TEORIA DYSONANSU POZNAWCZEGO
FESTINGER L. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2007, wydanie I cena netto: 28.10 Twoja cena 26,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Teoria dysonansu poznawczego
Tytuł oryginalny: A Theory of Cognitive Dissonance
Zakłada, że rozbieżność między przekonaniami, postawami a zachowaniem tworzy
motywacyjny stan dysonansu, która skłania nas do zmiany elementów pozostających w
sprzeczności.
Redukcja dysonansu może nastąpić przez zmianę dotychczasowych przekonań lub przez
taką reinterpretację sytuacji, która pozwoli np. odrzucić otrzymaną informację lub
uznać ją za pozornie tylko sprzeczną z kwestionowanym przekonaniem.
Praca Festingera nadal jest źródłem wielu inspiracji i odwołań.
Autor:
w usystematyzowany sposób przedstawia podstawowe założenia swojej koncepcji;
opisuje własne eksperymenty, argumentując prawdziwość i trafność teorii;
przedstawia sytuacje implikujące istnienie dysonansu poznawczego oraz jego
wielkość;
omawia sposoby redukcji dysonansu oraz skuteczność podejmowanych w tym celu
działań.
Przedmowa do wydania polskiego
Wprowadzenie
1. Wstęp do teorii dysonansu
Występowanie i trwałość dysonansu
Definicje dysonansu i konsonansu
Relacje niezależności
Relacje zależne: dysonans i konsonans
Wielkość dysonansu
Redukcja dysonansu
Zmiana behawioralnego elementu poznawczego
Zmiana środowiskowego elementu poznawczego
Dodawanie nowego elementu poznawczego
Opór przeciwko redukcji dysonansu
Opór na zmianę poznawczych elementów zachowania
Oporność środowiskowego elementu poznawczego na zmianę
Granice wielkości dysonansu
Unikanie dysonansu
Podsumowanie
2. Konsekwencje decyzji: teoria
Decyzje wywołujące dysonans
Wielkość dysonansu po podjęciu decyzji
Przejawy nacisku na redukcję dysonansu postdecyzyjnego
Zmiana lub cofnięcie decyzji
Zmiana poznania w odniesieniu do możliwości wyboru
Utworzenie poznawczego zazębiania
Podsumowanie
3. Konsekwencje decyzji: dane
Dane dotyczące czytania reklam prasowych
Eksperyment poświęcony przekonaniu o trafności decyzji
Eksperyment poświęcony zmianie atrakcyjności wyborów
Trudności związane ze zmianą na decyzję odwrotną
Wpływ decyzji na przyszłe działanie
Podsumowanie
4. Efekty wymuszonej uległości: teoria
Dysonans jako rezultat wymuszonej uległości
Wielkość dysonansu powstałego w rezultacie wymuszonej uległości
Przejawy nacisku na redukcję dysonansu „wymuszonej uległości”
Podsumowanie
5. Efekty wymuszonej uległości: dane
Podsumowanie
6. Dowolna i mimowolna ekspozycja na informacje: teoria
Możliwość podjęcia przyszłych działań z powodu poszukiwania informacji
Występowanie dysonansu
Mimowolny i wymuszony kontakt z informacją
Podsumowanie
7. Dowolna i mimowolna ekspozycja na informacje: dane
Poszukiwanie informacji w fazie poprzedzającej podjęcie działania
Redukcja dysonansu przez poszukiwanie informacji
Mieszana struktura dobrowolnych odbiorców
Reakcje na mimowolną ekspozycję na informacje
Powstanie dysonansu jako wynik mimowolnej ekspozycji na informacje
Eksperyment badający ekspozycję na informacje
Wyniki
Podsumowanie
8. Rola poparcia społecznego: teoria
Redukcja dysonansu wypływającego ze społecznego braku zgodności
Rozpowszechnianie pogłosek
Negacja rzeczywistości
Masowe nawracanie
9. Rola poparcia społecznego: dane dotyczące procesu wywierania wpływu
Proces wywierania wpływu prowadzący do redukcji dysonansu
Dysonans prowadzący do inicjowania procesów wywierania wpływu
10. Rola poparcia społecznego: dane dotyczące zjawisk masowych
Redukcja dysonansu przez pogłoski
Zachowywanie bezzasadnych przekonań
Masowe nawracanie
11. Podsumowanie i sugestie na przyszłość
Kilka uwag na temat różnic osobowościowych
Niektóre efekty zmiany statusu i roli
Zakres teorii dysonansu
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
228 stron, Format: 13.8x20.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- TEORIA SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ BANDURA A.
- NATURA EMOCJI PODSTWOWE ZAGADNIENIA EKMAN P. DAVIDSON R.J.
- PSYCHOLOGIA EMOCJI ŁOSIAK W.
- GOTOWANIE DLA GEEKÓW POTTER J.
- PSYCHOLOGIA POZYTYWNA TRZEBIŃSKA E.
- INTERWENCJA KRYZYSOWA POMOC W KRYZYSACH PSYCHOLOGICZNYCH KUBACKA-JASIECKA D.
- INTERWENCJA KRYZYSOWA GREENSTONE J. LEVITON SH.
- NIE DLA ZYSKU DLACZEGO DEMOKRACJA POTRZEBUJE HUMANISTÓW NUSSBAUM M.C.
- EMOCJE UJAWNIONE EKMAN P.
- DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA. PROCES NARZĘDZIA STANDARDY. PALUCHOWSKI W.J.
- PSYCHOLOGIA STRESU ŁOSIAK W.
- PSYCHOLOGIA RÓŻNIC INDYWIDUALNYCH STRELAU J.
- PSYCHOLOGIA KURS SKRÓCONY JAMES W.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|