ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 33.00 31,35   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

EDUKACYJNE PROBLEMY WSPÓŁCZESNOŚCI


SZYMAŃSKI M.

wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 33.00 Twoja cena  31,35 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Edukacyjne problemy współczesności


Zmieniająca się nieustannie struktura i sposób funkcjonowania społeczeństwa narzuciły nowy podział ról oraz konieczności i obowiązki; jednym z nich jest imperatyw całożyciowego uczenia, łączącego edukację formalną (sygnowaną kolejnymi zdobytymi świadectwami i zaświadczeniami) i nieformalną (polegającą prostym uczestnictwie w codziennym życiu). Nakaz (by nie rzec: przymus) nieustającej edukacji narzuca określony styl życia, daleki od mieszczańskiego spokoju naszych przodków. Paradoksalnie, nadążanie za wymogami naszych czasów staje się źródłem frustracji, w chwili, gdy życie, jakie w zamian otrzymujemy, nie odpowiada oczekiwaniom, wiązanym np. z poziomem uzyskanej edukacji – pozostaje to w sprzeczności z głoszonymi od wieków prawdami, zgodnie z którym jedynie społeczeństwo oświecone to społeczeństwo szczęśliwe; współczesny wyścig kompetencji i rodzące się na tym tle dramaty zdają się temu zaprzeczać. Książka Mirosława Szymańskiego to owoc długich lat namysłu nad wskazaną problematyką, podpartych imponującą bogactwem bibliografią; jest to zarazem publikacja, której geneza (teksty rozsiane w przeciągu wielu lat) wymusza niejako ewolucję: na marginesie lektury otrzymujemy więc ogląd ewolucji, jaka zachodzi we współczesnej oświacie oraz – choć w niewielkim stopniu – w poglądach samego Autora.

Przekazując Czytelnikom tę publikację, chciałbym wyrazić nadzieję, że przedstawione w niej rozważania pobudzą dalszą dyskusję na temat problemów edukacyjnych w naszym kraju i skłonią do opracowywania nowych projektów reform w oświacie. Te zmiany reformatorskie, które podjęto w szkolnictwie w ciągu dwudziestu pięciu lat III RP, mimo pozorów stwarzanych przez zmiany strukturalne (np. utworzenie gimnazjum), w małym tylko stopniu zaspokajają istniejące potrzeby. Można twierdzić wręcz, że prawdziwa reforma polskiej edukacji jest dopiero przed nami. I tylko ona może być właściwą odpowiedzią na wyzwania edukacyjne XXI wieku.

Mirosław J. Szymański


Wstęp    9

Zmiana społeczna i zmiana edukacyjna    13
Indywidualizacja i zróżnicowania społeczne w okresie późnej nowoczesności     29
Indywidualizm jako atrybut nowoczesności    30
Trudne problemy nowoczesności    32
Późna nowoczesność    35
Swoiste oblicze indywidualizacji w późnej nowoczesności    37
Zróżnicowanie społeczne w czasach późnej nowoczesności    46
Przemiany wartości w zmieniającym się społeczeństwie    51
Duchowość – specyficzna cecha człowieka    51
Zmiana społeczna i jej rola w redefiniowaniu jednostek i grup społecznych     52
Zmiana społeczna a wartości    53
Zmieniony status, nowe miejsce wartości    56
Hossa i bessa wartości    59
Edukacja jako wartość w warunkach gwałtownej zmiany społecznej    63
Tożsamość jako zadanie    71
Tożsamość dana i zadana    72
Czynniki kształtowania tożsamości    77
Uwikłania projektów tożsamościowych    79
Konstruowanie tożsamości    82
Konstruowanie tożsamości człowieka jako problem edukacyjny    87
Podmiotowość – dryfująca idea polskiej edukacji    101
Podmiotowość jako podstawowa idea humanizmu    101
Istota podmiotowości    104
Podmiotowość w edukacji    108
Podmiotowość jako idea edukacji w III RP    111
Wychowanie człowieka w zmiennej rzeczywistości    119
Społeczeństwo w okresie gwałtownych zmian    119
Globalizacja    121
Wychowanie wobec wyzwań globalizacji    124
Dylematy demokratycznej polityki oświatowej    131
Wyrównywanie szans edukacyjnych    143
Pojęcie równości i równości społecznej    143
Teoretyczne ujęcie nierówności społecznych    144
Współczesne formy nierówności edukacyjnych    147
Nierówności społeczne a wykluczanie    148
Wyrównywanie szans edukacyjnych – realny cel edukacyjny czy kolejna utopia     150
Fasadowe obrazy polskiej oświaty w III RP    157
Między wolnością a standaryzacją Balansowanie polityki oświatowej państwa od jednej skrajności do drugiej    165
Szkoła w obliczu demokratycznych przemian    179
Tożsamość szkoły jako edukacyjnej wspólnoty    189
Szkoła wyższa wobec wyzwań demokracji i rynku pracy    197
Kształcenie pedagogiczne w obliczu zmian    203
Zmiany podstaw prawnych szkolnictwa wyższego    203
Dysfunkcje kształcenia pedagogicznego przed reformą szkolnictwa wyższego     207
Nowe rozwiązania prawne a potrzeby rzeczywistej reformy    213
Kilka uwag o perspektywach kształcenia pedagogicznego    216
Problematyka codzienności w badaniach społecznych i pedagogicznych    219
Szanse porozumienia i bariery dialogu w społeczeństwie    227
Działania – interakcje – komunikacja – dyskurs    227
Porozumienie i dialog w organizacjach i grupach społecznych    231
Dialog szansą porozumienia    234
Przywództwo w rozwoju społecznym środowiska lokalnego    239
O niektórych trudnościach napotykanych przez liderów oświatowych w środowisku lokalnym    249
Przywództwo edukacyjne. Rola nauczyciela akademickiego w kształtowaniu elit naukowych     255
Przywództwo    255
Przywództwo edukacyjne    256
Elita społeczna. Kształtowanie elit    257
Nauczyciel akademicki a kształtowanie elit naukowych    258
Interdyscyplinarność jako atrybut nauk o wychowaniu    261
Pedagogika – zintegrowana nauka społeczna i humanistyczna    271
O potrzebie prowadzenia badań jakościowych w pedagogice    281


Bibliografia    289
Indeks rzeczowy    305
Indeks nazwisk    311


316 stron, Format: 16.5x23.0cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- SZKOŁA I NAUCZYCIEL W OBLICZU ZMIAN SPOŁECZNYCH I EDUKACYJNYCH
ŁUKASIK J.M. NOWOSAD I. SZYMAŃSKI M.J. RED.

- KRÓTKIE WYKŁADY Z SOCJOLOGII EDUKACJI
SZYMAŃSKI M.RED.

- EDUKACJA JAKOŚC CZY RÓWNOŚĆ?
NOWOSAD I. ŁUKASIK J. SZYMAŃSKI M.J. RED.

- TESTY EDUKACYJNE STUDIUM DYNAMIKI SELEKCJI I SOCJALIZACJI
GROMKOWSKA-MELOSIK A.

- EDUKACJA I SPOŁECZEŃSTWO DYNAMIKA SOCJOPEDAGOGICZNYCH KONSTRUKCJI
GROMKOWSKA-MELOSIK A. GRZESIAK E. DROZDOWICZ J. GIERCZYK M. RED.

- KAPITAŁ SPOŁECZNY I EDUKACJA
MIKIEWICZ P.

- SOCJOLOGIA EDUKACJI ZARYS PROBLEMATYKI PODRĘCZNIK AKADEMICKI
SZYMAŃSKI J.M.

- EDUKACJA W ZMIENIAJĄCYM SIĘ SPOŁECZEŃSTWIE
SZYMAŃSKI M.J.

- EDUKACJA I NIERÓWNOŚĆ TRAJEKTORIE SUKCESU I MARGINALIZACJI
GROMKOWSKA-MELOSIK A. SZYMAŃSKI M.J RED.

- TOŻSAMOŚĆ I EDUKACJA SPOŁECZNE KONSTRUKCJE I REPREZENTACJE
CYBAL-MICHALSKA A. MELOSIK Z. GMEREK T. SEGIET W. RED.

- PROBLEMY NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNEJ W TEORII I PRAKTYCE EDUKACYJNEJ
GROMKOWSKA-MELOSIK A. GMEREK T.

- SOCJOLOGIA EDUKACJI TEORIE KONCEPCJE POJĘCIA
MIKIEWICZ P.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022