PARADOKS WYBORU DLACZEGO WIĘCEJ OZNACZA MNIEJ?
SCHWARZ B. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 45.00 Twoja cena 42,75 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Paradoks wyboru.
Dlaczego więcej oznacza mniej?
Kiedy ludzie nie mają wyboru, życie jest wręcz nie do
zniesienia. Ponieważ ilość dostępnych wyborów wzrasta – tak, jak w naszej kulturze
konsumpcjonizmu – autonomia, kontrola oraz wyzwolenie wniesione przez tę
różnorodność są potężne i pozytywne. Ale, ponieważ ilość wyborów ciągle
rośnie, zaczynają pojawiać się negatywne aspekty posiadania wielości wyborów. Kiedy
ilość możliwości dalej wzrasta, te negatywy eskalują, aż w końcu jesteśmy nim
przeciążeni. W tym miejscu, wybór wcale już nie uwalnia, ale osłabia. Można nawet
rzec, że tyranizuje.
(Fragment książki)
Każdy z nas, każdego dnia konfrontuje się z trudną do
oszacowania liczbą mniej lub bardziej istotnych dylematów. Stojąc na rozdrożu,
analizujemy alternatywy i wcześniej czy później decydujemy się na wybór jednej opcji,
odrzucając pozostałe. Czy jest to wybór najlepszy z możliwych? Czy wzięliśmy pod
uwagę dostateczną liczbę alternatyw? Czy czegoś nie przeoczyliśmy? Te i inne pytania
drążą umysł przeciętnego decydenta nie tylko przed dokonaniem wyboru, ale także po
podjętej decyzji. Nierzadko towarzyszy temu obniżenie nastroju, uczucie rozczarowania i
żalu. Czasem wewnętrzne głosy wyrażające wątpliwości nie milkną nawet po wielu
latach. Dlaczego tak jest i jak możemy sobie z tym poradzić? Właśnie na tych kwestiach
skupił się w Barry Schwartz w swojej książce „Paradoks wyboru”. Autor w
przystępny sposób wprowadza Czytelnika w meandry psychologicznych mechanizmów
podejmowania decyzji, dowodząc, że głównym źródłem trosk i napięć jest nadmiar
możliwości wyboru. Z żelazną konsekwencją wykazuje, że aby zwiększyć osobistą
satysfakcję związaną z procesem decyzyjnym, należy ograniczać zbiór rozważanych
opcji. Książka jest godna polecenia zarówno osobom pasjonującym się psychologią, jak
i specjalistom z dziedzin pokrewnych, a więc ekonomistom, socjologom czy badaczom rynku.
(Z recenzji dr Pawła Fortuny)
Barry Schwartz, ur. 1946 profesor psychologii ze Swarthmore College w
Filadelfii. Autor wielu artykułów i książek, m.in.: The Battle for Human Nature:
Science, Morality and Modern Life oraz The Costs of Living: How Market Freedom Erodes the
Best Things in Life.
Podziękowania
Prolog. Paradoks wyboru: mapa drogowa
CZĘŚĆ I. KIEDY DOKONUJEMY WYBORU
Rozdział 1. Idziemy na zakupy
Rozdział 2. Nowe wybory
CZĘŚĆ II. JAK DOKONUJEMY WYBORU
Rozdział 3. Podejmowanie decyzji i dokonywanie wyboru
Rozdział 4. Kiedy tylko najlepsze ma rację bytu
CZĘŚĆ III. DLACZEGO CIERPIMY
Rozdział 5. Wybór i szczęście
Rozdział 6. Utracone możliwości
Rozdział 7. "Gdyby tylko...": problem żalu
Rozdział 8. Dlaczego decyzje rozczarowują: problem adaptacji
Rozdział 9. Dlaczego przy porównaniu wszystko traci
Rozdział 10. Czyja to wina? Wybór, rozczarowanie i depresja
CZĘŚĆ IV. CO MOŻEMY ZROBIĆ
Rozdział 11. Co zrobić z wyborem
PS. DODATKI
O Autorze
Pytania i odpowiedzi
Dalsza lektura
O książce
290 stron, Format: 14.3x20.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- NATURA EMOCJI PODSTWOWE ZAGADNIENIA EKMAN P. DAVIDSON R.J.
- PSYCHOLOGIA POZYTYWNA TRZEBIŃSKA E.
- DEPRESJA I CIAŁO LOWEN A.
- POMIĘDZY OTWARTOŚCIĄ I ZAMKNIĘCIEM STRUMSKA-CYLWIK L.
- KOMUNIKACJA MIĘDZY LUDŹMI MORREALE S.P. SPITZBERG B.H J. BARGE K.
- EMOCJE UJAWNIONE EKMAN P.
- RADOŚĆ NAUCZ SIĘ WYZWALAĆ ENERGIĘ STŁUMIONYCH UCZUĆ LOWEN A.
- PRZYJEMNOŚĆ KREATYWNE PODEJŚCIE DO ŻYCIA LOWEN A.
- WYRAŻAĆ SIĘ ZROZUMIALE SHUTZ VON THUN F.
- RELACJE INTERPERSONALNE PROCES POROZUMIEWANIA SIĘ ADLER R.B. ROSENFELD L.B. PROCTOR R.F.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|