Wysoki poziom inteligencji nie wyklucza pojawienia się problemów, a
także nie gwarantuje szybszego ich rozwiązania.
Świadczą o tym rozbieżności w funkcjonowaniu osób o podobnym (wysokim)
ilorazie inteligencji. Nie wszystkie problemy udaje się nam rozwiązać przy pomocy
wyłącznie rozumu, a mózg emocjonalny stanowi potencjał, który może okazać się
użyteczny. Czy potrafimy wykorzystać energię emocjonalną do optymalizacji
funkcjonowania emocjonalnego? Istnieje niewiele naukowych faktów podważających
słuszność oddzielenia inteligencji od emocji, uświadamiających rolę emocji w
procesach myślowych oraz wskazujących na konieczność badań nad możliwością
udoskonalenia współpracy systemu intelektualnego i emocjonalnego.
Głównym problemem podjętym w książce jest moderujący wpływ poziomu
inteligencji emocjonalnej na efekty pracy intelektualnej w sytuacji podwyższonej
aktywacji emocjonalnej.
Spis treści:
Wstęp
1. Inteligencja racjonalna
1.1. Pojęcie inteligencji i jej definicje
1.2. Teorie strukturalne
1.3. Biologiczne korekty inteligencji
1.4. Wybrane rozwojowe i poznawcze teorie inteligencji
2. Podstawy emocjonalnego funkcjonowania człowieka
2.1. Rozważania terminologiczne
2.2. Fizjologiczne podstawy funkcjonowania emocjonalnego
2.3. Mechanizmy reagowania emocjonalnego
2.4. Emocje jako system regulacji
2.5. Emocjonalność jako temperamentalny czynnik modyfikujący zachowanie
3. Inteligencja emocjonalna - rozwój pojęcia
3.1. Inteligencja emocjonalna a terminy pokrewne
3.2. Panoramiczny obraz inteligencji a inteligencja emocjonalna .
3.3. Koncepcje inteligencji emocjonalnej
4. Podstawy związku inteligencji racjonalnej i emocjonalnej
4.1. Historyczne podejście do funkcjonowania ludzkiego umysłu.
4.2. Współczesne ujęcie związku emocji i intelektu
4.3. Rozwój emocjonalny a rozwój intelektualny
5. Podsumowanie części teoretycznej
6. Program badań
6.1. Cele badawcze
6.2. Problemy i hipotezy
6.3. Zmienne i model eksperymentalny
6.4. Zastosowane narzędzia pomiaru
6.5. Charakterystyka badanej grupy
7. Analiza statystyczna
7.1. Poziom inteligencji emocjonalnej a zdolność wykorzystania potencjału
intelektualnego w warunkach podwyższonej aktywacji emocji
7.2. Aktywacja emocjonalna o charakterze pozytywnym oraz negatywnym a wykorzystanie
potencjału intelektualnego przez osoby o zróżnicowanym poziomie inteligencji
emocjonalnej
7.3. Poziom inteligencji emocjonalnej a wybrane cechy temperamentalne
8. Interpretacja wyników
8.1. Uwagi ogólne
8.2. Związek pomiędzy inteligencją emocjonalną a zdolnością wykorzystania
potencjału intelektualnego
8.3. Zróżnicowanie aktywacji emocjonalnej a wykorzystanie potencjału intelektualnego
przez osoby o niskim i wysokim poziomie inteligencji emocjonalnej
8.4. Związki wybranych cech temperamentalnych ze zdolnością wykorzystania potencjału
intelektualnego u osób o zróżnicowanym poziomie inteligencji emocjonalnej
9. Wnioski końcowe
Bibliografia
Aneks
160 stron, B5, oprawa miękka