Książka porusza zagadnienia dynamicznie rozwijającego się sektora
usług logistycznych. Działalność koncernów logistycznych wykracza poza
spedycyjno-transportową obsługę dostaw, warto więc spojrzeć na nie z szerszej
perspektywy. W podręczniku podjęto próbę uporządkowania wiedzy na temat
przedsiębiorstw zajmujących się usługową działalnością logistyczną, mechanizmów
ich funkcjonowania, strategii i modeli biznesu. Przedstawiono analizę kierunków rozwoju
sektora oraz zachodzących w nim zjawisk od strony teoretycznej
i praktycznej.
Z recenzji prof. dr. hab. Marka Ciesielskiego:
Zainteresowanie problematyką sektora usług logistycznych nie ma długiej tradycji, temat
jest nowy, aktualny i interesujący. Sektor usług logistycznych z punktu widzenia klienta
i usługodawcy, sposób działania przedsiębiorstw logistycznych – te zagadnienia
powinny być znane każdemu studentowi logistyki. Dużą wartość przedstawia część
teoretyczna pracy. Jest to okazja dla czytelnika, aby skonfrontować ze swoją wiedzą
prezentowany w podręczniku przegląd teorii i koncepcji, a być może po raz pierwszy
się z nim zapoznać.
Spis treści:
Wprowadzenie
Część teoretyczna
ROZDZIAŁ 1. Wybrane zagadnienia teoretyczne
1.1. Branża jako przedmiot badań w naukach ekonomicznych
1.2. Teorie odnoszące się do struktury i organizacji branży
1.3. Podstawy teoretyczne ewolucji i rozwoju branży
1.4. Teorie odnoszące się do relacji wewnątrzbranżowych
1.5. Znaczenie koncepcji łańcucha dostaw dla rozwoju przedsiębiorstw
sektora usług logistycznych
Część praktyczna
ROZDZIAŁ 2. Stan obecny i kierunki rozwoju sektora usług logistycznych
2.1. Usługi logistyczne
2.2. Modele biznesowe usługodawców logistycznych i model sektora
2.3. Generacja forth party logistics jako kolejny etap rozwoju sektora
usług logistycznych
ROZDZIAŁ 3. Warunki rozwoju sektora usług logistycznych
3.1. Współczesne trendy w handlu, produkcji i dystrybucji
3.2. Praktyka outsourcingu jako determinanta rozwoju sektora
3.3. Tendencje w zakresie magazynowania i obsługi dostaw
3.4. Baza techniczna jako warunek rozwoju sektora
ROZDZIAŁ 4. Relacje i strategie
4.1. Operator logistyczny w łańcuchu dostaw
4.2. Formy rynków i ich regulacja
4.3. Strategie usługodawców logistycznych
4.4. Relacje wewnątrzbranżowe
ROZDZIAŁ 5. Zarządzanie operacjami w sektorze usług logistycznych
5.1. Organizacja przewozów drobnicowych (architektura hub and spoke)
5.2. Przykład struktury operacyjnej z jednym magazynem sortowniczym
5.3. Systemy przeładunku, konsolidacji i dekonsolidacji
Bibliografia
145 stron, B5, miękka oprawa