Autorzy książki, prof. dr hab. Grażyna Wieczorkowska i prof. dr hab.
Jerzy Wierzbiński, którzy od kilkudziesięciu lat uczą statystyki studentów
psychologii i zarządzania, napisali podręcznik dla osób niemających przygotowania
matematycznego.
Niczego nie tłumaczą na wzorach – wszystko na pobudzających
wyobraźnię przykładach.
Autorzy prowadzą Czytelnika od podstaw statystyki opisowej, przez sugestywne przykłady
pokazujące istotę wnioskowania statystycznego, do krainy współzależności
wielozmiennowej, gdzie zmienne kontrolowane pełnią role mediatorów lub modyfikatorów
(moderatorów) związków dwuzmiennowych. Podróż przerywają wymuszone postoje, podczas
których Czytelnik proszony jest o utrwalenie nowych pojęć i wzorów przez wykonanie
prostych obliczeń. Książkę należy czytać aktywnie – zapełniając pozostawione
przez autorów puste pola.
Statystyka w podręczniku jest traktowana instrumentalnie – jako narzędzie
pomagające odpowiadać na ciekawe pytania badawcze. Wykonując proste ćwiczenia zawarte
w książce, początkujący Czytelnik nauczy się, w jaki sposób formułujemy i testujemy
hipotezy, na czym polega istotność statystyczna, jak i kiedy zastosować różne testy.
Bardziej zaawansowanych Czytelników zainteresuje zagadnienie metodologicznej hipokryzji,
centrowanie i ipsatyzacja wyników, testowanie interakcji za pomocą analizy regresji,
zastosowanie analizy czynnikowej do budowania indeksów złożonych, porównanie analizy
wariancji, kowariancji i regresji. Wszyscy zyskają wiedzę o pułapkach badań
sondażowych i niebezpieczeństwach wynikających z nieznajomości ograniczeń badań
korelacyjnych. W czasach, gdy podejmujemy decyzje dotyczące naszego stylu życia na
podstawie publikowanych w prasie wyników badań naukowych, wiedza ta jest bezcenna dla
każdego.
Spis treści:
Wstęp
Cytowana literatura
Rozdział 1
Rodzaje badań. Specyfika pomiaru w naukach społecznych
1.1.Typy badań
1.2.Operacjonalizacja zmiennych teoretycznych
1.3.Liczby w naukach społecznych
1.4.Specyfika pomiaru w naukach społecznych
1.5.Podstawowy cel badań społecznych
1.6.Zbiór danych
Rozdział 2
Odpowiedzi na pytania jako podstawowe dane w naukach społecznych
2.1.Proces odpowiadania na pytanie
2.2.Pytania o fakty vs o postawy
2.3.Zadawanie pytań jako dialog
2.4.Kontekst oceny
2.5.Przykłady zniekształconych odpowiedzi respondentów
2.6.Wpływ długości skali odpowiedzi
2.7.Podsumowanie
2.8.Jakość danych
2.9.Wpływ sposobu zbierania danych
2.10.Braki danych
2.11.Brakujący respondenci
2.12.Odpowiedzi beztreściowe
Rozdział 3
Rozkład empiryczny zmiennej. Miary tendencji centralnej i rozproszenia
3.1.Rozkład zmiennej w próbie
3.2.Odczytywanie prawdopodobieństw z rozkładu empirycznego zmiennej
3.3.Statystyki opisowe rozkładu zmiennej.
Miary tendencji centralnej i rozproszenia
3.4.Standaryzacja
Rozdział 4
Rozkład teoretyczny zmiennej i rozkład statystyki
4.1.Próba i populacja
4.2.Rozkład normalny (krzywa Gaussa)
4.3.Wyliczanie prawdopodobieństw na podstawie rozkładu normalnego
4.4.Rozkład zmiennej w populacji i w próbie. Rozkład statystyki
4.5.Przykład populacji marsjańskiej
4.6.Miary tendencji centralnej rozkładu statystyki M
4.7.Miary rozproszenia rozkładu statystyki M
4.8.Porównanie trzech typów rozkładów
4.9.Centralne Twierdzenie Graniczne
4.10.Rozkład t Studenta
4.11.Przedział ufności dla średniej
4.12.Wyliczanie przedziałów ufności, gdy a nie jest znane
Rozdział 5
Testowanie hipotez
5.1.Rozkład wszystkich możliwych różnic Mx i M2 w populacji marsjańskiej
5.2.Wnioskowanie statystyczne
5.3.Określanie wyników mało prawdopodobnych przy założeniu prawdziwości hipotezy
zerowej
5.4.Ryzyko błędu
5.5.Etapy testowania hipotez
5.6.Dlaczego 3 jest lepsze niż 2?
5.7.Dlaczego nie można porównywać trzech średnich parami?
5.8.Testowanie hipotezy o równości trzech średnich (Je = 3)
5.9.Testowanie hipotezy o równości średnich przy użyciu pakietu statystycznego
Rozdział 6
Planowane kontrasty i testy post hoc. Dwuczynnikowa analiza wariancji. Powtarzane
pomiary
6.1.Testy porównań poszczególnych średnich w analizie wariancji
6.2.Dwuczynnikowa analiza wariancji
6.3.Schemat 2 x 2 (2 czynniki, c = 2, r = 2)
6.4.Schemat 3 x 2 (2 czynniki, c = 3, r = 2)
6.5.Dane zależne. Analiza wariancji z powtarzanymi pomiarami
Rozdział 7
Testowanie istotności różnicy dwóch frakcji.Wielkość efektu w analizie
wariancji.
Powtarzamy i utrwalamy
Rozdział 8
Testowanie związku między zmiennymi ilościowymi: analiza regresji i
współczynnik korelacji liniowej
8.1.Związek liniowy między dwiema zmiennymi ilościowymi
8.2.Przewidywanie zmiennej zależnej (71) na podstawie jednego predyktora.
Błąd predykcji
8.3.Standaryzowane współczynniki regresji
8.4.Testowanie istotności współczynnika korelacji
8.5.Określanie związku zmiennej zależnej z więcej niż jednym predyktorem - podstawowe
wzory
8.6.Skorygowane R2 i wprowadzanie do równania interakcji predyktorów
8.7.Zmienne kontrolowane jako mediatory i modyfikatory (moderatory)
Rozdział 9
Test/2 dla zmiennych nominalnych
9.1.Test hipotezy zgodności rozkładu empirycznego z rozkładem teoretycznym
(oczekiwanym)
9.2.Test hipotezy o niezależności dwóch zmiennych nominalnych
9.3.Wyliczanie współczynników siły związku
Rozdział 10
Budowanie indeksów złożonych. Zastosowanie analizy czynnikowej
10.1.Analiza jednorodności (rzetelności) skali - a Cronbacha
10.2.Analiza czynnikowa (głównych składowych)
10.3.Konsekwencje wyboru sposobu budowania wskaźników
Rozdział 11
Wybór metody analizy
11.1.Ważne heurystyki
11.2.Kontrolowanie zmiennych towarzyszących. Porównanie analizy: wariancji, kowariancji
i regresji
11.3.Zakończenie
Tablice
398 stron, Format: 17.5x25.0cm, oprawa miękka