Wielcy z wyboru
Niepewność, chaos, łut szczęścia dlaczego niektóre firmy święcą triumfy
pomimo niesprzyjających okol
Nowe pytanie Dziesięć lat po pojawieniu się na rynku bestsellera Od dobrego do
wielkiego Jim Collins powraca z kolejną przełomową publikacją.
Tym razem stawia pytanie: „Dlaczego pewne firmy święcą triumfy w czasach pełnych
niepewności, a nawet chaosu, podczas gdy inne zwyczajnie nie dają sobie rady?”
W oparciu o dziewięcioletnie badania, wsparte rygorystyczną analizą i poprzetykane
fascynującymi historiami, Collins wraz ze współautorem, Mortenem Hansenem,
przedstawiają pryncypia, dzięki którym można zbudować prawdziwie wielkie
przedsiębiorstwo w niespokojnej, szybko zmieniającej się rzeczywistości, kiedy nie
sposób przewidzieć przyszłości.
Nowe badania Tym, co odróżnia książkę Wielcy z wyboru od poprzednich prac
Collinsa, jest akcent położony nie tylko na wyniki badanych firm, ale również na
niestabilny charakter otoczenia, w jakim owym firmom przyszło obecnie działać.
Wspierani przez zespół składający się z ponad dwudziestu badaczy, Collins i Hansen
poświęcają się studiom nad drogą, która zawiodła wiele firm ku wielkości. Owe
przedsiębiorstwa odnotowały wyniki przynajmniej dziesięciokrotnie wyższe niż średnia
w branży, a ponadto dokonały tego w czasach charakteryzujących się ogromnymi, a przy
tym nieprzewidywalnymi zmianami, niepoddającymi się jakiejkolwiek kontroli. Zespół
badawczy podjął się następnie skontrastowania owych firm, nazwanych ze względu na
skalę wyników „10X”, z pieczołowicie wyselekcjonowaną grupą porównawczą,
składającą się z przedsiębiorstw, które nie zdołały osiągnąć wielkości w
równie ekstremalnych warunkach.
Nowe wnioski
Wyniki badań doprowadziły do zaskakujących wniosków:
Najlepsi przywódcy nie podejmowali większego ryzyka, nie byli większymi
wizjonerami, ani też nie wykazywali się większą kreatywnością niż liderzy z grupy
porównawczej; charakteryzowali się natomiast większym zdyscyplinowaniem, zawierzali
doświadczeniu, a nie spekulacjom, a także byli bardziej paranoiczni.
Innowacyjność sama w sobie wcale nie jest asem w rękawie, który zapewni wygraną w
świecie pełnym chaosu i niepewności; znacznie istotniejsza jest umiejętność
„odważenia” odpowiedniej miarki innowacyjności, zmieszania kreatywności ze
zdyscyplinowaniem.
Przekonanie, że w szybko zmieniającym się świecie należy podejmować szybkie
decyzje i szybkie działania, jest pomysłem samobójczym. Reakcja wielkich firm na
drastyczne zmiany w otoczeniu była mniej radykalna niż firm z grupy porównawczej.
Autorzy podważają powszechne przekonania, oferując w zamian zmuszające do refleksji,
acz chwytliwe, a przede wszystkim niezmiernie praktyczne koncepcje. Należą do nich:
firmy 10X; marsz 20-milowy; pociski, potem kule armatnie; unoszenie się nad linią
śmierci; szeroka perspektywa, potem zbliżenie; oraz przepis KMiS.
Wreszcie, w ostatnim rozdziale Collins i Hansen przedstawiają swoją najbardziej
prowokacyjną i oryginalną analizę – polega ona na zdefiniowaniu, skwantyfikowaniu i
zbadaniu roli odgrywanej przez szczęście. Wielkie firmy nie miały więcej szczęścia
niż ich odpowiedniczki z grupy porównawczej, ale odnotowały wyższą stopę zwrotu ze
szczęścia.
Niniejsza książka ma wszystkie cechy już klasycznych pozycji Collinsa – idzie pod
prąd, wspiera się na wiarygodnych danych i potrafi natchnąć optymizmem. Collins i
Hansen udowadniają w przekonujący sposób, że nawet w świecie pełnym chaosu i
niepewności bycie wielkim jest kwestią wyboru, a nie szczęścia.
Podziękowania
Rozdział 1. Rozkwitanie w czasach niepewności
Rozdział 2. Liderzy 10X
Rozdział 3. Dwudziestomilowy marsz
Rozdział 4. Najpierw pociski, potem kule armatnie
Rozdział 5. Unoszenie się nad linią śmierci
Rozdział 6. KMiS
Rozdział 7. Stopa zwrotu ze szczęścia
Epilog. Wielcy z wyboru
Często zadawane pytania
Podstawy badawcze
Indeks
232 strony, Format: 15.8x23.3cm, oprawa twarda z obwolutą