PSYCHOLOGIA KLINICZNA TOM 2
RED. SĘK H. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2006, wydanie I cena netto: 46.00 Twoja cena 43,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Nowoczesny, polski podręcznik do psychologii klinicznej:
- wprowadza w wybrane zagadnienia psychologii klinicznej dzieci i młodzieży,
psychologii nerwic i zaburzeń osobowości
- przedstawia obraz kliniczny schizofrenii, zaburzenia afektywne, psychologiczne
następstwa stresu traumatycznego
- zapoznaje z problemami niepełnosprawności i jej psychologicznej rehabilitacji,
psychologii uzależnień, neuropsychologii klinicznej, zaburzeń seksualnych
- ukazuje metody stosowane w diagnostyce oraz kierunki w psychoterapii
- omawia rodzaje form pomocy psychologicznej (promocja zdrowia, prewencja, interwencja w
kryzysie, psychoterapia, poradnictwo, grupy samopomocowe)
Spis treści:
Wstęp (Helena Sęk)
Rozdział 1
Zakres zastosowań psychologii klinicznej.
Obszary tradycyjne i współczesne (Helena Sęk)
1.1. Zmiany w zakresie zastosowań psychologii klinicznej
1.1.1. Społeczno-cywilizacyjne czynniki przemian zakresu psychologii
klinicznej
1.1.2. Wewnętrzne czynniki przemian w psychologii i psychologii klinicznej
1.2. Utrwalanie się tradycyjnych dziedzin a rozwój nowych subdyscyplin w psychologii
klinicznej
1.2.1. Powody utrwalania się dziedzin tradycyjnych
1.2.2. Powstawanie nowych subdyscyplin a rozwój psychologii klinicznej
1.3. Podsumowanie
Rozdział 2
Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży - wybrane zagadnienia (Irena
Obuchowska)
2.1. Ujęcia teoretyczne
2.2. Rozumienie dziecka jako osoby
2.3. Uwarunkowania problemów klinicznych
2.4. Wybrane problemy kliniczne z uwzględnieniem okresów rozwoju
2.4.1. Okres wczesnego dzieciństwa (okres niemowlęcy i poniemowlęcy)
2.4.2. Okres średniego dzieciństwa (wiek przedszkolny)
2.4.3. Okres późnego dzieciństwa (wiek szkolny)
2.4.4. Okres adolescencji (wiek młodzieńczy)
2.5. Kierunki i rodzaje pomocy psychologicznej
2.6. Zmiany w rozumieniu problemów klinicznych dzieci i młodzieży
2.7. Podsumowanie
Rozdział 3
Psychologia zaburzeń osobowości i zaburzeń lękowych (Lidia Cierpiałkowska)
3.1. Psychopatologia zaburzeń osobowości i zaburzeń lękowych
3.1.1. Zaburzenia osobowości
3.1.2. Zaburzenia lękowe
3.1.3. Epidemiologia
3.2. Perspektywa psychologiczna - odrębność objawów, wspólnota patomechanizmów?
3.3. Psychoanaliza a zaburzenia osobowości
3.3.1. Psychoanaliza charakteru
3.3.2. Dwa modele patomechanizmu zaburzeń osobowości
3.4. Poznawcze koncepcje zaburzeń osobowości i zaburzeń na tle lękowym
3.4.1. Poznawczo-interpersonalny cykl zachowania a psychopatologia
3.5. Zaburzenia osobowości w teorii społecznego uczenia się
3.5.1. Ewolucyjno-biospołeczna koncepcja zaburzeń osobowości
3.5.2. Zaburzenia osobowości typu borderline
3.6. Podsumowanie
Rozdział 4
Psychologia schizofrenii (Krystyna Drat-Ruszczak)
4.1. Schizofrenia. Obraz kliniczny
4.1.1. Objawy i ich klasyfikacje
4.1.2. Perspektywa "pierwszej osoby": choroba w relacjach pacjentów
4.2. Psychologiczne mechanizmy schizofrenii
4.2.1. Procesy poznawcze: specyfika oddolnego i odgórnego przetwarzania informacji
4.2.2. Dynamika emocji
4.2.3. Indywiduacja i tożsamość
4.2.4. Relacja poznanie-afekt-indywiduacja
4.3. Niektóre aspekty terapii i rehabilitacji chorych
4.4. Podsumowanie
Rozdział 5
Psychologia zaburzeń afektywnych (Helena Sęk)
5.1. Dane opisowe dotyczące zaburzeń nastroju
5.1.1. Zaburzenia afektywne w świetle psychopatologii opisowej
5.1.2. Zaburzenia afektywne w świetle klasyfikacji zaburzeń
5.2. Koncepcje wyjaśniające mechanizm i patogenezę zaburzeń afektywnych
5.2.1. Biologiczne modele zaburzeń afektywnych
5.2.2. Psychoanalityczne koncepcje zaburzeń nastroju
5.2.3. Poznawczo-behawioralne podejście do zaburzeń nastroju
5.2.4. Stresowe wydarzenia a depresja - modele podatność-stres
5.2.5. Podejście interpersonalne do zaburzeń depresyjnych
5.3. Wybrane zagadnienia terapii zaburzeń afektywnych metodami psychologicznymi
5.3.1. Leczenie depresji zorientowane psychoanalitycznie
5.3.2. Poznawczo-behawioralna terapia depresji
5.3.3. Podejście interpersonalne w terapii depresji
5.4. Podsumowanie
Rozdział 6
Psychologiczne następstwa stresu traumatycznego (Maja Lis-Turlejska)
6.1. Zaburzenie po stresie traumatycznym
6.2. Historia odkrywania psychologicznych następstw skrajnego stresu
6.3. Kryteria diagnostyczne PTSD
6.3.1. Zdarzenie traumatyczne - zmiany sposobu definiowania
6.4. Diagnozowanie PTSD
6.4.1. Pomiar ekspozycji na zdarzenia traumatyczne
6.4.2. Pomiar PTSD w badaniach epidemiologicznych
6.5. Rozpowszechnienie traumatycznych zdarzeń i zaburzenia po stresie traumatycznym
6.5.1. Rozpowszechnienie traumatycznych zdarzeń w populacji ogólnej
6.5.2. Rozpowszechnienie PTSD
6.6. Czynniki ryzyka PTSD
6.6.1. Warunkowe ryzyko PTSD
6.7. Terapia potraumatyczna
6.8. Podsumowanie
Rozdział 7
Psychologia niepełnosprawności umysłowej (Stanisław Kowalik)
7.1. Krótka historia rozwoju poglądów na niepełnosprawność umysłową
7.1.1. Oligofrenia
7.1.2. Niedorozwój umysłowy i upośledzenie umysłowe
7.1.3. Niepełnosprawność umysłowa
7.2. Trzy nurty współczesnych badań nad niepełnosprawnością umysłową
7.2.1. Psychobiologiczne ujęcie niepełnosprawności umysłowej
7.2.2. Psychorozwojowe ujęcie niepełnosprawności umysłowej
7.2.3. Psychospołeczne ujęcie niepełnosprawności umysłowej
7.3. Podsumowanie
Rozdział 8
Psychologia uzależnień (Lidia Cierpiałkowska)
8.1. Nadużywanie i uzależnienie od substancji psychoaktywnych
8.1.1. Rodzaje substancji psychoaktywnych i ich rozpowszechnienie
8.1.2. Obraz kliniczny nadużywania i uzależnienia od środków psychoaktywnych
8.1.3. Neurobiologiczne działanie substancji psychoaktywnych
8.2. Koncepcje i modele uzależnienia
8.2.1. Genetyczno-behawioralne modele uzależnienia
8.2.2. Psychologiczne koncepcje i modele uzależnienia
8.2.3. Społeczne czynniki ryzyka narkomanii
8.3. Programy leczenia uzależnienia
8.3.1. Modele i programy leczenia alkoholików
8.3.2. Modele leczenia narkomanów
8.4. Podsumowanie
Rozdział 9
Kliniczna neuropsychologia a psychologia kliniczna (Anna Herzyk)
9.1. Kształtowanie się przedmiotu badań w neuropsychologii klinicznej
9.1.1. Ujęcia statyczne, neuroanatomiczne, skoncentrowane na pytaniu "gdzie?"
9.1.2. W kierunku wyjaśnień dynamicznych - ujęcia strukturalno-funkcjonalne
9.1.3. Współczesne modele wyjaśniające
9.1.4. Mechanizmy adaptacyjne i dezadaptacyjne w uszkodzeniach i dysfunkcjach mózgu
9.2. Charakterystyka wybranych zaburzeń neuropsychologicznych
9.2.1. Objawy globalnej reakcji mózgu na działanie czynników patogennych
9.2.2. Specyficzne zespoły zaburzeń neuropsychologicznych i ich mózgowe podłoże
9.2.3. Neuropsychologiczna analiza demencji (otępienia)
9.2.4. Neuronalne podłoże zaburzeń osobowości i emocji
9.2.5. Dysocjacja wiedzy jawnej i ukrytej w zaburzeniach neuropsychologicznych
9.3. Obszary zastosowań neuropsychologii klinicznej
9.3.1. Cele i przebieg diagnozy neuropsychologicznej
9.3.2. Terapia neuropsychologiczna - założenia, cele, przebieg
9.4. Podsumowanie
Rozdział 10
Psychologia zaburzeń seksualnych (Maria Beisert)
10.1. Klasyfikacja zaburzeń seksualnych
10.2. Zaburzenia tożsamości płciowej
10.2.1. Geneza zaburzeń tożsamości
10.2.2. Niektóre rodzaje zaburzeń tożsamości
10.2.3. Interwencja
10.3. Kształtowanie się orientacji seksualnej
10.3.1. Definicja orientacji homoseksualnej
10.3.2. Geneza orientacji seksualnej
10.3.3. Społeczne konsekwencje orientacji homoseksualnej
10.3.4. Interwencja wobec osób zorientowanych homoseksualnie
10.4. Zaburzenia preferencji seksualnych
10.4.1.Pojęcie i charakterystyka preferencji seksualnych
10.4.2. Klasyfikacje i kryteria diagnostyczne parafilii
10.4.3. Interwencja
10.5. Realizacja roli płciowej
10.6. Dysfunkcje seksualne
10.6.1. Pojęcie dysfunkcji seksualnej
10.6.2. Przyczyny dysfunkcji seksualnych
10.6.3. Typy dysfunkcji seksualnych
10.6.4. Terapia dysfunkcji seksualnych
10.7. Podsumowanie
Rozdział 11
Kliniczna psychologia zdrowia (Irena Heszen)
11.1. Choroba w paradygmacie stresu psychologicznego
11.1.1. Współczesne ujęcia stresu psychologicznego
11.1.2. Wielowymiarowa analiza zjawiska stresu a podejście do problemów zdrowotnych we
współczesnej psychologii zdrowia
11.1.3. Dwustronne zależności pomiędzy stresem a chorobą: stres jako przyczyna i jako
następstwo problemów zdrowotnych
11.1.4. Radzenie sobie jako specyficzna forma aktywności w obliczu stresu i jej znaczenie
dla następstw stresu
11.2. Psychologiczne uwarunkowania choroby ze szczególnym uwzględnieniem stresu
11.2.1. Rodzaje stresorów - podział ze względu na siłę i zakres oddziaływania
11.2.2. Skutki zdrowotne utrapień życiowych
11.2.3. Wydarzenia życiowe a choroby
11.2.4. Polietiologiczny model chorób somatycznych
11.3. Psychologiczne następstwa choroby jako źródła stresu
11.3.1. Charakterystyka psychologiczna zmian w sytuacji człowieka w następstwie choroby
11.3.2. Emocjonalne ustosunkowanie się do choroby i związanej z nią sytuacji
11.3.3. Poznawcze ustosunkowanie się do choroby - obraz własnej choroby i jego
komponenty
11.4. Zachowanie wobec własnej choroby i jego organizacja
11.4.1. Specyficzne dla sytuacji choroby formy radzenia sobie z emocjami
11.4.2. Choroba jako zadanie i zachowania chorego ukierunkowane na cele zdrowotne
11.4.3. Zależności między dwoma nurtami radzenia sobie z chorobą
11.5. Psychologiczna problematyka relacji lekarz-pacjent
11.5.1. Relacja lekarz-pacjent jako zagadnienie interdyscyplinarne. Znaczenie aspektów
wychowawczych
11.5.2. Podejmowanie decyzji o udaniu się do lekarza i lęk przed wizytą
11.5.3. Komunikacja między lekarzem a pacjentem
11.5.4. Wykonywanie zaleceń lekarskich przez pacjentów
11.6. Człowiek w systemie opieki zdrowotnej
11.6.1. Człowiek chory w przychodni
11.6.2. Człowiek chory w szpitalu
11.7. Podsumowanie
Rozdział 12
Interwencja kryzysowa {Dorota Kubacka-Jasiecka)
12.1. Kryzys emocjonalny
12.1.1. Kryzys a wydarzenia krytyczne
12.1.2. Klasyczne modele i charakterystyki kryzysu
12.1.3. Kryzys emocjonalny jako szansa rozwoju
12.1.4. Stres a kryzys
12.1.5. Kryzysy w stresie chronicznym
12.1.6. Kryzys w paradygmacie psychosocjokulturowym
12.2. Rodowód interwencji w kryzysie
12.3. Założenia i zróżnicowany kontekst interwencji kryzysowej
12.3.1. Założenia interwencji kryzysowej
12.3.2. Interwencja kryzysowa - kontekst i znaczenie terminu
12.4. Indywidualna pomoc w kryzysie
12.4.1. Cele i zadania interwencji kryzysowej
12.4.2. Zasady interwencji kryzysowej
12.4.3. Przebieg interwencji kryzysowej.
12.4.4. Strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej
12.5. Trudności i dylematy interwencji kryzysowej
12.6. Podsumowanie
Rozdział 13
Osoby niepełnosprawne i psychologiczne aspekty ich rehabilitacji (Stanisław
Kowalik)
13.1. Niepełnosprawność jako zjawisko wieloaspektowe
13.2. Niepełnosprawność w świetle teorii i badań psychologicznych
13.2.1. Relacja "uszkodzenie organizmu - niepełnosprawność"
13.2.2. Relacja: "niepełnosprawność - upośledzenie społeczne"
13.2.3. Sytuacja psychologiczna osoby niepełnosprawnej
13.3. Psychologiczne aspekty procesu rehabilitacji
13.4. Podsumowanie
Rozdział 14
Psychologia sądowa - wybrane zagadnienia (Wojciech Poznaniak)
14.1. Prawa i obowiązki biegłego psychologa w świetle Kodeksu postępowania
karnego
14.2. Rola psychologa w sprawach cywilnych
14.3. Rola psychologa w sprawach rodzinnych i opiekuńczych
14.3.1. Sądowo-psychologiczne ocenianie małżeństwa i sytuacji dziecka po ewentualnym
orzeczeniu rozwodu
14.3.2. Stosunki między rodzicami a dziećmi - władza rodzicielska i obowiązek
wzajemnego wspierania się rodziców i dzieci
14.3.3. Dobro dziecka
14.4. Psycholog jako biegły sądowy w sprawach karnych
14.4.1. Problem poczytalności sprawcy przestępstwa
14.4.2. Przestępstwo zabójstwa popełnione w stanie silnego wzburzenia
14.4.3. Ocena pobudek działania sprawcy przestępstwa i jego warunków osobistych
14.4.4. Ocena wiarygodności zeznań - postrzeganie, zapamiętywanie i odtwarzanie
inkryminowanych zdarzeń
14.5. Nowe zadania dla psychologa sądowego
14.5.1. Psycholog jako mediator sądowy
14.5.2. Prewencja psychologiczna (na przykładzie gwałtu seksualnego)
14.5.3. Przeciwwskazania psychologiczne do ubiegania się o prawo do posiadania broni
palnej
14.5.4. Przeciwwskazania psychologiczne do świadczenia usług detektywistycznych
14.6. Podsumowanie
Bibliografia
Indeks osób
Indeks rzeczowy
O Autorach
364 strony, B5, miękka oprawa Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- PSYCHOLOGIA KLINICZNA TOM 1 RED. SĘK H.
- PSYCHOLOGIA POZYTYWNA TRZEBIŃSKA E.
- STYLE CHARAKTERU JOHNSON S.M.
- PSYCHOPATOLOGIA CIRPIAŁKOWSKA L.
- ANOREKSJA I BULIMIA PSYCHICZNA ROZUMIENIE I LECZENIE ZABURZEŃ ODŻYWIAN JÓZEFIK B. RED.
- POZA ZASADĄ PRZYJEMNOŚCI FREUD S.
- PSYCHOLOGIA RODZINY JANICKA I. LIBERSKA H.
- PSYCHOTERAPIA TEORIA PODRĘCZNIK AKADEMICKI GRZESIUK L.RED.
- PSYCHOLOGIA KLUCZOWE KONCEPCJE TOM 5. CZŁOWIEK I JEGO ŚRODOWISKO ZIMBARDO PH.G. JOHNSON R.L. MCCANN V. (TWARDA OPRAWA)
- PSYCHOLOGIA POZYTYWNA NAUKA O SZCZĘŚCIU ZDROWIU SILE I CNOTACH CZAPIŃSKI J. RED. / CZŁOWIEKA
- PSYCHOTERAPIA PROBLEMY PACJENTÓW PODRĘCZNIK AKADEMICKI GRZESIUK L. SUSZEK H. RED.
- PSYCHOLOGIA KLUCZOWE KONCEPCJE TOM 3. STRUKTURA I FUNKCJE ŚWIADOMOŚCI ZIMBARDO PH.G. JOHNSON R.L. MCCANN V. (TWARDA OPRAWA)
- PSYCHOLOGIA EMOCJI RED. LEWIS M. HAVILAND-JONES J.M.
- PSYCHOTERAPIA INTEGRACJA PODRĘCZNIK AKADEMICKI GRZESIUK L. SUSZEK H. RED.
- PSYCHOLOGIA KLUCZOWE KONCEPCJE T.1 [ OPRAWA TWARDA ] ZIMBARDO P.G. JOHNSON R.L. MCCANN V.
- NEUROPSYCHOLOGIA KLINICZNA TOM 2 URAZY MÓZGU PĄCHALSKA M.
- PSYCHOTERAPIA I PORADNICTWO TOM 1. FELTHAN C. HORTON I.
- PSYCHOTERAPIA GRUPOWA TEORIA I PRAKTYKA YALOM I. LESZCZ M.
- NEUROTYCZNA OSOBOWOŚĆ NASZYCH CZASÓW HORNEY K.
- NEUROPSYCHOLOGIA KLINICZNA WOBEC ZJAWISK ŚWIADOMOŚCI I NIEŚWIADOMOŚCI HERZYK A.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|