyn, Hanna Zielińska-Kostyło.


Spis treści:

Przedmowa (Zbigniew Kwieciński)

Część I PEDAGOGIKA JAKO NAUKA

Wstęp (Krzysztof Rubacha)
Rozdział 1. Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin (Krzysztof Rubacha)
1.1.Podstawowe pojęcia w pedagogice
1.2.Związek pedagogiki z innymi naukami

Rozdział 2. Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych (Krzysztof Rubacha)
2.1.Metody jakościowe
2.1.1.Ogólna charakterystyka metod jakościowych
2.1.2.Obserwacja etnograficzna
2.1.3.Wywiad
2.1.4.Analiza archiwów
2.1.5.Cechy wspólne badań jakościowych
2.2.Metody ilościowe
2.2.1.Ogólna charakterystyka metod ilościowych
2.2.2.Metody obserwacyjne
2.2.3.Metody sondażowe
2.2.4.Cechy wspólne metod ilościowych
2.3.Strategie łączenia badań jakościowych i ilościowych
2.4.Metody zbierania danych a typy badań pedagogicznych

Rozdział 3. Budowanie teorii pedagogicznych (Krzysztof Rubacha)
3.1.Paradygmaty nauk społecznych a budowanie teorii pedagogicznych
3.2.Kierunki rozwoju teorii pedagogicznej
Bibliografia

Część II ROZWÓJ I ZMIENNOŚĆ WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA

Wstęp - pochwała historii i wykształcenia historycznego (Stefan Wołoszyn)

Rozdział 1. Wychowanie w społeczeństwach pierwotnych (Stefan Wołoszyn)

Rozdział 2. Wychowanie i "nauczanie" w cywilizacjach starożytnego Wschodu (Stefan Wołoszyn)
2.1.Chiny
2.2.Indie
2.3.Inne kultury starożytnego Wschodu

Rozdział 3. Wychowanie w starożytnej Europie (Stefan Wołoszyn)
3.1.Wychowanie w Grecji
3.1.1.Wychowanie spartańskie
3.1.2.Wychowanie ateńskie
3.2.Rola szkół filozoficznych
3.3.Kultura szkolna czasów hellenistycznych
3.4.Wychowanie w rodzinie i kształcenie szkolne w starożytnym Rzymie
3.5.Rozpad kultury i wychowania antycznego

Rozdział 4. Oświata i wychowanie w epoce średniowiecza (Stefan Wołoszyn)
4.1.Klasztory i szkoły kościelne
4.2.Powstawanie uniwersytetów
4.3.Wychowanie "w domu obcym"
4.3.1.Wychowanie rycerskie
4.3.2.Wychowanie mieszczańskie
4.4.Oświata w Polsce średniowiecznej

Rozdział 5. Wykształcenie i kultura umysłowa w epoce renesansu (Stefan Wołoszyn)
5.1.Humanizm i utopie humanistyczne
5.2.Cele wychowania humanistycznego
5.3.Gimnazja i kolegia humanistyczne
5.4.Myśl edukacyjna Andrzeja Frycza Modrzewskiego
5.5.Pedagogika i pedagogia Jana Amosa Komeńskiego

Rozdział 6. Kultura umysłowa i reformy szkolne w epoce oświecenia (Stefan Wołoszyn)
6.1.Racjonalizm oświeceniowy i encyklopedyści
6.2.Wiedza czy rozwój? Obywatel czy człowiek?
6.2.1.Dylemat pedagogiczny Johna Locke‘a
6.2.2.Dylemat pedagogiczny Jeana Jacques‘a Rousseau
6.2.3.Dylemat pedagogiczny Claude‘a Adriena Helvetiusa
6.3.Szkolnictwo średnie i reformy szkolne
6.4.Szkolnictwo ludowe i specjalne
6.4.1.Szkoły ludowe
6.4.2.Szkoły i zakłady specjalne
6.5.Reformy szkolne w Polsce
6.5.1.Komisja Edukacji Narodowej
6.6.Projekty organizacji wychowania i oświecenia publicznego Wielkiej Rewolucji Francuskiej

Rozdział 7. Rozwój nowoczesnych systemów szkolnych w XIX wieku (Stefan Wołoszyn)
7.1.Tendencje ogólne i ustawodawstwo szkolne
7.2.Elementarne szkolnictwo ludowe
7.3.Neohumanistyczne szkoły średnie i wyższe
7.3.1.Gimnazja klasyczne
7.3.2.Gimnazja realne
7.3.3.Uniwersytety i politechniki
7.4.Wyspy oświatowe na ziemiach polskich
7.4.1.Zabór rosyjski
7.4.2.Zabór pruski
7.4.3.Zabór austriacki

Rozdział 8. Oświata i wychowanie w XX wieku (Stefan Wołoszyn)
8.1.Upowszechnianie się jednolitych systemów szkolnych
8.1.1.System szkolny w Polsce
8.2.Radykalna krytyka edukacji szkolnej i poszukiwanie nowych strategii oświatowych
8.3.Nowatorskie nurty edukacyjne
8.3.1.Czy "stulecie dziecka"?
8.3.2.Walka o prawa dziecka
8.3.3.Poszukiwanie przez młodzież nowych wizji świata
Bibliografia

Część III WSPÓŁCZESNE PRĄDY I KIERUNKI PEDAGOGICZNE

Wstęp (Bogusław Śliwerski)

Rozdział 1. Pedagogika pozytywistyczna (Teresa Hejnicka-Bezwińska)
1.1.Ewolucja orientacji pozytywistycznej
1.2.Faza ekspansji pełnego programu badawczego pozytywizmu
1.3.Charakterystyka orientacji pozytywistycznej w pedagogice
1.4.Stosunek do innych kierunków pedagogicznych - przejście od "pedagogii" do "pedagogiki"
1.4.1.Tworzenie instytucjonalnych podstaw unaukowienia myślenia o edukacji i oświacie
1.4.2.Unaukowienie pedagogiki poprzez wykorzystanie dorobku i osiągnięć psychologii - psychologizm pedagogiczny
1.4.3.Unaukowienie pedagogiki poprzez wykorzystanie dorobku i osiągnięć socjologii - socjologizm pedagogiczny
1.4.4.Scjentyzm
1.5.Recepcja i krytyka pozytywizmu
1.6.Ramy czasowe i zasięg terytorialny

Rozdział 2. Pedagogika kultury (Bogusław Milerski)
2.1.Geneza i pojęcie
2.2.Przesłanki filozoficzne
2.3.Poglądy pedagogiczne
2.4.Status naukowy

Rozdział 3. Pedagogika personalistyczna (Marian Nowak)
3.1.Podstawowe kategorie i terminologia
3.2.Personalizm w myśli filozoficznej -jego odmiany oraz cechy wspólne
3.3.Personalizm w pedagogice
3.3.1.Założenia i antropologiczne podstawy pedagogiki personalistycznej
3.3.2.Wychowanie i nauczanie według personalizmu
3.3.3.Cele wychowania według personalizmu
3.3.4.Relacja wychowawca/nauczyciel - wychowanek/uczeń według personalizmu
3.3.5.Treści wychowania i nauczania
3.4.Podsumowanie

Rozdział 4. Pedagogika egzystencjalna (Janusz Tarnowski) AA. Geneza egzystencjalizmu
4.2.Tendencje przeciwstawne w egzystencjalizmie
4.2.1.Tendencja agnostyczno-ateistyczna
4.2.2.Tendencja teistyczna
4.3.Podstawy pedagogiki egzystencjalnej
4.4.Egzystencjalne kategorie pedagogiczne
4.4.1.Dialog
4.4.2.Autentyczność
4.4.3.Zaangażowanie

Rozdział 5. Pedagogika religii (Bogusław Milerski)
5.1.Status naukowy i przedmiot badań
5.2.Rozwój pedagogiki religii na świecie
5.3.Pedagogika religii w Polsce
5.4.Koncepcje i ich znaczenie pedagogiczne
5.4.1.Antropologia religijna jako podstawa edukacji
5.4.2.Człowiek jako podmiot edukacji
5.4.3.Edukacja jako proces odnowy życia
5.4.4.Edukacja jako egzystencjalna hermeneutyka tekstów
5.4.5.Edukacja jako hermeneutyka doświadczeń
5.4.6.Edukacja jako dialog

Rozdział 6. Pedagogika Nowego Wychowania (Sławomir Sztobryń)

6.1. Definicja i charakterystyka prądu

6.1.1. Geneza nazwy i jej warianty
6.1.2.Ramy czasowe, zasięg terytorialny
6.2.Czynniki wyodrębniające nową pedagogikę
6.2.1.Krytyka szkoły tradycyjnej
6.2.2.Psychologia eksperymentalna
6.2.3.Krytyka podstawowych pojęć i nowoczesne metody badań
6.3.Główne idee Nowego Wychowania
6.4.Krytyka Nowego Wychowania

Rozdział 7. Pedagogika waldorfska (Bogusław Śliwerski)
7.1.Rudolf Steiner - twórca pedagogiki waldorfskiej
7.2.Powstanie szkoły typu Waldorf
7.3.Antropozoficzne podstawy szkoły waldorfskiej
7.4.Recepcja pedagogiki R. Steinera w Polsce

Rozdział 8. Pedagogika pragmatyzmu (Zbyszko Melosik)
8.1.Pragmatyzm Johna Deweya
8.1.1.Filozoficzne podstawy pedagogiki pragmatyzmu J. Deweya
8.1.2.Poglądy J. Deweya na edukację
8.2.Neopragmatyzm Richarda Rorty‘ego
8.3.Teoretyczne kontrowersje wobec pragmatyzmu

Rozdział 9. Pedagogika Marii Montessori (Ryszard Kucha)
9.1.Miejsce M. Montessori w pedagogice w perspektywie historycznej
9.2.W drodze ku wielkości i sławie
9.3.Specyfika pedagogiki M. Montessori
9.4.Kochać dziecko - to znaczy służyć mu jak dalece to możliwe

Rozdział 10. Pedagogika Janusza Korczaka (Bogusław Śliwerski)
10.1.Życie i dzieła J. Korczaka
10.2.Podstawowe założenia pedagogiki J. Korczaka
10.3.Recepcja pedagogiki J. Korczaka w Polsce

Rozdział 11. Pedagogika Petera Petersena (Sławomir Sztobryri)
11.1.Życie P. Petersena
11.2.Poglądy pedagogiczne P. Petersena
11.3.Recepcja stanowiska P. Petersena
11.4.Krytyka pedagogiki P. Petersena

Rozdział 12. Pedagogika Celestyna Freineta (Sławomir Sztobryri)
12.1.Życie C. Freineta
12.2.Poglądy pedagogiczne C. Freineta
12.3.Recepcja i krytyka stanowiska C. Freineta
12.4.Formy instytucjonalne ruchu Nowoczesnej Szkoły Francuskiej

Rozdział 13. Pedagogika krytyczna (Tomasz Szkudlarek)
13.1.Pedagogika a myślenie krytyczne
13.2.Pedagogika krytyczna - podstawowe założenia
13.2.1.Diagnoza
13.2.2.Cele i kierunki interwencji
13.2.3.Rezultaty: nadzieja i kontrowersje

Rozdział 14. Pedagogika antyautorytarna (Bogusław Sliwerski)
14.1.Nurt polityczny
14.2.Nurt edukacyjny
14.3.Wychowanie permisywne
14.4.Pedagogika antyautorytarna w praktyce

Rozdział 15. Pedagogika emancypacyjna (Hanna Zielińska-Kostylo)
15.1.Istota pedagogiki emancypacyjnej
15.2.Geneza nazwy, narodziny prądu i jego przesłanki
15.3.Wybrani przedstawiciele pedagogiki emancypacyjnej
15.3.1.Paulo Freire
15.3.2.Ivan Illich
15.3.3.Noam Chomsky
15.4.Pedagogika emancypacyjna w Polsce
15.5.Krytyka pedagogiki emancypacyjnej

Rozdział 16. Pedagogika międzykulturowa (Tomasz Szkudlarek)
16.1.Kultura i edukacja
16.1.1.Pedagogika modernistyczna
16.1.2.Dekolonizacja i źródła edukacji międzykulturowej
16.2.Orientacje w edukacji międzykulturowej
16.2.1.Kontekst polityczny - USA
16.2.2.Kontekst polityczny - integracja europejska
16.2.3.Doświadczenia polskie
16.3.Kontrowersje wokół edukacji międzykulturowej

Rozdział 17. Pedagogika ekologiczna (Agnieszka Gromkowska-Melosik)
17.1.Pojęcie ekologii i ekosystemu
17.2.Powstanie i rozwój ruchu ekologicznego
17.3.Główne nurty we współczesnej ekologii
Rozdział 18. Pedagogika negatywna (Bogusław Sliwerski)
18.1.Geneza i ewolucja pedagogiki negatywnej
18.2.Antypedagogika, czyli redukcja wychowania
18.3.Przedmiot badań pedagogiki negatywnej

Rozdział 19. Pedagogika postmodernizmu (Zbyszko Melosik)
19.1.Podstawowe cechy postmodernistycznej teorii społecznej
19.2.Modernistyczny dyskurs edukacji, postmodernistyczne kontrowersje
19.3.Postmodernizm i edukacja: możliwości i zagrożenia
19.4.Konserwatywna krytyka postmodernizmu

Bibliografia
Indeks osób
Indeks rzeczowy
O Autorach


496 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- PEDAGOGIKA T.2. PODRĘCZNIK
KWIECIŃSKI Z. ŚLIWERSKI B. RED.

- MŁODOŚĆ UTRACONA ODKRYWANA STAROŚĆ ESEJE I SZKICE Z GERONTOLOGII
ZYCH A.A.

- HOJNOŚĆ SYSTEMU EMERYTALNEGO A ZABEZPIECZENIE MATERIALNE STAROŚCI ROLA KOMPETENCJI FINANSOWYCH I ORIENTACJI NA STAROŚĆ
PLEŚNIAK A.

- STAROŚĆ W JĘZYKU MŁODZIEŻY WSPÓŁCZESNEJ
POTENT-AMBROZIEWICZ M.

- PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA PERSPEKTYWY MYŚLENIA O RODZINIE
ZIĘBA-KOŁODZIEJ B. BADORA S.

- ROZWÓJ SYSTEMU ZABEZPIECZENIA NA STAROŚĆ W POLSCE W LATACH 1918–2021
SZCZĘCH A.

- LUDZKA STAROŚĆ WYBRANE ZAGADNIENIA GERONTOLOGII SPOŁECZNEJ
FABIŚ A. CHABIOR A. WAWRZYNIAK J.

- DZIECIŃSTWO I STAROŚĆ W UJĘCIU HISTORYKÓW
OBARA-PAWŁOWSKA A. KOŁACZ-CHMIEL M. RED.

- PEDAGOGIKA SPECJALNA OSÓB W STARSZYM WIEKU
KILIAN M. RED.

- PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA PRZESZŁOŚĆ - TERAŹNIEJSZOŚĆ - PRZYSZŁOŚĆ
JUNDZIŁŁ E.PAWŁOWSKA R. RED.

- STAROŚĆ
BEAUVOIR S.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022