PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA. ZAGADNIENIA OGÓLNE. TOM 1.
PRZETACZNIK-GIEROWSKA M. TYSZKOWA M. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2009, wydanie V cena netto: 42.40 Twoja cena 40,28 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Tom I podręcznika akademickiego, napisany przez wybitne polskie znawczynie
przedmiotu.
Książka:
- przedstawia problemy i zadania współczesnej psychologii rozwoju
człowieka;
- prezentuje ekologiczne, kulturowe i środowiskowe podejście do badania
procesów rozwojowych;
- przybliża podstawowe modele, koncepcje i teorie rozwoju, zwraca także
uwagę na problemy metodologiczne;
- stanowi wprowadzenie do kolejnych tomów poświęconych: charakterystyce
okresów życia człowieka (tom 2) oraz rozwojowi funkcji psychicznych (tom 3).
Pozycja jest adresowana przede wszystkim do wykładowców i studentów różnych
kierunków uniwersyteckich (pedagogiki, psychologii, socjologii, etnografii itp.) oraz
innych szkół wyższych (akademii medycznych, akademii wychowania fizycznego itd.). Może
być także użyteczna dla wszystkich zainteresowanych profesjonalnie
(psychologów-praktyków) i nieprofesjonalnie problemami rozwoju psychicznego człowieka
od poczęcia do późnej starości oraz możliwościami optymalizowania tego rozwoju.
Spis treści:
Rozdział 1. Kształtowanie się psychologii rozwojowej jako nauki
(oprać. Maria Przetacznik-Gierowska)
1.1. Wczesne idee rozwoju psychicznego. Prekursorzy
1.2. Psychologia rozwojowa na przełomie XIX i XX wieku
1.3. Psychologia rozwojowa w XX wieku
Rozdział 2. Przedmiot, problemy i zadania współczesnej psychologii rozwoju
człowieka (oprać. Maria Tyszkowa)
2.1. Przedmiot badań psychologii rozwoju człowieka
2.2. Główne działy psychologii rozwojowej
2.3. Stosunek psychologii rozwojowej do innych dyscyplin psychologii i jej miejsce wśród
innych nauk
2.4. Podstawowe problemy współczesnej psychologii rozwoju człowieka
2.5. Podstawowe zadania współczesnej psychologii rozwoju człowieka
Rozdział 3. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej (oprać. Maria
Tyszkowa)
3.1. Pojęcie rozwoju i jego geneza
3.2. Pojęcie rozwoju psychicznego i sposoby jego ujmowania
3.3. Pojęcie zmiany rozwojowej
3.4. Rodzaje zmian rozwojowych
3.4.1. Rozwojowe zmiany ontogenetyczne
3.4.2. Geneza aktualna lub mikrogeneza
3.4.3. Zmiany ilościowe i jakościowe
3.4.4. Zmiany intraindywidualne i interindywidualne
Rozdział 4. Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka
(oprać. Maria Przetacznik-Gierowska)
4.1. Czynniki rozwoju psychicznego
4.2. Mechanizmy zmian rozwojowych
4.3. Dojrzewanie - uczenie się - socjalizacja
4.4. Rozwój psychiczny jako proces wypełniania zadań życiowych
4.5. Nabywanie wczesnych doświadczeń. Okresy sensytywne i krytyczne
4.6. Zdarzenia życiowe a kryzysy w rozwoju człowieka
4.6.1. Klasyfikacja i modele zdarzeń życiowych
4.6.2. Pojęcie kryzysu w rozwoju człowieka
Rozdział 5. Ekologiczne uwarunkowania rozwoju psychicznego człowieka
(oprac. Maria Tyszkowa i Maria Przetacznik-Gierowska)
5 1 Ewolucja pojęcia środowisko
5 2 Środowisko z perspektywy interakcyjnej
5.3. Ekologiczna interpretacja rozwoju psychicznego człowieka
5.4. Aktywność w środowisku, doświadczenie i rozwój: o nowy paradygmat badań
psychologiczno-rozwojowych
Rozdział 6. Rola kultury w rozwoju psychicznym jednostki (oprac. Maria
Tyszkowa)
6.1. Kultura jako składnik i czynnik organizujący środowisko człowieka
6.2. Rola czynników kulturowych w rozwoju psychicznym jednostki
6.3. Kultura symboliczna, wartości i rozwój jednostki
Rozdział 7.Jednostka a rodzina: interakcje,stosunki,rozwój (oprac.Maria
Tyszkowa)
7.1. Rodzinne uwarunkowania rozwoju osobowości jednostki
7.2. Założenia wyjściowe badań nad rodziną
7.3. Paradygmat teoretyczny badań nad związkiem między rodziną, jej funkcjonowaniem i
rozwojem a jednostką i jej rozwojem indywidualnym
7.4. Rozwój psychiczny jednostki w rodzinie
7.5. Doświadczenie i jego rola w procesach rozwoju psychicznego jednostki
7.6. Stosunki międzyosobowe,społeczne role rodzinne i pozycje zajmowane w rodzinie a
rozwój jednostki
7.7. Wpływ rozwoju jednostki na funkcjonowanie rodziny
Rozdział 8. Zmiany rozwojowe aktywności i działalności jednostki
(oprac. Maria Przetacznik-Gierowska)
8.1. Aktywność jako podstawa i skutek zmian rozwojowych psychiki w różnych fazach
życia
8.2. Charakterystyka struktury czynności
8.3. Dawne i współczesne poglądy na zabawę
8.3.1. Klasyczne teorie zabawy
8.3.2. Koncepcje psychoanalityczne, poznawcze i kulturalno-społeczne
8.3.3. Nowe poglądy na zabawy dzieci
8.4. Ogólna charakterystyka zabawy
8.4.1. Prawidłowości rozwojowe w zabawach dzieci"
8.5. Twórczość dziecka
8.5.1. Twórczość plastyczna
8.5.2. Twórcza aktywnpść językowa
Rozdział 9. Wybrane koncepcje i teorie rozwoju psychicznego człowieka (oprac.
Maria Tyszkowa i Maria Przetacznik-Gierowska)
9.1. Podstawowe kierunki teoretyczne w wyjaśnianiu rozwoju psychicznego
9.2. Teorie psychoanalityczne i modele rozwoju człowieka
9.3. Behawiorystyczne teorie rozwoju
9.4. Teorie poznawcze rozwoju
9.5. Kierunek kultirrowo-historyczny w psychologii rozwojowej
9.6. Dialektyczne koncepcje rozwoju
9.7. Kompleksowe modele i koncepcje rozwoju
9.8. Nowsze koncepcje i modele rozwoju indywidualnego w ciągu życia w psychologii
polskiej
Rozdział 10. Periodyzacja rozwoju psychicznego (oprac. Maria Przetacznik
-Gierowska)
10.1. Problem stadialności rozwoju psychicznego
10.2 Problem ciągłości/nieciągłości rozwoju psychicznego
10.3. Tempo i rytm rozwoju. Pojęcia akceleracji i retardacji
10.4. Wybrane systemy periodyzacji rozwoju
10.5. Podsumowanie
Rozdział 11. Metodologiczne problemy badania procesów rozwoju (oprac.
Maria Przetacznik-Gierowska)
11.1. Dymensjonalizacja procesów rozwoju dla celów badawczych
11 2. Podstawowe podejścia badawcze
11.2.1 Podejście synchroniczne i diachroniczno-funkcjonalne
11.2.2. Podejście transwersalne i longitudinalne
112.3. Analiza sekwencyjna
11.3. Podstawowe metody badań, narzędzia diagnozy stanu i perspektyw rozwojowych
jednostki
11.4. Problemy etyczne badań nad rozwojem psychicznym człowieka
Bibliografia
276 stron, miękka oprawa Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA. CHARAKTERYSTYKA OKRESÓW ŻYCIA CZŁOWIEKA RED. HARWAS-NAPIERAŁA B. TREMPAŁA J.
- PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA. ROZWÓJ FUNKCJI PSYCHICZNYCH. TOM 3. RED. HARWAS-NAPIERAŁA B. TREMPAŁA J.
- PSYCHOTERAPIA WSCHODU PSYCHOTERAPIA WYOBRAŻENIOWA ZHU JIANJUN
- NEUROPSYCHOLOGIA KLINICZNA WOBEC ZJAWISK ŚWIADOMOŚCI I NIEŚWIADOMOŚCI HERZYK A.
- PSYCHOPATOLOGIA CIRPIAŁKOWSKA L.
- TERAPIA GESTALT PERLS F.S.
- PSYCHOLOGIA KLINICZNA TOM 2 RED. SĘK H.
- PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA BEE H.
- TEORIA I PRAKTYKA TERAPII GESTALT MELLIBRUDA J.
- GESTALT TERAPIA KRÓTKOTERMINOWA HOUSTON G.
- PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA TREMPAŁA J. RED.
- UMYSŁ PONAD NASTROJEM ZMIEŃ NASTRÓJ POPRZEZ ZMIANĘ SPOSOBU MYŚLENIA PADESKY C.A. GREENBERGER D.
- TERAPIA TRAUMY I TRAUMATYCZNEJ ŻAŁOBY U DZIECI I MŁODZIEŻY COHEN J.A. MANNARINO A.P. DEBLINGER E.
- REGULACJA EMOCJI W PSYCHOTERAPII PODRĘCZNIK PRAKTYKA LEAHY R. TIRCH D. NAPOLITANO L.
- KONCEPCJE PSYCHOLOGICZNE CZŁOWIEKA KOZIELECKI J.
- POZYTYWNE SKUTKI DOŚWIADCZEŃ TRAUMATYCZNYCH OGIŃSKA-BULIK N.
- DIAGNOZA PSYCHIATRYCZNA PRAKTYCZNY PODRĘCZNIK DLA KLINICYSTÓW MORRISON J.
- LEKSYKON PSYCHOLOGII ROZWOJU CZŁOWIEKA TOM 1 BAKIERA L. STELTER Ż.
- INTERPERSONALNA TRAUMA MECHANIZMY I KONSEKWENCJE WIDERA-WYSOCZAŃSKA A. KUCZYŃSKA A.
- DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA. PODEJŚCIE ILOŚCIOWE I JAKOŚCIOWE PALUCHOWSKI W.J.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|