MOTYWACJA I OSOBOWOŚĆ
MASLOW A. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2009, wydanie I cena netto: 59.20 Twoja cena 56,24 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kluczowa praca Abrahama Maslowa, uważanego za jednego z najbardziej
kreatywnych psychologów XX wieku, wciąż wykorzystywana nie tylko w szeroko pojętych
naukach humanistycznych i społecznych.
Zaletą drugiego wydania tej książki jest rzetelna organizacja materiału. We
wprowadzeniu, autorstwa Roberta Fragera, można odnaleźć dokładną charakterystykę
zawartości publikacji wraz z notą biograficzną o autorze oraz wypunktowane główne
kategorie koncepcji Maslowa, pomocne w dalszej lekturze.
Abraham H. Maslow
(1908–70); psycholog amerykański. W latach 1951–1969 profesor Brandeis University
w Waltham. Jeden z twórców psychologii humanistycznej.
Sformułował teorię, według której potrzeby człowieka tworzą pewną stałą
hierarchię, decydującą o kolejności ich zaspokajania: potrzeby zajmujące wyższą
pozycję w hierarchii aktualizują się dopiero wówczas, gdy zostają zaspokojone
potrzeby „niższego” szczebla (bardziej elementarne). Według Maslowa do wrodzonych,
naturalnych potrzeb człowieka należą nie tylko „potrzeby braku”, jak potrzeba
pokarmu, bezpieczeństwa czy miłości, ale także — zajmujące wyższe miejsca w
hierarchii — „potrzeby wzrostu”: samorealizacji, twórczości, transcendencji
(przekraczania granic własnego ja). Człowiek w pełni zdrowia psychicznego to człowiek
„samorealizujący się”, dążący do urzeczywistnienia pełni swoich wewnętrznych,
potencjalnych możliwości.
Główne prace: Motywacja i osobowość (1954, wydanie polskie 1990), W stronę
psychologii istnienia (1962, wydanie polskie 1986), Religions, Values and Peak Experiences
(1964), The Farther Reaches of Human Nature (1971).
Spis treści:
Przedmowa do trzeciego wydania
Podziękowania
Przedmowa do drugiego wydania
Słowo wstępne. Wpływ Abrahama Masłowa
Wprowadzenie
Wpływ Masłowa
Krótka biografia
Bibliografia
CZĘŚĆ I Teoria motywacji
1. Wstęp do teorii motywacji
Podejście holistyczne
Paradygmat dla stanów motywacyjnych
Środki i cele
Motywacja nieświadoma
Powszechność ludzkich pragnień
Motywacje wielorakie
Stany motywujące
Zaspokajanie pragnień generuje nowe motywy
Niemożność sporządzenia listy popędów
Klasyfikowanie motywów według podstawowych celów
Nieadekwatność danych z badań prowadzonych na zwierzętach
Środowisko
Działanie zintegrowane
Zachowania niemotywowane
Możliwość osiągnięcia celu
Rzeczywistość a nieświadomość
Motywacja najwyższych możliwości ludzkich
2. Teoria ludzkiej motywacji
Hierarchia potrzeb podstawowych
Podstawowe potrzeby poznawcze
Cechy potrzeb podstawowych
3. Zaspokajanie potrzeb podstawowych
Konsekwencje zaspokojenia potrzeby podstawowej
Uczenie się zaspokajania potrzeb
Zaspokajanie potrzeb a kształtowanie charakteru
Zaspokajanie potrzeb a zdrowie
Zaspokajanie potrzeb a patologia
Implikacje teorii zaspokajania potrzeb
Wpływ zaspokojenia potrzeb
4. Rewizja teorii instynktu
Doniosłe znaczenie ponownej oceny
Krytyka tradycyjnej teorii instynktu
Potrzeby podstawowe w teorii instynktu
5. Hierarchia potrzeb
Różnice między potrzebami wyższymi a niższymi
Konsekwencje hierarchii potrzeb
6. Zachowanie niemotywowane
Zachowanie instrumentalne a ekspresja
Zachowania ekspresywne
CZĘŚĆ II Psychopatologia i normalność
7. Geneza patologii
Deprywacja i zagrożenie
Konflikt i zagrożenie
Indywidualna definicja zagrożenia
Uraz i choroba jako zagrożenie
Zahamowanie samorealizacji jako zagrożenie
Źródło patologii
Podsumowanie
8. Czy destrukcyjność jest instynktowna?
Zwierzęta
Dzieci
Antropologia
Doświadczenia kliniczne
Endokrynologia i genetyka
Rozważania teoretyczne
Destrukcyjność - instynktowna czy wyuczona?
9. Psychoterapia jako dobre relacje międzyludzkie
Psychoterapia a zaspokajanie potrzeb
Dobre relacje międzyludzkie
Dobre społeczeństwo
Profesjonalna psychoterapia
10. Sposoby podejścia do normalności i zdrowia
Standardowe pojęcia
Nowe pojęcia
Jakimi ludźmi możemy się stać?
Właściwa natura ludzka
Odróżnienie tego, co właściwe, od tego, co przypadkowe
Warunki korzystne dla zdrowia
Środowisko a osobowość
Utopia psychologiczna
Natura normalności
CZĘŚĆ III Samorealizacja
11. Ludzie samorealizujący się: studium zdrowia psychicznego
Badanie
Obserwacje
12. Miłość u ludzi samorealizujących się
Otwartość
Kochać i być kochanym
Seksualność
Przekraczanie granic ego
Zabawa i radość
Szacunek dla innych
Miłość jako nagroda dla samej siebie
Miłość altruistyczna
Dystansowanie się i indywidualność
13. Twórczość u ludzi samorealizujących się
Przedwczesne sądy
Nowe modele
Twórczość samorealizowania się
Rozwiązanie dychotomii
Brak lęku
Doświadczenia szczytowe
Poziomy twórczości
Twórczość a samorealizacja
CZĘŚĆ IV Metodologia nauk humanistycznych
14. Pytania do nowej psychologii
Uczenie się
Percepcja
Emocje
Motywacja
Inteligencja
Poznanie i myślenie
Psychologia kliniczna
Psychologia zwierząt
Psychologia spofeczna
Osobowość
15. Psychologiczne podejście do nauki
Badania nad uczonym
Nauka a ludzkie wartości
Zrozumienie wartości
Prawa ludzkie a prawa naturalne
Socjologia nauki
Różne podejścia do rzeczywistości
Zdrowie psychiczne
16. Koncentracja na środkach a koncentracja na problemie
Nadmierny nacisk na technikę
Koncentracja na środkach a ortodoksja naukowa
17. Stereotypizacja a prawdziwe poznanie
Uwaga
Percepcja
Uczenie się
Myślenie
Język
Teoria
18. Holistyczne podejście do psychologii
Podejście holistyczno-dynamiczne
Pojęcie syndromu osobowości
Cechy syndromów osobowości
Badanie syndromu osobowości
Poziom i jakość syndromów osobowości
Syndromy osobowości a zachowanie
Logiczne i matematyczne sposoby przedstawiania danych dotyczących syndromów
Bibliografia
Posłowie. Bogaty plon Abrahama Masłowa
Wprowadzenie
Psychologia humanistyczna
Psychologia transpersonalna
Edukacja: wartości humanistyczne i nowe sposoby uczenia się
Wpływ Masłowa na pracę i zarządzanie
Zdrowie a osoba jako catość
Teoria motywacji i samorealizacji a psychologia kobiet
Społeczeństwo synergiczne
Nieustające żniwa
Przegląd cytatów z Motywacji i osobowości
Bibliografia i wybrana lektura
Bibliografia pism Abrahama Masłowa
Indeks nazwisk
404 strony, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- BEHAWIORYZM SKINNER B.F.
- KONCEPCJE PSYCHOLOGICZNE CZŁOWIEKA KOZIELECKI J.
- WPROWADZENIE DO NEUROPSYCHOLOGII KLINICZNEJ HERZYK A.
- WRAŻLIWE DZIECKO POLAND J.
- WSTĘP DO PSYCHOANALIZY FREUD S.
- TRENING POZNAWCZY NĘCKA E.
- MOWA I MYŚLENIE DZIECKA PIAGET J.
- WSPÓŁCZESNA PSYCHOLOGIA BEHAWIORALNA WYBRANE ZAGADNIENIA BĄBEL P. OSTASZEWSKI P. RED.
- PSYCHOLOGIA KURS SKRÓCONY JAMES W.
- ROZMOWY O ROZWOJU OSOBOWYM OD KONCENTRACJI NA SOBIE I SWOICH JARYMOWICZ M. SZUSTER A. - DO OTWARTOŚCI NA ŚWIAT I ALTRUIZMU
- SOCJOLOGIA WSI POLSKIEJ BUKRABA-RYLSKA I.
- OPTYMIZMU MOŻNA SIĘ NAUCZYĆ JAK ZMIENIĆ SWOJE MYŚLENIE I SWOJE ŻYCIE SELIGMAN M.E.P.
- JOHN BOWLBY HOLMES J.
- DOPEŁNIONY CYKL ŻYCIA ERIKSON E.
- TWOJA ROLA W ZESPOLE BELBIN M.
- TEORIA SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ BANDURA A.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|