ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 50.70 48,17   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

NEUROPSYCHOLOGIA KLINICZNA DZIECKA


BORKOWSKA A.R. DOMAŃSKA Ł.

wydawnictwo: PWN , rok wydania 2012, wydanie II

cena netto: 50.70 Twoja cena  48,17 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Neuropsychologia kliniczna dziecka

Wybrane zagadnienia


Prezentowana książka omawia ważne zagadnienia neuropsychologii klinicznej związane ze stale powiększającą się grupą dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.

Zespół specjalistów i badaczy z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej podejmuje takie problemy, jak: neuropsychologiczne mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych, upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne zaburzenia językowe u dzieci, specyficzne trudności w uczeniu się matematyki, w opanowywania czytania i pisania, ADHD zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi, psychospołeczne aspekty rehabilitacji dzieci z dysfunkcjami mózgu.


Zasadniczą zaletą książki są zagadnienia neuropsychologii wieku rozwojowego, niedostępne w innych podręcznikach. Całość książki ma klarowną strukturę: zawiera bloki rozszerzające, pytania, bibliografię i indeksy.


Wprowadzenie (Aneta R. Borkowska, Łucja Domańska) 9

Rozdział 1. Neuropsychologiczne mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych (Aneta R. Borkowska) 13
1.1. Podstawy rozwoju mózgu dziecka 14
1.2. Okresy krytyczne i plastyczność rozwojowa 16
1.3. Plastyczność a specjalizacja 20
1.4. Atypowy rozwój mózgu jako propozycja wyjaśniania zaburzeń rozwojowych 25

Rozdział 2. Upośledzenie umysłowe (Stanisław Siwek) 31
2.1. Pojęcie upośledzenia umysłowego 32
2.2. Objawy upośledzenia umysłowego 33
2.2.1. Objawy podstawowe 33
2.2.2. Objawy towarzyszące 36
2.2.3. Objawy upośledzenia umysłowego u dzieci 37
2.3. Przyczyny upośledzenia umysłowego 39
2.3.1. Patomechanizm zaburzeń w rozwoju – obraz kliniczny upośledzenia umysłowego 41
2.3.2. Okołoporodowa patogeneza zaburzeń w rozwoju 52
2.3.3. Pourodzeniowa patogeneza zaburzeń w rozwoju 52
2.4. Populacja osób upośledzonych umysłowo – klasyfikacja 56
2.5. Diagnoza upośledzenia umysłowego 67
2.5.1. Podstawowe zasady diagnozowania upośledzenia umysłowego 67
2.5.2. Kryteria upośledzenia umysłowego 69
2.5.3. Psychologiczne metody badań 71
2.5.4. Diagnoza różnicowa upośledzenia umysłowego 82
2.6. Rewalidacja osób upośledzonych umysłowo 83

Rozdział 3. Mózgowe porażenie dziecięce (Stanisław Siwek) 89
3.1. Pojęcie oraz przyczyny mózgowego porażenia dziecięcego 90
3.2. Objawy – postacie kliniczne mózgowego porażenia dziecięcego 92
3.2.1. Piramidowe postacie mózgowego porażenia dziecięcego 93 5
3.2.2. Pozapiramidowe postacie mózgowego porażenia dziecięcego 96
3.2.3. Móżdżkowa postać mózgowego porażenia dziecięcego (ataktyczna) 97
3.2.4. Inne klasyfikacje mózgowego porażenia dziecięcego 98
3.3. Rozwój dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym 101
3.4. Diagnoza dzieci z porażeniem mózgowym 105
3.5. Rehabilitacja – leczenie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym 109

Rozdział 4. Specyficzne zaburzenia językowe u dzieci (Beata Daniluk) 117
4.1. Ustalenia terminologiczne 119
4.2. Kryteria rozpoznawania i opisu afazji / dysfazji rozwojowej 120
4.3. Diagnoza specyficznych zaburzeń językowych 124
4.4. Przyczyny afazji / dysfazji rozwojowej 126
4.5. Obraz kliniczny afazji / dysfazji rozwojowej 128
4.5.1. Afazja / dysfazja rozwojowa typu ekspresyjnego 128
4.5.2. Afazja / dysfazja rozwojowa typu percepcyjno-ekspresyjnego 131
4.5.3. Inne klasyfikacje afazji dziecięcej 133

Rozdział 5. Specyficzne trudności szkolne w opanowywaniu czytania i pisania (Urszula Oszwa, Aneta R. Borkowska) 139
5.1. Pojęcie trudności szkolnych 140
5.2. Definicja specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu 140
5.3. Mózgowa organizacja czynności czytania i pisania 142
5.3.1. Mózgowa struktura czynności czytania 143
5.3.2. Mózgowa struktura czynności pisania 144
5.3.3. Asymetria funkcjonalna a czynność czytania 145
5.4. Klasyfikacje objawów trudności w czytaniu i pisaniu 146
5.5. Poglądy na mechanizmy zaburzeń czytania i pisania 147
5.5.1. Koncepcje genetyczne 148
5.5.2. Podejście psychologiczne 148
5.5.3. Koncepcje neuropsychologiczne 149
5.5.4. Koncepcje lingwistyczne 154
Blok rozszerzający. Związek dysleksji z zaburzeniami emocjonalnymi 157

Rozdział 6. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki u dzieci (Urszula Oszwa) 159
6.1. Definicja i kryteria diagnostyczne 160
6.2. Mózgowa organizacja posługiwania si˛e liczbami 162
6.2.1. Systemy reprezentacji liczbowych 163
6.2.2. Model potrójnego kodowania 163
6.3. Neuropsychologia dyskalkulii rozwojowej 164
6.4. Dyskalkulia rozwojowa i nabyta 171
Blok rozszerzający. Możliwe błędy diagnostyczne 175

Rozdział 7. ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (Aneta R. Borkowska) 177
7.1. Sposoby definiowania nadpobudliwości psychoruchowej 178
7.2. Objawy behawioralne ADHD 179
7.2.1. Objawy kryterialne 179
7.2.2. Objawy pozakryterialne 180
7.3. Kryteria diagnostyczne ADHD 181
7.4. Mechanizmy neuropsychologiczne ADHD 182
7.4.1. Model dysfunkcji hamowania 182
7.4.2. Model kognitywno-energetyczny 187
7.4.3. Model BIS i BAS 189
7.5. Mózgowe podłoże zespołu ADHD 190
7.5.1. Wyniki badań neuroobrazowania w zespole ADHD 190
7.5.2. Wyniki neuroobrazowania a jakość wykonania zadan ´ 191
7.5.3. Deficyty równowagi neurochemicznej w zespole ADHD 192
7.6. Znaczenie diagnozy neuropsychologicznej w ocenie dziecka z ADHD 193
Blok rozszerzający I. Badania genetyczne osób z zespołem ADHD 197
Blok rozszerzający II. Rozwojowe zaburzenie koordynacji motorycznej 198

Rozdział 8. Psychospołeczne aspekty rehabilitacji osób z dysfunkcjami mózgowymi (Stanisław Siwek, Ewa Zawadzka) 201
8.1. Problemy w funkcjonowaniu społecznym osób z dysfunkcjami mózgu 202
8.2. Dziecko z dysfunkcjami mózgu w rodzinie 205
8.3. Edukacyjne problemy osób z dysfunkcjami mózgu 209

Indeks nazwisk 213
Indeks rzeczowy 216


224 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- NEUROPSYCHOLOGIA KLINICZNA
WALSH K. DARBY D.

- WPROWADZENIE DO NEUROPSYCHOLOGII KLINICZNEJ
HERZYK A.

- PSYCHOLOGIA ROZWOJU OD DZIECKA DO DOROSŁOŚCI
SCHAFFER D.R KIPP K.

- MĘŻCZYZNA KTÓRY POMYLIŁ SWOJĄ ŻONĘ Z KAPELUSZEM
SACKS O.

- PSYCHOLOGIA LEKARSKA W LECZENIU CHORYCH SOMATYCZNIE
KORPAŁA BĘTKOWSKA B. GIEROWSKI K.J. RED.

- DEPRESJA I CIAŁO
LOWEN A.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022