|
FINANSE SAMORZĄDOWE TEORIA I PRAKTYKA
SOŁTYK P. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2021, wydanie IIcena netto: 95.60 Twoja cena 90,82 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Finanse samorządowe
Teoria i praktyka
Książka zawiera aktualną
wiedzę z finansów samorządowych.
Autor
ukazał merytoryczne zagadnienia związane z finansami publicznymi,
prawem finansowym z punktu widzenia funkcji i zadań
współczesnego decydenta samorządowego. W monografii w
sposób usystematyzowany, kompletny, a zarazem przystępny
przedstawiono fundamentalne zagadnienia wymagane do skutecznego
zarządzania gospodarką finansową jednostki samorządu terytorialnego.
Zaletą
publikacji jest omówienie problematyki dotyczącej: otoczenia
prawnego i form organizacyjnych samorządu terytorialnego, procedury
projektowania zarządzania i ewaluacji budżetu samorządowego, planowania
finansowego, przekazywania wybranych dotacji z budżetu
lokalnego, istoty sprawozdawczości budżetowej, a także nadzoru,
kontroli gospodarki finansowej, dyscypliny finansów
publicznych, absolutorium komunalnego, ze szczególnym
zaakcentowaniem w tej procedurze roli komisji rewizyjnej. W dalszej
kolejności podjęty został temat kontroli zarządczej i funkcji audytu
wewnętrznego w administracji samorządowej.
Książka adresowana jest w szczególności do przedstawicieli
władz stanowiących i wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego.
Powinna również zainteresować środowisko akademickie, tj.
pracowników naukowych i studentów
różnych kierunków studiów.
Wykaz
skrótów
Wstęp
Rozdział 1. Uwarunkowania
prawne oraz zasady działania samorządu terytorialnego
1.1. Wybrane regulacje prawne kształtujące gospodarkę finansową
jednostek samorządu terytorialnego
1.2. Podział zadań pomiędzy różnymi szczeblami samorządu
terytorialnego
1.2.1. Katalog zadań własnych gminy
1.2.2. Katalog zadań własnych powiatu
1.2.3. Katalog zadań własnych województwa samorządowego
1.3. Zasady działania gospodarki finansowej jednostek samorządu
terytorialnego
1.3.1. Zasada jawności i przejrzystości finansów publicznych
1.3.2. Zasada jawności gospodarki finansowej w świetle
przepisów samorządowych ustaw ustrojowych
1.3.3. Zasada dotycząca przeznaczenia środków publicznych
1.3.4. Zasada dotycząca stosowania klasyfikacji budżetowej
1.3.5. Zasada nadzoru i kontroli środków publicznych
1.3.7. Zasada legalności wydatków budżetowych
1.3.6. Zasada powszechności ubiegania się o środki publiczne
1.3.8. Zasada dotycząca wysokości zaciąganych zobowiązań finansowych
1.4. Istota i charakterystyka zasad budżetowych w gospodarce finansowej
jednostek samorządowych
Rozdział 2.
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
2.1. Pojęcie i podstawy prawne budżetu samorządowego
2.2. Terminy budżetowe
2.3. Konstrukcja uchwały budżetowej
2.4. Upoważnienia dla zarządu jednostki samorządu terytorialnego
2.5. Załączniki do uchwały budżetowej
2.6. Dochody budżetu oraz ich źródła
2.7. Przeznaczenie i podział wydatków budżetu samorządowego
2.8. Niewygasające wydatki
2.9. Blokowanie wydatków
2.10. Rezerwy budżetowe
2.10.1. Rezerwa ogólna
2.10.2. Rezerwa celowa
2.10.3. Rezerwa na zarządzanie kryzysowe
2.11. Istota i znaczenie uchwały budżetowej
2.11.1. Uchwała w sprawie prac nad projektem uchwały budżetowej
2.11.2. Znaczenie projektu uchwały budżetowej
2.11.3. Przygotowanie projektu uchwały budżetowej
2.11.4. Terminy dotyczące etapu projektowania uchwały budżetowej
2.11.5. Opinia regionalnej izby obrachunkowej o projekcie uchwały
budżetowej
2.12. Uchwalenie uchwały budżetowej
2.12.1. Tryb podjęcia uchwały budżetowej
2.13. Uprawnienia organu wykonawczego na etapie wykonywania budżetu
2.14. Deficyt budżetowy i przesłanki jego ograniczenia
2.15. Istota długu samorządu terytorialnego
2.16. Udzielenie poręczeń i gwarancji
2.17. Nowy indywidualny wskaźnik maksymalnego zadłużenia jednostki
samorządu terytorialnego
2.18. Nowe uwarunkowania prawne równoważenia budżetu
2.19. Istota wieloletniego planowania finansowego
2.20. Komisarz rządowy w samorządzie terytorialnym
2.21. Rezultaty badań trendów finansowych jednostek
samorządu terytorialnego
2.22. Statystyki opisowe indeksów finansowania zadań
jednostek samorządu terytorialnego
2.23. Trendy w finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego
Rozdział 3.
Formy organizacyjno-prawne realizacji zadań publicznych przez jednostki
samorządu terytorialnego
3.1. Katalog form organizacyjno-prawnych samorządu terytorialnego
3.2. Jednostka budżetowa
3.2.1. Statut jednostki budżetowej
3.2.2. Plan finansowy jednostki budżetowej
3.2.3. Zasady tworzenia, łączenia i likwidacji jednostek budżetowych
3.3. Samorządowy zakład budżetowy
3.3.1. Plan finansowy samorządowego zakładu budżetowego
3.3.2. Zasady likwidacji i przekształcania samorządowego zakładu
budżetowego
3.4. Wydzielony rachunek dochodów w oświatowych jednostkach
samorządowych
3.4.1. Elementy uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu
terytorialnego o utworzeniu rachunku dochodów
3.4.2. Przykładowe źródła dochodów gromadzonych
na wydzielonym rachunku dochodów
3.5. Inne samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych
ustaw w celu wykonywania zadań publicznych
3.6. Samorządowe instytucje kultury
3.6.1. Instytucje kultury
3.6.2. Gospodarka finansowa instytucji kultury
3.7. Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej
3.8. Wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego
3.8.1. Związek międzygminny
3.8.2. Związek powiatów
3.8.3. Spółki prawa handlowego w realizacji zadań jednostek
samorządu terytorialnego
Rozdział 4. Wybrane
zagadnienia przekazywania dotacji z budżetu samorządowego
4.1. Pojęcie dotacji i podstawy prawne normujące ich przekazywanie
4.2. Rodzaje dotacji budżetowych
4.3. Przykłady klasyfikacji budżetowej dotacji przekazywanych z budżetu
4.4. Dotacje dla podmiotów niezaliczanych do sektora
finansów publicznych – uwagi ogólne
4.4.1. Sfera zadań publicznych dotowanych z budżetu lokalnego
4.4.2. Formy zlecenia zadania publicznego
4.4.3. Kompetencje organów jednostki samorządu
terytorialnego w zakresie udzielanych dotacji
4.4.4. Uchwała organu stanowiącego określająca tryb postępowania o
udzielenie dotacji celowej
4.4.5. Elementy umowy dotacyjnej
4.4.6. Rozliczenie dotacji
4.4.7. Ewidencja w księgach rachunkowych urzędu dotacji udzielanych na
podstawie art. 221 ustawy o finansach publicznych
4.5. Wykorzystanie dotacji
4.6. Dotacje wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem
4.7. Dotacje pobrane nienależnie
4.8. Dotacje pobrane w nadmiernej wysokości
4.9. Zwrot dotacji do budżetu samorządowego
Rozdział 5. Sprawozdawczość
budżetowa oraz nadzór i kontrola gospodarki finansowej
jednostki samorządu terytorialnego
5.1. Istota i funkcje sprawozdawczości budżetowej w optymalnym
zarządzaniu środkami publicznymi
5.1.1. Charakterystyka wybranych sprawozdań budżetowych
5.2. Prawne aspekty nadzoru i koncepcja kontroli zarządczej w
samorządzie terytorialnym
5.2.1. Pojęcie i przedmiot kontroli finansowej
5.2.2. Miejsce i cele kontroli zarządczej w administracji samorządowej
5.2.3. Odpowiedzialność za kontrolę zarządczą
5.3. Wybrane aspekty audytu wewnętrznego w jednostce samorządu
terytorialnego
Rozdział 6. Problematyka
naruszenia dyscypliny finansów publicznych w jednostkach
samorządu terytorialnego
6.1. Pojęcie i regulacje prawne normujące dyscyplinę
finansów publicznych
6.2. Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny
finansów publicznych
6.3. Przypisanie winy za naruszenie dyscypliny budżetowej
6.4. Klasyfikacja czynów skutkujących naruszeniem dyscypliny
finansów publicznych
6.5. Zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów
publicznych
6.6. Kary za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Rozdział 7. Absolutorium
samorządowe jako instrument oceny wykonania budżetu
7.1. Podstawy prawne, pojęcie „absolutorium
samorządowe” i rola członków komisji rewizyjnej
7.2. Katalog materiałów źródłowych w absolutorium
samorządowym
7.2.1. Roczne sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu
terytorialnego
7.2.2. Roczne sprawozdania z wykonania planu finansowego jednostek
wymienionych w art. 9 pkt 10, 13 i 14 ustawy o finansach publicznych
7.2.3. Zakres informacji o stanie mienia jednostki samorządu
terytorialnego
7.2.4. Sprawozdanie finansowe – uwagi ogólne
7.3. Struktura sprawozdania finansowego w jednostce samorządu
terytorialnego
7.4. Bilans skonsolidowany jednostki samorządu terytorialnego
7.5. Udział biegłego rewidenta w procedurze absolutorium komunalnego
7.6. Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego przez organ
stanowiący
7.7. Wybrane wskaźniki finansowe ewaluacji budżetu samorządowego
7.8. Wniosek komisji rewizyjnej i najczęściej stwierdzane
nieprawidłowości w tym dokumencie
7.9. Uchwała w sprawie absolutorium
7.9.1. Nieprawidłowości w uchwałach absolutoryjnych
7.10. Działalność kontrolna komisji rewizyjnej w kontekście procedury
oceny wykonania budżetu
7.10.1. Podstawy prawne i organizacja komisji rewizyjnej
7.10.2. Plan pracy komisji rewizyjnej
7.10.3. Zasady kontroli komisji rewizyjnej
7.10.4. Elementarna zawartość protokołu kontroli komisji rewizyjnej
7.10.5. Nieprawidłowości w procedurach kontroli komisji rewizyjnej
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
416
stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- SAMORZĄD LOKALNY - DOBRO PUBLICZNE RED. KLEER J.
- GMINA JAKO PODMIOT ADMINISTRACJI ŚWIADCZĄCEJ W ZAKRESIE USŁUG NIEMATERIALNYCH BEHR J.
- BUDŻET PAŃSTWA I SAMORZĄDÓW DECENTRALIZACJA-OŚWIATA.STUDIUM PORÓWNAWCZ RED. LUBIŃSKA T.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|