No logo
No Logo to książka kultowa, nazywana "biblią
alterglobalistów" i współczesnym Kapitałem.
Jej autorka z bezkompromisowością niezależnej dziennikarki i
przenikliwością wytrawnego krytyka kultury obnaża ekspansjonistyczne zapędy
międzynarodowych korporacji, analizuje ich destrukcyjny wpływ na nasz społeczny,
ekonomiczny oraz kulturowy krajobraz, przekonuje, że działalność światowych
koncernów stanowi poważne zagrożenie dla demokracji i funkcjonowania społeczeństwa
obywatelskiego oraz... wzywa do oporu.
Podstawowe przestanie Klein brzmi: chociaż nie poddane niczyjej kontroli
międzynarodowe korporacje, wobec bezsilności rządów poszczególnych państw, w coraz
większym stopniu sprawują bezpośrednią kontrolę nad naszą "globalną
wioską", ich władza nie jest nieograniczona. Z dnia na dzień rośnie ilość
niezależnych środowisk, które zniecierpliwione arogancją koncernów aktywnie
sprzeciwiają się ich polityce i odnoszą na tym polu znaczące sukcesy (np. w 1999 r.
wielotysięczne protesty alterglobalistów zablokowały podpisanie Wielostronnego Układu
o Inwestycjach, który umocniłby wszechwładzę korporacji).
Esencją książki jest analiza wszelkich form obywatelskiego sprzeciwu - od twórczych
ataków na reklamy, poprzez bojkoty określonych towarów i pozwy sądowe, po wywieranie
wpływu na władze lokalne. Autorka nie tylko się im wnikliwie i krytycznie przygląda,
ale też zachęca do aktywnego włączenia się w te działania.
Naomi Klein (ur. w 1970 roku w Montrealu) jest nagradzaną
dziennikarką i autorką bestsellerów. Publikuje artykuły w prasie, m. in. w Nation, New
Statesman, Newsweek International, The New York Times, Village Voice, Ms., The Baffler i
Saturday Night. Ma własną kolumnę w Globe & Mai, jednej z głównych gazet Kanady.
Jest cenioną publicystką i częstym komentatorem w mediach, prowadziła gościnne
wykłady w Harvardzie, Yale i New York University. Mieszka w Toronto. Jej No Logo
znalazło się w roku 2000 na liście nominowanych do Guardian First Book Award.
Podziękowania
Pajęcza sieć znaków firmowych
NOSPACE
Nowy ometkowany świat
Marka rośnie w siłę
Wszystko się zmienia
Metkowanie nauki i edukacji
Funkujący patriarchat
NO CHOICE
Bombardowanie markami
Fuzje i synergia
Korporacyjna cenzura
NOJOBS
Opuszczona fabryka
Groźby i aasownicy
Hodując nielojalność
NO LOGO
Prowokacje kulturowe
Wyzwalanie ulic (reclaim the streets)
Nowa fala antykorporacyjnego aktywizmu
Markowy bumerang
Opowieść1 o trzech logo
Lokalna polityka zagraniczna
Poza markę
Konsumpcjonizm kontra społeczeństwo obywatelskie
Dwa lata na ulicach: wychodzenie poza symbole
Przypisy
Aneks
Bibliografia
Ilustracje
528 stron, Format: 16.0x24.5cm. oprawa twarda