|
FUNDACJE I STOWARZYSZENIA WSPÓŁPRACA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
OLEJNICZAK A. BARAŃSKI R. - Z ADMINISTRACJĄ PUBLICZNĄ wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2014, wydanie II cena netto: 159.90 Twoja cena 151,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Fundacje i stowarzyszenia
Współpraca organizacji pozarządowych z administracją publiczną
Niniejsza książka została przygotowana celem zaprezentowania różnych aspektów
funkcjonowania trzeciego sektora (stowarzyszeń i fundacji) w kontekście współpracy z
instytucjami publicznymi działającymi na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym.
Współpraca taka jest coraz częściej podejmowana nie tylko na obszarze realizacji
obowiązków nałożonych ustawą o pożytku publicznym i wolontariacie, ale również
podczas rozwiązywania palących problemów społecznych występujących na terenie
działania instytucji i organizacji, podnoszenia standardów pracy, rozwoju
infrastruktury, wzajemnej wymiany doświadczeń, czy też realizacji partnerskich
inicjatyw o skali międzynarodowej.
W związku z tą problematyką prezentujemy liczne odpowiedzi na pytania i wzory
dokumentów np.:
Program współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi.
Uchwała w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultacji społecznych z
Radą Działalności Pożytku Publicznego lub z organizacjami pozarządowymi i podmiotami
wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących
działalności statutowej tych organizacji.
Uchwała w sprawie określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o
realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej.
Umowa o wykonanie inicjatywy lokalnej.
Drugie wydanie tej książki zostało uaktualnione o przepisy prawne, jakie weszły w
życie od czasu pierwszego wydania oraz uzupełnione o nowe projekty ustaw i
rozporządzeń dotyczących trzeciego sektora, które będą obowiązywały organizacje
pozarządowe w niedalekiej przyszłości.
Na łamach publikacji opisujemy m.in. nowe ustalenia prawne dotyczące
sprawozdawczości merytorycznej z działalności organizacji pożytku publicznego,
przepisy regulujące sposób organizowania zbiórek publicznych, znowelizowane zasady
prowadzenia kampanii 1% oraz planowane zmiany w ustawie o stowarzyszeniach.
Od 2014 roku organizacje pożytku publicznego obowiązują nowe zasady
sprawozdawczości merytorycznej. W zależności od wysokości osiąganego przychodu w
danym roku, organizacje pożytku publicznego składają roczne sprawozdanie merytoryczne
lub roczne uproszczone sprawozdanie merytoryczne ze swojej działalności. Sprawozdanie
uproszczone dotyczy organizacji, które w roku obrotowym, za który sporządzają
sprawozdania osiągnęły przychód do 100 tys. zł włącznie.
Dnia 18 lipca 2014 r. weszła w życie ustawa z 14 marca 2014 r. o zasadach
prowadzenia zbiórek publicznych, która znosi obowiązek występowania do władz o zgodę
na zbiórkę publiczną. Zgodnie z nowymi przepisami zbiórka publiczna będzie mogła
zostać przeprowadzona tylko po jej zgłoszeniu przez organizatora zbiórki i
zamieszczeniu informacji o zgłoszeniu przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji na
ogólnopolskim elektronicznym portalu zbiórek publicznych (zbiórki.gov.pl).Dokładne
wzory dokumentów dotyczących zgłoszenia zbiórki publicznej, sprawozdania z
przeprowadzonej zbiórki oraz sprawozdania ze sposobu rozdysponowania zebranych ofiar
określa Rozporządzenie Ministra Administracji I Cyfryzacji z 9 czerwca 2014 r. w sprawie
wzorów dokumentów dotyczących zbiórek publicznych.
W związku z tym w publikacji przedstawiamy:
Wzór zgłoszenia zbiórki publicznej
Wzór sprawozdania z przeprowadzonej zbiórki publicznej
Wzór sprawozdania rozdysponowania zebranych ofiar
Nowelizacja z 24 stycznia 2014 r. dotycząca ustawy o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie wprowadza nowe zasady dotyczące prowadzenia kampanii 1%.
Nowy akt prawny m.in. zmienia zasady zawiadamiania naczelnika urzędu skarbowego o numerze
rachunku bankowego właściwego do przekazania środków z 1 % podatku dochodowego od
osób fizycznych, modyfikuje sposób prowadzenia przez Ministra Pracy i Polityki
Społecznej wykazu organizacji mających status organizacji pożytku publicznego, określa
na nowo katalog okoliczności, w których naczelnik urzędu skarbowego będzie
odstępować od przekazania 1 % podatku na rzecz OPP. Powyższa nowelizacja wprowadza
również regulację, która zmienia zasady realizacji zadań publicznych zleconych w tzw.
trybach pozakonkursowych, gdzie stosowane będą przepisy dotyczące: rozpatrywania ofert
przez administrację publiczną, zawierania umów, kontroli i oceny realizacji zadania
oraz sprawozdania z wykonania zadania.
Książka jest praktycznym poradnikiem, który zawiera m.in.:
39 odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Ponad 20 wzorów dokumentów
Duży akcent w książce położony jest na pozyskiwanie przez fundacje i
stowarzyszenia źródeł finansowania zewnętrznego. W związku z tym przedstawiamy
programy dotacyjne, granty, dofinansowania z UE, relacje ze sponsorami i związane z
tym wzory dokumentów np.:
Lista kontrolna do sprawdzenia zgodności wniosku o dofinansowanie z zasadą
równości szans kobiet i mężczyzn,
Opis propozycji projektu ubiegającego się o finansowe wsparcie programu
dotacyjnego Komisji Europejskiej,
Umowa sponsoringu.
W książce znajdziemy informacje dotyczące:
uwarunkowań prawnych i formalnych dotyczących powoływania stowarzyszeń i
fundacji oraz procedury rejestracji organizacji pozarządowych w KRS,
sposobu efektywnego prowadzenia działalności bieżącej (operacyjnej)
stowarzyszeń i fundacji, metody pozyskiwania lokalu na biuro organizacji, zdobywania
wyposażenia niezbędnego do działań administracyjnych, zasad zatrudniania pracowników
i angażowania wolontariuszy do współpracy,
planowania strategii rozwoju organizacji, opracowywania budżetu na kolejne lata
funkcjonowania,
zasad sporządzania sprawozdawczości obowiązujących wszystkie organizacje
pozarządowe,
zagadnienia kontroli zewnętrznych w NGO,
podstawowych źródeł finansowania wewnętrznego i zewnętrznego, z których mogą
korzystać organizacje pozarządowe (m.in. prowadzenie zbiórek publicznych,
działalność odpłatna pożytku publicznego, działalność gospodarcza, kampania
pozyskiwania 1%),
procedur i zasad obowiązujących podczas konkursów dotacyjnych, wymogów
dotyczących prawidłowego przygotowania kompletnej dokumentacji aplikacyjnej oraz
konstrukcji merytorycznej i finansowej projektów społecznych i inwestycyjnych,
współpracy sektora pozarządowego z organami administracji publicznej, w tym
podstawy prawne i formy współpracy, tryb zlecania realizacji zadań publicznych i
inicjatyw lokalnych, zakres podpisywanych umów, zasady rozliczeń oraz sprawozdawczości,
szczegółowych procedur obwiązujących jednostki administracji publicznej
podczas współpracy z trzecim sektorem, w tym tryb pozyskiwania przez organizacje
pozarządowe środków publicznych, programy współpracy JST z organizacjami
pozarządowymi, tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych w konkursach
ofert, specyfika funkcjonowania rad działalności pożytku publicznego, uprawnienia
kontrolne i obowiązki sprawozdawcze i informacyjne organów administracji publicznej
podczas realizacji zleconych zadań publicznych, najważniejsze bariery współpracy
jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi, nowe zasady
prowadzenia zbiórek publicznych na terenie gmin i powiatów, zmiany sposobu realizacji
zadań publicznych zleconych w tzw. trybach pozakonkursowych,
współpracy stowarzyszeń i fundacji z innymi podmiotami, w tym sponsorami
firmowymi i indywidualnymi oraz partnerami zewnętrznymi krajowymi i międzynarodowymi,
specyfiki funkcjonowania stowarzyszeń i fundacji prowadzących swoją
działalność statutową na obszarach: pomocy społecznej, oświaty, kultury i sztuki
oraz kultury fizycznej i sportu,
zasad i procedur pozyskiwania oraz rozliczania przez organizacje trzeciego sektora
środków publicznych, w tym dotacji celowych przeznaczonych na inwestycje z zakresu
ochrony środowiska, działalność kulturalną i renowację zabytków, rozwój sportu i
kultury fizycznej, prowadzenie działalności edukacyjnej i oświatowej, pomoc społeczną
oraz ochronę i promocję zdrowia.
Wprowadzenie
Autorzy
Wykaz skrótów
1. Powołanie i rejestracja organizacji pozarządowych
1.1. Fundacja czy stowarzyszenie
1.2. Zakładanie organizacji pozarządowych
1.3. Procedury rejestracyjne
1.4. Status organizacji pożytku publicznego
1.5. Stowarzyszenia zwykłe
1.6. Uzyskanie numeru REGON i NIP
1.7. Likwidacja organizacji pozarządowej
2. Działalność bieżąca
2.1. Organizacja biura
2.1.1. Lokal dla organizacji
2.1.2. Wyposażenie lokalu
2.2. Budżet organizacji pozarządowej
2.3. Public relations w organizacjach pozarządowych
2.4. Współpraca z wolontariatem
2.5. Strategia rozwoju organizacji pozarządowej
2.6. Zatrudnianie pracowników
2.7. Zasady sprawozdawczości
2.7.1. Sprawozdanie merytoryczne
2.7.2. Sprawozdanie finansowe
2.8. Kontrole w organizacjach pozarządowych
2.8.1. Organy kontrolne i zakres ich działań
2.8.2. Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy
2.8.3. Kontrola podatkowa
2.9. Księgowość i rachunkowość w organizacjach
2.10. Działalność gospodarcza organizacji pozarządowych
3. Źródła finansowania
3.1. Zbiórki publiczne
3.2. Działalność odpłatna organizacji pożytku publicznego
3.3. Kampania 1%
3.4. Kredyty dla organizacji pozarządowych
3.5. Zaliczki na realizację projektu
3.6. Spadki i zapisy dla organizacji pozarządowych
3.7. Nawiązki sądowe
3.8. Składki członkowskie w stowarzyszeniach
3.9. Kapitał żelazny
4. Konkursy dotacyjne
4.1. Przystąpienie do konkursu
4.2. Konstrukcja projektu
4.2.1. Przygotowanie do planowania projektu
4.2.2. Problem, który projekt zamierza rozwiązać
4.2.3. Cele projektu
4.2.4. Rezultaty projektu
4.2.5. Grupa odbiorców (beneficjentów projektu)
4.2.6. Harmonogram realizacji projektu
4.2.7. Budżet projektu
4.3. Zobowiązania wynikające z realizacji projektu
4.4. Studium wykonalności projektu
4.4.1. Budowa studium wykonalności projektu
4.4.2. Analiza otoczenia społeczno-geograficznego
4.5. Innowacyjność projektu
4.6. Matryca logiczna projektu
4.7. Narzędzia pomocnicze w przygotowywaniu dokumentacji aplikacyjnej
4.7.1. Kwestionariusze projektu
4.7.2. Generator wniosków o dofinansowanie projektu
4.8. Elementy zarządzania projektem
4.8.1. Zakres projektu
4.8.2. Interesariusze projektu
4.8.3. Koordynacja projektu
4.8.4. Zarządzanie informacją w projekcie
4.8.5. Przekazanie płatności przez grantodawcę
4.8.6. Niezrealizowane działania
4.9. Monitoring projektu
4.10. Ewaluacja projektu
4.11. Biznesplan w konkursach dotacyjnych
4.12. Analiza SWOT
5. Współpraca z organami administracji publicznej
5.1. Zagadnienia ogólne
5.1.1. Podstawy prawne współpracy
5.1.2. Strony współpracy
5.1.3. Działalność pożytku publicznego
5.1.4. Przedmiot współpracy
5.1.5. Formy współpracy
5.1.6. Zakres obowiązku prowadzenia współpracy
5.1.7. Zasady współpracy
5.2. Współpraca pozafinansowa
5.2.1. Programy współpracy JST z organizacjami pozarządowymi
5.2.2. Skutki wadliwości, nieważności lub braku podjęcia programu współpracy
5.2.3. Konsultowanie aktów normatywnych
5.3. Rady działalności pożytku publicznego
5.3.1. Rada "krajowa"
5.3.2. Rady wojewódzkie, powiatowe i gminne
5.4. Zlecanie realizacji zadań publicznych
5.4.1. Zakres zadań mogących podlegać zleceniu
5.4.2. Tryby zlecania realizacji zadań publicznych
5.4.3. Procedura otwartego konkursu ofert
5.4.4. Oferta
5.4.5. Umowa
5.4.6. Sprawozdanie z realizacji zadania
5.5. Inicjatywa lokalna
5.5.1. Wnioskodawcy, rola organizacji non profit w inicjatywie lokalnej
5.5.2. Zakres przedmiotowy inicjatywy lokalnej
5.5.3. Złożenie wniosku
5.5.4. Ocena wniosku
5.5.5. Umowa i realizacja zadania
5.5.6. Zobowiązania stron umowy i ich udział w inicjatywie lokalnej
5.6. Bariery współpracy
5.6.1. Nastawienie stron współpracy
5.6.2. Utożsamianie współpracy wyłącznie z jej formami finansowymi, brak
kompleksowości współpracy
5.6.3. Nierówność partnerów współpracy i brak środków ochrony prawnej
5.7. Planowane zmiany w zakresie zasad współpracy organów administracji publicznej z
sektorem pozarządowym
5.7.1. Propozycje zmian rozporządzenia w sprawie wzoru oferty, ramowego wzoru umowy i
wzoru sprawozdania
5.7.2. Projekt nowelizacji PożPublU
5.7.3. Projekt ustawy o wzmocnieniu udziału mieszkańców w działaniach samorządu
terytorialnego, o współdziałaniu gmin, powiatów i województw oraz o zmianie
niektórych ustaw
6. Współpraca zewnętrzna z innymi podmiotami
6.1. Współpraca ze sponsorami
6.1.1. Określenie potrzeb własnej organizacji
6.1.2. Plan współpracy ze sponsorami
6.1.3. Wybór odpowiedniej firmy sponsorującej
6.1.4. Zasada obopólnych korzyści
6.1.5. Oferta skierowana do potencjalnego sponsora
6.1.6. Błędy w kontaktach ze sponsorami
6.1.7. Umowa ze sponsorem
6.2. Współpraca partnerska
6.2.1. Planowanie projektu partnerskiego
6.2.2. Organizacja i realizacja projektów partnerskich
7. Pozyskiwanie przez NGO środków publicznych
7.1. Uwagi ogólne
7.2. Niektóre dotacje i środki publiczne z budżetów JST i budżetu państwa
7.2.1. Dotacje z budżetu gminy lub powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów
inwestycji z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej
7.2.2. Dotacje na przeprowadzenie prac lub robót przy zabytku
7.2.3. Dotacje dla klubu sportowego
7.2.4. Dotacje i inne środki publiczne dla ochotniczych straży pożarnych
7.2.5. Dotacje i inne środki publiczne dla podmiotów prowadzących działalność
leczniczą
7.2.6. Dotacje celowe na działalność kulturalną objętą mecenatem państwa
7.2.7. Dotacje dla spółek wodnych, związków spółek wodnych i związków wałowych
7.2.8. Dotacje dla szkół i placówek oświatowych
7.2.9. Dotacje dla NGO prowadzących żłobki i kluby dziecięce
7.2.10. Dotacje na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej
7.2.11. Dotacje i inne środki publiczne dla prowadzących Centrum Integracji Społecznej
lub Klub Integracji Społecznej
7.2.12. Dotacje i inne środki publiczne na realizację zadań z zakresu rynku pracy
7.2.13. Dotacje i środki na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i
społecznej osób niepełnosprawnych
7.3. Dofinansowanie udzielane w związku z zatrudnianiem niektórych kategorii
pracowników
7.3.1. Dofinansowanie z Funduszu Pracy
7.3.2. Dofinansowanie związane z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych
7.4. Wynagrodzenia NGO jako wykonawcy, koncesjonariusza i partnera prywatnego
7.4.1. Wykonawca
7.4.2. Koncesjonariusz
7.4.3. Partner prywatny
8. Organizacje tematyczne
8.1. Organizacje pozarządowe działające na polu pomocy społecznej
8.1.1. Ustawowy obowiązek współpracy
8.1.2. Realizacja zadań publicznych
8.1.3. Zakres pomocy udzielanej przez organizacje pozarządowe
8.1.4. Wybrane możliwości pozyskiwania finansowania przez organizacje pozarządowe
8.1.5. Korzyści dla jednostek pomocy społecznej wynikające ze współpracy z
"trzecim sektorem"
8.2. Organizacje pozarządowe w oświacie
8.2.1. Wsparcie systemu oświaty przez trzeci sektor
8.2.2. Źródła finansowania
8.3. Organizacje pozarządowe działające na polu kultury i sztuki
8.4. Organizacje zajmujące się sportem i kulturą fizyczną
9. Odpowiedzi na pytania
9.1. Procedury konkursowe
9.1.1. Dopuszczalność dokonywania oceny formalnej ofert poza Komisją Konkursową
9.1.2. Dopuszczalność dokonywania oceny ofert z uwzględnieniem czasu ich złożenia w
otwartym konkursie ofert
9.1.3. Wymóg posiadania oddziałów lub jednostek terenowych na obszarze realizacji
zadania przez podmioty składające oferty w otwartym konkursie ofert
9.1.4. Zakaz składania w otwartym konkursie ofert zakładających finansowanie z innych
źródeł publicznych
9.1.5. Wymóg finansowego charakteru wkładu własnego oferenta
9.1.6. Sposób wyceny wkładu osobowego
9.1.7. Brak kwalifikowalności wydatków z tytułu umów o pracę w otwartych konkursach
ofert
9.1.8. Załączniki do oferty składanej w otwartym konkursie ofert
9.1.9. Unieważnienie części otwartego konkursu ofert
9.1.10. Możliwość wspierania lub powierzania zadania nieujętego w programie
współpracy
9.1.11. Konsekwencje pominięcia oferty złożonej w otwartym konkursie ofert podczas
jawnego otwarcia ofert
9.1.12. Przedłużanie terminu realizacji zadania publicznego zleconego w trybie
uproszczonym
9.2. Umowy dotacji
9.2.1. Kary umowne w powierzaniu/zlecaniu realizacji zadań publicznych
9.2.2. Odstąpienie od umowy w sprawie wsparcia/powierzenia realizacji zadania publicznego
przez zleceniobiorcę
9.2.3. Uzyskanie środków finansowych z innych źródeł publicznych w niepełnej kwocie
a możliwość odstąpienia od umowy
9.2.4. Odmowa wniesienia zabezpieczenia umowy o wsparcie lub powierzenie realizacji
zadania publicznego
9.2.5. Udzielenie dotacji celowej na rzecz organizacji pozarządowej
9.3. Sprawozdanie i realizacja zadań
9.3.1. Przesunięcia między źródłami finansowania zadania
9.3.2. Brak wezwania do złożenia sprawozdania częściowego przy wypłacie dotacji w
transzach
9.3.3. Zakres dokumentów załączanych do sprawozdania, termin ich wskazania oraz
konsekwencje uchybień w przedmiotowym zakresie
9.3.4. Konsekwencje przekroczenia terminu złożenia sprawozdania końcowego z realizacji
zadania publicznego
9.3.5. Sprawozdanie z realizacji zadania sporządzone na zmodyfikowanym formularzu a
możliwość rozwiązania umowy lub odstąpienia od niej
9.4. Program współpracy
9.4.1. Zakres przedmiotowy programu współpracy obejmujący organizacje pozarządowe i
podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 PożPublU mające siedzibę na terenie danej JST
9.4.2. Brak publikacji uchwały w sprawie trybu konsultacji programu współpracy
9.4.3. Konsekwencje nieuchwalenia przez JST programu współpracy z organizacjami
pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy PożPublU
9.4.4. Skutki braku konsultacji programu współpracy
9.4.5. Dyskryminująca uchwała w sprawie sposobu konsultacji aktów prawa miejscowego z
"trzecim sektorem"
9.4.6. Zarzut dyskryminacji części reprezentantów "trzeciego sektora" poprzez
nieujęcie w programie współpracy zadań publicznych obejmujących obszar
prowadzonej przez nich działalności
9.4.7. Konsultowanie programu współpracy z gminną radą działalności pożytku
publicznego
9.5. Inicjatywa lokalna
9.5.1. Ogłaszanie konkursów na inicjatywę lokalną
9.5.2. Finansowe zaangażowanie JST w realizację inicjatywy lokalnej
9.5.3. Informowanie o uczestnikach inicjatywy lokalnej a reklama prowadzonej przez nich
działalności gospodarczej
9.5.4. Odrzucenie wniosku w sprawie inicjatywy lokalnej ze względu na proponowany w nim
udział mieszkańca prowadzącego działalność gospodarczą
9.5.5. Inicjatywa lokalna z udziałem jednego mieszkańca
9.5.6. Termin podjęcia decyzji w sprawie przyjęcia lub odrzucenia wniosku o realizację
zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej, brak uchwalenia przez radę kryteriów
oceny wniosków
9.5.7. Możliwość odwołania się od decyzji odrzucającej wniosek w sprawie realizacji
zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej lub od braku takiej decyzji
9.5.8. Podjęcie decyzji w sprawie inicjatywy lokalnej, której charakter wykracza poza
ramy nakreślone uchwałą organu stanowiącego
9.5.9. Odpowiedzialność JST za niewykonanie zobowiązań zawartych w umowie w sprawie
inicjatywy lokalnej
466 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- POLSKA W SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA MIĘDZYNARODOWEGO WOJTASZCZYK K.A. PIETRAŚ M. RED.
- TECHNIKA PISANIA PRAC MAGISTERSKICH ZENDEROWSKI R.
- CYWILIZACJA MEDIALNA GOBAN-KLAS T.
- ZROZUMIEĆ KULTURĘ POPULARNĄ FISKE J.
- TAM KIEDYŚ BYŁA RZECZPOSPOLITA ZIEMIE UKRAINNE BESALA J.
- POLSKA 1945-2015 HISTORIA POLITYCZNA MICHALAK R. PIASECKI A.
- PRZESTĘPCZOŚĆ ZORGANIZOWANA PŁYWACZEWSKI E. RED.
- PARTNERSTWO WSCHODNIE WYMIARY REALNEJ INTEGRACJI ZDANOWICZ M. DUBOWSKI T. PIEKUTOWSKA A.
- PSYCHOLOGIA MIĘDZYKULTUROWA JUANG L. MATSUMOTO D.
- EUROPA XX WIEKU CZUBIŃSKI A.
- JAK PISAĆ PRACĘ MAGISTERSKĄ BOĆ J.
- POLITYKA REGIONALNA UNII EUROPEJSKIEJ CELE NARZĘDZIA EFEKTY PASTUSZKA S.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|