ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PSYCHOLOGIA SĄDOWA PODSTAWY BADANIA APLIKACJE


STANIK J.M.

wydawnictwo: PWN , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 111.50 Twoja cena  105,93 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Psychologia sądowa

Podstawy - badania - aplikacje


Kompleksowy podręcznik akademicki dotyczący zagadnień psychologii sądowej.

Zawiera nie tylko refleksję nad statusem psychologii sądowej jako nauki, jej przedmiotem, celem, warstwą metodologiczną i etyczną, ale także przejrzyste omówienie psychologicznych i socjologicznych koncepcji przestępczości.

Szczególną zaletą książki jest szczegółowa analiza psychologicznych struktur i mechanizmów zachowań (procesy poznawcze, rozwój moralny, regulacja emocji, procesy motywacji, osobowość, postawy, stres psychologiczny) wpływających na możliwość zaistnienia zachowań dewiacyjnych.

Rozbudowana część podręcznika dotyczy asocjalności i zachowań przestępczych wśród młodzieży wraz z opisem autorskiej koncepcji ułomnej regulacji osobowości osób socjalnych.


Przedmowa

Wstęp

Część 1 Psychologiczne struktury i mechanizmy zachowań

Rozdział 1
Założenia ogólne
1.1. "Człowiek w sytuacji" - paradygmat psychologii poznawczej Tadeusza Tomaszewskiego
1.1.1. Struktura sytuacji
1.1.2. Funkcje sytuacji
1.2. Niespecyficzne i specyficzne cechy sytuacji

Rozdział 2
Rozwój procesów poznawczych i dorastanie społeczno-moralne a regulacja zachowania
2.1. Pojęcie rozwoju psychicznego
2.2. Rozwojowy charakter standardów i mechanizmów poznawczych.
Epistemologiczno-psychologiczna teoria rozwoju Jeana Piageta (1896-1980)
2.2.1. Stadia rozwoju umysłowego
2.2.2. Rozwój moralno-społeczny
2.3. Teoria rozwoju społeczno-moralnego Lawrence‘a Kohlberga (1927-1986)
2.3.1. Perspektywa aplikacji teorii Kohlberga na grunt psychologii sądowej w sprawach nieletnich
2.4. Rozwój i funkcjonowanie struktur poznawczych według Piageta i Kohlberga w kontekście współczesnego modelu Kennetha Dodge‘a
2.5. Teoria rozwoju tożsamości ego Erika H. Eriksona (1902-1994)
2.6. Teoria zadań rozwojowych Roberta J. Hayighursta (1900-1991)
2.6.1. Założenia ogólne
2.6.1.1. Zadania rozwojowe a kryzysy rozwojowe
2.6.2. Negatywne skutki niepowodzenia w realizacji NZR - refleksje własne
2.7. Internalizacja wartości moralnych i norm postępowania a regulacja zachowania
2.7.1. Pojęcia wartości i standardów wartości
2.7.2. Normy postępowania a normy moralne
2.7.3. Sens podmiotowy normy moralnej a język
2.7.4. Co to znaczy "działanie normy"?
2.7.5. Geneza osobowościowej regulacji moralnej
2.7.5.1. Koncepcja normocentrycznego rozwoju regulacji społeczno-moralnej Janusza Reykowskiego
2.7.5.2. Symboliczne opanowanie norm
2.7.5.3. Koncepcja regulacji społeczno-moralnej związanej z Ja (poczuciem własnej wartości) Shaloma Schwartza i Jerzego Karyłowskiego
2.8. Ułomne skutki desocjalizacyjne w internalizacji norm moralnych
2.8.1. Ułomne skutki desocjalizacyjne w świetle koncepcji Shaloma H. Schwartza
2.8.2. Ułomne skutki desocjalizacyjne na tle koncepcji Lawrence‘a Kohlberga w świetle badań empirycznych

Rozdział 3
Funkcjonowanie emocji jako regulatora zachowania
3.1. Wprowadzenie
3.2. Pojęcie emocji
3.3. Cechy (komponenty) emocji
3.3.1. Pobudzenie emocjonalne
3.3.2. Znak emocji
3.3.3. Treść emocji
3.4. Poznawcze reprezentacje emocji
3.5. Kognitywistyczno-językoznawczy model uczuć
3.6. Anatomiczno-fizjologiczne generatory i transmitery emocji
3.7. Społeczne mechanizmy powstawania i funkcjonowania emocji
3.8. Lęk i mechanizmy jego funkcjonowania
3.9. Gniew i agresja a problematyka asocjalności
3.10. Nastroje

Rozdział 4
Procesy i mechanizmy motywacji
4.1. Wprowadzenie
4.2. Ewolucjonistyczne podejście do problematyki motywacji
4.3. Psychoanalityczne teorie motywacji
4.4. Behawiorystyczne teorie motywacji
4.5. Problematyka motywacji w koncepcjach opartych na pojęciach potrzeb i wartości
4.6. Poznawcze koncepcje motywacji

Rozdział 5
Postawy: struktura i funkcje regulacyjne
5.1. Pojęcie postaw
5.2. Mechanizm regulacyjny postaw
5.2.1. Postawy a spostrzeganie społeczne. Percepcja i ocena w mechanizmie regulacyjnym postaw
5.2.2. Poziom ogólności postaw a zachowanie
5.3. Wrogość jako postawa
5.3.1. Struktura postawy wrogości

Rozdział 6
Osobowość jako centralny system integracji i regulacji zachowania
6.1. Wprowadzenie
6.2. Pojęcie i geneza osobowości w ujęciu psychologii poznawczej
6.2.1. Założenia ogólne
6.2.2. Obraz własnej osoby (OWO) oraz jego funkcje integracyjne i regulacyjne
6.2.3. Psychologiczne automatyzmy w regulacji zachowań
6.3. Kształtowanie się osobowości w świetle teorii społecznego uczenia się Alberta Bandury

Rozdział 7
Psychologiczne mechanizmy zachowania w warunkach stresu psychologicznego
7.1. Wprowadzenie
7.2. Psychologiczne koncepcje stresu
7.3. Radzenie sobie ze stresem
7.4. Konsekwencje stresu psychologicznego
7.5. Możliwości psychologicznego diagnozowania stylów radzenia sobie
ze stresem

Część 2 Socjologiczne i psychologiczne koncepcje przestępczości

Wprowadzenie

Rozdział 8
Wybrane socjologiczno-kryminologiczne koncepcje dewiacji i przestępczości
8.1. Orientacje strukturalistyczno-funkcjonalne
8.1.1. Teoria anomii Roberta Kinga Mertona (1910-2003)
8.2. Orientacje kulturowe. Teoria zróżnicowanych powiązań Edwina H. Sutherlanda (1883-1950)
8.2.1. Wprowadzenie
8.2.2. Twierdzenia teorii E. H. Sutherlanda
8.2.3. Druga wersja teorii zróżnicowanych powiązań
8.2.4. Stosunek Sutherlanda do kompetencji i statusu teoretycznego "przyszłej" psychologii przestępczości
8.3. Orientacje podkulturowe
8.3.1. Pojęcie podkultury i dewiacji społecznej
8.3.2. Teoria podkultur dewiacyjnych Alberta K. Cohena
8.3.3. Koncepcja podkultur warstw niższych Waltera B. Millera
8.3.4. Teoria zróżnicowanych możliwości Richarda A. Clowarda i Lloyda E. Ohlina
8.3.5. Teoria neutralizacji Greshama M. Sykesa i Davida Matzy. W stronę eksplanacji psychologicznej
8.4. Orientacje kontroli społecznej
8.4.1. Teoria kontroli społecznej Travisa Hirschiego
8.5. Orientacje reakcji społecznej
8.5.1. Teoria symbolicznego interakcjonizmu Georga H. Meada (1863-1931)
8.5.2. Społeczne interakcje a dewiacje i etykietowanie
8.5.3. Założenia modelowe reakcji społecznej i psychospołeczne mechanizmy naznaczenia według Cooleya, Lemerta, Beckera i Garfinkla

Rozdział 9
Psychologiczne koncepcje dewiacji i przestępczości
9.1. Wprowadzenie
9 2. Uwarunkowania przestępczości w świetle teorii Hansa Jiirgena Eysencka (1916-1997)
9.3. Uczenie się przez unikanie a problematyka przestępczości i psychopatii.
Badania Davida T. Lykkena, Stanleya Schachtera i Bibba Łatane
9.3.1. Chloropromazyna, lęk a kłamanie
9.3.2. Psychopatia a problemy przestępczości
9.3.2.1. Wprowadzenie
9.3.2.2. Problemy definicyjne psychopatii w różnych systemach klasyfikacyjnych
9.3.2.3. Współczesne definicje psychopatii
9.3.3. Genotyp i fenotyp psychopatii
9.3.3.1. Trudności metodologiczne w trafności pomiaru psychopatii
9.3.3.2. Psychopathy Checklist {PCL) Roberta D. Harea
9.3.3.3. Złożoność syndromu (trwałego defektu osobowościowego) psychopatii
9.4. Teoria zachowań internalizacyjnych i eksternizacyjnych Thomasa M. Achenbacha
9.5. Teoria ogólnego napięcia Roberta Agnewa
9.6. Parcjalne, psychologiczne koncepcje przestępczości
9.6.1. Charakterystyka syndromu HIA/ADHD
9.6.2. Badania Davida P. Farringtona (HIA i CP)
9.6.3. Teoria kontroli powstrzymującej Waltera C. Recklessa
9.7. Koncepcja przestępczości Michaela R. Gottfredsona i Travisa Hirschiego oraz jej weryfikacja empiryczna Estelli Romero
9.7.1. Wprowadzenie
9.7.2. Badania weryfikacyjne Estelli Romero i zespołu
9.7.3. Międzyczynnikowa analiza wyników trzech testów samokontroli
9.7.4. Psychologiczno-poznawczy sposób pojmowania samokontroli. Ku syntezie
9.8. Teoria przestępczego stylu myślenia i stylu życia Glena D. Waltersa
9.8.1. Wprowadzenie
9.8.2. Model przetwarzania informacji społecznych Kennetha A. Dodge‘a
9.8.3. Teoria przestępczego stylu życia i myślenia Glena Dawida Waltersa
9.8.3.1. Wprowadzenie
9.8.3.2. Postulaty i kluczowe terminy w teorii Waltersa
9.8.3.3. Styl myślenia i działania przestępczego
9.8.3.4. Model stylu życia i myślenia przestępczego
9.8.4. Uwagi polemiczne i krytyczne wobec teorii Waltersa
9.9. Teoria Hermana A. Witkina a perspektywa wyjaśnienia zróżnicowanej asocjalności nieletnich

Część 3 Psychologia sądowa w zarysie

Rozdział 10
Związki psychologii z prawem
10.1. Wprowadzenie
10.2. Kryteria podziału sfery prawnej
10.2.1. Sfera tworzenia prawa. Płaszczyzna doktrynalno-legislacyjna
10.2.2. Płaszczyzna społeczno-psychologicznego funkcjonowania norm prawnych
10.2.3. Sfera praktyki ścigania i judykatury
10.2.3.1. Płaszczyzna profesjonalno-prawna
10.2.3.2. Płaszczyzna wiadomości specjalnych
10.2.4. Płaszczyzna wykonawcza
10.2.5. Płaszczyzna prewencyjna

Rozdział 11
Psychologiczne a prawne podejście do analizy zachowania

Rozdział 12
Analiza tego, co w psychologii obiektywne, ogólne i konkretne. Rozważania metodologiczne

Rozdział 13
Płaszczyzna wiadomości i umiejętności specjalnych

Rozdział 14
Przedmiot i zadania psychologii sądowej
14.1. Przedmiot i status metodologiczny psychologii sądowej
14.3. Zadania praktyczne psychologii sądowej
14.4. Profesjonalne role psychologa sądowego

Rozdział 15
Niektóre problemy metodologiczne i warsztatowe biegłego psychologa

Rozdział 16
Etyczno-zawodowe problemy psychologa jako biegłego sądowego
16.1. Wprowadzenie
16.2. Specyfika roli zawodowej psychologa jako biegłego a wymagania etyczne
16.3. Szczegółowe zasady etyczno-zawodowe pracy biegłego sądowego psychologa

Część 4 Asocjalność jako przedmiot badań psychologii sądowej. Zastosowanie modelu UROA w sprawach nieletnich

Rozdział 17
Psychologiczno-rozwojowa charakterystyka okresu adolescencji

Rozdział 18
Pojęcie demoralizacji (D) i niedostosowania społecznego (NS)
18.1. Pojęcie demoralizacji (D)
18.2. Pojęcie niedostosowania społecznego (NS)
18.3. Dewiacyjno-pasożytniczy tryb i styl życia nieletnich
18.3.1. Pojęcie trybu życia
18.3.2. Asocjalny styl życia nieletnich jako nadrzędny konstrukt teoretyczny NS

Rozdział 19
Społeczna etiologia NS, A, D, Pjako przedmiot badań i diagnozy psychologii sądowej w sprawach nieletnich
19.1. Rola rodziny w genezie niedostosowania społecznego nieletnich
19.1.1. Wprowadzenie
19.1.2. Modele funkcjonowania rodziny
19.1.3. Odporność rodziny na czynniki zagrażające i zakłócające
19.1.4. Warunki opiekuńczo-wychowawcze i zdolności pedagogiczne rodziców
19.1.5. Postawy rodziców i ich wpływ na ważniejsze efekty socjalizacyjne swoich dzieci
19.1.6. Wpływ postaw rodziców na strukturę Ja i samoocenę adolescentów
19.2. Niepowodzenia szkolne jako synergiczny zbiór czynników ryzyka przestępczości nieletnich
19.2.1. Wprowadzenie
19.2.2. Strukturalno-szkolne uwarunkowania niepowodzeń edukacyjno-wychowawczych uczniów
19.2.3. Rodzinne i osobowościowe korelaty niepowodzeń szkolnych a asocjalność i przestępczość nieletnich
19.2.4. Zjawisko przemocy szkolnej a asocjalność adolescentów
19.2.5. Syndromologia osobowościowa adolescentów z grupy niestosującej przemocy ~P
19.3. Grupy podkulturowe a proces desocjalizacji i specyfika trybu życia przestępczego
19.3.1. Wprowadzenie
19.3.2. Małe grupy i psychospołeczne mechanizmy ich funkcjonowania
19.3.3. Poszukiwanie grupy podkulturowej jako pierwsza faza asocjalności osobowości -1ř NS
19.3.4. Ideologia grupy dewiacyjnej (IGAD)
19.3.5. Funkcjonowanie w asocjalnych grupach podkulturowych jako parcjalny przedmiot badań naukowych i diagnozowania A, NS i D

Rozdział 20
Wpływ mass mediów na ryzyko asocjalności i przestępczości nieletnich

Rozdział 21
Psychologiczna charakterystyka ułomnej regulacji zachowania osób asocjalnych (UROA)
21.1. Wprowadzenie
21.2. Braki w przyjmowaniu perspektywy czasowej a ułomna regulacja osobowości socjalnej (UROA)
21.3. Procesy i mechanizmy motywacyjne osobowości asocjalnej
21.3.1. Wprowadzenie
21.3.2. Analiza procesów motywacyjnych dla potrzeb psychologii sądowej
21.3.3. Funkcjonowanie samokontroli u nieletnich w ramach UROA
21.3.3.1. Wprowadzenie
21.3.3.2. Przedmiot i przebieg samokontroli w NRO i w UROA
21.4. Ukierunkowanie aktywności przestępczej nieletnich
21.4.1. Analiza skupień przestępstw pospolitych
21.4.2. Procesy motywacyjne sterujące dokonywaniem trzech typów przestępstw pospolitych
21.5. Temperament a UROA
21.6. Charakterystyka osobowościowa adolescentów stosujących przemoc (P) i niestosujących przemocy (~P)
21.7. Późny egocentryzm a konsekwencje UROA

Rozdział 22
Założenia strukturalizacyjne modelu UROA
22.1. Strukturalno-funkcjonalna konceptualizacja modelu UROA a model NRO
22.2. Poziomy regulacji psychicznej a syndromy osobowościowe w modelu UROA
22.2.1. Wprowadzenie
22.3. Asocjalne moduły poznawcze a poziomy regulacji osobowości
22.4. Moduły poznawcze UROA
22.4.1. Niektóre ustalenia pojęciowe
22.4.2. Charakterystyka modułów poznawczych UROA

Rozdział 23
Typy regulacji UROA
23.1. Rozkłady empiryczne pomiaru modułów Waltersa (PICTS) i analiza skupień (^-średnich) z innymi testami
23.2. Analiza skupień ^-średnich UROA
23.3. Syndromologia asocjalnego stylu życia w ramach FAGP wraz z regulacją UROA i uwarunkowaniami etiologicznymi
23.4. Stopnie niedostosowania społecznego i demoralizacji (P ) w związku z UROA i FAGP wraz z uwarunkowaniami etiologicznymi (Px)

Bibliografia

Wykaz zastosowanych w książce skrótów i symboli

Indeks nazwisk

Indeks rzeczowy


740 stron, Format: 16.8x24.0cm, oprawa twarda

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- ZARYS PSYCHOLOGII PENITENCJARNEJ POMIĘDZY TEORIĄ A PRAKTYKĄ
POKLEK R.

- WIĘŻNIOWIE NIEBEZPIECZNI UKRYTY ŚWIAT PENITENCJARNY
PRZYBYLIŃSKI S.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022