„Ważny przyczynek do toczącego się dialogu na temat jednoczącego modelu w
psychologii".
„Journal of Cognitive Psychotherapy"
„Książka przemyślana, erudycyjna i wszechstronna (...). Z powodzeniem łączy dawne
osiągnięcia, obecny status i przyszłe koncepcje poznawczo-behawioralne w jedną,
spójną teorię psychopatologii i procesu psychoterapeutycznego (...). Jest to
obowiązkowa lektura dla studentów, praktykantów i praktyków terapii poznawczej i
behawioralnej. Warto ją polecić wszystkim, którzy interesują się tym tak ważnym
podejściem terapeutycznym do leczenia zaburzeń psychicznych".
Dr med. Lewis L. Judd
„Młodzi adepci terapii poznawczej docenią wprowadzenie do terapii metodą Becka (...).
Zarówno ci czytelnicy, którzy już są terapeutami poznawczymi, jak i ci, którzy są
zainteresowani ruchem integracyjnym w psychoterapii, z radością powitają tę
książkę. Podręcznik jest napisany zwięzłym i przystępnym językiem. Autorzy
przedstawiają swoje argumenty w jasny i uporządkowany sposób".
„Contemporary Psychology"
„Wszechstronna, wyrafinowana i fascynująca książka. Autorzy podejmują próbę
konfrontacji z najtrudniejszymi problemami terapii poznawczej. (...) To prawdziwy skarbiec
wiedzy".
Dr DavidM. Clark, filozof
„Idealny podręcznik służący do szkolenia terapeutów poznawczych i zwolenników
integracji metod psychoterapii".
Dr med. Stanley B. Messer
„Książka prezentuje całościowe ujęcie teorii poznawczej i dynamiczną ewolucję
terapii poznawczej, która przeradza się w wielowymiarowe podejście terapeutyczne,
znajdujące zastosowanie do rozwiązywania całej gamy problemów. Autorzy wskazują
także, w jaki sposób teoria poznawcza - łącząc elementy terapii interpersonalnej,
behawioralnej i psychodynamicznej - spełnia wymogi stawiane przez zwolenników obecnego
ruchu integracyjnego w psychoterapii".
SPIS TREŚCI
I. Teoria i metateoria terapii poznawczej
1) Teoria
- Wczesna faza rozwoju teorii poznawczej
- Formalne stanowisko teorii poznawczej
- Kierunki i problemy teoretyczne
- Kierunki przyszłego rozwoju
2) Metateoria
- Natura teorii
- Przyczyny
- Natura funkcji poznawczych
- Procesy poznawcze jako pomost pomiędzy teorią a praktyką kliniczną
- Wnioski
3) Poznawcza mediacja skutków zachowania
- Konflikty dotyczące czasu wystąpienia skutków zachowania
- Funkcje poznawcze a mediacja skutków zachowania
- Wnioski
II. Terapia poznawcza i integracja psychoterapii
4) Analiza ideologii integracyjnej
- Problemy ideologii integracyjnej
- Rozwiązania proponowane przez terapię poznwczą
- Wnioski
5) Teoria poznawcza jako teoria integrująca praktykę kliniczną
- Rola teorii
- Kryteria teorii naukowej
- Terapia poznawcza i integracja teoretyczna
- Wnioski
III. Terapia poznawcza jako terapia integrująca przykłady z teorii praktyki
klinicznej
6) Zaburzenie z napadami paniki: zbieżność teorii warunkowania i teorii poznawczej
- Zaburzenie z napadami paniki w ujęciu teorii warunkowania i teorii poznawczej
- Zbieżność teoretycznego modelu warunkowania i modelu poznawczego
- Ku unifikacji psychologicznej teorii zaburzenia z napadami paniki
7) Schizofrenia i inne zaburzenia psychotyczne
- Diagnoza idiograficzna
- Wykorzystanie badań podstawowych w psychologii: przykład reaktancji psychologicznej
- Dystansowanie się lub spojrzenie z perspektywy
- Poznawcza zawartość treściowa i przetwarzanie informacji
- Kontekst interpersonalny
- Koncentrowanie się na emocjach
- Wyrażane emocje i stres interpersonalny
- Skupienie uwagi na obrazie samego siebie
- Walidacja ekologiczna
- Empiryczny status metod terapii poznawczej: przegląd badań
159 stron, B5, oprawa miękka