ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 37.00 35,15   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

STAROŚĆ W JĘZYKU MŁODZIEŻY WSPÓŁCZESNEJ


POTENT-AMBROZIEWICZ M.

wydawnictwo: UMCS , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 37.00 Twoja cena  35,15 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Starość w języku młodzieży współczesnej


Cywilizacja ludzi młodych, pięknych, liczących ciągle na sukces boi się mówić, pisać, rozprawiać o starości, która ciągle jest dychotomicznie ukazywana; raz jako wartość, bo niesie ze sobą takie kategorie, jak pełnię życia, doświadczenie, mądrość, spokój, ale chyba częściej pokazuje się jako antywartość, bo związana jest z chorobami, ograniczeniem, wreszcie kończy się śmiercią. Tym większe uznanie dla Małgorzaty Potent-Ambroziewicz, która wybrała starość za przedmiot swoich badań językowych i kulturowych.

Cóż językoznawca może powiedzieć o starości?

Właśnie może, tak jak uczyniła to autorka, zanalizować funkcjonowanie tego słowa (pojęcia) w społeczności językowej, może odtworzyć językowy i kulturowy obraz starości. Jest to zamierzenie ważne z różnych powodów, nie tylko językoznawczych, ale zwłaszcza społecznych. Publikacja mieści się w obszarze badań semantycznych, socjologicznych, aksjologicznych i kognitywnych.


Wstęp

Rozdział I Problematyka i metodologia badań własnych
1.1. Cel badań
1.2. Metody i narzędzia badawcze (ankieta, wypracowanie, swobodna wypowiedź na forum internetowym)
1.3. Charakterystyka badanej grupy
1.4. Podstawy teoretyczne pracy

Rozdział II Interdyscyplinarny charakter badań nad STAROŚCIĄ
2.1. Historia refleksji nad STAROŚCIĄ
2.2. STAROŚĆ w oczach gerontologa
2.3. STAROŚĆ - problem współczesności
2.4. Stereotypowy obraz STAROŚCI

Rozdział III Rozumienie i definiowanie pojęcia STAROŚĆ w perspektywie lingwistycznej
3.1. Rys filologiczny
3.2. Definicje leksykograficzne

Rozdział IV Interpretacja materiału ankietowego
4.1. Łączliwość słów STAROŚĆ/STARZEC z przymiotnikami
4.2. Łączliwość słów STAROŚĆ/STARZEC z czasownikami
4.3. STAROŚĆ i STARZEC w synonimach
4.4. STAROŚĆ i STARZEC w związkach frazeologicznych
4.5. Uczniowskie definicje STAROŚCI i STARCA
4.6. STAROŚĆ w wybranych tekstach kultury
4.7. O starych ludziach - zdania niedokończone

Rozdział V STAROŚĆ w skojarzeniach
5.1. Gdyby STAROŚĆ była przedmiotem
5.2. Gdyby STAROŚĆ była rośliną
5.3. Gdyby STAROŚĆ była zwierzęciem

Rozdział VI Analiza i interpretacja wypracowań uczniowskich
6.1. Postawy wobec STAROŚCI
6.2. Obrazy STAROŚCI
6.3. Metafory STAROŚCI

Zakończenie

Bibliografia

Spis tabel i wykresów

Aneks


222stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- ROZWÓJ SYSTEMU ZABEZPIECZENIA NA STAROŚĆ W POLSCE W LATACH 1918–2021
SZCZĘCH A.

- LUDZKA STAROŚĆ WYBRANE ZAGADNIENIA GERONTOLOGII SPOŁECZNEJ
FABIŚ A. CHABIOR A. WAWRZYNIAK J.

- DZIECIŃSTWO I STAROŚĆ W UJĘCIU HISTORYKÓW
OBARA-PAWŁOWSKA A. KOŁACZ-CHMIEL M. RED.

- PEDAGOGIKA T.2. PODRĘCZNIK
KWIECIŃSKI Z. ŚLIWERSKI B. RED.

- PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA PRZESZŁOŚĆ - TERAŹNIEJSZOŚĆ - PRZYSZŁOŚĆ
JUNDZIŁŁ E.PAWŁOWSKA R. RED.

- STAROŚĆ
BEAUVOIR S.

- MŁODOŚĆ UTRACONA ODKRYWANA STAROŚĆ ESEJE I SZKICE Z GERONTOLOGII
ZYCH A.A.

- HOJNOŚĆ SYSTEMU EMERYTALNEGO A ZABEZPIECZENIE MATERIALNE STAROŚCI ROLA KOMPETENCJI FINANSOWYCH I ORIENTACJI NA STAROŚĆ
PLEŚNIAK A.

- PEDAGOGIKA SPECJALNA OSÓB W STARSZYM WIEKU
KILIAN M. RED.

- PEDAGOGIKA T.1. PODRĘCZNIK
KWIECIŃSKI Z. ŚLIWERSKI B. RED.

- PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZA PERSPEKTYWY MYŚLENIA O RODZINIE
ZIĘBA-KOŁODZIEJ B. BADORA S.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022