|
FENOMEN MANGI I ANIME W ŚRODOWISKU MŁODZIEŻY STUDIUM DYFUZJI KULTUR
MATERNE A. wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 44.00 Twoja cena 41,80 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Fenomen mangi i anime w
środowisku młodzieży
Studium dyfuzji kultur
Wielu
dorosłym osobom Japonia kojarzy się ze skomplikowanym systemem pisowni,
kwitnącą wiśnią, sushi, samurajami i usłużnymi gejszami (erotyką) czy
zaawansowaną technologią. Gdy pytamy zaś młodych ludzi o pierwsze
skojarzenia z Japonią, częściej pada odpowiedź: manga lub anime. Na
początku XXI wieku Jerzy Szyłak (2000a) napisał, że – chcąc
nie chcąc – japońska twórczość plastyczna wniknęła
w dorobek światowej sztuki sekwencyjnej, stając się jej integralną
częścią. Dlatego zarówno manga, jak i anime funkcjonują jako
jeden z licznych dziś tekstów kultury.
Przedmiotem badań przedstawionych w niniejszej publikacji nie jest sam
fenomen mangi i anime (choć starałam się je opisać w szerokim
kontekście), ale jego wpływ na współczesną polską młodzież i
jej postrzeganie, rozważany z punktu widzenia pedagoga posiadającego
również artystyczną, akademicką formację. Dlatego Czytelnik
znajdzie w publikacji dużo nawiązań do wizualnej strony mangi i anime,
a mniej do np. właściwości językowych. Zdaję sobie sprawę, że
niektóre wątki mogły zostać w książce za mało
rozwinięte. Przenikająca do Polski kultura mangi i anime jest bowiem
zjawiskiem na tyle złożonym i interdyscyplinarnym, że objęcie tego
zagadnienia w całości tylko jednymi badaniami było po prostu niemożliwe.
Wstęp
Rozdział I
Kultura
jako wymiar ludzkiego życia
1. Koncepcje
kultury
1.1. Historyczne ujęcie pojęcia
kultury
1.2. Aspekty antropologiczne rozumienia
pojęcia kultury
1.3. Filozoficzne wyobrażenie
kultury
2. Procesy kulturowe we
współczesnej
Europie
2.1. Historyczne uwarunkowania
procesów kulturowych
2.2. Dyfuzja kultur w dobie
globalizacji
3. Upowszechnianie się mangi i
anime
3.1. Manga i anime w
Japonii
3.2. Manga i anime na
Zachodzie
3.3. Manga i anime w
Polsce
Rozdział II
Młodzież
i kultura
1. Młodzież – próba
scharakteryzowania zbiorowości
1.1. Ramy
typologiczne
1.2. Wiek niepokojów
dojrzewania
1.3. Grupy
odniesienia
2. Globalna ekumena
wyobraźni
2.1. Idea uczestnictwa w
kulturze
2.2. Percepcja świata (i)
sztuki
Rozdział III
Metodologia
badań własnych
1. Problemy i hipotezy
badawcze
2. Metody i ich
charakterystyka
3. Zakres i populacja osób
badanych
Rozdział IV
Manga
i anime w polskiej kulturze
młodzieżowej
1. Specyfika mangi i
anime
1.1. Forma i
treść
1.2. Między formą a
treścią
1.3. Forma bez (istotnej)
treści
2. Manga i anime w świadomości swoich
miłośników
2.1. Czynniki zainteresowania się kulturą
mangi
2.2. Wiedza na temat swoich
zainteresowań
2.3. Realizacja zainteresowań w obszarze
kultury mangi
Rozdział V
Obszary
oddziaływań wychowawczych kultury mangi
1. Kreatywność a
powielanie
2. Aktywność indywidualna a praca
zespołowa
2.1. Cosplay –
(wy)twórcze poszukiwanie własnego
Ja
2.2. Skanlacje – (nielegalne)
źródło nowych umiejętności
praktycznych
Rozdział VI
Doskonalenie
oddziaływań wychowawczych mangi i
anime
1. Wykorzystanie w edukacji wychowawczego
oddziaływania kultury mangi
2. Udział mass mediów w
kształtowaniu zainteresowań kulturą
mangi
3. Modelowanie kultury mangi przez
główne podmioty wychowania – młodzież i
rodziców
Zakończenie
Bibliografia
Monografie i
artykuły
Platformy i strony internetowe
Źródła
statystyczne
Mangi
Spis ilustracji
Spis wykresów
288
stron, B5, oprawa miękka
Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- ANIME W POSZUKIWANIU ISTOTY FENOMENU OKNIAŃSKA M.
- JAPONIZACJA ANIME I JEGO POLSCY FANI SIUDA P. KORALEWSKA A.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|