ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA. ZAGADNIENIA OGÓLNE. TOM 1.


PRZETACZNIK-GIEROWSKA M. TYSZKOWA M.

wydawnictwo: PWN , rok wydania 2009, wydanie V

cena netto: 42.40 Twoja cena  40,28 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Tom I podręcznika akademickiego, napisany przez wybitne polskie znawczynie przedmiotu.

Książka:

- przedstawia problemy i zadania współczesnej psychologii rozwoju człowieka;

- prezentuje ekologiczne, kulturowe i środowiskowe podejście do badania procesów rozwojowych;

- przybliża podstawowe modele, koncepcje i teorie rozwoju, zwraca także uwagę na problemy metodologiczne;

- stanowi wprowadzenie do kolejnych tomów poświęconych: charakterystyce okresów życia człowieka (tom 2) oraz rozwojowi funkcji psychicznych (tom 3).

Pozycja jest adresowana przede wszystkim do wykładowców i studentów różnych kierunków uniwersyteckich (pedagogiki, psychologii, socjologii, etnografii itp.) oraz innych szkół wyższych (akademii medycznych, akademii wychowania fizycznego itd.). Może być także użyteczna dla wszystkich zainteresowanych profesjonalnie (psychologów-praktyków) i nieprofesjonalnie problemami rozwoju psychicznego człowieka od poczęcia do późnej starości oraz możliwościami optymalizowania tego rozwoju.


PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA.TOM 2. CHARAKTERYSTYKA OKRESÓW ŻYCIA CZŁOWIEKA

PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA.TOM 3. ROZWÓJ FUNKCJI PSYCHICZNYCH.


Spis treści:

Rozdział 1. Kształtowanie się psychologii rozwojowej jako nauki (oprać. Maria Przetacznik-Gierowska)
1.1. Wczesne idee rozwoju psychicznego. Prekursorzy
1.2. Psychologia rozwojowa na przełomie XIX i XX wieku
1.3. Psychologia rozwojowa w XX wieku

Rozdział 2. Przedmiot, problemy i zadania współczesnej psychologii rozwoju człowieka (oprać. Maria Tyszkowa)
2.1. Przedmiot badań psychologii rozwoju człowieka
2.2. Główne działy psychologii rozwojowej
2.3. Stosunek psychologii rozwojowej do innych dyscyplin psychologii i jej miejsce wśród innych nauk
2.4. Podstawowe problemy współczesnej psychologii rozwoju człowieka
2.5. Podstawowe zadania współczesnej psychologii rozwoju człowieka

Rozdział 3. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej (oprać. Maria Tyszkowa)

3.1. Pojęcie rozwoju i jego geneza
3.2. Pojęcie rozwoju psychicznego i sposoby jego ujmowania
3.3. Pojęcie zmiany rozwojowej
3.4. Rodzaje zmian rozwojowych
3.4.1. Rozwojowe zmiany ontogenetyczne
3.4.2. Geneza aktualna lub mikrogeneza
3.4.3. Zmiany ilościowe i jakościowe
3.4.4. Zmiany intraindywidualne i interindywidualne

Rozdział 4. Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka (oprać. Maria Przetacznik-Gierowska)
4.1. Czynniki rozwoju psychicznego
4.2. Mechanizmy zmian rozwojowych
4.3. Dojrzewanie - uczenie się - socjalizacja
4.4. Rozwój psychiczny jako proces wypełniania zadań życiowych
4.5. Nabywanie wczesnych doświadczeń. Okresy sensytywne i krytyczne
4.6. Zdarzenia życiowe a kryzysy w rozwoju człowieka
4.6.1. Klasyfikacja i modele zdarzeń życiowych
4.6.2. Pojęcie kryzysu w rozwoju człowieka

Rozdział 5. Ekologiczne uwarunkowania rozwoju psychicznego człowieka (oprac. Maria Tyszkowa i Maria Przetacznik-Gierowska)
5 1 Ewolucja pojęcia środowisko
5 2 Środowisko z perspektywy interakcyjnej
5.3. Ekologiczna interpretacja rozwoju psychicznego człowieka
5.4. Aktywność w środowisku, doświadczenie i rozwój: o nowy paradygmat badań psychologiczno-rozwojowych

Rozdział 6. Rola kultury w rozwoju psychicznym jednostki (oprac. Maria Tyszkowa)
6.1. Kultura jako składnik i czynnik organizujący środowisko człowieka
6.2. Rola czynników kulturowych w rozwoju psychicznym jednostki
6.3. Kultura symboliczna, wartości i rozwój jednostki

Rozdział 7.Jednostka a rodzina: interakcje,stosunki,rozwój (oprac.Maria Tyszkowa)
7.1. Rodzinne uwarunkowania rozwoju osobowości jednostki
7.2. Założenia wyjściowe badań nad rodziną
7.3. Paradygmat teoretyczny badań nad związkiem między rodziną, jej funkcjonowaniem i rozwojem a jednostką i jej rozwojem indywidualnym
7.4. Rozwój psychiczny jednostki w rodzinie
7.5. Doświadczenie i jego rola w procesach rozwoju psychicznego jednostki
7.6. Stosunki międzyosobowe,społeczne role rodzinne i pozycje zajmowane w rodzinie a rozwój jednostki
7.7. Wpływ rozwoju jednostki na funkcjonowanie rodziny

Rozdział 8. Zmiany rozwojowe aktywności i działalności jednostki (oprac. Maria Przetacznik-Gierowska)
8.1. Aktywność jako podstawa i skutek zmian rozwojowych psychiki w różnych fazach życia
8.2. Charakterystyka struktury czynności
8.3. Dawne i współczesne poglądy na zabawę
8.3.1. Klasyczne teorie zabawy
8.3.2. Koncepcje psychoanalityczne, poznawcze i kulturalno-społeczne
8.3.3. Nowe poglądy na zabawy dzieci
8.4. Ogólna charakterystyka zabawy
8.4.1. Prawidłowości rozwojowe w zabawach dzieci"
8.5. Twórczość dziecka
8.5.1. Twórczość plastyczna
8.5.2. Twórcza aktywnpść językowa

Rozdział 9. Wybrane koncepcje i teorie rozwoju psychicznego człowieka (oprac. Maria Tyszkowa i Maria Przetacznik-Gierowska)
9.1. Podstawowe kierunki teoretyczne w wyjaśnianiu rozwoju psychicznego
9.2. Teorie psychoanalityczne i modele rozwoju człowieka
9.3. Behawiorystyczne teorie rozwoju
9.4. Teorie poznawcze rozwoju
9.5. Kierunek kultirrowo-historyczny w psychologii rozwojowej
9.6. Dialektyczne koncepcje rozwoju
9.7. Kompleksowe modele i koncepcje rozwoju
9.8. Nowsze koncepcje i modele rozwoju indywidualnego w ciągu życia w psychologii polskiej

Rozdział 10. Periodyzacja rozwoju psychicznego (oprac. Maria Przetacznik -Gierowska)
10.1. Problem stadialności rozwoju psychicznego
10.2 Problem ciągłości/nieciągłości rozwoju psychicznego
10.3. Tempo i rytm rozwoju. Pojęcia akceleracji i retardacji
10.4. Wybrane systemy periodyzacji rozwoju
10.5. Podsumowanie

Rozdział 11. Metodologiczne problemy badania procesów rozwoju (oprac. Maria Przetacznik-Gierowska)
11.1. Dymensjonalizacja procesów rozwoju dla celów badawczych
11 2. Podstawowe podejścia badawcze
11.2.1 Podejście synchroniczne i diachroniczno-funkcjonalne
11.2.2. Podejście transwersalne i longitudinalne
112.3. Analiza sekwencyjna
11.3. Podstawowe metody badań, narzędzia diagnozy stanu i perspektyw rozwojowych jednostki
11.4. Problemy etyczne badań nad rozwojem psychicznym człowieka

Bibliografia

 


276 stron, miękka oprawa

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA. ROZWÓJ FUNKCJI PSYCHICZNYCH. TOM 3.
RED. HARWAS-NAPIERAŁA B. TREMPAŁA J.

- PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA. CHARAKTERYSTYKA OKRESÓW ŻYCIA CZŁOWIEKA
RED. HARWAS-NAPIERAŁA B. TREMPAŁA J.

- GESTALT TERAPIA KRÓTKOTERMINOWA
HOUSTON G.

- PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA
TREMPAŁA J. RED.

- UMYSŁ PONAD NASTROJEM ZMIEŃ NASTRÓJ POPRZEZ ZMIANĘ SPOSOBU MYŚLENIA
PADESKY C.A. GREENBERGER D.

- TERAPIA TRAUMY I TRAUMATYCZNEJ ŻAŁOBY U DZIECI I MŁODZIEŻY
COHEN J.A. MANNARINO A.P. DEBLINGER E.

- REGULACJA EMOCJI W PSYCHOTERAPII PODRĘCZNIK PRAKTYKA
LEAHY R. TIRCH D. NAPOLITANO L.

- KONCEPCJE PSYCHOLOGICZNE CZŁOWIEKA
KOZIELECKI J.

- POZYTYWNE SKUTKI DOŚWIADCZEŃ TRAUMATYCZNYCH
OGIŃSKA-BULIK N.

- DIAGNOZA PSYCHIATRYCZNA PRAKTYCZNY PODRĘCZNIK DLA KLINICYSTÓW
MORRISON J.

- LEKSYKON PSYCHOLOGII ROZWOJU CZŁOWIEKA TOM 1
BAKIERA L. STELTER Ż.

- INTERPERSONALNA TRAUMA MECHANIZMY I KONSEKWENCJE
WIDERA-WYSOCZAŃSKA A. KUCZYŃSKA A.

- DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA. PODEJŚCIE ILOŚCIOWE I JAKOŚCIOWE
PALUCHOWSKI W.J.

- PSYCHOPATOLOGIA
SELIGMAN M.E.P. WALKER E.F. ROSENHAN D.L.

- ALEKSYTYMIA I DYSOCJACJA JAKO PODSTAWOWE CZYNNIKI ZJAWISK POTRAUMATYCZNYCH
ZDANKIEWICZ-ŚCIGAŁA E.

- DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA. PROCES NARZĘDZIA STANDARDY.
PALUCHOWSKI W.J.

- PSYCHOPATOLOGIA NERWIC
KĘPIŃSKI A.

- PSYCHOTERAPIA SPRZYJAJĄCA MÓZGOWI
SIKORSKI W.

- PSYCHOLOGIA KLINICZNA TOM 1
RED. SĘK H.

- OGRANICZENIA POZNAWCZE STARZENIE SIĘ I PSYCHOPATOLOGIA
ENGLE R.W. SĘDEK G. HECKER U. RED

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022