ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 49.50 47,03   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

STATYSTYKA OD TEORII DO PRAKTYKI


WIECZORKOWSKA G. WIERZBIŃSKI J.

wydawnictwo: SCHOLAR , rok wydania 2011, wydanie IV

cena netto: 49.50 Twoja cena  47,03 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Autorzy książki, prof. dr hab. Grażyna Wieczorkowska i prof. dr hab. Jerzy Wierzbiński, którzy od kilkudziesięciu lat uczą statystyki studentów psychologii i zarządzania, napisali podręcznik dla osób niemających przygotowania matematycznego.

Niczego nie tłumaczą na wzorach – wszystko na pobudzających wyobraźnię przykładach.


Autorzy prowadzą Czytelnika od podstaw statystyki opisowej, przez sugestywne przykłady pokazujące istotę wnioskowania statystycznego, do krainy współzależności wielozmiennowej, gdzie zmienne kontrolowane pełnią role mediatorów lub modyfikatorów (moderatorów) związków dwuzmiennowych. Podróż przerywają wymuszone postoje, podczas których Czytelnik proszony jest o utrwalenie nowych pojęć i wzorów przez wykonanie prostych obliczeń. Książkę należy czytać aktywnie – zapełniając pozostawione przez autorów puste pola.

Statystyka w podręczniku jest traktowana instrumentalnie – jako narzędzie pomagające odpowiadać na ciekawe pytania badawcze. Wykonując proste ćwiczenia zawarte w książce, początkujący Czytelnik nauczy się, w jaki sposób formułujemy i testujemy hipotezy, na czym polega istotność statystyczna, jak i kiedy zastosować różne testy. Bardziej zaawansowanych Czytelników zainteresuje zagadnienie metodologicznej hipokryzji, centrowanie i ipsatyzacja wyników, testowanie interakcji za pomocą analizy regresji, zastosowanie analizy czynnikowej do budowania indeksów złożonych, porównanie analizy wariancji, kowariancji i regresji. Wszyscy zyskają wiedzę o pułapkach badań sondażowych i niebezpieczeństwach wynikających z nieznajomości ograniczeń badań korelacyjnych. W czasach, gdy podejmujemy decyzje dotyczące naszego stylu życia na podstawie publikowanych w prasie wyników badań naukowych, wiedza ta jest bezcenna dla każdego.


Spis treści:

Wstęp
Cytowana literatura

Rozdział 1
Rodzaje badań. Specyfika pomiaru w naukach społecznych
1.1.Typy badań
1.2.Operacjonalizacja zmiennych teoretycznych
1.3.Liczby w naukach społecznych
1.4.Specyfika pomiaru w naukach społecznych
1.5.Podstawowy cel badań społecznych
1.6.Zbiór danych

Rozdział 2
Odpowiedzi na pytania jako podstawowe dane w naukach społecznych
2.1.Proces odpowiadania na pytanie
2.2.Pytania o fakty vs o postawy
2.3.Zadawanie pytań jako dialog
2.4.Kontekst oceny
2.5.Przykłady zniekształconych odpowiedzi respondentów
2.6.Wpływ długości skali odpowiedzi
2.7.Podsumowanie
2.8.Jakość danych
2.9.Wpływ sposobu zbierania danych
2.10.Braki danych
2.11.Brakujący respondenci
2.12.Odpowiedzi beztreściowe

Rozdział 3
Rozkład empiryczny zmiennej. Miary tendencji centralnej i rozproszenia
3.1.Rozkład zmiennej w próbie
3.2.Odczytywanie prawdopodobieństw z rozkładu empirycznego zmiennej
3.3.Statystyki opisowe rozkładu zmiennej.
Miary tendencji centralnej i rozproszenia
3.4.Standaryzacja

Rozdział 4
Rozkład teoretyczny zmiennej i rozkład statystyki
4.1.Próba i populacja
4.2.Rozkład normalny (krzywa Gaussa)
4.3.Wyliczanie prawdopodobieństw na podstawie rozkładu normalnego
4.4.Rozkład zmiennej w populacji i w próbie. Rozkład statystyki
4.5.Przykład populacji marsjańskiej
4.6.Miary tendencji centralnej rozkładu statystyki M
4.7.Miary rozproszenia rozkładu statystyki M
4.8.Porównanie trzech typów rozkładów
4.9.Centralne Twierdzenie Graniczne
4.10.Rozkład t Studenta
4.11.Przedział ufności dla średniej
4.12.Wyliczanie przedziałów ufności, gdy a nie jest znane

Rozdział 5
Testowanie hipotez
5.1.Rozkład wszystkich możliwych różnic Mx i M2 w populacji marsjańskiej
5.2.Wnioskowanie statystyczne
5.3.Określanie wyników mało prawdopodobnych przy założeniu prawdziwości hipotezy zerowej
5.4.Ryzyko błędu
5.5.Etapy testowania hipotez
5.6.Dlaczego 3 jest lepsze niż 2?
5.7.Dlaczego nie można porównywać trzech średnich parami?
5.8.Testowanie hipotezy o równości trzech średnich (Je = 3)
5.9.Testowanie hipotezy o równości średnich przy użyciu pakietu statystycznego

Rozdział 6
Planowane kontrasty i testy post hoc. Dwuczynnikowa analiza wariancji. Powtarzane pomiary
6.1.Testy porównań poszczególnych średnich w analizie wariancji
6.2.Dwuczynnikowa analiza wariancji
6.3.Schemat 2 x 2 (2 czynniki, c = 2, r = 2)
6.4.Schemat 3 x 2 (2 czynniki, c = 3, r = 2)
6.5.Dane zależne. Analiza wariancji z powtarzanymi pomiarami

Rozdział 7
Testowanie istotności różnicy dwóch frakcji.Wielkość efektu w analizie wariancji.
Powtarzamy i utrwalamy

Rozdział 8
Testowanie związku między zmiennymi ilościowymi: analiza regresji i współczynnik korelacji liniowej
8.1.Związek liniowy między dwiema zmiennymi ilościowymi
8.2.Przewidywanie zmiennej zależnej (71) na podstawie jednego predyktora.
Błąd predykcji
8.3.Standaryzowane współczynniki regresji
8.4.Testowanie istotności współczynnika korelacji
8.5.Określanie związku zmiennej zależnej z więcej niż jednym predyktorem - podstawowe wzory
8.6.Skorygowane R2 i wprowadzanie do równania interakcji predyktorów
8.7.Zmienne kontrolowane jako mediatory i modyfikatory (moderatory)

Rozdział 9
Test/2 dla zmiennych nominalnych
9.1.Test hipotezy zgodności rozkładu empirycznego z rozkładem teoretycznym (oczekiwanym)
9.2.Test hipotezy o niezależności dwóch zmiennych nominalnych
9.3.Wyliczanie współczynników siły związku

Rozdział 10
Budowanie indeksów złożonych. Zastosowanie analizy czynnikowej
10.1.Analiza jednorodności (rzetelności) skali - a Cronbacha
10.2.Analiza czynnikowa (głównych składowych)
10.3.Konsekwencje wyboru sposobu budowania wskaźników

Rozdział 11
Wybór metody analizy
11.1.Ważne heurystyki
11.2.Kontrolowanie zmiennych towarzyszących. Porównanie analizy: wariancji, kowariancji i regresji
11.3.Zakończenie

Tablice


398 stron, Format: 17.5x25.0cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- RACHUNKOWOŚĆ ZARZĄDCZA
JARUGA A.A. KABALSKI P. SZYCHTA A.

- ANALIZA DANYCH W BIZNESIE SZTUKA PODEJMOWANIA SKUTECZNYCH DECYZJI
PROVOST F. FAWCETT T.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022