ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

EDUKACJA OBYWATELSKA WE WSPÓŁCZESNEJ ANGLII STUDIUM SOCJOPEDAGOGICZNE


HEJWOSZ-GROMKOWSKA D.

wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2019, wydanie I

cena netto: 43.89 Twoja cena  41,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Edukacja obywatelska we współczesnej Anglii

Studium socjopedagogiczne

Celem książki jest przedstawienie różnych kontekstów edukacji obywatelskiej w Anglii.

Autorka omawia problematykę w kontekście szeroko rozumianych współczesnych przemian społecznych (z uwzględnieniem takich kategorii jak państwo, naród, ideologie, tożsamość, obywatelstwo, globalizacja, wielokulturowość, media), a także w odniesieniu do „lokalnych”, typowo angielskich zjawisk (takich jak kształtowanie poczucia brytyjskości i angielskości, sentyment postkolonialny, znaczenie monarchii itd.).

Książka składa się z dwóch części. Pierwsza z nich, zatytułowana „Perspektywy edukacji obywatelskiej: teoria i praktyka”, jest złożona z pięciu rozdziałów, w których omówiono podstawowe teorie oraz koncepcje istotne z perspektywy rozważań nad edukacją obywatelską. Część druga, o tytule „Główne tendencje rozwojowe edukacji obywatelskiej we współczesnej Anglii”, przedstawia w pięciu rozdziałach próbę rekonstrukcji współczesnej debaty na temat wybranych kontekstów edukacji obywatelskiej w Anglii.

Wstęp

CZĘŚĆ I PERSPEKTYWY EDUKACJI OBYWATELSKIEJ: TEORIA I PRAKTYKA

ROZDZIAŁ PIERWSZY
Edukacja obywatelska i ideologie w społeczeństwach zachodnich
Propozycje konserwatystów a edukacja obywatelska
Liberalna wizja obywatela i obywatelstwa
Nowa lewica wobec edukacji obywatelskiej
Edukacja obywatelska jako ideologia

ROZDZIAŁ DRUGI
Rekonstrukcje tożsamości i obywatelstwa w kontekście edukacji obywatelskiej
Współczesne dylematy wokół tożsamości
Tożsamości a edukacja obywatelska
Od tożsamości narodowej do tożsamości globalnej
Od obywatela starożytnej polis do obywatela świata
Alternatywne dychotomie: między obywatelstwem intymnym a globalnym

ROZDZIAŁ TRZECI
Naród, państwo i nacjonalizm - między teorią a praktyką
Modernistyczne koncepcje narodu i państwa
Idea kryzysu państwa narodowego a fragmentaryzacja rzeczywistości społecznej
Nacjonalizm jako ideologia - próba (re)interpretacji zjawiska

ROZDZIAŁ CZWARTY
Edukacja obywatelska wobec procesów globalizacji oraz różnorodności kulturowej
Globalizacja a przemiany społeczne
Edukacja obywatelska: od asymilacjonizmu do edukacji wielokulturowej i międzykulturowej

ROZDZIAŁ PIĄTY
Obywatelstwo i edukacja obywatelska w kulturze konsumpcji, strachu i nowoczesnych technologii
Kultura konsumpcji a kształtowanie cnót obywatelskich
Edukacja obywatelska wobec kultury strachu
"Nowe media", globalny przepływ informacji a edukacja obywatelska

CZĘŚĆ II  GŁÓWNE TENDENCJE ROZWOJOWE EDUKACJI OBYWATELSKIEJ WE WSPÓŁCZESNEJ ANGLII

ROZDZIAŁ PIERWSZY
Kształtowanie tożsamości brytyjskiej (Britishness) i dyskursu obywatelstwa w społeczeństwie angielskim
Między angielskością a brytyjskością - kształtowanie tożsamości narodowej w perspektywie polityki kolonialnej i postkolonialnej
Społeczne kontrowersje wokół współczesnej koncepcji Britishness
Monarchia brytyjska jako element tożsamości narodowej Anglików
Nowa wizja obywatelstwa - od polityki aktywnego obywatela Margaret
Thatcher do polityki wielkiego społeczeństwa Davida Camerona
Angielska wersja wielokulturowości w obliczu fundamentalizmu

ROZDZIAŁ DRUGI
Edukacja obywatelska w świetle dokumentów rządowych
Przemiany angielskiego systemu szkolnictwa
Rozwój edukaq‘i obywatelskiej w Anglii do 2002 roku
Reformy edukacji obywatelskiej (2002-2007): raport Cricka i polityka laburzystów
Przemiany edukacji obywatelskiej (2007-2014): raport Ajegbo - Tożsamość i różnorodność: żyjąc razem w Zjednoczonym Królestwie
Edukacja obywatelska a National Curriculum: od raportu Cricka do polityki rządu Davida Camerona
Podsumowanie

ROZDZIAŁ TRZECI
Edukacja obywatelska w szkołach w Anglii - wybrane egzemplifikacje
Kształtowanie poczucia brytyjskości oraz jedności społecznej w podręcznikach szkolnych
Unia Europejska, wielokulturowość, kwestie imigracji w podręcznikach szkolnych
Promowanie aktywnego obywatelstwa w podręcznikach szkolnych
Nauczyciele wobec edukacji obywatelskiej w Anglii
Studium przypadku: szkolne lekcje historii a edukacja obywatelska w Anglii
Podsumowanie

ROZDZIAŁ CZWARTY
Edukacja obywatelska a religijna w Anglii
Problem religii i (de)sekularyzacja społeczeństwa
Edukacja religijna w angielskich szkołach
Podsumowanie

ROZDZIAŁ PIĄTY
Popkulturowe konteksty edukacji obywatelskiej w Anglii
Kultura popularna wobec edukacji obywatelskiej
Kultura popularna a kształtowanie tożsamości narodowej
Cool Britannia i polityka tożsamości wobec kształtowania angielskości i brytyjskości
Popkulturowe symbole narodowe Anglii a edukacja obywatelska
Podsumowanie

Zakończenie
Bibliografia
Citizenship education in contemporary England. A socio-pedagogical study (Summary)

392 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- 12 469 DRÓG DO ABSOLUTU POLSKIE MEDIA O RELIGII PO 1989 ROKU
LINDNER J.

- PODRĘCZNIK OBYWATELA UNII EUROPEJSKIEJ
RITTEL S.

- EDUKACJA OBYWATELSKA W PRZESTRZENI LOKALNEJ
GIERSZEWSKI D.

- 48 PRAW WŁADZY JAK WYKORZYSTAĆ MANIPULACJĘ DO OSIĄGNIĘCIA PRZEWAGI
GREENE R.

- (BEZ)SENS SŁABOŚCI DIALOG WIARY Z NIEWIARĄ O WYKLUCZENIU
VANIER J. KRISTEVA J.

- NEOLIBERALIZM A EDUKACJA OBYWATELSKA STUDIUM PORÓWNAWCZE
CZECH-WŁODARCZYK C. / PUBLICZNE SZKOŁY ŚREDNIE W POLSCE I KANADZIE

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022