|
SAMOTNE CIAŁO DOŚWIADCZENIE CIELESNOŚCI PRZEZ DZIECI I ICH RODZICÓW
SCHIER K. RED. wydawnictwo: SCHOLAR , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 47.25 Twoja cena 44,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Samotne ciało
Doświadczenie
cielesności przez dzieci i ich rodziców
Książka
składa się z 11 rozdziałów, poświęconych problematyce ciała
i cielesności i ich znaczenia w relacji dziecka z rodzicami. Redaktorką
naukową tomu jest profesor Katarzyna Schier, psycholog i
psychoterapeutka, twórczyni wielu publikacji naukowych,
wieloletni pracownik Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Autorki, osoby zawodowo zajmujące się psychologią kliniczną dziecka,
zaprezentowały zarówno wyniki własnych badań empirycznych,
jak też opracowania o charakterze klinicznym, ilustrowane przykładami.
Kilka tekstów opisuje bezpośrednio relację rodzic-dziecko i
dziecko-rodzic, inne podejmują ten problem nie wprost, odwołując się do
obrazu opiekuna w umyśle osoby dorosłej, czyli mają charakter
retrospektywny. Tytuł książki Samotne ciało... odwołuje się do tezy,
zgodnie z którą dziecko może doświadczać samotności nie
tylko w aspekcie psychicznym, lecz także fizycznym.
Książka
pod redakcją prof. dr hab. Katarzyny Schier, o wymownym tytule Samotne
ciało. Doświadczenie cielesności przez dzieci i ich
rodziców, podejmuje niezwykle istotny problem relacji
pomiędzy ciałem a psychiką oraz jej związku z wczesnodziecięcymi
doświadczeniami człowieka. (...) Autorki rozdziałów omawiają
związki cielesności i sposobu jej doświadczania z wczesnodziecięcą
relacją dziecka z opiekunami, odnosząc się spójnie teorii
przywiązania Johna Bowlby'ego, jej modyfikacji i poszerzeń oraz
wybranych teorii psychodynamicznych, m.in. teorii separacji –
indywiduacji Margaret Mahler. Jak wskazuje we wstępie Profesor Schier,
zespół odwołuje się "do tezy na temat tego, że umysł dziecka
powstaje w relacji z rodzicem, to znaczy, że uwewnętrzniane są tysiące
epizodów interakcyjnych mających miejsce w kontakcie dziecka
z opiekunem".
z
recenzji dr hab. Anny Cierpki
Monografia
Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich
rodziców napisana pod kierunkiem Profesor Katarzyny Schier
jest dziełem wyjątkowym, powstałym w wyniku jej wieloletniego
doświadczenia klinicznego, badawczego i publikacyjnego. (…)
Stanowi pogłębione i rozległe studium relacji zachodzących między
ciałem i psychiką oraz związków między sposobem
doświadczania cielesności i wczesnodziecięcą relacją dziecka z
opiekunami.
(…)
Książka
ma trudne do przecenienia znaczenie społeczne, gdyż służy
rozpowszechnieniu wiedzy na temat czynników –
również transgeneracyjnych – sprzyjających zdrowiu
psychicznemu oraz czynników ryzyka zaburzeń psychicznych u
dzieci, młodzieży i dorosłych.
z
recenzji dr hab. Wioletty Radziwilłowicz, prof. UG
W
tomie publikują:
Katarzyna
Aksamit, Justyna Cieślińska, Natalia Głowacka, Aleksandra
Juszczyk, Joanna Radoszewska, Marta Ruzik, Katarzyna Schier, Alicja
Stępień, Maja Zdaniewicz, Beata Zduńczyk.
Katarzyna
Schier
Wprowadzenie 11
Natalia Głowacka
Rozdział I. „Nauczyliśmy
się tego od rąk, które kiedyś nas otaczały”
– związek dotyku i relacji z rodzicami z obrazem ciała.
17
Wprowadzenie 17
Biologiczna potrzeba bycia
dotykanym 17
Dotyk a więź z
rodzicami 21
Dotyk a obraz
ciała
.24
Badania
własne 26
Cel
badań 26
Osoby
badane
.26
Metoda
badania
.27
Wyniki
badań
.29
Analizy
dodatkowe
.31
Dyskusja
wyników 32
Podsumowanie i
wnioski
.36
Katarzyna Aksamit
Rozdział II.Doświadczanie
bliskości fizycznej i obraz ciała u dzieci w wieku
szkolnym
.39
Obraz
ciała
.39
Rozwój obrazu
ciała 40
Zaburzenia obrazu
ciała
.41
Dotyk
.43
Istota zjawiska
dotyku
.43
Rodzaje dotyku i jego
funkcje
.45
Badania
własne 47
Przedmiot i cele
badania 47
Metoda
badania
.48
Analiza
wyników
.50
Dyskusja
wyników 53
Marta Ruzik
Rozdział III.Obraz
ciała a przebieg procesu separacji–indywiduacji u młodzieży
57
Wprowadzenie
teoretyczne
.57
Badania
własne 64
Osoby
badane
.65
Metoda
badania
.66
Wyniki i
wnioski 68
Dyskusja wyników i
podsumowanie 69
Aleksandra Juszczyk
Rozdział IV.Czynniki
ryzyka rozwoju zaburzeń odżywiania a obraz rodziców w umyśle
adolescentów
.75
Zaburzenia
odżywiania 75
Niezadowolenie z ciała i internalizacja społecznego ideału
wyglądu 78
Badania
własne
.80
Cel
badań 80
Metoda
badania
.81
Kwestionariusz KFB (Kwestionariusz dzieciństwa) .81
EAT-26 (Kwestionariusz postaw wobec
jedzenia) 82
SATAQ-4 (Kwestionariusz postaw wobec wyglądu) .83
CDRS – Rysunkowa skala oceny
sylwetki .84
Osoby
badane
.84
Wybrane wyniki
badań 85
Internalizacja społecznego ideału wyglądu
a niezadowolenie z
ciała
.85
Zapisany w umyśle obraz rodziców z okresu dzieciństwa i jego
związek z pozostałymi badanymi
zmiennymi 85
Dyskusja
wyników
.87
Beata Zduńczyk
Rozdział V.Niekarmiąca
relacja karmienia. Rozważania na temat jedzenia u dzieci z cukrzycą
typu 1
.94
Funkcja karmienia w relacji
matka–dziecko 94
Cukrzyca typu
1 97
Leczenie dzieci z cukrzycą typu
1 98
Psychologiczne znaczenie chorowania dziecka na
cukrzycę
.99
Odżywianie dziecka z
cukrzycą
.101
Interakcje między rodzicami i małymi dziećmi w trakcie
posiłków
.101
Znaczenie jedzenia – perspektywa medyczna i
psychologiczna
.102
Zaburzone jedzenie u nastolatków z
cukrzycą 104
Zaburzenia odżywiania u pacjentów z cukrzycą typu
1 105
Epidemiologia i etiologia zaburzeń odżywiania u pacjentów z
cukrzycą typu
1 105
Diabulimia 108
Konsekwencje zaburzeń odżywiania i cukrzycy typu
1 108
Aby relacja karmienia stała się bardziej
karmiąca .110
Maja Zdaniewicz
Rozdział VI.„Wewnętrzne
plugastwo” – dysmorfofobia
a doświadczanie emocji i własnego
ciała 112
Dysmorfofobia
.112
Ogólna charakterystyka
zaburzenia 112
Powiązania BDD z innymi trudnościami funkcjonowania 113
Geneza dysmorfofobii – ujęcie
psychodynamiczne 114
Badania
własne 116
Przedmiot i cele
badawcze
.116
Narzędzia
badawcze 117
Rozszerzona autorska
ankieta
.117
Body Dysmorphic Disorder Questionnaire (BDDQ) for
Adults
.118
Body Dysmorphic Disorder Symptom Scale
(BDD-SS)
.120
Wielowymiarowy Kwestionariusz do Badania Obrazu Ciała (Multidimensional
Body-Self Relations Questionnaire,
MBSRQ)
.121
Osoby badane i hipotezy
badawcze 121
Wyniki
badania 122
Występowanie
BDD
.122
Objawy zaburzenia dysmorficznego a obraz ciała .122
Regulowanie pobudzenia emocjonalnego poprzez rozgrywanie emocji w
sobie, brak ich ekspresji a objawy zaburzenia
dysmorficznego
.123
Doświadczanie emocji w przeszłości a objawy zaburzenia
dysmorficznego
.124
Natężenie emocji negatywnych a objawy zaburzenia
dysmorficznego 124
Analizy
dodatkowe 126
Dyskusja
wyników 126
Częstotliwość występowania
dysmorfofobii .126
Dysmorfofobia a obraz
ciała 127
BDD a regulacja i ekspresja
emocji
.128
BDD a doświadczanie
emocji
.130
Ciało jako
„pojemnik” 132
Podsumowanie – „dziecko w umyśle”
rodzica 133
Joanna Radoszewska
Rozdział VII.Jedzenie
jako problem. Kryteria diagnozy i znaczenie objadania się dzieci w
wieku 6–13 lat
.136
Wprowadzenie. Charakterystyka
zjawiska
.136
Znaczenie objadania
się
.140
Ilustracja
kliniczna 143
Alicja Telejko
Rozdział VIII.Nieśmiałość i obraz ciała
u dziecka a styl wychowawczy matki 146
Nieśmiałość
.146
Istota zjawiska
nieśmiałości 146
Charakterystyka
nieśmiałości
.147
Rozwój nieśmiałości w środowisku
rodzinnym 149
Obraz
ciała
.150
Charakterystyka obrazu
ciała
.150
Rozwój zaburzeń obrazu
ciała 151
Nieśmiałość a obraz
ciała 153
Badanie
własne 155
Metoda
badania
.155
Children’s Shyness
Questionnaire 155
Shyness
Scale
.156
Rysunkowy Test Obrazu Ciała dla Dzieci
(Körperbildmaltest für Kinder,
KBMT-K) .156
Skala Oceny Ciała (Body Esteem Scale,
BES) 157
Skala Postaw Rodzicielskich
(SPR) 158
Autorska ankieta mierząca postawy dzieci wobec stylu wychowawczego
matek 159
Wyniki i
dyskusja
.159
Podsumowanie rezultatów badania i
wnioski .164
Justyna Cieślińska
Rozdział IX.Stawanie
się poprzez dotyk. Psychologiczna ocena rozwoju w procesie terapii
neurorozwojowej niemowląt 166
Prawidłowości rozwoju psychoruchowego
niemowląt .166
Etapy rozwoju
dziecka 166
Dzieci z grup ryzyka zaburzeń rozwoju jako adresaci terapii
neurorozwojowej
.168
Zdobywanie doświadczeń lokomocyjnych w relacji z opiekunem 169
Metoda
NDT-Bobath 170
Ilustracja
kliniczna 172
Początki procesu
usprawniania 172
Wspieranie aktywności ruchowej dziewczynki podczas swobodnej zabawy z
matką 176
Zuzia wykonuje ćwiczenia razem z mamą na sali
rehabilitacyjnej 179
Podsumowanie 180
Katarzyna Schier
Rozdział X.Samotne
ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i
młodzież
.182
Wprowadzenie 182
Poczucie
samotności
.182
Ciało i obraz
ciała 185
Przykład kliniczny –
Siłana
.188
Bajka
.188
Analiza
bajki 189
Aspekt
intrapsychiczny 191
Aspekt
interpersonalny 193
Aspekt
kulturowy
.196
Relacja psychika–ciało. Samotny umysł i samotne
ciało 200
Formy pomocy samotnym
dzieciom 203
Literatura
cytowana
.211
Indeks
nazwisk
.241
Indeks
rzeczowy 253
Noty o
Autorkach
.257
260
stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękkaOsoby kupujące tę książkę wybierały także:
- TERAPIA SKONCENTROWANA NA EMOCJACH GREENBERG L.S.
- STAJĄC SIĘ SOBĄ PAMIĘTNIK PSYCHIATRY YALOM I.D.
- DOROSŁE DZIECI PSYCHOLOGICZNA PROBLEMATYKA ODWRÓCENIA RÓL W RODZINIE SCHIER K.
- UMYSŁ UWOLNIONY O POZNANIU ZAKORZENIONYM W CIELE I ŚWIECIE SPOŁECZNYM SZYMKÓW-SUDZIARSKA A.
- CZYNNIKI LECZĄCE W PSYCHOTERAPII CZABAŁA J.C.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|