|
EDUKACJA OBYWATELSKA WE WSPÓŁCZESNEJ ANGLII STUDIUM SOCJOPEDAGOGICZNE
HEJWOSZ-GROMKOWSKA D. wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 43.89 Twoja cena 41,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Edukacja
obywatelska we współczesnej Anglii
Studium socjopedagogiczne
Celem książki jest
przedstawienie różnych kontekstów edukacji
obywatelskiej w Anglii.
Autorka omawia problematykę w kontekście szeroko rozumianych
współczesnych przemian społecznych (z uwzględnieniem takich
kategorii jak państwo, naród, ideologie, tożsamość,
obywatelstwo, globalizacja, wielokulturowość, media), a także w
odniesieniu do „lokalnych”, typowo angielskich
zjawisk (takich jak kształtowanie poczucia brytyjskości i angielskości,
sentyment postkolonialny, znaczenie monarchii itd.).
Książka składa się z dwóch części. Pierwsza z nich,
zatytułowana „Perspektywy edukacji obywatelskiej: teoria i
praktyka”, jest złożona z pięciu rozdziałów, w
których omówiono podstawowe teorie oraz koncepcje
istotne z perspektywy rozważań nad edukacją obywatelską. Część druga, o
tytule „Główne tendencje rozwojowe edukacji
obywatelskiej we współczesnej Anglii”, przedstawia
w pięciu rozdziałach próbę rekonstrukcji
współczesnej debaty na temat wybranych kontekstów
edukacji obywatelskiej w Anglii.
Wstęp
CZĘŚĆ
I PERSPEKTYWY
EDUKACJI OBYWATELSKIEJ: TEORIA I PRAKTYKA
ROZDZIAŁ
PIERWSZY
Edukacja
obywatelska i ideologie w społeczeństwach zachodnich
Propozycje
konserwatystów a edukacja obywatelska
Liberalna
wizja obywatela i obywatelstwa
Nowa
lewica wobec edukacji obywatelskiej
Edukacja
obywatelska jako ideologia
ROZDZIAŁ
DRUGI
Rekonstrukcje
tożsamości i obywatelstwa w kontekście edukacji obywatelskiej
Współczesne
dylematy wokół tożsamości
Tożsamości
a edukacja obywatelska
Od
tożsamości narodowej do tożsamości globalnej
Od
obywatela starożytnej polis do obywatela świata
Alternatywne
dychotomie: między obywatelstwem intymnym a globalnym
ROZDZIAŁ
TRZECI
Naród,
państwo i nacjonalizm - między teorią a praktyką
Modernistyczne
koncepcje narodu i państwa
Idea
kryzysu państwa narodowego a fragmentaryzacja rzeczywistości społecznej
Nacjonalizm
jako ideologia - próba (re)interpretacji zjawiska
ROZDZIAŁ
CZWARTY
Edukacja
obywatelska wobec procesów globalizacji oraz
różnorodności kulturowej
Globalizacja
a przemiany społeczne
Edukacja
obywatelska: od asymilacjonizmu do edukacji wielokulturowej i
międzykulturowej
ROZDZIAŁ
PIĄTY
Obywatelstwo
i edukacja obywatelska w kulturze konsumpcji, strachu i nowoczesnych
technologii
Kultura
konsumpcji a kształtowanie cnót obywatelskich
Edukacja
obywatelska wobec kultury strachu
"Nowe
media", globalny przepływ informacji a edukacja obywatelska
CZĘŚĆ
II GŁÓWNE
TENDENCJE ROZWOJOWE EDUKACJI OBYWATELSKIEJ WE WSPÓŁCZESNEJ
ANGLII
ROZDZIAŁ
PIERWSZY
Kształtowanie
tożsamości brytyjskiej (Britishness) i dyskursu obywatelstwa w
społeczeństwie angielskim
Między
angielskością a brytyjskością - kształtowanie tożsamości narodowej w
perspektywie polityki kolonialnej i postkolonialnej
Społeczne
kontrowersje wokół współczesnej koncepcji
Britishness
Monarchia
brytyjska jako element tożsamości narodowej Anglików
Nowa
wizja obywatelstwa - od polityki aktywnego obywatela Margaret
Thatcher
do polityki wielkiego społeczeństwa Davida Camerona
Angielska
wersja wielokulturowości w obliczu fundamentalizmu
ROZDZIAŁ
DRUGI
Edukacja
obywatelska w świetle dokumentów rządowych
Przemiany
angielskiego systemu szkolnictwa
Rozwój
edukaq‘i obywatelskiej w Anglii do 2002 roku
Reformy
edukacji obywatelskiej (2002-2007): raport Cricka i polityka
laburzystów
Przemiany
edukacji obywatelskiej (2007-2014): raport Ajegbo - Tożsamość i
różnorodność: żyjąc razem w Zjednoczonym
Królestwie
Edukacja
obywatelska a National Curriculum: od raportu Cricka do polityki rządu
Davida Camerona
Podsumowanie
ROZDZIAŁ
TRZECI
Edukacja
obywatelska w szkołach w Anglii - wybrane egzemplifikacje
Kształtowanie
poczucia brytyjskości oraz jedności społecznej w podręcznikach szkolnych
Unia
Europejska, wielokulturowość, kwestie imigracji w podręcznikach szkolnych
Promowanie
aktywnego obywatelstwa w podręcznikach szkolnych
Nauczyciele
wobec edukacji obywatelskiej w Anglii
Studium
przypadku: szkolne lekcje historii a edukacja obywatelska w Anglii
Podsumowanie
ROZDZIAŁ
CZWARTY
Edukacja
obywatelska a religijna w Anglii
Problem
religii i (de)sekularyzacja społeczeństwa
Edukacja
religijna w angielskich szkołach
Podsumowanie
ROZDZIAŁ
PIĄTY
Popkulturowe
konteksty edukacji obywatelskiej w Anglii
Kultura
popularna wobec edukacji obywatelskiej
Kultura
popularna a kształtowanie tożsamości narodowej
Cool
Britannia i polityka tożsamości wobec kształtowania angielskości i
brytyjskości
Popkulturowe
symbole narodowe Anglii a edukacja obywatelska
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Citizenship
education in contemporary England. A socio-pedagogical study (Summary)
392
strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- 48 PRAW WŁADZY JAK WYKORZYSTAĆ MANIPULACJĘ DO OSIĄGNIĘCIA PRZEWAGI GREENE R.
- (BEZ)SENS SŁABOŚCI DIALOG WIARY Z NIEWIARĄ O WYKLUCZENIU VANIER J. KRISTEVA J.
- NEOLIBERALIZM A EDUKACJA OBYWATELSKA STUDIUM PORÓWNAWCZE CZECH-WŁODARCZYK C. / PUBLICZNE SZKOŁY ŚREDNIE W POLSCE I KANADZIE
- 12 469 DRÓG DO ABSOLUTU POLSKIE MEDIA O RELIGII PO 1989 ROKU LINDNER J.
- PODRĘCZNIK OBYWATELA UNII EUROPEJSKIEJ RITTEL S.
- EDUKACJA OBYWATELSKA W PRZESTRZENI LOKALNEJ GIERSZEWSKI D.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|