ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

FUNDACJE I STOWARZYSZENIA WSPÓŁPRACA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH


OLEJNICZAK A. BARAŃSKI R. - Z ADMINISTRACJĄ PUBLICZNĄ

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2014, wydanie II

cena netto: 159.90 Twoja cena  151,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Fundacje i stowarzyszenia

Współpraca organizacji pozarządowych z administracją publiczną


Niniejsza książka została przygotowana celem zaprezentowania różnych aspektów funkcjonowania trzeciego sektora (stowarzyszeń i fundacji) w kontekście współpracy z instytucjami publicznymi działającymi na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym.

Współpraca taka jest coraz częściej podejmowana nie tylko na obszarze realizacji obowiązków nałożonych ustawą o pożytku publicznym i wolontariacie, ale również podczas rozwiązywania palących problemów społecznych występujących na terenie działania instytucji i organizacji, podnoszenia standardów pracy, rozwoju infrastruktury, wzajemnej wymiany doświadczeń, czy też realizacji partnerskich inicjatyw o skali międzynarodowej.

W związku z tą problematyką prezentujemy liczne odpowiedzi na pytania i wzory dokumentów np.:

  • Program współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi.

  • Uchwała w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultacji społecznych z Radą Działalności Pożytku Publicznego lub z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.

  • Uchwała w sprawie określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej.

  • Umowa o wykonanie inicjatywy lokalnej.

Drugie wydanie tej książki zostało uaktualnione o przepisy prawne, jakie weszły w życie od czasu pierwszego wydania oraz uzupełnione o nowe projekty ustaw i rozporządzeń dotyczących trzeciego sektora, które będą obowiązywały organizacje pozarządowe w niedalekiej przyszłości.

Na łamach publikacji opisujemy m.in. nowe ustalenia prawne dotyczące sprawozdawczości merytorycznej z działalności organizacji pożytku publicznego, przepisy regulujące sposób organizowania zbiórek publicznych, znowelizowane zasady prowadzenia kampanii 1% oraz planowane zmiany w ustawie o stowarzyszeniach.

Od 2014 roku organizacje pożytku publicznego obowiązują nowe zasady sprawozdawczości merytorycznej. W zależności od wysokości osiąganego przychodu w danym roku, organizacje pożytku publicznego składają roczne sprawozdanie merytoryczne lub roczne uproszczone sprawozdanie merytoryczne ze swojej działalności. Sprawozdanie uproszczone dotyczy organizacji, które w roku obrotowym, za który sporządzają sprawozdania osiągnęły przychód do 100 tys. zł włącznie.

Dnia 18 lipca 2014 r. weszła w życie  ustawa z 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych, która znosi obowiązek występowania do władz o zgodę na zbiórkę publiczną. Zgodnie z nowymi przepisami zbiórka publiczna będzie mogła zostać przeprowadzona tylko po jej zgłoszeniu przez organizatora zbiórki i zamieszczeniu informacji o zgłoszeniu przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji na ogólnopolskim elektronicznym portalu zbiórek publicznych (zbiórki.gov.pl).Dokładne wzory dokumentów dotyczących zgłoszenia zbiórki publicznej, sprawozdania z przeprowadzonej zbiórki oraz sprawozdania ze sposobu rozdysponowania zebranych ofiar określa Rozporządzenie Ministra Administracji I Cyfryzacji z 9 czerwca 2014 r. w sprawie wzorów dokumentów dotyczących zbiórek publicznych.

W związku z tym w publikacji przedstawiamy:

  • Wzór zgłoszenia zbiórki publicznej

  • Wzór sprawozdania z przeprowadzonej zbiórki publicznej

  • Wzór sprawozdania rozdysponowania zebranych ofiar

Nowelizacja z 24 stycznia 2014 r. dotycząca ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wprowadza nowe zasady dotyczące prowadzenia kampanii 1%. Nowy akt prawny m.in. zmienia zasady zawiadamiania naczelnika urzędu skarbowego o numerze rachunku bankowego właściwego do przekazania środków z 1 % podatku dochodowego od osób fizycznych, modyfikuje sposób prowadzenia przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej wykazu organizacji mających status organizacji pożytku publicznego, określa na nowo katalog okoliczności, w których naczelnik urzędu skarbowego będzie odstępować od przekazania 1 % podatku na rzecz OPP. Powyższa nowelizacja wprowadza również regulację, która zmienia zasady realizacji zadań publicznych zleconych w tzw. trybach pozakonkursowych, gdzie stosowane będą przepisy dotyczące: rozpatrywania ofert przez administrację publiczną, zawierania umów, kontroli i oceny realizacji zadania oraz sprawozdania z wykonania zadania.

Książka jest praktycznym poradnikiem, który zawiera m.in.:

  • 39 odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

  • Ponad 20 wzorów dokumentów

Duży akcent w książce położony jest na pozyskiwanie przez fundacje i stowarzyszenia źródeł finansowania zewnętrznego. W związku z tym przedstawiamy programy dotacyjne, granty, dofinansowania z UE, relacje ze sponsorami  i związane z tym wzory dokumentów np.:

  • Lista kontrolna do sprawdzenia zgodności wniosku o dofinansowanie z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn,

  • Opis propozycji projektu ubiegającego się o finansowe wsparcie programu dotacyjnego Komisji Europejskiej,

  • Umowa sponsoringu.

W książce znajdziemy informacje dotyczące:

  • uwarunkowań prawnych i formalnych dotyczących powoływania stowarzyszeń i fundacji oraz procedury rejestracji organizacji pozarządowych w KRS,

  • sposobu efektywnego prowadzenia działalności bieżącej (operacyjnej) stowarzyszeń i fundacji, metody pozyskiwania lokalu na biuro organizacji, zdobywania wyposażenia niezbędnego do działań administracyjnych, zasad zatrudniania pracowników i angażowania wolontariuszy do współpracy,

  • planowania strategii rozwoju organizacji, opracowywania budżetu na kolejne lata funkcjonowania,

  • zasad sporządzania sprawozdawczości obowiązujących wszystkie organizacje pozarządowe,

  • zagadnienia kontroli zewnętrznych w NGO,

  • podstawowych źródeł finansowania wewnętrznego i zewnętrznego, z których mogą korzystać organizacje pozarządowe (m.in. prowadzenie zbiórek publicznych, działalność odpłatna pożytku publicznego, działalność gospodarcza, kampania pozyskiwania 1%),

  • procedur i zasad obowiązujących podczas konkursów dotacyjnych, wymogów dotyczących prawidłowego przygotowania kompletnej dokumentacji aplikacyjnej oraz konstrukcji merytorycznej i finansowej projektów społecznych i inwestycyjnych,

  • współpracy sektora pozarządowego z organami administracji publicznej, w tym podstawy prawne i formy współpracy, tryb zlecania realizacji zadań publicznych i inicjatyw lokalnych, zakres podpisywanych umów, zasady rozliczeń oraz sprawozdawczości,

  • szczegółowych procedur  obwiązujących jednostki administracji publicznej podczas współpracy z trzecim sektorem, w tym tryb pozyskiwania przez organizacje pozarządowe środków publicznych, programy współpracy JST z organizacjami pozarządowymi, tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych w konkursach ofert, specyfika funkcjonowania rad działalności pożytku publicznego, uprawnienia kontrolne i obowiązki sprawozdawcze i informacyjne organów administracji publicznej podczas realizacji zleconych zadań publicznych, najważniejsze bariery współpracy jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi, nowe zasady prowadzenia zbiórek publicznych na terenie gmin i powiatów, zmiany sposobu realizacji zadań publicznych zleconych w tzw. trybach pozakonkursowych,

  • współpracy stowarzyszeń i fundacji z innymi podmiotami, w tym sponsorami firmowymi i indywidualnymi oraz partnerami zewnętrznymi krajowymi i międzynarodowymi,

  • specyfiki funkcjonowania stowarzyszeń i fundacji prowadzących swoją działalność statutową na obszarach: pomocy społecznej, oświaty, kultury i sztuki oraz kultury fizycznej i sportu,

  • zasad i procedur pozyskiwania oraz rozliczania przez organizacje trzeciego sektora środków publicznych, w tym dotacji celowych przeznaczonych na inwestycje z zakresu ochrony środowiska, działalność kulturalną i renowację zabytków, rozwój sportu i kultury fizycznej, prowadzenie działalności edukacyjnej i oświatowej, pomoc społeczną oraz ochronę i promocję zdrowia.


Wprowadzenie

Autorzy

Wykaz skrótów

1. Powołanie i rejestracja organizacji pozarządowych
1.1. Fundacja czy stowarzyszenie
1.2. Zakładanie organizacji pozarządowych
1.3. Procedury rejestracyjne
1.4. Status organizacji pożytku publicznego
1.5. Stowarzyszenia zwykłe
1.6. Uzyskanie numeru REGON i NIP
1.7. Likwidacja organizacji pozarządowej

2. Działalność bieżąca
2.1. Organizacja biura
2.1.1. Lokal dla organizacji
2.1.2. Wyposażenie lokalu
2.2. Budżet organizacji pozarządowej
2.3. Public relations w organizacjach pozarządowych
2.4. Współpraca z wolontariatem
2.5. Strategia rozwoju organizacji pozarządowej
2.6. Zatrudnianie pracowników
2.7. Zasady sprawozdawczości
2.7.1. Sprawozdanie merytoryczne
2.7.2. Sprawozdanie finansowe
2.8. Kontrole w organizacjach pozarządowych
2.8.1. Organy kontrolne i zakres ich działań
2.8.2. Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy
2.8.3. Kontrola podatkowa
2.9. Księgowość i rachunkowość w organizacjach
2.10. Działalność gospodarcza organizacji pozarządowych

3. Źródła finansowania
3.1. Zbiórki publiczne
3.2. Działalność odpłatna organizacji pożytku publicznego
3.3. Kampania 1%
3.4. Kredyty dla organizacji pozarządowych
3.5. Zaliczki na realizację projektu
3.6. Spadki i zapisy dla organizacji pozarządowych
3.7. Nawiązki sądowe
3.8. Składki członkowskie w stowarzyszeniach
3.9. Kapitał żelazny

4. Konkursy dotacyjne
4.1. Przystąpienie do konkursu
4.2. Konstrukcja projektu
4.2.1. Przygotowanie do planowania projektu
4.2.2. Problem, który projekt zamierza rozwiązać
4.2.3. Cele projektu
4.2.4. Rezultaty projektu
4.2.5. Grupa odbiorców (beneficjentów projektu)
4.2.6. Harmonogram realizacji projektu
4.2.7. Budżet projektu
4.3. Zobowiązania wynikające z realizacji projektu
4.4. Studium wykonalności projektu
4.4.1. Budowa studium wykonalności projektu
4.4.2. Analiza otoczenia społeczno-geograficznego
4.5. Innowacyjność projektu
4.6. Matryca logiczna projektu
4.7. Narzędzia pomocnicze w przygotowywaniu dokumentacji aplikacyjnej
4.7.1. Kwestionariusze projektu
4.7.2. Generator wniosków o dofinansowanie projektu
4.8. Elementy zarządzania projektem
4.8.1. Zakres projektu
4.8.2. Interesariusze projektu
4.8.3. Koordynacja projektu
4.8.4. Zarządzanie informacją w projekcie
4.8.5. Przekazanie płatności przez grantodawcę
4.8.6. Niezrealizowane działania
4.9. Monitoring projektu
4.10. Ewaluacja projektu
4.11. Biznesplan w konkursach dotacyjnych
4.12. Analiza SWOT

5. Współpraca z organami administracji publicznej
5.1. Zagadnienia ogólne
5.1.1. Podstawy prawne współpracy
5.1.2. Strony współpracy
5.1.3. Działalność pożytku publicznego
5.1.4. Przedmiot współpracy
5.1.5. Formy współpracy
5.1.6. Zakres obowiązku prowadzenia współpracy
5.1.7. Zasady współpracy
5.2. Współpraca pozafinansowa
5.2.1. Programy współpracy JST z organizacjami pozarządowymi
5.2.2. Skutki wadliwości, nieważności lub braku podjęcia programu współpracy
5.2.3. Konsultowanie aktów normatywnych
5.3. Rady działalności pożytku publicznego
5.3.1. Rada "krajowa"
5.3.2. Rady wojewódzkie, powiatowe i gminne
5.4. Zlecanie realizacji zadań publicznych
5.4.1. Zakres zadań mogących podlegać zleceniu
5.4.2. Tryby zlecania realizacji zadań publicznych
5.4.3. Procedura otwartego konkursu ofert
5.4.4. Oferta
5.4.5. Umowa
5.4.6. Sprawozdanie z realizacji zadania
5.5. Inicjatywa lokalna
5.5.1. Wnioskodawcy, rola organizacji non profit w inicjatywie lokalnej
5.5.2. Zakres przedmiotowy inicjatywy lokalnej
5.5.3. Złożenie wniosku
5.5.4. Ocena wniosku
5.5.5. Umowa i realizacja zadania
5.5.6. Zobowiązania stron umowy i ich udział w inicjatywie lokalnej
5.6. Bariery współpracy
5.6.1. Nastawienie stron współpracy
5.6.2. Utożsamianie współpracy wyłącznie z jej formami finansowymi, brak kompleksowości współpracy
5.6.3. Nierówność partnerów współpracy i brak środków ochrony prawnej
5.7. Planowane zmiany w zakresie zasad współpracy organów administracji publicznej z sektorem pozarządowym
5.7.1. Propozycje zmian rozporządzenia w sprawie wzoru oferty, ramowego wzoru umowy i wzoru sprawozdania
5.7.2. Projekt nowelizacji PożPublU
5.7.3. Projekt ustawy o wzmocnieniu udziału mieszkańców w działaniach samorządu terytorialnego, o współdziałaniu gmin, powiatów i województw oraz o zmianie niektórych ustaw

6. Współpraca zewnętrzna z innymi podmiotami
6.1. Współpraca ze sponsorami
6.1.1. Określenie potrzeb własnej organizacji
6.1.2. Plan współpracy ze sponsorami
6.1.3. Wybór odpowiedniej firmy sponsorującej
6.1.4. Zasada obopólnych korzyści
6.1.5. Oferta skierowana do potencjalnego sponsora
6.1.6. Błędy w kontaktach ze sponsorami
6.1.7. Umowa ze sponsorem
6.2. Współpraca partnerska
6.2.1. Planowanie projektu partnerskiego
6.2.2. Organizacja i realizacja projektów partnerskich

7. Pozyskiwanie przez NGO środków publicznych
7.1. Uwagi ogólne
7.2. Niektóre dotacje i środki publiczne z budżetów JST i budżetu państwa
7.2.1. Dotacje z budżetu gminy lub powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej
7.2.2. Dotacje na przeprowadzenie prac lub robót przy zabytku
7.2.3. Dotacje dla klubu sportowego
7.2.4. Dotacje i inne środki publiczne dla ochotniczych straży pożarnych
7.2.5. Dotacje i inne środki publiczne dla podmiotów prowadzących działalność leczniczą
7.2.6. Dotacje celowe na działalność kulturalną objętą mecenatem państwa
7.2.7. Dotacje dla spółek wodnych, związków spółek wodnych i związków wałowych
7.2.8. Dotacje dla szkół i placówek oświatowych
7.2.9. Dotacje dla NGO prowadzących żłobki i kluby dziecięce
7.2.10. Dotacje na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej
7.2.11. Dotacje i inne środki publiczne dla prowadzących Centrum Integracji Społecznej lub Klub Integracji Społecznej
7.2.12. Dotacje i inne środki publiczne na realizację zadań z zakresu rynku pracy
7.2.13. Dotacje i środki na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych
7.3. Dofinansowanie udzielane w związku z zatrudnianiem niektórych kategorii pracowników
7.3.1. Dofinansowanie z Funduszu Pracy
7.3.2. Dofinansowanie związane z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych
7.4. Wynagrodzenia NGO jako wykonawcy, koncesjonariusza i partnera prywatnego
7.4.1. Wykonawca
7.4.2. Koncesjonariusz
7.4.3. Partner prywatny

8. Organizacje tematyczne
8.1. Organizacje pozarządowe działające na polu pomocy społecznej
8.1.1. Ustawowy obowiązek współpracy
8.1.2. Realizacja zadań publicznych
8.1.3. Zakres pomocy udzielanej przez organizacje pozarządowe
8.1.4. Wybrane możliwości pozyskiwania finansowania przez organizacje pozarządowe
8.1.5. Korzyści dla jednostek pomocy społecznej wynikające ze współpracy z "trzecim sektorem"
8.2. Organizacje pozarządowe w oświacie
8.2.1. Wsparcie systemu oświaty przez trzeci sektor
8.2.2. Źródła finansowania
8.3. Organizacje pozarządowe działające na polu kultury i sztuki
8.4. Organizacje zajmujące się sportem i kulturą fizyczną

9. Odpowiedzi na pytania
9.1. Procedury konkursowe
9.1.1. Dopuszczalność dokonywania oceny formalnej ofert poza Komisją Konkursową
9.1.2. Dopuszczalność dokonywania oceny ofert z uwzględnieniem czasu ich złożenia w otwartym konkursie ofert
9.1.3. Wymóg posiadania oddziałów lub jednostek terenowych na obszarze realizacji zadania przez podmioty składające oferty w otwartym konkursie ofert
9.1.4. Zakaz składania w otwartym konkursie ofert zakładających finansowanie z innych źródeł publicznych
9.1.5. Wymóg finansowego charakteru wkładu własnego oferenta
9.1.6. Sposób wyceny wkładu osobowego
9.1.7. Brak kwalifikowalności wydatków z tytułu umów o pracę w otwartych konkursach ofert
9.1.8. Załączniki do oferty składanej w otwartym konkursie ofert
9.1.9. Unieważnienie części otwartego konkursu ofert
9.1.10. Możliwość wspierania lub powierzania zadania nieujętego w programie współpracy
9.1.11. Konsekwencje pominięcia oferty złożonej w otwartym konkursie ofert podczas jawnego otwarcia ofert
9.1.12. Przedłużanie terminu realizacji zadania publicznego zleconego w trybie uproszczonym
9.2. Umowy dotacji
9.2.1. Kary umowne w powierzaniu/zlecaniu realizacji zadań publicznych
9.2.2. Odstąpienie od umowy w sprawie wsparcia/powierzenia realizacji zadania publicznego przez zleceniobiorcę
9.2.3. Uzyskanie środków finansowych z innych źródeł publicznych w niepełnej kwocie a możliwość odstąpienia od umowy
9.2.4. Odmowa wniesienia zabezpieczenia umowy o wsparcie lub powierzenie realizacji zadania publicznego
9.2.5. Udzielenie dotacji celowej na rzecz organizacji pozarządowej
9.3. Sprawozdanie i realizacja zadań
9.3.1. Przesunięcia między źródłami finansowania zadania
9.3.2. Brak wezwania do złożenia sprawozdania częściowego przy wypłacie dotacji w transzach
9.3.3. Zakres dokumentów załączanych do sprawozdania, termin ich wskazania oraz konsekwencje uchybień w przedmiotowym zakresie
9.3.4. Konsekwencje przekroczenia terminu złożenia sprawozdania końcowego z realizacji zadania publicznego
9.3.5. Sprawozdanie z realizacji zadania sporządzone na zmodyfikowanym formularzu a możliwość rozwiązania umowy lub odstąpienia od niej
9.4. Program współpracy
9.4.1. Zakres przedmiotowy programu współpracy obejmujący organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 PożPublU mające siedzibę na terenie danej JST
9.4.2. Brak publikacji uchwały w sprawie trybu konsultacji programu współpracy
9.4.3. Konsekwencje nieuchwalenia przez JST programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy PożPublU
9.4.4. Skutki braku konsultacji programu współpracy
9.4.5. Dyskryminująca uchwała w sprawie sposobu konsultacji aktów prawa miejscowego z "trzecim sektorem"
9.4.6. Zarzut dyskryminacji części reprezentantów "trzeciego sektora" poprzez nieujęcie w programie współpracy zadań publicznych  obejmujących obszar prowadzonej przez nich działalności
9.4.7. Konsultowanie programu współpracy z gminną radą działalności pożytku publicznego
9.5. Inicjatywa lokalna
9.5.1. Ogłaszanie konkursów na inicjatywę lokalną
9.5.2. Finansowe zaangażowanie JST w realizację inicjatywy lokalnej
9.5.3. Informowanie o uczestnikach inicjatywy lokalnej a reklama prowadzonej przez nich działalności gospodarczej
9.5.4. Odrzucenie wniosku w sprawie inicjatywy lokalnej ze względu na proponowany w nim udział mieszkańca prowadzącego działalność gospodarczą
9.5.5. Inicjatywa lokalna z udziałem jednego mieszkańca
9.5.6. Termin podjęcia decyzji w sprawie przyjęcia lub odrzucenia wniosku o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej, brak uchwalenia przez radę kryteriów oceny wniosków
9.5.7. Możliwość odwołania się od decyzji odrzucającej wniosek w sprawie realizacji zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej lub od braku takiej decyzji
9.5.8. Podjęcie decyzji w sprawie inicjatywy lokalnej, której charakter wykracza poza ramy nakreślone uchwałą organu stanowiącego
9.5.9. Odpowiedzialność JST za niewykonanie zobowiązań zawartych w umowie w sprawie inicjatywy lokalnej


466 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- POLITYKA REGIONALNA UNII EUROPEJSKIEJ CELE NARZĘDZIA EFEKTY
PASTUSZKA S.

- POLSKA W SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA MIĘDZYNARODOWEGO
WOJTASZCZYK K.A. PIETRAŚ M. RED.

- TECHNIKA PISANIA PRAC MAGISTERSKICH
ZENDEROWSKI R.

- CYWILIZACJA MEDIALNA
GOBAN-KLAS T.

- ZROZUMIEĆ KULTURĘ POPULARNĄ
FISKE J.

- TAM KIEDYŚ BYŁA RZECZPOSPOLITA ZIEMIE UKRAINNE
BESALA J.

- POLSKA 1945-2015 HISTORIA POLITYCZNA
MICHALAK R. PIASECKI A.

- PRZESTĘPCZOŚĆ ZORGANIZOWANA
PŁYWACZEWSKI E. RED.

- PARTNERSTWO WSCHODNIE WYMIARY REALNEJ INTEGRACJI
ZDANOWICZ M. DUBOWSKI T. PIEKUTOWSKA A.

- PSYCHOLOGIA MIĘDZYKULTUROWA
JUANG L. MATSUMOTO D.

- EUROPA XX WIEKU
CZUBIŃSKI A.

- JAK PISAĆ PRACĘ MAGISTERSKĄ
BOĆ J.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022