ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 57.00 54,15   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZABURZENIE OSOBOWOŚCI Z POGRANICZA TERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA


LINEHAN M.M.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2007, wydanie I

cena netto: 57.00 Twoja cena  54,15 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Dla przeciętnego klinicysty, kliniki czy oddziału stacjonarnego jednostki z zaburzeniem osobowości z pogranicza często są najtrudniejszymi i niedającymi się rozwikłać przypadkami. Książka ta – będąca pierwszą pracą zawierającą strategie, które dowiodły swojej skuteczności w kontrolowanych badaniach klinicznych – przedstawia wszechstronne, zintegrowane podejście do leczenia tej populacji. Autorka udziela konkretnych wskazówek, które twórczo łączą najlepsze elementy metod behawioralnych, psychoanalitycznych, systemowych i innych powszechnie stosowanych. Jako innowator kliniczny Linehan dokonała rozbioru aspektów osobowości z pogranicza na części składowe i opracowała systematyczne ujęcie każdej z nich.

W pierwszej części książki autorka przedstawiła ogólny obraz tego zaburzenia i naszkicowała ramy teoretyczne, które wyznaczają kierunek terapii. W drugiej szczegółowo opisała sposób oceny pacjentek z osobowością z pogranicza oraz hierarchicznej organizacji celów behawioralnych.

Omawiając najbardziej stresujące zachowania pacjentów, z jakimi mają do czynienia klinicyści, autorka opisuje krok po kroku, jak ocenić ryzyko samobójstwa, radzić sobie z groźbami samobójczymi i pracować nad przewlekłym zachowaniem samobójczym. Przedstawia także ujęcia integracyjne tak specyficznych problemów, jak kryzysy, niestosowanie się do zaleceń i załamania w relacji terapeutycznej.

W jasny sposób wyszczególniając skuteczne techniki, które można odtworzyć w praktyce klinicznej, praca ta naświetla przeżycia wewnętrzne jednostek z osobowością z pogranicza i dostarcza klinicystom praktyczne narzędzia kliniczne do pracy z nimi. Jest nieocenionym źródłem dla wszystkich specjalistów, którzy pracują z tą trudną do leczenia populacją.


Opracowane przez Marshę M. Linehan poznawczo-behawioralne ujęcie leczenia zaburzenia osobowości z pogranicza jest rzadko pojawiającą się w naszej dziedzinie innowacją kliniczną, która przyczynia się do zasadniczej poprawy opieki nad pacjentem. Jej techniki są zrozumiałe, łatwe w uczeniu się i nauczaniu oraz aprobowane zarówno przez terapeutę, jak i pacjenta. Metody dr Linehan wywarły duży wpływ na moje podejście do leczenia jednostek z osobowością z pogranicza oraz wskazywania innym, jak najlepiej zajmować się tymi pacjentami.
Z przedmowy dra med. Allena Francesa

Autorka przedstawia praktyczne sposoby prowadzenia psychoterapii, które mają szczególne zastosowanie w przypadku zachowania psychopatologicznego, niezwykle opornego na zmianę.
American Journal of Psychotherapy

Niezwykle głęboka i pouczająca książka Marshy Linehan dają wskazówki potrzebne do przeprowadzenia terapii poznawczo-behawioralnej zaburzenia osobowości z pogranicza (…). Jej metoda tak się upowszechniła wśród klinicystów, że eksperci w dziedzinie terapii psychospołecznych uważają ją za jedną z najlepszych (…). Metody Marshy Linehan są w wysokim stopniu eklektyczne, ponieważ opierają się na badaniach empirycznych; zostały one dobrane ze względu na swą skuteczność w przypadku pacjentek z zaburzeniami osobowości z pogranicza.
Dr Lester Luborsky

Zdumiewająco wszechstronne, niewątpliwie dające się nauczać i nauczyć podejście terapeutyczne do trudnych pacjentów (…). Książka, która powinna znaleźć się na półce każdego terapeuty.
Voracious Reader



Marsha M. Linehan jest profesorem psychologii i adiunktem na Wydziale Psychiatrii i Nauk Behawioralnych Uniwersytetu Waszyngtońskiego. Zajmuje także stanowisko kierownika badań i dyrektora Suicidal Behaviors Research Clinic – programu badawczego związanego z oceną metod leczenia zachowań samobójczych. Ma stałą praktykę kliniczną, a jednocześnie prowadzi superwizje i szkolenia dla specjalistów z dziedziny zdrowia psychicznego w Stanach Zjednoczonych i Europie.


 

Spis treści

CZĘŚĆ I. TEORIA I POJĘCIA

1. Zaburzenie osobowości z pogranicza: pojęcia, kwestie sporne i definicje

Pojęcie zaburzenia osobowości z pogranicza (borderline)
Pojęcie zachowań parasamobójczych
Pokrywanie się zaburzenia osobowości z pogranicza z zachowaniami parasamobójczymi
Terapia zaburzenia osobowości z pogranicza: wstępny przegląd
Uwagi końcowe

2. Dialektyczne i biospołeczne podstawy leczenia

Dialektyka
Zaburzenie osobowości z pogranicza jako dialektyczna porażka
Konceptualizacja przypadku: dialektyczne podejście poznawczo-behawioralne
Teoria biospołeczna: dialektyczna teoria rozwoju zaburzenia osobowości z pogranicza
Implikacje teorii biospołecznej dla terapii pacjentów borderline
Uwagi końcowe

3. Wzorce behawioralne: dialektyczne dylematy w leczeniu pacjentów z osobowością z pogranicza

Emocjonalna podatność na zranienie a samounieważnienie
Aktywna bierność a pozorna kompetencja
Nieuniknione kryzysy a powstrzymywana żałoba
Uwagi końcowe

 

CZĘŚĆ II. OGÓLNY PLAN I CELE LECZENIA

4. 0gólny plan leczenia: cele, strategie i założenia w pigułce

Decydujące przedsięwzięcia w ramach leczenia
Przygotowanie sceny: przyciągnięcie uwagi pacjentki / utrzymywanie podejścia dialektycznego / stosowanie strategii zasadniczych: uprawomocnianie i rozwiązywanie problemów / równoważenie stylów komunikacji interpersonalnej / połączenie strategii udzielania konsultacji pacjentce z interwencją środowiskową / leczenie terapeuty
Układy leczenia
Indywidualna psychoterapia ambulatoryjna / trening umiejętności / wspierająca terapia grupowa ukierunkowana na proces / konsultacje telefoniczne / spotkania konsultacyjne dla terapeutów / terapie pomocnicze
Założenia dotyczące pacjentek borderline i terapii: 1. Pacjentki radzą sobie najlepiej, jak mogą / 2. Pacjentki chcą poprawy swego stanu / 3. Pacjentki muszą radzić sobie lepiej, starać się bardziej i muszą być bardziej zmotywowane do zmiany / 4. Pacjentki nie musiały spowodować wszystkich swoich problemów, ale i tak muszą je rozwiązać / 5. Takie życie, jakie aktualnie prowadzą jednostki z tendencjami samobójczymi i z osobowością z pogranicza, jest nie do zniesienia / 6. Pacjentki muszą nauczyć się nowych zachowań we wszystkich istotnych kontekstach / 7. Pacjentki nie mogą ponieść porażki w terapii / 8. Terapeuci leczący pacjentki borderline potrzebują wsparcia
Cechy i umiejętności terapeutów
Pozycja terapeuty w wymiarze „akceptacja a zmiana” / pozycja terapeuty w wymiarze „niezachwiana stabilność a współczująca elastyczność” / pozycja terapeuty w wymiarze „życzliwe wymaganie a troskliwa opieka”
Porozumienia między pacjentką a terapeutą
Porozumienia wiążące pacjentkę / porozumienia wiążące terapeutę
Porozumienia dotyczące konsultacji między terapeutami
Porozumienie dialektyczne / porozumienie dotyczące udzielania konsultacji pacjentce / porozumienie dotyczące konsekwencji / porozumienie dotyczące przestrzegania granic / porozumienie dotyczące fenomenologicznej empatii / porozumienie dotyczące omylności
Uwagi końcowe

5. Cele behawioralne w ramach leczenia: zachowania do rozwinięcia i do redukcji

Nadrzędny cel terapii: rozwijanie dialektycznych wzorców zachowania
Myślenie dialektyczne / myślenie dialektyczne a terapia poznawcza / dialektyczne wzorce zachowania: zrównoważony styl życia
Pierwszorzędne cele behawioralne
Redukowanie zachowań samobójczych / redukowanie zachowań kolidujących z terapią / redukowanie zachowań kolidujących z jakością życia / rozwijanie umiejętności behawioralnych / redukowanie zachowań związanych ze stresem pourazowym / zwiększanie szacunku do siebie
Drugorzędne cele behawioralne
Rozwijanie dostrajania emocji; redukowanie reaktywności emocjonalnej / rozwijanie samouprawomocnienia; redukowanie samounieważnienia / rozwijanie realistycznego podejmowania decyzji i zdolności sądzenia; redukowanie zachowań wywołujących kryzys / rozwijanie przeżywania emocjonalnego; redukowanie powstrzymywanej żałoby / rozwijanie aktywnego rozwiązywania problemów; redukowanie zachowań związanych z aktywną biernością / rozwijanie adekwatnego wyrażania emocji i kompetencji; redukowanie zależności zachowań od nastroju
Uwagi końcowe

6. Strukturyzacja leczenia wokół zachowań docelowych: kto leczy co i kiedy

Ogólny motyw: branie na cel zachowań dialektycznych
Hierarchia pierwszorzędnych celów
Cele leczenia a program sesji / cele leczenia a układy terapii / główny terapeuta a odpowiedzialność za osiąganie celów
Stopniowe osiąganie celów
Stadium przedterapeutyczne: orientacja i zaangażowanie / stadium 1: nabywanie podstawowych zdolności / stadium 2: redukowanie stresu pourazowego / stadium 3: zwiększanie szacunku do siebie i osiąganie indywidualnych celów
Ustalanie priorytetowych kategorii celów w indywidualnej terapii ambulatoryjnej
Redukowanie zachowań samobójczych / redukowanie zachowań kolidujących z terapią / redukowanie zachowań kolidujących z jakością życia / rozwijanie umiejętności behawioralnych / redukowanie stresu pourazowego / rozwijanie szacunku do siebie i osiąganie indywidualnych celów / wykorzystanie priorytetowych celów do organizacji sesji / opór pacjentki i terapeuty przed omawianiem zachowań docelowych / cele terapii indywidualnej i karty samoobserwacji
Trening umiejętności: hierarchia celów
Grupy wsparcia ukierunkowane na proces: hierarchia celów
Rozmowy telefoniczne: hierarchia celów
Rozmowy z głównym terapeutą / rozmowy z trenerami umiejętności i innymi terapeutami
Zachowania docelowe i skupienie terapeutycznej uwagi: kto sprawuje kontrolę?
Modyfikacja hierarchii celów w innych warunkach ramowych
Odpowiedzialność za redukowanie zachowań samobójczych / odpowiedzialność za inne cele / określanie celów dla innych układów leczenia
Spory kompetencyjne związane z odpowiedzialnością za cele
Uwagi końcowe

 

CZĘŚĆ III. PODSTAWOWE STRATEGIE LECZENIA

7. Dialektyczne strategie leczenia

Definiowanie strategii dialektycznych
Równoważenie strategii leczenia: dialektyka relacji terapeutycznej
Nauczanie dialektycznych wzorców zachowania
Specyficzne strategie dialektyczne: 1. Wprowadzenie paradoksu / 2. Wykorzystanie metafory / 2. Technika adwokata diabła / 4. Rozszerzanie / 5. Aktywacja „mądrego umysłu” / 6. Wytwarzanie słodkiej lemoniady z kwaśnych cytryn / 7. Pozwalanie na naturalne zmiany / 8. Ocena dialektyczna
Uwagi końcowe

8. Strategie zasadnicze: część I uprawomocnianie

Definiowanie uprawomocniania
Dlaczego uprawomocniać?
Strategie uprawomocniania emocjonalnego: 1. Zapewnianie sposobności do wyrażania emocji / 2. Nauczanie umiejętności obserwowania i nazywania emocji / 3. Czytanie w emocjach / 4. Komunikowanie prawomocności emocji
Strategie uprawomocniania behawioralnego: 1. Nauczanie umiejętności obserwowania i nazywania zachowania / 2. Identyfikowanie „powinności” / 3. Przeciwstawianie się „powinnościom” / 4. Akceptowanie „powinności” / 5. Przejście do rozczarowania
Strategie uprawomocniania poznawczego: 1. Wydobywanie i odzwierciedlanie myśli i założeń / 2. Odróżnianie faktów od interpretacji / 3. Znajdowanie „ziarna prawdy” / 4. Uznawanie „mądrego umysłu” / 5. Szacunek dla odmiennych wartości
Strategie mobilizowania: 1. Zakładanie, że jest najlepiej, jak może być / 2. Udzielanie zachęty / 3. Skupianie uwagi na możliwościach pacjentki / 4. Kwestionowanie/łagodzenie zewnętrznej krytyki / 5. Udzielanie pochwał i dodawanie otuchy / 6. Zachowanie realizmu, ale zajmowanie się bezpośrednio obawami o nieszczerość / 7. Bycie blisko
Uwagi końcowe

9. Strategie zasadnicze: część II rozwiązywanie problemów

Poziomy rozwiązywania problemów
Poziom pierwszy / poziom drugi / poziom trzeci
Nastrój a rozwiązywanie problemów
Przegląd strategii rozwiązywania problemów
Strategie analizy behawioralnej: 1. Definiowanie zachowania problemowego / 2. Przeprowadzanie analizy łańcucha / 3. Formułowanie hipotez dotyczących czynników kontrolujących zachowanie
Strategie wglądu (interpretacji)
Co i jak interpretować: wskazówki dotyczące wglądu / 1. Uwydatnianie / 2. Obserwowanie i opisywanie powtarzających się wzorców / 3. Komentowanie implikacji zachowania / 4. Ocena trudności z zaakceptowaniem lub odrzucaniem hipotez
Strategie dydaktyczne: 1. Udzielanie informacji / 2. Dostarczanie lektur / 3. Udzielanie informacji członkom rodziny
Strategie analizy rozwiązań: 1. Identyfikowanie celów, potrzeb i pragnień / 2. Wytwarzanie rozwiązań / 3. Ocena rozwiązań / 4. Wybór rozwiązania do wdrożenia / 5. Usuwanie usterek w rozwiązaniu
Strategie orientujące: 1. Wprowadzanie w rolę / 2. Powtarzanie nowych oczekiwań
Strategie zaangażowania: poziomy zaangażowania / zobowiązanie i ponowne zobowiązanie / potrzeba elastyczności / 1. Sprzedawanie zaangażowania: ocena „za” i „przeciw” / 2. Odgrywanie roli adwokata diabła / 3. Techniki „stopy w drzwiach” i „drzwi zatrzaśniętych przed nosem” / 4. Powiązanie obecnych zobowiązań z wcześniejszymi / 5. Uwydatnianie wolności wyboru i braku innych możliwości / 6. Wykorzystanie zasad kształtowania / 7. Wzbudzanie nadziei / 8. Porozumienie się w sprawie zadania domowego
Uwagi końcowe

10. Procedury zmiany: część I procedury kontyngencyjne (zarządzanie kontyngencjami i przestrzeganie granic)

Uzasadnienie procedur kontyngencyjnych
Różnica między zarządzaniem kontyngencjami a przestrzeganiem granic / relacja terapeutyczna jako kontyngencja
Procedury zarządzania kontyngencjami
Orientacja przed zastosowaniem zarządzania kontyngencjami: przegląd zadania / 1. Wzmacnianie adaptacyjnych zachowań istotnych ze względu na cel / 2. Wygaszanie nieadaptacyjnych zachowań istotnych ze względu na cel / 3. Wykorzystywanie awersyjnych konsekwencji... Z ostrożnością / określanie mocy konsekwencji / wykorzystywanie konsekwencji naturalnych w przeciwieństwie do arbitralnych / zasady kształtowania
Procedury przestrzegania granic
Uzasadnienie przestrzegania granic / granice naturalne a arbitralne / 1. Monitorowanie granic / 2. Szczere komunikowanie granic / 3. Tymczasowe rozszerzanie granic w razie potrzeby / 4. Bycie konsekwentnie stanowczym / 5. Łączenie uspokajającego uprawomocniania i rozwiązywania problemów z przestrzeganiem granic / obszary trudne pod względem przestrzegania granic w przypadku pacjentek borderline
Uwagi końcowe

11. Procedury zmiany: część II trening umiejętności, ekspozycja, modyfikacja poznawcza

Procedury treningu umiejętności
Orientacja i zaangażowanie przed treningiem umiejętności: przegląd zadania / procedury przyswajania umiejętności / procedury utrwalania umiejętności / procedury generalizacji umiejętności
Procedury ekspozycyjne
Orientacja i zaangażowanie przed ekspozycją: przegląd zadania / 1. Zapewnianie niewzmacnianej ekspozycji / 2. Blokowanie tendencji działaniowych związanych z emocjami problemowymi / 3. Blokowanie tendencji ekspresyjnych związanych z emocjami problemowymi / 4. Zwiększanie kontroli nad zdarzeniami awersyjnymi / ustrukturyzowane procedury ekspozycyjne
Procedury modyfikacji poznawczej
Orientacja przed zastosowaniem procedur modyfikacji poznawczej / procedury rozjaśniania kontyngencji / procedury restrukturyzacji poznawczej
Uwagi końcowe

12. Strategie stylistyczne i równoważenie komunikacji

Strategie komunikacji wzajemnej
Władza i psychoterapia: kto ustala reguły? / 1. Wrażliwość / 2. Odsłonięcie się / 3. Serdeczne zaangażowanie / 4. Autentyczność / potrzeba niepodatności terapeuty na zranienie
Strategie komunikacji bezceremonialnej
Strategie dialektyczne i bezceremonialność / 1. Nieortodoksyjne przeformułowanie / 2. Zapuszczanie się tam, gdzie nie chadzają anioły / 3. Wykorzystanie konfrontacyjnego tonu / 4. Demaskowanie blefu / 5. Oscylowanie między dużą i małą intesywnością i wykorzystywanie milczenia / 6. Wyrażanie wszechmocy i niemocy
Uwagi końcowe

13. Strategie zarządzania przypadkiem: interakcje z otoczeniem społecznym

Strategie interwencji środowiskowej
Zarządzanie przypadkiem i przestrzeganie granic / warunki uzasadniające przeprowadzenie interwencji środowiskowej / 1. Udzielanie informacji niezależnie od pacjentki / 2. Reprezentowanie pacjentki / 3. Wkraczanie w środowisko pacjentki w celu udzielenia jej wsparcia
Strategie udzielania konsultacji pacjentce
Uzasadnienie i istota udzielania konsultacji pacjentce / „zespół terapeutyczny” a „osoby trzecie” / 1. Orientowanie pacjentki i sieci społecznej w podejściu / 2. Udzielanie konsultacji pacjentce w sprawie radzenia sobie z innymi specjalistami / 3. Udzielanie konsultacji pacjentce w sprawie postępowania z rodziną i przyjaciółmi / argumenty przeciwko podejściu konsultacyjnemu
Strategie superwizji/udzielania konsultacji terapeucie
Potrzeba superwizji/konsultacji / 1. Spotkania konsultacyjne dotyczące leczenia / 2. Dotrzymywanie porozumień dotyczących superwizji/konsultacji / 3. Mobilizowanie / 4. Zapewnianie dialektycznej równowagi / przezwyciężanie problemów związanych z „rozszczepieniem personelu” / postępowanie w przypadku nieetycznego lub destrukcyjnego zachowania terapeuty / dochowanie poufności
Uwagi końcowe
 

 

CZĘŚĆ IV. STRATEGIE DLA KONKRETNYCH ZADAŃ

14. Strategie strukturalne

Strategie zawierania kontraktu: rozpoczynanie terapii: 1. Przeprowadzanie oceny diagnostycznej / 2. Przedstawianie biospołecznej teorii zachowania borderline / 3. Orientowanie pacjentki w terapii / 4. Orientowanie sieci w leczeniu / 5. Dokonywanie przeglądu porozumień dotyczących terapii i jej granic / 6. Zaangażowanie w terapię / 7. Analizowanie głównych zachowań docelowych / 8. Zapoczątkowanie rozwijania relacji terapeutycznej / zastrzeżenia w prawdziwym świecie
Strategie rozpoczynania sesji: 1. Przywitanie pacjentki / 2. Rozpoznawanie aktualnego stanu emocjonalnego pacjentki / 3. Naprawianie relacji
Strategie brania na cel: 1. Dokonywanie przeglądu zachowań docelowych od czasu ostatniej sesji / 2. Wykorzystywanie celów priorytetowych do organizacji sesji / 3. Zwracanie uwagi na stadia terapii / 4. Sprawdzanie postępów w innych układach terapii
Strategie kończenia sesji: 1. Zapewnianie wystarczającej ilości czasu na zamknięcie / 2. Przyjęcie zadania domowego na następny tydzień / 3. Podsumowanie sesji / 4. Przekazanie pacjentce nagrania z sesji / 5. Mobilizowanie / 6. Uspokajanie pacjentki i dodawanie jej wiary w siebie / 7. Usuwanie usterek / 8. Rozwijanie rytuałów pożegnalnych
Strategie kończenia terapii: 1. Rozpoczęcie dyskusji o zakończeniu: stopniowe ograniczanie częstotliwości sesji / 2. Generalizowanie interpersonalnego polegania na sieci społecznej / 3. Aktywne planowanie zakończenia / 4. Wydawanie właściwych skierowań
Uwagi końcowe

15. Specjalne strategie terapeutyczne

Strategie kryzysowe: 1. Zwracanie uwagi na afekt, a nie na treść / 2. Zbadanie problemu teraz / 3. Skupienie uwagi na rozwiązaniu problemu / 4. Położenie nacisku na tolerancję na afekt / 5. Zaangażowanie w plan działania / 6. Ocena potencjału samobójczego / 7. Uprzedzanie nawrotu reakcji kryzysowej
Strategie reagowania na zachowania samobójcze: Zadanie terapeutyczne / wcześniejsze zachowania samobójcze: procedura dla terapeuty głównego / bezpośrednie groźby popełnienia samobójstwa lub parasamobójstwa: procedura dla terapeuty głównego / bieżący akt samobójczy: procedura dla terapeuty głównego / zachowania samobójcze: procedura dla terapeuty pobocznego / zasady zarządzania ryzykiem w przypadku pacjentek z tendencjami samobójczymi
Strategie reagowania na zachowania kolidujące z terapią: 1. Definiowanie zachowania kolidującego / 2. Przeprowadzenie analizy łańcuchowej zachowania / 3. Przyjęcie planu rozwiązania problemu / 4. Reagowanie na pacjentkę, która odmawia modyfikacji zachowania kolidującego
Strategie telefoniczne: 1. Akceptowanie zainicjowanych przez pacjentkę rozmów telefonicznych pod pewnymi warunkami / 2. Planowanie rozmów telefonicznych inicjowanych przez pacjentkę / 3. Inicjowanie kontaktów telefonicznych przez terapeutę / 4. Udzielanie informacji zwrotnych na temat zachowania składającego się na rozmowę telefoniczną na sesjach / dostępność terapeuty i zarządzanie ryzykiem samobójstwa
Strategie dotyczące leczenia pomocniczego: 1. Zalecanie leczenia pomocniczego w razie potrzeby / 2. Zalecanie pacjentce zewnętrznych konsultacji / procedury dotyczące leczenia farmakologicznego / procedury dotyczące hospitalizacji
Strategie ukierunkowane na relację: 1. Akceptowanie relacji / 2. Rozwiązywanie problemów związanych z relacją / 3. Generalizacja relacji
Uwagi końcowe

Dodatek l. Skala oceny śmiertelności działań samobójczych

Lektury zalecane.
Bibliografia
Skorowidz


560 stron, B5, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- POZNAJEMY UCZUCIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA TERAPIA LĘKU DLA OSÓB Z ZESPOŁEM ASPERGERA
ATTWOOD T.

- PSYCHOPATOLOGIA
MEYER R.

- PARADOKS W PSYCHOTERAPII
WEEKS G.R. LABATE L.

- HIPNOZA W PSYCHOTERAPII
STAUDACHER C. HADLEY J.

- RYSUNEK W PSYCHOTERAPII
OSTER G.D. GOULD P.

- TERAPIA MŁODZIEŻY Z PROBLEMEM NARKOTYKOWYM
SZCZEPKOWSKI J. - PODEJŚCIE SKONCENTROWANE NA ROZWIĄZANIACH

- TRANSDIAGNOSTYCZNA TERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA ZABURZEŃ EMOCJONALNYCH UJEDNOLICONY PROTOKÓŁ LECZENIA PODRĘCZNIK TERAPEUTY
CASSIELLO-ROBBINS C. BARLOW D.H. BOETTCHER H.T. LATIN M.H. BULLIS J.R. BENTLEY K.H. ELLARD K.K. SAUER-ZAVALA S. FARCHIONE T.J.

- PSYCHOTERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA
POPIEL A. PRAGŁOWSKA E.

- DIALOG MOTYWUJĄCY I TERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA
NAAR S. SAFREN S.A.

- INTENSYWNA KRÓTKOTERMINOWA PSYCHOTERAPIA DYNAMICZNA DLA PRAKTYKÓW
TEN HAVE-DE LABIJE J. NEBORSKY R.J.

- GESTALT TERAPIA KRÓTKOTERMINOWA
HOUSTON G.

- WYOBRAŹNIA W PSYCHOTERAPII
LAZARUS A.

- POSKROMIĆ ADHD PODRĘCZNIK TERAPEUTY POZNAWCZO-BEHAWIORALNA TERAPIA DOROSŁYCH
SAFREN S.

- TERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA PODSTAWY I ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE
BECK J.S.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022