|
NATYCHMIASTOWE PRZEBUDZENIE NAUCZANIE MISTRZA ZEN HUI HAI
HUI HAI wydawnictwo: MISKA RYŻU , rok wydania 2012, wydanie I cena netto: 45.00 Twoja cena 42,75 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Natychmiastowe Przebudzenie. Nauczanie mistrza zen Hui-hai
Hui-hai był mistrzem współczesnym Huang-po; o jego życiu wiemy niewiele, jednak z
całą pewnością był uczniem Ma-tsu, najznakomitszego mistrza zen całej dynastii Tang.
To on powiedział, będąc po przeczytaniu niniejszego tekstu Hui-hai pod wielkim jego
wrażeniem: "W Yueh-chou jest teraz wielka perła; jej blask przenika wszędzie
swobodnie i bez przeszkód".
"W pewnym sensie obecna praca stanowi uzupełnienie Przekazu Umysłu. Nauczanie
Mistrza Zen Huang-po, ponieważ, podczas gdy obaj Mistrzowie zabierają nas do samego
serca rzeczy, Huang-po zajmuje się tematem w sposób raczej bardziej ogólny, natomiast
Hui-hai odnosi każdą część swojego wywodu bardziej szczegółowo do różnych idei
właściwych Mahajanie jako takiej, albo do idei właściwych tej szkole lub innej. Wydaje
mi się, że Huang-po ukazuje nam znakomity ogólny obraz środków zmierzających do
Celu, natomiast Hui-hai zajmuje się równie znakomicie, lecz bardziej szczegółowo,
większością pojawiających się konkretnych trudności. Z tego powodu książka ta, w
żadnym wypadku nie będąc mniej interesującą dla przeciętnego czytelnika niż dzieło
Huang-po, wzbudzi szczególną uwagę czytelników posiadających szczegółową
znajomość różnych form tradycyjnej doktryny buddyjskiej" [ze wstępu Johna
Blofelda].
Fragmenty:
Część Pierwsza: "Traktat o podstawowej bramie
prowadzącej ku prawdzie poprzez natychmiastowe przebudzenie".
2. Jaką metodę powinniśmy praktykować, aby osiągnąć
wyzwolenie?
Można je osiągnąć jedynie poprzez nagłe Oświecenie.
Czym jest nagłe Oświecenie?
Nagłe oznacza natychmiastowe pozbycie się pełnych ułudy myśli. Oświecenie oznacza
urzeczywistnienie faktu, że Oświecenie nie jest czymś, co należy osiągnąć.
Gdzie leży początek tej praktyki?
Jej początkiem jest najgłębszy korzeń.
Co jest tym korzeniem?
Jest nim UMYSŁ.
Skąd o tym wiadomo?
Sutra Lankawatara mówi: "Kiedy powstają procesy umysłowe (hsin), wtedy ukazują
się wszystkie dharmy (zjawiska); a kiedy wszystkie procesy umysłowe ustają, wtedy
również zanikają wszystkie dharmy". Sutra Wimalakirtiego mówi: "Ci, którzy
chcą osiągnąć Czystą Krainę, muszą najpierw oczyścić swe własne umysły,
ponieważ oczyszczenie własnego umysłu JEST czystością Krainy Buddy". Sutra
Doktryny Przekazanej Przez Buddę Potomności mówi: "Wystarczy jedynie kontrola
umysłu, aby wszystko stało się dla nas możliwe". W innej sutrze napisane jest:
"Mędrcy poszukują w umyśle, a nie u Buddy; głupcy poszukują u Buddy, zamiast
poszukiwać we własnym umyśle. Mądrzy ludzie porządkują raczej swoje umysły niż
swoje osoby; głupcy porządkują raczej swoje osoby niż swoje umysły". Sutra Imion
Buddy oznajmia: "Zło ma swoje źródło w umyśle, i przy pomocy umysłu zło
zostaje pokonane". Stąd wiemy o tym, iż całe dobro i zło pochodzą z naszych
umysłów, dlatego więc umysł jest korzeniem. Jeśli pragniesz wyzwolenia, musisz
najpierw całkowicie poznać ten korzen. Jeśli nie przenikniesz tej prawdy, wszystkie
twoje wysiłki pójdą na marne, ponieważ, jeśli wciąż poszukujesz czegoś od form
znajdujących się na zewnątrz ciebie, nigdy tego nie osiągniesz. Sutra Dhjanaparamita
mówi: "Dopóki kierować będziesz swe poszukiwania ku formom dookoła ciebie,
dopóty nie osiągniesz swojego celu nawet po upływie eonów, podczas gdy obserwując
swoją wewnętrzną świadomość, możesz osiągnąć stan buddy w jednym błysku
myśli".
Przy pomocy jakich środków należy dokonywać praktyki-korzenia?
Tylko poprzez siedzenie w medytacji, ponieważ osiąga się ją dzięki dhjanie (ch'an)
oraz samadhi (ting). Sutra Dhjanaparamita mówi: "Dhjana i samadhi są niezbędne w
poszukiwaniu świętej wiedzy buddów, ponieważ bez nich myśli pozostają w stanie
wzburzenia, a korzenie dobra cierpią szkody".
Proszę opisz dhjanę oraz samadhi.
Kiedy ustaje niewłaściwe myślenie, wtedy jest to dhjana; kiedy siedzicie, obserwując
swoją pierwotną naturę, wtedy jest to samadhi, ponieważ w rzeczy samej ta pierwotna
natura jest waszym wiecznym umysłem. Dzięki samadhi nakierowujecie swoje umysły do
wewnątrz, czyniąc je w ten sposób odpornymi na osiem wiatrów, to znaczy [odpornymi na]
korzyść i stratę, oszczerstwo i komplement, wychwalanie i obwinianie, smutek i
radość. Koncentrując się w ten sposób, nawet zwykli ludzie mogą wejść w stan
buddy. Jak to możliwe? Sutra Wskazan Bodhisattwy mówi: "Wszystkie istoty
przestrzegające Wskazan Buddy osiągają stan buddy". Inną tego nazwą jest
wyzwolenie, osiągnięcie przeciwległego brzegu, przekroczenie sześciu stanów
śmiertelnych istot, wzniesienie się ponad trzy światy, albo stanie się potężnym
Bodhisattwą, wszechmocnym Mędrcem, Zdobywcą!
110 stron, dwie ilustracje z kalką. Książka ręcznie wiązana
Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- WKRACZAJĄC W GÓRY NAUCZANIE MISTRZA ZEN TUHG-SHAN
- PUSTA PRZESTRZEŃ NAUCZANIE MISTZRA ZEN PAI-CHANG PAI-CHANG
- BUDDA O SŁONECZNYM OBLICZU NAUCZANIE MISTRZA ZEN MA-TSU ORAZ SZKOŁY CH'AN HUNG-CHOU
- TWARZĄ DO ŚCIANY NAUCZANIE BODHIDHARMY I PIERWSZYCH PATRIARCHÓW ZEN
- SUTRA SZÓSTEGO PATRIARCHY HUI-NENGA WRAZ Z JEGO KOMENTARZEM DO SUTRY DIAMENTOWEJ
- BRAMA CHMUR NAUCZANIE MISTRZA ZEN YUN-MENA
- PRZEKAZ UMYSŁU NAUCZANIE MISTRZA ZEN HUANG PO
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|