EDUKACYJNE PROBLEMY WSPÓŁCZESNOŚCI
SZYMAŃSKI M. wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 33.00 Twoja cena 31,35 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Edukacyjne problemy współczesności
Zmieniająca się nieustannie struktura i sposób funkcjonowania społeczeństwa
narzuciły nowy podział ról oraz konieczności i obowiązki; jednym z nich jest
imperatyw całożyciowego uczenia, łączącego edukację formalną (sygnowaną kolejnymi
zdobytymi świadectwami i zaświadczeniami) i nieformalną (polegającą prostym
uczestnictwie w codziennym życiu). Nakaz (by nie rzec: przymus) nieustającej edukacji
narzuca określony styl życia, daleki od mieszczańskiego spokoju naszych przodków.
Paradoksalnie, nadążanie za wymogami naszych czasów staje się źródłem frustracji, w
chwili, gdy życie, jakie w zamian otrzymujemy, nie odpowiada oczekiwaniom, wiązanym np.
z poziomem uzyskanej edukacji – pozostaje to w sprzeczności z głoszonymi od wieków
prawdami, zgodnie z którym jedynie społeczeństwo oświecone to społeczeństwo
szczęśliwe; współczesny wyścig kompetencji i rodzące się na tym tle dramaty zdają
się temu zaprzeczać. Książka Mirosława Szymańskiego to owoc długich lat namysłu
nad wskazaną problematyką, podpartych imponującą bogactwem bibliografią; jest to
zarazem publikacja, której geneza (teksty rozsiane w przeciągu wielu lat) wymusza
niejako ewolucję: na marginesie lektury otrzymujemy więc ogląd ewolucji, jaka zachodzi
we współczesnej oświacie oraz – choć w niewielkim stopniu – w poglądach samego
Autora.
Przekazując Czytelnikom tę publikację, chciałbym wyrazić nadzieję, że
przedstawione w niej rozważania pobudzą dalszą dyskusję na temat problemów
edukacyjnych w naszym kraju i skłonią do opracowywania nowych projektów reform w
oświacie. Te zmiany reformatorskie, które podjęto w szkolnictwie w ciągu dwudziestu
pięciu lat III RP, mimo pozorów stwarzanych przez zmiany strukturalne (np. utworzenie
gimnazjum), w małym tylko stopniu zaspokajają istniejące potrzeby. Można twierdzić
wręcz, że prawdziwa reforma polskiej edukacji jest dopiero przed nami. I tylko ona może
być właściwą odpowiedzią na wyzwania edukacyjne XXI wieku.
Mirosław J. Szymański
Wstęp 9
Zmiana społeczna i zmiana edukacyjna 13
Indywidualizacja i zróżnicowania społeczne w okresie późnej nowoczesności
29
Indywidualizm jako atrybut nowoczesności 30
Trudne problemy nowoczesności 32
Późna nowoczesność 35
Swoiste oblicze indywidualizacji w późnej nowoczesności 37
Zróżnicowanie społeczne w czasach późnej nowoczesności 46
Przemiany wartości w zmieniającym się społeczeństwie 51
Duchowość – specyficzna cecha człowieka 51
Zmiana społeczna i jej rola w redefiniowaniu jednostek i grup społecznych
52
Zmiana społeczna a wartości 53
Zmieniony status, nowe miejsce wartości 56
Hossa i bessa wartości 59
Edukacja jako wartość w warunkach gwałtownej zmiany społecznej 63
Tożsamość jako zadanie 71
Tożsamość dana i zadana 72
Czynniki kształtowania tożsamości 77
Uwikłania projektów tożsamościowych 79
Konstruowanie tożsamości 82
Konstruowanie tożsamości człowieka jako problem edukacyjny 87
Podmiotowość – dryfująca idea polskiej edukacji 101
Podmiotowość jako podstawowa idea humanizmu 101
Istota podmiotowości 104
Podmiotowość w edukacji 108
Podmiotowość jako idea edukacji w III RP 111
Wychowanie człowieka w zmiennej rzeczywistości 119
Społeczeństwo w okresie gwałtownych zmian 119
Globalizacja 121
Wychowanie wobec wyzwań globalizacji 124
Dylematy demokratycznej polityki oświatowej 131
Wyrównywanie szans edukacyjnych 143
Pojęcie równości i równości społecznej 143
Teoretyczne ujęcie nierówności społecznych 144
Współczesne formy nierówności edukacyjnych 147
Nierówności społeczne a wykluczanie 148
Wyrównywanie szans edukacyjnych – realny cel edukacyjny czy kolejna utopia
150
Fasadowe obrazy polskiej oświaty w III RP 157
Między wolnością a standaryzacją Balansowanie polityki oświatowej państwa od jednej
skrajności do drugiej 165
Szkoła w obliczu demokratycznych przemian 179
Tożsamość szkoły jako edukacyjnej wspólnoty 189
Szkoła wyższa wobec wyzwań demokracji i rynku pracy 197
Kształcenie pedagogiczne w obliczu zmian 203
Zmiany podstaw prawnych szkolnictwa wyższego 203
Dysfunkcje kształcenia pedagogicznego przed reformą szkolnictwa wyższego
207
Nowe rozwiązania prawne a potrzeby rzeczywistej reformy 213
Kilka uwag o perspektywach kształcenia pedagogicznego 216
Problematyka codzienności w badaniach społecznych i pedagogicznych 219
Szanse porozumienia i bariery dialogu w społeczeństwie 227
Działania – interakcje – komunikacja – dyskurs 227
Porozumienie i dialog w organizacjach i grupach społecznych 231
Dialog szansą porozumienia 234
Przywództwo w rozwoju społecznym środowiska lokalnego 239
O niektórych trudnościach napotykanych przez liderów oświatowych w środowisku
lokalnym 249
Przywództwo edukacyjne. Rola nauczyciela akademickiego w kształtowaniu elit naukowych
255
Przywództwo 255
Przywództwo edukacyjne 256
Elita społeczna. Kształtowanie elit 257
Nauczyciel akademicki a kształtowanie elit naukowych 258
Interdyscyplinarność jako atrybut nauk o wychowaniu 261
Pedagogika – zintegrowana nauka społeczna i humanistyczna 271
O potrzebie prowadzenia badań jakościowych w pedagogice 281
Bibliografia 289
Indeks rzeczowy 305
Indeks nazwisk 311
316 stron, Format: 16.5x23.0cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- TOŻSAMOŚĆ I EDUKACJA SPOŁECZNE KONSTRUKCJE I REPREZENTACJE CYBAL-MICHALSKA A. MELOSIK Z. GMEREK T. SEGIET W. RED.
- PROBLEMY NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNEJ W TEORII I PRAKTYCE EDUKACYJNEJ GROMKOWSKA-MELOSIK A. GMEREK T.
- SOCJOLOGIA EDUKACJI TEORIE KONCEPCJE POJĘCIA MIKIEWICZ P.
- SZKOŁA I NAUCZYCIEL W OBLICZU ZMIAN SPOŁECZNYCH I EDUKACYJNYCH ŁUKASIK J.M. NOWOSAD I. SZYMAŃSKI M.J. RED.
- KRÓTKIE WYKŁADY Z SOCJOLOGII EDUKACJI SZYMAŃSKI M.RED.
- EDUKACJA JAKOŚC CZY RÓWNOŚĆ? NOWOSAD I. ŁUKASIK J. SZYMAŃSKI M.J. RED.
- TESTY EDUKACYJNE STUDIUM DYNAMIKI SELEKCJI I SOCJALIZACJI GROMKOWSKA-MELOSIK A.
- EDUKACJA I SPOŁECZEŃSTWO DYNAMIKA SOCJOPEDAGOGICZNYCH KONSTRUKCJI GROMKOWSKA-MELOSIK A. GRZESIAK E. DROZDOWICZ J. GIERCZYK M. RED.
- KAPITAŁ SPOŁECZNY I EDUKACJA MIKIEWICZ P.
- SOCJOLOGIA EDUKACJI ZARYS PROBLEMATYKI PODRĘCZNIK AKADEMICKI SZYMAŃSKI J.M.
- EDUKACJA W ZMIENIAJĄCYM SIĘ SPOŁECZEŃSTWIE SZYMAŃSKI M.J.
- EDUKACJA I NIERÓWNOŚĆ TRAJEKTORIE SUKCESU I MARGINALIZACJI GROMKOWSKA-MELOSIK A. SZYMAŃSKI M.J RED.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|