PUSTA PRZESTRZEŃ NAUCZANIE MISTZRA ZEN PAI-CHANG
PAI-CHANG wydawnictwo: MISKA RYŻU , rok wydania 2008, wydanie I cena netto: 45.00 Twoja cena 42,75 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Pusta przestrzeń. Nauczanie mistrza zen Pai-chang
Jako jeden z najbardziej wpływowych nauczycieli złotego wieku chińskiego czan,
Pai-chang był nauczycielem Huang-po i dziadkiem w Dharmie Lin-chi. Używając powiedzenia
"dzień bez pracy jest dniem bez jedzenia" dla nadania odpowiedniego tonu życiu
klasztornemu, Pai-chang ustanowił formę funkcjonowania wspólnot klasztornych Zen,
która przetrwała do dnia dzisiejszego.
Jego styl nauczania, podobnie jak Huang-po i Lin-chi, nie uznaje połowicznych
wysiłków: aby osiągnąć całkowite wyzwolenie, musimy odrzucić wszystkie nasze
przywiązania - przywiązanie do pożądania, czystości, nawet do samego oświecenia.
Mistrz szczególnie wskazuje na ograniczenia werbalnego przekazu i nieustannie odwodzi
swoich uczniów od niepełnych nauk, aby zaczerpnęli głęboko czystej wody prawdziwego
urzeczywistnienia...
Oto fragment "Zapisków słów Medytacyjnego Mistrza Wielkiej Mądrości, [który
żył na górze] Pai-chang w Hung-chou":
Pewnego dnia, kiedy mistrz towarzyszył Ma-tsu w czasie spaceru,
usłyszeli krzyk dzikiej kaczki. Ma-tsu zapytał: "Co to był za dźwięk?".
Mistrz odpowiedział: "To był krzyk dzikiej kaczki".
Po chwili Ma-tsu zapytał: "Dokąd odszedł jego dźwięk?".
Mistrz powiedział: "Odleciał".
Ma-tsu odwrócił się, chwycił mistrza za nos i mocno pociągnął. Mistrz krzyknął z
bólu. Ma-tsu powiedział: "Wciąż twierdzisz, że odleciał?". Słysząc to,
mistrz osiągnął głęboki wgląd.
[Następnie] powrócił do chaty mnicha usługującego i rozpłakał się. Jeden z
mnichów zbliżył się do niego i zapytał: "Czy myślisz o swoich rodzicach?".
"Nie" – odpowiedział mistrz.
Mnich zapytał: "Czy ktoś cię zganił?".
"Nie" – ponownie odpowiedział mistrz.
Mnich zapytał: "Dlaczego więc płaczesz?".
Mistrz powiedział: "Wielki mistrz pociągnął mnie za nos i wciąż mnie
boli".
Mnich zapytał: "Co się stało? Czego nie zrozumiałeś?"
Mistrz powiedział: "Idź i spytaj Czcigodnego".
Mnich udał się do Ma-tsu i zapytał go: "Cóż takiego się stało, że mnich Hai
płacze w swojej chacie?".
Ma-tsu powiedział: "On już rozumie. Idź i spytaj go".
Mnich wrócił do chaty i powiedział: "Czcigodny powiedział, że już rozumiesz.
Powiedział, żebym zapytał ciebie". Słysząc to, mistrz zaczął się śmiać.
Mnich zapytał go: "Przed chwilą płakałeś; dlaczego teraz się śmiejesz?".
Mistrz powiedział: "Przed chwilą płakałem; teraz się śmieję".
Mnich nie potrafił nic z tego pojąć.
Następnego dnia, jak tylko Ma-tsu wszedł do sali Dharmy i zajął swe miejsce, mistrz
wystąpił i zwinął matę do pokłonów 3. Wtedy Ma-tsu opuścił swe miejsce, a mistrz
udał się za nim do jego pokoju.
Ma-tsu zapytał: "Nie zdążyłem powiedzieć nawet słowa – dlaczego zwinąłeś
matę do pokłonów?".
Mistrz odpowiedział: "Wczoraj ścisnąłeś mój nos – to bolało".
Ma-tsu zapytał: "Gdzie uspokoiłeś wczoraj swój umysł?".
Mistrz powiedział: "Dzisiaj już mnie nie boli".
Ma-tsu powiedział: "Głęboko zrozumiałeś wydarzenia wczorajszego dnia".
Mistrz pokłonił się i wyszed
Kiedy mistrz ponownie udał się do Ma-tsu i stanął przed nim,
Ma-tsu spojrzał na miotełkę [insygnia mistrza Ch’an]. Mistrz powiedział: "Czy
identyfikujesz się z tą funkcją, czy nie przywiązujesz się do niej?". Ma-tsu
zapytał: "Później, kiedy już otworzysz usta [i rozpoczniesz nauczanie], czego
użyjesz, aby pomagać innym?". Mistrz wziął do ręki miotełkę i podniósł ją
do góry. Ma-tsu powiedział: "Czy identyfikujesz się z tą funkcją, czy nie
przywiązujesz się do niej?". Mistrz odłożył miotełkę na miejsce. Ma-tsu wstał
i wydał z siebie okrzyk, który pozbawił mistrza słuchu na trzy dni.
Od tamtej pory grzmot pioruna rozbrzmiewał nieprzerwanie. Hojni
świeccy wyznawcy zaprosili go do okręgu Hsin-wu w Hung-chou, gdzie zamieszkał na Górze
Ta-hsiung. Z powodu jej urwistych ścian skalnych i turni górę nazywano Pai-chang.
Odkąd tam zamieszkał nie minął nawet miesiąc, nim goście studiujący tajemnicę
zaczęli przybywać ze wszystkich czterech kierunków [liczni] jak mrówki; wśród nich
najważniejszymi byli Kuei-shan i Huang-po.
126 stron, książka ręcznie wiązana
Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- WKRACZAJĄC W GÓRY NAUCZANIE MISTRZA ZEN TUHG-SHAN
- BUDDA O SŁONECZNYM OBLICZU NAUCZANIE MISTRZA ZEN MA-TSU ORAZ SZKOŁY CH'AN HUNG-CHOU
- SUTRA SZÓSTEGO PATRIARCHY HUI-NENGA WRAZ Z JEGO KOMENTARZEM DO SUTRY DIAMENTOWEJ
- NATYCHMIASTOWE PRZEBUDZENIE NAUCZANIE MISTRZA ZEN HUI HAI HUI HAI
- TWARZĄ DO ŚCIANY NAUCZANIE BODHIDHARMY I PIERWSZYCH PATRIARCHÓW ZEN
- PRZEKAZ UMYSŁU NAUCZANIE MISTRZA ZEN HUANG PO
- BRAMA CHMUR NAUCZANIE MISTRZA ZEN YUN-MENA
- PRZYSZŁOŚĆ RELIGII VATTIMA G. RORTY R.
- CZWOROKSIĄG TETRABIBLOS PTOMELEUSZ K.
- BÓG DAWKINSA GENY MEMY SENS ŻYCIA MCGRATH A.
- TEORIA KRYTYCZNA SZKOŁY FRANKFURCKIEJ WPROWADZENIE SZAHAJ A.
- ZARYS METAFIZYKI POZNANIA HARTMANN N.
- STUDIA NAD GRECKĄ TRADYCJĄ EGZEGETYCZNĄ ARYSTOTELESOWEGO O DUSZY KOMOROWSKA J.
- LEWIATAN W TEORII PAŃSTWA THOMASA HOBBESA SCHMITT C.
- FENOMEN I PRZEDSTAWIENIE FRANCUSKA ESTETYKA FENOMENOLOGICZNA LORENC I. SALWA M. SCHOLLENBERGER P.
- IDEA FENOMENOLOGII HUSSERL E.
- NATURA I PRZYSZŁOŚĆ FILOZOFII DUMMET M.
- KONCEPCJE MĄDROŚCI W FILOZOFII SOKRATESA PLATONA I ARYSTOTELESA LEŚ T.
- ANTROPOLOGIA ANTYKU GRECKIEGO ZAGADNIENIA I WYBÓR TEKSTÓW LENGAUER WŁ. MAJEWSKI P. TRZCIONKOWSKI L.
- FILOZOFIA PODMIOTU FRAGMENTY FILOZOFII ANALITYCZNEJ GÓRNICKA-KALINOWSKA J. RED.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|