STAROŚĆ W JĘZYKU MŁODZIEŻY WSPÓŁCZESNEJ
POTENT-AMBROZIEWICZ M. wydawnictwo: UMCS , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 37.00 Twoja cena 35,15 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Starość w języku młodzieży współczesnej
Cywilizacja ludzi młodych, pięknych, liczących ciągle na sukces boi się mówić,
pisać, rozprawiać o starości, która ciągle jest dychotomicznie ukazywana; raz jako
wartość, bo niesie ze sobą takie kategorie, jak pełnię życia, doświadczenie,
mądrość, spokój, ale chyba częściej pokazuje się jako antywartość, bo związana
jest z chorobami, ograniczeniem, wreszcie kończy się śmiercią. Tym większe uznanie
dla Małgorzaty Potent-Ambroziewicz, która wybrała starość za przedmiot swoich badań
językowych i kulturowych.
Cóż językoznawca może powiedzieć o starości?
Właśnie może, tak jak uczyniła to autorka, zanalizować funkcjonowanie tego słowa
(pojęcia) w społeczności językowej, może odtworzyć językowy i kulturowy obraz
starości. Jest to zamierzenie ważne z różnych powodów, nie tylko językoznawczych,
ale zwłaszcza społecznych. Publikacja mieści się w obszarze badań semantycznych,
socjologicznych, aksjologicznych i kognitywnych.
Wstęp
Rozdział I Problematyka i metodologia badań własnych
1.1. Cel badań
1.2. Metody i narzędzia badawcze (ankieta, wypracowanie, swobodna wypowiedź na forum
internetowym)
1.3. Charakterystyka badanej grupy
1.4. Podstawy teoretyczne pracy
Rozdział II Interdyscyplinarny charakter badań nad STAROŚCIĄ
2.1. Historia refleksji nad STAROŚCIĄ
2.2. STAROŚĆ w oczach gerontologa
2.3. STAROŚĆ - problem współczesności
2.4. Stereotypowy obraz STAROŚCI
Rozdział III Rozumienie i definiowanie pojęcia STAROŚĆ w perspektywie
lingwistycznej
3.1. Rys filologiczny
3.2. Definicje leksykograficzne
Rozdział IV Interpretacja materiału ankietowego
4.1. Łączliwość słów STAROŚĆ/STARZEC z przymiotnikami
4.2. Łączliwość słów STAROŚĆ/STARZEC z czasownikami
4.3. STAROŚĆ i STARZEC w synonimach
4.4. STAROŚĆ i STARZEC w związkach frazeologicznych
4.5. Uczniowskie definicje STAROŚCI i STARCA
4.6. STAROŚĆ w wybranych tekstach kultury
4.7. O starych ludziach - zdania niedokończone
Rozdział V STAROŚĆ w skojarzeniach
5.1. Gdyby STAROŚĆ była przedmiotem
5.2. Gdyby STAROŚĆ była rośliną
5.3. Gdyby STAROŚĆ była zwierzęciem
Rozdział VI Analiza i interpretacja wypracowań uczniowskich
6.1. Postawy wobec STAROŚCI
6.2. Obrazy STAROŚCI
6.3. Metafory STAROŚCI
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel i wykresów
Aneks
222stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA PRZESZŁOŚĆ - TERAŹNIEJSZOŚĆ - PRZYSZŁOŚĆ JUNDZIŁŁ E.PAWŁOWSKA R. RED.
- STAROŚĆ BEAUVOIR S.
- MŁODOŚĆ UTRACONA ODKRYWANA STAROŚĆ ESEJE I SZKICE Z GERONTOLOGII ZYCH A.A.
- HOJNOŚĆ SYSTEMU EMERYTALNEGO A ZABEZPIECZENIE MATERIALNE STAROŚCI ROLA KOMPETENCJI FINANSOWYCH I ORIENTACJI NA STAROŚĆ PLEŚNIAK A.
- PEDAGOGIKA SPECJALNA OSÓB W STARSZYM WIEKU KILIAN M. RED.
- PEDAGOGIKA T.1. PODRĘCZNIK KWIECIŃSKI Z. ŚLIWERSKI B. RED.
- PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA PERSPEKTYWY MYŚLENIA O RODZINIE ZIĘBA-KOŁODZIEJ B. BADORA S.
- ROZWÓJ SYSTEMU ZABEZPIECZENIA NA STAROŚĆ W POLSCE W LATACH 1918–2021 SZCZĘCH A.
- LUDZKA STAROŚĆ WYBRANE ZAGADNIENIA GERONTOLOGII SPOŁECZNEJ FABIŚ A. CHABIOR A. WAWRZYNIAK J.
- DZIECIŃSTWO I STAROŚĆ W UJĘCIU HISTORYKÓW OBARA-PAWŁOWSKA A. KOŁACZ-CHMIEL M. RED.
- PEDAGOGIKA T.2. PODRĘCZNIK KWIECIŃSKI Z. ŚLIWERSKI B. RED.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|