|
MENTORING TEORIA PRAKTYKA STUDIA PRZYPADKÓW
SIDOR-RZĄDKOWSKA M. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 64.90 Twoja cena 61,66 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Mentoring
Teoria, praktyka, studia przypadków
Znana od wieków, niezastąpiona relacja mistrz-uczeń coraz częściej wykorzystywana
jest we współczesnych organizacjach, przybierając postać ustrukturyzowanych programów
mentoringowych.
Profesjonalne podejście do mentoringu omawia szeroko w pierwszej części książki
Małgorzata Sidor-Rządkowska, ceniona ekspertka i autorka wielu publikacji z dziedziny
zarządzania kapitałem ludzkim, podejmując takie tematy jak:
- współczesne definicje, rodzaje i formy mentoringu,
- różnice między mentoringiem a coachingiem, etyka mentoringu,
- zadania i kompetencje mentora oraz najważniejsze aspekty jego pracy,
- wdrażanie programu mentoringu w organizacji - etapy, dobór par mentor-podopieczny,
zadania działu HR, rola przełożonego, "kwartet mentoringu",
- korzyści z programów mentoringowych dla podopiecznych, mentorów i organizacji.
Wszystkie te zagadnienia są następnie rozwinięte w ciekawych i inspirujących
studiach przypadków, których autorami są specjaliści biorący udział w przygotowaniu,
wdrażaniu i przeprowadzaniu efektywnych programów mentoringu, mentoringu akademickiego i
tutoringu - w firmach biznesowych, instytucjach administracji publicznej, na wyższych
uczelniach, a także programów mentoringu społecznego. Szczegółowe charakterystyki
tych procesów i związanych z nimi doświadczeń dostarczą wartościowej wiedzy zarówno
pracownikom organizacji wdrażających programy mentoringowe, jak i wszystkim
zainteresowanym tą formą wspierania jednostek i zespołów.
O autorach | str. 11
Część I. Pojęcie i istota mentoringu | str. 15
Małgorzata Sidor-Rządkowska
Przegląd współczesnych definicji mentoringu | str. 17
Rodzaje i formy mentoringu | str. 19
Mentoring a coaching | str. 22
Zadania i kompetencje mentora | str. 24
Wybrane aspekty pracy mentora | str. 29
Zawieranie kontraktu | str. 29
Udzielanie rad | str. 30
Wykorzystanie modelu GROW | str. 31
Etyka mentoringu. Siedem zasad mentora | str. 33
Wdrażanie programu mentoringu w organizacji | str. 34
Korzyści dla organizacji | str. 35
Korzyści dla podopiecznych | str. 37
Korzyści dla mentorów | str. 38
Obszary szczególnego zastosowania programów mentoringowych w organizacji | str. 39
Zagadnienia, które trzeba rozważyć przed wdrożeniem programu | str. 41
Etapy wdrożenia programu | str. 43
Dobór par mentor-podopieczny | str. 44
Zadania działu HR | str. 47
Rola bezpośredniego przełożonego. Kwartet mentoringu | str. 48
Rozmowa z Joanną Malinowską-Parzydło, założycielką i prezeską Polskiego
Stowarzyszenia Mentoringu | str. 51
Część II. Programy mentoringowe - studia przypadków | str.
57
Mentoring w firmie Nestlé | str. 59
Beata Burlińska-Marczuk
Podstawowe założenia i cele programu | str. 59
Komunikacja projektu | str. 61
Szkolenie i wsparcie uczestników programu | str. 62
Dobór kandydatów na podopiecznych | str. 63
Dobór kandydatów na mentorów | str. 64
"Kojarzenie par | str. 65
Pierwsze spotkanie | str. 68
Działania po zakończeniu programu | str. 69
Czynniki sukcesu | str. 70
Pojawiające się trudności i sposoby ich przezwyciężania | str. 70
Mentoring w firmie DHL Express | str. 73
Maja Chabińska-Rossakowska
Początki mentoringu w DHL Express | str. 73
Mentoring patronacki versus mentoring rozwojowy | str. 74
Profil mentora | str. 75
Kontrakt - oczekiwania i zobowiązania mentorów i uczestników | str. 76
Odpowiedzialność za zmianę | str. 77
Indywidualny plan rozwoju - podstawowe narzędzie w procesie mentoringu | str. 77
Skuteczność programu | str. 78
Mentoring w organizacji dziś | str. 81
Podsumowanie | str. 81
Mentoring w banku Citi Handlowy | str. 83
Grzegorz Skibiński
Dobre standardy mentoringu powstają latami | str. 83
Wsparcie procesu wdrożenia nowego pracownika | str. 83
Usystematyzowany proces mentoringowy | str. 85
Intermentoring pokoleniowy w organizacji | str. 91
Bożena Boruta-Gojny, Katarzyna Popiołek
Znaczenie międzypokoleniowego transferu wiedzy | str. 91
Idea i źródła powstania intermentoringu | str. 92
Droga od pomysłu do realizacji intermentoringu | str. 93
Portret pokoleń w świetle przeprowadzonych badań | str. 97
Przebieg intermentoringu pokoleniowego | str. 98
Przygotowanie organizacji do intermentoringu | str. 101
Podsumowanie efektów wdrożenia intermentoringu międzypokoleniowego | str. 103
Mentoring jako element systemu zarządzania wiedzą w administracji publicznej
| str. 107
Kamil Mroczka
Mentoring a zarządzanie wiedzą | str. 107
Mentoring w ramach służby przygotowawczej w służbie cywilnej | str. 110
Mentoring w jednostkach administracji samorządowej - projekt "Samokształcenie w
Urzędzie m. st. Warszawy" | str. 114
Podsumowanie | str. 118
Program mentoringowy w Krajowej Szkole Administracji Publicznej | str.
121
Anna Jaroń
Rola Krajowej Szkoły Administracji Publicznej w kształceniu przyszłych urzędników
państwowych | str. 121
Mentoring w procesie kształcenia zawodowego urzędników służby cywilnej | str. 122
Program "Mentor" w Krajowej Szkole Administracji Publicznej | str. 125
Program mentoringowy Vital Voices Poland | str. 135
Agnieszka Bilińska
Działalność Vital Voices Poland | str. 135
Dlaczego mentoring? Definicja i sposoby rozumienia mentoringu | str. 136
Mentoring a przywództwo | str. 138
Kluczowe czynniki sukcesu programów mentoringowych | str. 140
Przyczyny nieefektywnych relacji mentoringowych | str. 141
Rodzaje mentoringu stosowane w Vital Voices Poland | str. 141
Mentorki Vital Voices Poland | str. 142
Podopieczne w programie Vital Voices Poland | str. 144
Global Mentoring Walk | str. 145
Dobór par mentoringowych | str. 145
Pozytywne skutki mentoringu | str. 146
"Jestem szefową". Mentoring w ramach programu dla dziewcząt z
potencjałem przywódczym | str. 149
Małgorzata Perkowska
"Jestem szefową" - konkurs dla młodych liderek | str. 149
Program mentoringowy dla finalistek konkursu "Jestem szefową"
przygotowany przez Vital Voices - szanse i wyzwania | str. 152
Quo vadis szefowo? | str. 159
Mentoring akademicki - doświadczenia Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza
Korczaka w Warszawie | str. 161
Martyna Wronka
Inspiracje programu | str. 161
Przygotowanie mentorów | str. 162
Wchodzenie w nową rolę | str. 163
Narzędzia i dokumenty programu | str. 164
Wybór mentora | str. 167
Forma spotkań mentoringowych | str. 167
Przebieg spotkań mentoringowych | str. 168
Uwagi końcowe | str. 170
Mentoring i tutoring - doświadczenia Collegium Wratislaviense | str. 173
Piotr Czekierda, Bartosz Fingas
Podstawy działalności Collegium Wratislaviense | str. 173
Mentoring a tutoring - podobieństwa i różnice | str. 174
Programy realizowane przez Collegium Wratislaviense | str. 178
Podsumowanie | str. 184
Program Starszy Brat Starsza Siostra jako przykład mentoringu społecznego
| str. 185
Agata Butarewicz
Podstawowe założenia programu | str. 185
Realizacja programu Starszy Brat Starsza Siostra w Białymstoku | str. 190
Program z perspektywy mentora i koordynatora | str. 192
Uwagi końcowe | str. 195
Bibliografia | str. 197
204 strony, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- KAŻDY POTRZEBUJE MENTORA JAK KIEROWAĆ TALENTAMI CLUTTERBUCK D.
- MENTORING W DZIAŁANIU. PRZEWODNIK PRAKTYCZNY MEGGINSON D.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|