Jak motywować do zmiany zachowania?
Trening motywacyjny dla studentów i profesjonalistów
Niniejszą monografię uważam za podręcznik niezbędny dla osób prowadzących
szkolenia (kursy) skierowane do profesjonalistów ochrony zdrowia z zakresu motywowania
swoich podopiecznych do zmiany zachowań szkodliwych dla zdrowia czy funkcjonowania
społecznego oraz zachęcania ich do zdrowego stylu życia itp. Książka ta może być
również użyteczna dla osób kształcących profesjonalistów zajmujących się
promocją zdrowia, a także zapobieganiem zaburzeniom zdrowia i funkcjonowania
społecznego. Opis wyników badań przeprowadzonych w populacji polskich pracowników
ochrony zdrowia poprzedzono uzasadnieniem prowadzenia takich szkoleń, a wykorzystanie
podręcznika podniesie
ich jakość. (Z recenzji prof. dr. hab. Jana Czesława Czabały)
Ewa Wilczek-Rużyczka jest doktorem psychologii i pracuje jako adiunkt
na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum. Interesuje
się psychologią zdrowia, a w szczególności zagadnieniami związanymi z empatią,
wypaleniem zawodowym, komunikowaniem się i motywowaniem do zmiany zachowania.
Opublikowała około 100 prac naukowych, w tym kilka książek, między innymi trzy
monografie: Możliwości rozwijania empatii u osób pomagających (Wydawnictwo
UJ, Kraków 2002), Komunikowanie się z chorym psychicznie (Wydawnictwo Czelej
sp. z o.o., Lublin 2007) oraz Wypalenie zawodowe a empatia u lekarzy i pielęgniarek
(Wydawnictwo UJ, Kraków 2008).
Katarzyna Czabanowska pracuje jako profesor w Katedrze Międzynarodowego
Zdrowia Publicznego na Wydziale Zdrowia, Medycyny i Nauk o Zdrowiu na Uniwersytecie
Maastricht. Interesuje się badaniami nad edukacją, a w szczególności kształceniem
ustawicznym w dziedzinie zdrowia publicznego, kształceniem na podstawie kompetencji i
edukacji opartej na faktach. Poprzednio pracowała jako adiunkt w Instytucie Zdrowia
Publicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum.
PODZIĘKOWANIA
WSTĘP
Rozdział I: WPROWADZENIE
O projekcie MOTIVATE
Umiejętności motywacyjne w Europie - obraz całościowy
Motywacja w literaturze przedmiotu
Rozdział II: TRENING MOTYWACYJNY W KONTEKŚCIE PRACOWNIKÓW OCHRONY ZDROWIA
Analiza potrzeb w zakresie umiejętności motywacyjnych - na podstawie polskiej grupy
badawczej
Motywacja profesjonalistów jako czynnik wpływający na postawę motywacyjną pacjentów
do zmiany zachowania
Rozdział III: TRENING MOTYWACYJNY W OCHRONIE ZDROWIA I POMOCY SPOŁECZNEJ -
MATERIAŁY SZKOLENIOWE
Część I - Cele podręcznika
Część II - Wprowadzenie
Część III - Motywacja - podręcznik dla szkoleniowca: Źródło inspiracji
PIERWSZA CZĘŚĆ KURSU: BUDOWANIE RELACJI PARTNERSKIEJ
Wprowadzenie
Przełamywanie lodów 1
Przełamywanie lodów 2
Pomysły, Obawy, Oczekiwania 1
Pomysły, Obawy, Oczekiwania 2 - Osobiste Doświadczenie, Doświadczenie
Praktyczne (nominalna technika grup)
Pomysły, Obawy, Oczekiwania 3 - wizja i doświadczenie
Pomysły, Obawy, Oczekiwania 4
Pomysły, Obawy, Oczekiwania 5
Pogłębianie kontaktu 1
Pogłębianie kontaktu 2
Pogłębianie kontaktu 3
Pogłębianie kontaktu 4
Negocjowanie planu działania
DRUGA CZĘŚĆ KURSU: WPROWADZENIE DO TEORII - ZMIANA MOTYWACYJNA I BEHAWIORALNA
Motywacja: Osobista motywacja, aby przyjść na warsztaty/szkolenie/kurs
Motywacja: Wyrażenia motywacji - tworzenie grup
Motywacja: Zachowanie i motywacja
Etapy zmiany: Indywidualna zmiana zachowania
Etapy zmiany: Ćwiczenie indywidualne w towarzystwie
Etapy zmiany: Ćwiczenie pisemne - własne doświadczenie
Etapy zmiany: Podstawowe ćwiczenie podzielone na etapy zmiany i interwencje
Przykłady: Rozpoznawanie faz i interwencji
Etapy zmian: Identyfikowanie etapów zmiany
Etapy zmiany: Burza mózgów na temat etapów i interwencji
Tabela: Fazy zmian zachowania i interwencje
Tabela: Etapy zmiany - czynności i umiejętności
Etapy zmiany: Odgrywanie ról
TRZECIA CZEŚĆ KURSU: OPÓR I AMBIWALENCJA
Opór: Siła perswazji
Opór: Dobre powody, aby nie mówić
Opór: Akceptacja 1
Opór: Akceptacja 2
Opór: Rozpoznawanie oporu
Opór: Pozytywne przemianowanie
Ćwiczenie zintegrowane: Opór, Ambiwalencja, Zapobieganie nawrotowi
Odgrywanie ról i obserwowanie, rola obserwatora
Przypadki: 1A - Rola lekarza
Przypadki: 1 B - Rola lekarza
Przypadek: 2 A - Rola lekarza
Przypadek: 2 B - Rola lekarza
Przypadek: 3 - Rola lekarza
Przypadek 1: Rola pacjenta
Przypadek 2: Rola pacjenta
Przypadek 3: Rola pacjenta
Notatki dla prowadzącego: Zastanów się
CZWARTA CZEŚĆ KURSU: UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKACYJNE I STRATEGIE
Aktywne, nieoceniające słuchanie
Zadawanie pytań otwartych
Przypadek dla fazy kontemplacji
Przykładowe pytania otwarte, wywołujące dyskurs zmiany
Odzwierciedlanie pozawerbalnych elementów komunikacji
Rodzaje odzwierciedlania
Odzwierciedlanie konfliktów wewnętrznych
Pozytywne przemianowanie
Pozytywne restrukturyzowanie
Strukturyzowanie i podsumowanie
Przejście do decyzji na temat działania
Ćwiczenie zintegrowane na temat przeprowadzania wywiadu motywacyjnego
PIĄTA CZEŚĆ KURSU: PLANOWANIE I WPROWADZANIE ZMIANY
Opracowywanie planu działania
Strategia sześciu kroków
Planowanie zmiany
Kroki w stronę utrzymania zmiany według Ricka Botelho
Strategia 5 A
Krótki poradnik: Strategie rzucania palenia
Informacja motywacyjna (5 R)
DODATEK - ODGRYWANIE RÓL - PRZYPADKI KLINICZNE
Przypadek 1
Przypadek 2
Dialogi
Radzenie sobie z oporem podczas kursu
Role do zastosowania podczas kursu
Teoria samodeterminacji (Self Determination Theory)
Prekontemplacja
Kontemplacja
Balans decyzyjny
Sprytny (smart) plan
Proces Zmian Behawioralnych
Omówienie slajdów do kursu
Część IV - Podsumowanie dla uczestników
Rozdział IV: STANDARDY
Wstęp i kontekst
Założenia standardów
Trening umiejętności motywacyjnych: wartości i zasady
Założenia szkolenia umiejętności motywacyjnych
Materialne standardy dotyczące przygotowania szkolenia w zakresie umiejętności
motywacyjnych
Standardy dotyczące przekazu w szkoleniach umiejętności motywacyjnych
Specjalne zagadnienia do rozważenia przez szkoleniowców
Prawa autorskie
244 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka