Napisany przez światowej sławy specjalistów podręcznik
jest praktycznym przeglądem opartych na dowodach terapii dzieci i młodzieży z
problemami społecznymi, emocjonalnymi i behawioralnymi. Autorzy opisują swoje
osiągnięcia, rozwój poszczególnych koncepcji, ich podstawy teoretyczne i empiryczne
oraz praktyczne uwarunkowania stosowania terapii. Omawiają szeroki zakres problemów
klinicznych: od lęku, depresji młodzieńczej, ADHD, przez zachowania opozycyjne,
zaburzenia zachowania, poważne problemy emocjonalne aż do zaburzeń odżywiania, autyzmu
i innych.
Podręcznik będzie przydatny zarówno dla psychologów zajmujących się dziećmi i
młodzieżą, jak i dla psychiatrów i specjalistów z pokrewnych dziedzin (niezależnie
od orientacji teoretycznej), badaczy i studentów. Stanie się niewątpliwie nieocenioną
pomocą podczas zajęć z psychologii i psychoterapii.
„A.E. Kazdin i J.R. Weisz po raz kolejny zaprezentowali niezwykłą
publikację naukową – zmuszającą do myślenia, wciągającą i aktualną. Zarówno
oni, jak i autorzy poszczególnych rozdziałów stworzyli swoisty przewodnik po meandrach
psychoterapii, starając się równocześnie zniwelować różnicę miedzy badaniami
wyników terapii a praktyką kliniczną, choć zdaniem niektórych badaczy, jest to
niemożliwe. Książka przedstawia obecny stan badań i praktycznych dokonań z zakresu
psychoterapii dzieci i młodzieży. Po okresie wieloletnich zaniedbań – przynajmniej w
porównaniu z podobnymi badaniami u dorosłych – mamy wreszcie pewność, że będziemy
mogli lepiej i z większą odpowiedzialnością służyć pomocą dzieciom i ich rodzinom.
Niniejsza praca będzie przydatna zarówno doświadczonym, jak i początkującym
trenerom”.
Dr Thomas H. Ollendick, Wydział Psychologii, Instytut Politechniczny
i Uniwersytet Stanu Virgnia
„Kazdin i Weisz zgromadzili grupę znakomitych badaczy, którzy
dzielą się z czytelnikami najnowszymi informacjami na temat opartych na dowodach
psychoterapiach wielu głównych zaburzeń umysłowych dzieci i młodzieży. W opisie
każdej z nich znajdujemy szczegóły dotyczące jej wdrażania, treningu i superwizji
terapeutów, zawiązków z praktyką kliniczną, problemów klinicznych oraz kierunków
przyszłych badań. Niniejszy tom to lektura obowiązkowa dla klinicystów, badaczy
klinicznych i innych osób zaangażowanych w psychoterapię dzieci i adolescentów z
problemami psychicznymi. Ponadto wiele informacji znajdą tu studenci klinicznej
psychologii dziecięcej oraz psychiatrzy zajmujący się dziećmi i młodzieżą”.
Dr Howard Abikoff, Centrum Badań Dziecka, Wydział Psychiatrii,
Uniwersytet Nowojorski
Spis treści:
I. PODSTAWY BADAŃ NAD TERAPIĄ DZIECI I MŁODZIEŻY
1. Wprowadzenie. Kontekst i źródła opartych na dowodach metod psychoterapii dzieci i
młodzieży
2. Zagadnienia i aspekty rozwojowe w badaniach i praktyce
3. Nowe obszary praktyki opartej na dowodach
4. Zagadnienia etyczne w badaniach nad terapią psychospołeczną dzieci i młodzieży
II. PROGRAMY BADAŃ
A. Zaburzenia i problemy zinternalizowane
5. Terapia lęku ukierunkowana na dziecko
6. Zaangażowanie rodziców w terapię dzieci z zaburzeniami lękowymi
7. Poznawczo-behawioralna terapia grupowa depresji młodzieńczej
8. Terapia poznawczo-behawioralna depresji młodzieńczej. Porównawcza skuteczność
eksperymentalna, mediatory, moderatory i skuteczność rzeczywista
9. Psychoterapia interpersonalna dla depresyjnych adolescentów
10. Trening wzmocnienia pierwotnej i wtórnej kontroli u młodzieży z depresją.
Zastosowanie modelu systematycznego wdrażania jako modelu rozwijania i testowania metod
terapeutycznych
B. Zaburzenia i problemy eksternalizowane
11. Program treningu poznawczo-behawioralnego dla rodziców dzieci z zespołem
nadpobudliwości ruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi
12. Terapia interakcji rodzic-dziecko dla dzieci z zachowaniami opozycyjnymi
13. Niewiarygodne Lata: Seria materiałów szkoleniowych dla rodziców, nauczycieli i
dzieci. Wieloaspektowe ujęcie leczenia małych dzieci z problemami w zachowaniu
14. Trening rozwiązywania problemów i warsztaty umiejętności rodzicielskich w
zaburzeniach zachowania
15. Trening kontroli gniewu dla agresywnej młodzieży
16. Zachowania antyspołeczne u dzieci i nastolatków: Oregoński Program Wielowymiarowej
Terapii i Opieki Zastępczej (MTFC)
17. Terapia wielosystemowa poważnych problemów klinicznych
C. Inne zaburzenia i specjalne zastosowanie
18. Wczesna intensywna interwencja behawioralna w autyzmie
19. Empirycznie potwierdzone interwencje kluczowej reakcji dla dzieci autystycznych
20. Behawioralna terapia systemów rodzinnych dla nastolatków cierpiących na
jadłowstręt psychiczny
21. Rozwój terapii zorientowanej na dowody otyłości dziecięcej
22. Terapia behawioralna moczenia nocnego
23. Krótka strategiczna terapia rodzinna dla młodzieży hiszpańskojęzycznej
24. Terapia narracyjna hiszpańskojęzycznych dzieci i nastolatków
III. WNIOSKI ORAZ PROGNOZY NA PRZYSZŁOŚĆ
25. Podsumowanie: Stan obecny i perspektywy terapii zorientowanych na dowody w odniesieniu
do dzieci i adolescentów
Indeks osób
Indeks rzeczowy
530 stron, B5, oprawa miękka