ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 37.80 35,91   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

IDEE EDUKACYJNE PÓŹNOANTYCZNEJ SOFISTYKI IV WIEKU


KOSZNICKI M.

wydawnictwo: WYD UN GDAŃSK , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 37.80 Twoja cena  35,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Idee edukacyjne późnoantycznej sofistyki IV wieku


W publikacji autor analizuje poglądy na kształcenie i wychowanie środowiska późnoantycznych sofistów funkcjonującego w IV wieku  n.e. na terenie cesarstwa rzymskiego.

Bazę źródłową pracy stanowią teksty głównych przedstawicieli tej grupy tj. Himeriusza, Temistiusza i Libaniusza - pogańskich intelektualistów, działających w ówczesnym okresie na polu edukacji retorycznej.

Pokazane zostały ich zapatrywania na zasadnicze ogniwa procesu kształcenia (np. rolę nauczyciela) oraz scharakteryzowano  wyznawane ideały edukacyjne.

Analizie poddano także  poglądy sofistów na wychowawczą rolę rodziny ze szczególnym uwzględnieniem działań ojca.

Całość rozważań podjętych w pracy osadzona została w kontekście funkcjonujących w kręgu późnoantycznych sofistów wzorców i modeli postępowania pedagogicznego.


Wstęp              7
Źródła            10
Stan badań           14

Rozdział I
Sofiści i edukacja w IV wieku        24
1.1. Sofiści i ich szkoły środowiskiem edukacyjnym w IV wieku    24
1.1.1. Libaniusz (Libanios)        27
1.1.2. Himeriusz (Himerios)        33
1.1.3. Temistiusz (Themistios)       36
1.2. Greckie ośrodki szkolnictwa na wschodzie imperium rzymskiego          40
1.3. Edukacyjne wzorce z przeszłości       47

Rozdział II
Zapatrywania na edukację formalną w twórczości IV-wiecznych sofistów pogańskich        53
2.1. Cele działań edukacyjnych         54
2.1.1. Libaniusz, Himeriusz – ideał retoryczny      54
2.1.2. Temistiusz – ideał filozoficzno-retoryczny    66
2.2. Misja edukacyjna nauczyciela       75
2.3. Ideał ucznia          88
2.4. Pedagodzy            99

Rozdział III
Rodzina jako środowisko wychowawcze w opinii późnoantycznych sofistów        115
3.1. Rola i zadania rodziny          115
3.2. Zadania opiekuńcze i wychowawcze ojca       122
3.2.1. Ojcowie i zagrożenia procesu wychowawczego     128
3.2.2. Ojcowie i synowie        137
3.2.3. Ojciec-nauczyciel          139
3.2.4. Ojciec-filozof         140
3.3. Wychowawcza rola matki w rodzinie      144
3.4. Dzieci i młodzież           149

Rozdział IV
Edukacja władcy późnorzymskiego w opinii IV-wiecznych sofistów         154
4.1. Wychowanie władcy w ujęciu Libaniusza     154
4.2. Edukacja władcy rzymskiego w opinii Temistiusza     159

Zakończenie              164

Aneks 1
Himeriusz, Monodia na śmierć syna Rufina          167
Aneks 2
Libaniusz, Czy należy się żenić      174
Aneks 3
Temistiusz, O umiarkowaniu w uczuciach albo o miłości do dzieci        180
Aneks 4
Libaniusz, O zapraszaniu na uroczystości  – Or. 53       189
Aneks 5
Libaniusz, Chreia 3. Izokrates mówił, że korzeń edukacji jest gorzki, jego owoc słodki             197
Bibliografia            205
Wykaz skrótów           220


222 strony, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- FILOZOFIA OŚWIECENIA
CASSIRER E.

- LUDZIE W MROCZNYCH CZASACH
ARENDT H.

- JĘZYK I ROZUMIENIE
GADAMER H-S.

- W KRĘGU PLATONA I JEGO DIALOGÓW
GŁODOWSKA A. DREIKOPEL T. WRÓBLEWSKI W. SPYCHAŁA J.

- HISTORIA FILOZOFII POLITYCZNEJ
STRAUSS L. CROPSEY J.

- MYŚLI
BAKUNIN M.

- WYKŁADY Z HISTORII FILOZOFII POLITYKI
RAWLS J.

- CHEMIA FILOZOFICZNA
BARNER J.

- LOGIKA FORMALNA I LOGIKA TRANSCYDENTALNA
HUSSERL E.

- NIETSCHE TOM 2.
HEIDEGER M.

- PUSZKA PANDORY METAMORFOZY ZNACZENIA SYMBOLU MITYCZNEGO
PANOFSKY D. PANOFSKY E.

- WKRACZAJĄC W GÓRY NAUCZANIE MISTRZA ZEN TUHG-SHAN

- OD OŚWIECENIA DO REWOLUCJI
VOEGELIN E.

- LOGOS MIT I RATIO WYBRANE KONCEPCJE RACJONALNOŚCI OD XV DO XVII WIEKU
TRZCIŃSKA I.

- O TYRANII ZAWIERA KORESPONDENCJĘ STRAUSS-KOJEVE
STRAUSS L.

- TWARZĄ DO ŚCIANY NAUCZANIE BODHIDHARMY I PIERWSZYCH PATRIARCHÓW ZEN

- PRZYSZŁOŚĆ RELIGII
VATTIMA G. RORTY R.

- KIM PAN JEST PROFESORZE FOUCAULT? DEBATY ROZMOWY POLEMIKI
FOUCAULT M.

- BÓG DAWKINSA GENY MEMY SENS ŻYCIA
MCGRATH A.

- SUTRA SZÓSTEGO PATRIARCHY HUI-NENGA WRAZ Z JEGO KOMENTARZEM
DO SUTRY DIAMENTOWEJ

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022