NEOLIBERALIZM A EDUKACJA OBYWATELSKA STUDIUM PORÓWNAWCZE
CZECH-WŁODARCZYK C. / PUBLICZNE SZKOŁY ŚREDNIE W POLSCE I KANADZIE wydawnictwo: AUM , rok wydania 2010, wydanie I cena netto: 33.00 Twoja cena 31,35 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Neoliberalizm a edukacja obywatelska
Studium porównawcze na przykładzie publicznych szkół średnich w Polsce i
Kanadzie.
Publikacja przedstawia sposób oddziaływania ideologii neoliberalnej, a zwłaszcza
jej koncepcji obywatela, na proces przeformułowywania podstaw programowych przedmiotu
wiedza o społeczeństwie (w Polsce) i civics (w Kanadzie) oraz konstruowanie treści
podręczników służących do nauczania edukacji obywatelskiej w publicznych szkołach
średnich na terenie Polski i Kanady (Ontario).
Celem pracy było zbadanie, na ile dominujący obecnie w świecie dyskurs neoliberalny,
inspirowany i podsycany działalnością organizacji międzynarodowych, a rozpowszechniany
poprzez procesy globalizacyjne, jest obecny w sektorze edukacji obywatelskiej.
Książka przeznaczona jest dla szerokiego grona czytelników, zwłaszcza teoretyków
edukacji i ich studentów, a także nauczycieli.
Psychologia i pedagogika nr 174.
Wstęp
ROZDZIAŁ 1
Obraz świata w dobie dominacji ideologii neoliberalnej
1.1.Wokół pojęć "ideologia" i "neoliberalizm"
1.2.Neoliberalna koncepcja człowieka i obywatela
1.3.Neoliberalna polityka oświatowa
Rozdział 2
Edukacja obywatelska - przegląd literatury polskiej i kanadyjskiej
2.1.Definiowanie i rozumienie pojęcia "edukacja obywatelska"
2.2.Edukacja obywatelska w różnych ujęciach i orientacjach naukowych
2.3.Wdrażanie założeń teoretycznych w sferze praktyki edukacyjnej - krytyka, polemika,
dyskusja
2.4.Rola szkoły w nauczaniu edukacji obywatelskiej - wyzwania i możliwości
R0ZDZIAŁ3
Realizacja edukacji obywatelskiej w szkołach Polski i Kanady (prowincji Ontario)
oraz jej efekty w świetle dotychczasowych badań
3.1.Zajęcia z edukacji obywatelskiej w szkołach średnich w Polsce i w Ontario
3.2.Program nauczania edukacji obywatelskiej (wiedza o społeczeństwie/ciuics) w
publicznych szkołach średnich
3.3.Zaangażowanie obywatelskie uczniów i jego przejawy w działaniach szkolnych i
pozaszkolnych
3.4.Cele edukacji obywatelskiej a warunki jej realizacji
ROZDZIAŁ 4
Metodologiczne podstawy badań własnych oraz organizacja procesu badawczego
4.1.Zastosowane procedury badawcze
4.2.Wykorzystane elementy orientacji jakościowej
4.3.Schemat realizacji badań
RODZIAŁ5
Spostrzeżenia i uwagi wynikające z analizy źródeł wtórnych
5.1.Założenia, podstawy ideologiczne i kierunki polityki oświatowej w Polsce i
Ontario
5.1.1.Neoliberalna polityka oświatowa w Polsce
5.1.2.Neoliberalna polityka oświatowa w Ontario
5.2.Analiza i interpretacja dokumentów
5.2.1.Podstawa programowa wiedzy o społeczeństwie w Polsce
5.2.2.Profil przedmiotu civics w Ontario
ROZDZIAŁ 6
Rezultaty prowadzonych wywiadów
6.1.Pojmowanie edukacji obywatelskiej przez nauczycieli
6.2.Konieczne zmiany w edukacji obywatelskiej w świetle doświadczeń nauczycieli
6.2.1.Dokładne określenie celu i treści edukacji obywatelskiej
6.2.2.Wprowadzanie nowych treści w nauczaniu edukacji obywatelskiej
6.2.3.Konieczne zmiany w sposobach pracy na zajęciach z edukacji obywatelskiej
6.2.4.Nauczyciel jako aktywny obywatel model
6.2.5.Edukacja obywatelska jako priorytetowy przedmiot nauczania
6.3.Miejsca realizacji edukacji obywatelskiej
6.4.Wizja edukacji obywatelskiej w przyszłości
6.5.Bariery i wyzwania w nauczaniu edukacji obywatelskiej
ROZDZIAŁ 7
Rezultaty zastosowania KAD do analizy podręczników szkolnych
7.1.Pojęcie "obywatel" - kwestie związane z obywatelstwem i
obywatelskością w podręcznikach polskich (wybrane przykłady)
7.2.Pojęcie "obywatel" - kwestie związane z obywatelstwem i obywatelskością
w podręcznikach w Ontario (wybrane przykłady)
7.3.Różnice i podobieństwa pomiędzy treściami zamieszczonymi w podręcznikach w
Polsce i w Ontario
Podsumowanie
Bibliografia
Neoliberalism and citizenship education. Comparative study of public secondary schools in
Poland and Canada (Summary)
218 stron, Format: 24.0x17.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- 12 469 DRÓG DO ABSOLUTU POLSKIE MEDIA O RELIGII PO 1989 ROKU LINDNER J.
- PODRĘCZNIK OBYWATELA UNII EUROPEJSKIEJ RITTEL S.
- EDUKACJA OBYWATELSKA W PRZESTRZENI LOKALNEJ GIERSZEWSKI D.
- 48 PRAW WŁADZY JAK WYKORZYSTAĆ MANIPULACJĘ DO OSIĄGNIĘCIA PRZEWAGI GREENE R.
- (BEZ)SENS SŁABOŚCI DIALOG WIARY Z NIEWIARĄ O WYKLUCZENIU VANIER J. KRISTEVA J.
- EDUKACJA OBYWATELSKA WE WSPÓŁCZESNEJ ANGLII STUDIUM SOCJOPEDAGOGICZNE HEJWOSZ-GROMKOWSKA D.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|