|
INTYMNOŚĆ ROZWÓJ EDUKACJA
BACZAŁA D. BŁAJET P. PRZYBOROWSKA B. RUBACHA K. REDAKCJA: wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 38.39 Twoja cena 36,47 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Intymność- rozwój- edukacja
Zajmowanie się intymnością jako przedmiotem badań i analiz
naukowych z uwagi na jej naturę jest działaniem, któremu towarzyszy ambiwalencja. W
jaki bowiem sposób można opisać i wyjaśnić splot najbardziej osobistych odczuć,
skoro nie potrafią ich w pełni wyrazić nawet osoby, których są udziałem? Pierwsza
możliwość to uzbrojenie się w język naukowy, struktury pojęciowe podporządkowane
żelaznej logice. Jest to podejście podobne do „pozytywistycznego” oglądu
rzeczywistości przyrodniczej i społecznej. Druga możliwość, powstająca po odrzuceniu
naiwności wynikającej z tej pierwszej, to wykorzystanie języka wyrażającego emocje,
subiektywistycznego, podobnego do interpretatywnych prób wnikania w głąb ludzkiego
doświadczenia. Ambiwalencja powstająca na styku tych dwóch porządków nie pozwala zasnąć
spokojnie po napisaniu jakiegokolwiek fragmentu tekstu. I to ona jest najbardziej
widocznym rysem prezentowanej monografii. Pomiędzy różnymi pęknięciami językowymi
autorzy umieścili teksty lokujące intymność w polu zainteresowania takich dyscyplin
jak: antropologia, metodologia badań naukowych, pedagogika, pedagogika specjalna,
socjologia i psychologia. Posługując się ich systemem pojęć, ale nie stroniąc od
języka codziennej emocjonalności, pisali o miejscu intymności w sferach fizyczności i
psychiki człowieka, w kulturze współczesnej, w procesach rozwojowych i wychowawczych
czy wreszcie w pracy z osobami niepełnosprawnymi. Prezentowana książka może więc
przydać się wszystkim tym, którzy zajmują się innymi, w sensie osobistym i zawodowym.
Nie zredukuje wprawdzie ich egzystencjalnego niepokoju, niewiele wyjaśni, ale – być
może – pokaże, jak można stawiać pytania: o siebie w relacji z innymi, o innych w
relacji z nami, o swoją codzienność, a także o to, jak badać zjawiska niewidzialne.
Największym zagrożeniem dla naszej kondycji jest bowiem zaniechanie zadawania sobie
niewygodnych pytań, bez względu na to, czym się zajmujemy. I to jest, zdaje się,
najważniejszy argument przemawiający za przeczytaniem tej książki.
Krzysztof Rubacha
Wprowadzenie / 7
Rozdział 1
Metodologie badania intymności / 9
Intymność – mapa znaczeniowa / 10
Parametry badania intymności / 28
Ujęcie całościowe / 48
Rozdział 2
Intymność w perspektywie antropologicznej / 51
Biologiczne podstawy wspólnoty ludzi. „Pierwotna jedność” – jedność przedjęzykowa
/ 51
Ciało fenomenalne świadomością całego świata obecnego i przeszłego / 52
Synchronowanie. Integracyjna rola kinezyki / 55
Kultura zinternalizowana w ciele fenomenalnym. Edukacja szkolna a zdolność komunikacji /
57
Rozdział 3
Intymność w perspektywie rozwojowej / 63
Koncepcja rozwoju Roberta Kegana. Intymność jako linia rozwojowa / 63
Stopnie rozwoju intymności. Niedomiar i nadmiar rozwojowy w zakresie intymności / 65
Rozdział 4
Intymność w niepełnosprawności intelektualnej / 81
Intymność niedotykalna. Intymność diadyczna / 81
Niepełnosprawność intelektualna. Intymność społecznie i prawnie usankcjonowana / 83
Intymność cechą człowieczeństwa. Kompetencje intymne / 89
Przestrzenie do wyrażania intymności / 91
Badanie intymności osób z NI / 100
Intymność w przestrzeni medialnej. O zagrożeniach dla osób z NI / 108
Rozdział 5
Wychowanie do intymności / 115
Rozwój i wychowanie w perspektywie integralnej / 115
Pierwotne przejawy intymności. Intymność w perspektywie behawioralnej / 125
Autonomia i bliskość. Subiektywnie o intymności / 129
Kultura a intymność. Fazy bliskich relacji / 131
Bliskość w relacji i więź bliskości. Intymność w wymiarze społecznym / 135
Intymność jako wyzwanie edukacyjne. O roli zaufania w edukacji / 139
Rozdział 6
Intymność. Między nauką a poezją / 147
Intymność jako wirowanie uczuć / 147
Od zdumienia do intymności. Droga rozwoju / 149
Bibliografia / 167
178 stron, oprawa miękka
Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- PDM-2 PODRĘCZNIK DIAGNOZY PSYCHODYNAMICZNEJ TOM 1 DOROSŁOŚĆ WIEK PODESZŁY LINGIARDI V. MCWILLIAMS N. RED.
- PISMA TOM 4 ZAPIS ANALIZY DZIECKA KLEIN M.
- SUPERWIZJA W PSYCHOTERAPII GILBERT M.C. EVANS K.
- KONIEC WYBUCHÓW ZŁOŚCI CO ROBIĆ GDY ZACHOWANIE DZIECKA WYMYKA SIĘ SPOD KONTROLI? BAKER J.
- TERAPIA GESTALT PERLS F.S.
- SKUTECZNE DZIAŁANIE W STRESIE OSOBISTY NIEZBĘDNIK POPIEL A. ZAWADZKI B. PRAGŁOWSKA E.
- DZIECIŃSTWO W CIENIU RÓZGI HISTORIA I OBLICZA PRZEMOCY WOBEC DZIECI GOLUS A.
- CZTERY TENDENCJE POZNAJ PROFILE OSOBOWOŚCI, ABY ŻYĆ I DZIAŁAĆ SKUTECZNIEJ RUBIN G.
- AUTISM MOVEMENT THERAPY TERAPIA TAŃCEM I RUCHEM DLA OSÓB Z AUTYZMEM BUDZIMY MÓZG! LARA J. BOWERS K.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|