ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SAMOTNE CIAŁO DOŚWIADCZENIE CIELESNOŚCI PRZEZ DZIECI I ICH RODZICÓW


SCHIER K. RED.

wydawnictwo: SCHOLAR , rok wydania 2020, wydanie I

cena netto: 47.25 Twoja cena  44,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Samotne ciało

Doświadczenie cielesności przez dzieci i ich rodziców


Książka składa się z 11 rozdziałów, poświęconych problematyce ciała i cielesności i ich znaczenia w relacji dziecka z rodzicami. Redaktorką naukową tomu jest profesor Katarzyna Schier, psycholog i psychoterapeutka, twórczyni wielu publikacji naukowych, wieloletni pracownik Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Autorki, osoby zawodowo zajmujące się psychologią kliniczną dziecka, zaprezentowały zarówno wyniki własnych badań empirycznych, jak też opracowania o charakterze klinicznym, ilustrowane przykładami. Kilka tekstów opisuje bezpośrednio relację rodzic-dziecko i dziecko-rodzic, inne podejmują ten problem nie wprost, odwołując się do obrazu opiekuna w umyśle osoby dorosłej, czyli mają charakter retrospektywny. Tytuł książki Samotne ciało... odwołuje się do tezy, zgodnie z którą dziecko może doświadczać samotności nie tylko w aspekcie psychicznym, lecz także fizycznym.

Książka pod redakcją prof. dr hab. Katarzyny Schier, o wymownym tytule Samotne ciało. Doświadczenie cielesności przez dzieci i ich rodziców, podejmuje niezwykle istotny problem relacji pomiędzy ciałem a psychiką oraz jej związku z wczesnodziecięcymi doświadczeniami człowieka. (...) Autorki rozdziałów omawiają związki cielesności i sposobu jej doświadczania z wczesnodziecięcą relacją dziecka z opiekunami, odnosząc się spójnie teorii przywiązania Johna Bowlby'ego, jej modyfikacji i poszerzeń oraz wybranych teorii psychodynamicznych, m.in. teorii separacji – indywiduacji Margaret Mahler. Jak wskazuje we wstępie Profesor Schier, zespół odwołuje się "do tezy na temat tego, że umysł dziecka powstaje w relacji z rodzicem, to znaczy, że uwewnętrzniane są tysiące epizodów interakcyjnych mających miejsce w kontakcie dziecka z opiekunem".

z recenzji dr hab. Anny Cierpki

Monografia Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców napisana pod kierunkiem Profesor Katarzyny Schier jest dziełem wyjątkowym, powstałym w wyniku jej wieloletniego doświadczenia klinicznego, badawczego i publikacyjnego. (…) Stanowi pogłębione i rozległe studium relacji zachodzących między ciałem i psychiką oraz związków między sposobem doświadczania cielesności i wczesnodziecięcą relacją dziecka z opiekunami.
(…)
Książka ma trudne do przecenienia znaczenie społeczne, gdyż służy rozpowszechnieniu wiedzy na temat czynników – również transgeneracyjnych – sprzyjających zdrowiu psychicznemu oraz czynników ryzyka zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzieży i dorosłych.

z recenzji dr hab. Wioletty Radziwilłowicz, prof. UG

W tomie publikują:

Katarzyna Aksamit,  Justyna Cieślińska, Natalia Głowacka, Aleksandra Juszczyk, Joanna Radoszewska, Marta Ruzik, Katarzyna Schier, Alicja Stępień, Maja Zdaniewicz, Beata Zduńczyk.

Katarzyna Schier
Wprowadzenie 11

Natalia Głowacka
Rozdział I. „Nauczyliśmy się tego od rąk, które kiedyś nas otaczały” – związek dotyku i relacji z rodzicami z obrazem ciała.    17
Wprowadzenie                   17
Biologiczna potrzeba bycia dotykanym        17
Dotyk a więź z rodzicami              21
Dotyk a obraz ciała                .24
Badania własne                  26
Cel badań                   26
Osoby badane                  .26
Metoda badania                  .27
Wyniki badań                   .29
Analizy dodatkowe               .31
Dyskusja wyników                32
Podsumowanie i wnioski               .36

Katarzyna Aksamit
Rozdział II.Doświadczanie bliskości fizycznej i obraz ciała u dzieci w wieku szkolnym         .39
Obraz ciała                    .39
Rozwój obrazu ciała               40
Zaburzenia obrazu ciała              .41
Dotyk                       .43
Istota zjawiska dotyku               .43
Rodzaje dotyku i jego funkcje            .45
Badania własne                  47
Przedmiot i cele badania              47
Metoda badania                  .48
Analiza wyników                 .50
Dyskusja wyników                53

Marta Ruzik
Rozdział III.Obraz ciała a przebieg procesu separacji–indywiduacji u młodzieży 57
Wprowadzenie teoretyczne              .57
Badania własne                  64
Osoby badane                  .65
Metoda badania                  .66
Wyniki i wnioski                 68
Dyskusja wyników i podsumowanie          69

Aleksandra Juszczyk
Rozdział IV.Czynniki ryzyka rozwoju zaburzeń odżywiania a obraz rodziców w umyśle adolescentów        .75
Zaburzenia odżywiania               75
Niezadowolenie z ciała i internalizacja społecznego ideału
wyglądu                     78
Badania własne                   .80
Cel badań                   80
Metoda badania                  .81
Kwestionariusz KFB (Kwestionariusz dzieciństwa)  .81
EAT-26 (Kwestionariusz postaw wobec jedzenia)   82
SATAQ-4 (Kwestionariusz postaw wobec wyglądu)  .83
CDRS – Rysunkowa skala oceny sylwetki      .84
Osoby badane                  .84
Wybrane wyniki badań              85
Internalizacja społecznego ideału wyglądu
a niezadowolenie z ciała            .85
Zapisany w umyśle obraz rodziców z okresu dzieciństwa i jego związek z pozostałymi badanymi zmiennymi                 85
Dyskusja wyników                  .87

Beata Zduńczyk
Rozdział V.Niekarmiąca relacja karmienia. Rozważania na temat jedzenia u dzieci z cukrzycą typu 1       .94
Funkcja karmienia w relacji matka–dziecko       94
Cukrzyca typu 1                  97
Leczenie dzieci z cukrzycą typu 1           98
Psychologiczne znaczenie chorowania dziecka na cukrzycę                   .99
Odżywianie dziecka z cukrzycą             .101
Interakcje między rodzicami i małymi dziećmi w trakcie posiłków                     .101
Znaczenie jedzenia – perspektywa medyczna i psychologiczna                  .102
Zaburzone jedzenie u nastolatków z cukrzycą     104
Zaburzenia odżywiania u pacjentów z cukrzycą typu 1   105
Epidemiologia i etiologia zaburzeń odżywiania u pacjentów z cukrzycą typu 1           105
Diabulimia                   108
Konsekwencje zaburzeń odżywiania i cukrzycy typu 1   108
Aby relacja karmienia stała się bardziej karmiąca      .110

Maja Zdaniewicz
Rozdział VI.„Wewnętrzne plugastwo” – dysmorfofobia
a doświadczanie emocji i własnego ciała        112
Dysmorfofobia                   .112
Ogólna charakterystyka zaburzenia         112
Powiązania BDD z innymi trudnościami funkcjonowania 113
Geneza dysmorfofobii – ujęcie psychodynamiczne   114
Badania własne                  116
Przedmiot i cele badawcze             .116
Narzędzia badawcze               117
Rozszerzona autorska ankieta          .117
Body Dysmorphic Disorder Questionnaire (BDDQ) for Adults                  .118
Body Dysmorphic Disorder Symptom Scale (BDD-SS)                  .120
Wielowymiarowy Kwestionariusz do Badania Obrazu Ciała (Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire, MBSRQ)            .121
Osoby badane i hipotezy badawcze          121
Wyniki badania                 122
Występowanie BDD              .122
Objawy zaburzenia dysmorficznego a obraz ciała   .122
Regulowanie pobudzenia emocjonalnego poprzez rozgrywanie emocji w sobie, brak ich ekspresji a objawy zaburzenia dysmorficznego       .123
Doświadczanie emocji w przeszłości a objawy zaburzenia dysmorficznego           .124
Natężenie emocji negatywnych a objawy zaburzenia dysmorficznego                124
Analizy dodatkowe              126
Dyskusja wyników                126
Częstotliwość występowania dysmorfofobii     .126
Dysmorfofobia a obraz ciała           127
BDD a regulacja i ekspresja emocji        .128
BDD a doświadczanie emocji           .130
Ciało jako „pojemnik”             132
Podsumowanie – „dziecko w umyśle” rodzica       133

Joanna Radoszewska
Rozdział VII.Jedzenie jako problem. Kryteria diagnozy i znaczenie objadania się dzieci w wieku 6–13 lat     .136
Wprowadzenie. Charakterystyka zjawiska         .136
Znaczenie objadania się               .140
Ilustracja kliniczna                 143

Alicja Telejko
Rozdział VIII.Nieśmiałość i obraz ciała u dziecka a styl wychowawczy matki              146
Nieśmiałość                    .146
Istota zjawiska nieśmiałości            146
Charakterystyka nieśmiałości            .147
Rozwój nieśmiałości w środowisku rodzinnym     149
Obraz ciała                    .150
Charakterystyka obrazu ciała            .150
Rozwój zaburzeń obrazu ciała           151
Nieśmiałość a obraz ciała             153
Badanie własne                  155
Metoda badania                  .155
Children’s Shyness Questionnaire        155
Shyness Scale                .156
Rysunkowy Test Obrazu Ciała dla Dzieci
(Körperbildmaltest für Kinder, KBMT-K)       .156
Skala Oceny Ciała (Body Esteem Scale, BES)   157
Skala Postaw Rodzicielskich (SPR)        158
Autorska ankieta mierząca postawy dzieci wobec stylu wychowawczego matek          159
Wyniki i dyskusja                 .159
Podsumowanie rezultatów badania i wnioski       .164

Justyna Cieślińska
Rozdział IX.Stawanie się poprzez dotyk. Psychologiczna ocena rozwoju w procesie terapii neurorozwojowej niemowląt           166
Prawidłowości rozwoju psychoruchowego niemowląt    .166
Etapy rozwoju dziecka               166
Dzieci z grup ryzyka zaburzeń rozwoju jako adresaci terapii neurorozwojowej               .168
Zdobywanie doświadczeń lokomocyjnych w relacji z opiekunem 169
Metoda NDT-Bobath                170
Ilustracja kliniczna                 172
Początki procesu usprawniania           172
Wspieranie aktywności ruchowej dziewczynki podczas swobodnej zabawy z matką            176
Zuzia wykonuje ćwiczenia razem z mamą na sali rehabilitacyjnej                  179
Podsumowanie                  180

Katarzyna Schier
Rozdział X.Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i młodzież           .182
Wprowadzenie                   182
Poczucie samotności                .182
Ciało i obraz ciała                 185
Przykład kliniczny – Siłana               .188
Bajka                      .188
Analiza bajki                   189
Aspekt intrapsychiczny             191
Aspekt interpersonalny             193
Aspekt kulturowy               .196
Relacja psychika–ciało. Samotny umysł i samotne ciało   200
Formy pomocy samotnym dzieciom          203

Literatura cytowana                  .211
Indeks nazwisk                   .241
Indeks rzeczowy                  253
Noty o Autorkach                   .257

260 stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- STAJĄC SIĘ SOBĄ PAMIĘTNIK PSYCHIATRY
YALOM I.D.

- DOROSŁE DZIECI PSYCHOLOGICZNA PROBLEMATYKA ODWRÓCENIA RÓL W RODZINIE
SCHIER K.

- UMYSŁ UWOLNIONY O POZNANIU ZAKORZENIONYM W CIELE I ŚWIECIE SPOŁECZNYM
SZYMKÓW-SUDZIARSKA A.

- CZYNNIKI LECZĄCE W PSYCHOTERAPII
CZABAŁA J.C.

- TERAPIA SKONCENTROWANA NA EMOCJACH
GREENBERG L.S.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022