POZANAUKOWE FASCYNACJE INNOŚCIĄ KULTUROWĄ:
Polski Ruch Przyjaciół Indian
We współczesnym świecie, także w Polsce, coraz więcej osób szuka dla
siebie drogi życia dalekiej od kulturowego mainstreamu czy masowej konsumpcji. Jedną z
takich dróg jest eksplorowanie i poznawanie – nie tylko intelektualne, lecz także
duchowe – innych kultur. Ta książka to antropologiczna i socjologiczna analiza grupy
polskich indianistów. Czego indianiści szukają w kulturach Indian obu Ameryk? Czy są
takie elementy w duchowości i wierzeniach Indian, które mogą być przejęte przez
Polaków, Europejczyków żyjących w XXI wieku? Czy możliwe jest życie w dwu światach
naraz? To także pytania o to, czego możemy się nauczyć od Innego, w jakim stopniu
możliwa jest głęboka komunikacja i wymiana między kulturami.
Śledząc, jak arbitralnie i selektywnie konstruowany jest obraz Indian w świadomości
indianistów, (...) Autorka bardzo ciekawie pokazuje, że swoją podwójną,
polsko-indiańską tożsamość budują oni w gruncie rzeczy bardzo niekonsekwentnie.
(...) Ich „indiańska” tożsamość jest wybiórcza. Wybiórcza dlatego, że wprawdzie
chętnie przebierają się w pióropusze i tańczą pow wow, ale już nie inscenizują
tortur przy palu męczarni czy bolesnych rytuałów przejścia.
prof.
dr hab. Izabella Bukraba-Rylska
Autorka przez cały czas stara się postępować świadomie
metodologicznie i wykazuje przy tym dużą erudycję socjologiczną i filozoficzną. Co
najważniejsze jednak, uczyniła wiele, by przedstawić nam w usystematyzowany sposób
monografię tej osobliwej grupy, a zaiste nie było to zadanie proste. Wywiązała się z
niego w interesujący i przekonujący sposób, pokazując przy tym, iż ma dobrze
opanowane rzemiosło socjologiczne.
prof.
dr hab. Michał Buchowski
Ewa Szczecińska-Musielak, socjolog i antropolog, absolwentka
Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie pracuje jako adiunkt w Katedrze
Socjologii Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Interesuje się
antropologią i socjologią kultury oraz problematyką etniczną. Prywatnie miłośniczka
literatury fantasy.
Wprowadzenie
Rozdział 1. Kontekst teoretyczny. Kluczowe pojęcia
1.1. Rozumienie
1.2. Tożsamość
1.2.1. Różnorodność ujęć i wielość definicji tożsamości - wprowadzenie
teoretyczne
1.2.2.Tożsamość grupy
1.2.3.Konceptualizacja pojęcia tożsamości wykorzystanego w pracy
1.3. Styl życia
1.4. Wspólnota
Rozdział 2. Metodologia badań
2.1. Polski Ruch Przyjaciół Indian
2.2. Metodologiczny kontekst badań
Rozdział 3. Dlaczego Indianie?
3.1. Życie indianistów
3.2. Poszukiwania
Rozdział 4. Indianie w oczach indianistów
4.1. "Oficjalna" definicja Indianina
4.2. Poza definicją "oficjalną"
4.2.1.Indianie "uogólnieni"
4.2.2.Wybrane plemiona, kultury
4.2.3.Konstruowanie Indianina "idealnego"
4.3. Postawy indianistów wobec Indian
4.4. Konfrontacje
4.5. Polak Indianin, dwa bratania?
Rozdział 5. Rola Polskiego Ruchu Przyjaciół Indian w środowisku indianistów
(konstruowanie społecznej rzeczywistości)
5.1. Funkcje PRPI jako wspólnoty
5.2. Świat indianistyczny
5.3. Indianistyczny styl życia
5.4. Zloty indianistów
5.4.1.Ideologia
5.4.2. Struktura
5.4.3.Inne elementy indiańskie
5.5. Zakończenie
Rozdział 6. Indianiści czy Indianie?
6.1. Postawa indianistów wobec kultury europejskiej
6.2. Indianiści
6.3. ...czy Indianie?
6.4. "Mój atawizm kulturowy"
6.5. Zakończenie
Rozdział 7. Tożsamość - pomiędzy swojskością a obcością
7.1. Swojskość a obcość
7.2. Odmienność a tożsamość w ujęciu socjologicznym (wybrane propozycje)
7.3. Kto jest swój, a kto jest obcy dla indianistów?
7.4. Doświadczanie inności
Aneks
Bibliografia
211 stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka