Przekaz Umysłu. Nauczanie mistrza zen Huang-po
"Przekaz Umysłu. Nauczanie Mistrza Zen Huang Po" jest zapisem jasnych,
przenikliwych i niezwykle mocnych nauk jednej z najbardziej wpływowych postaci w historii
zen.
Huang Po żył w okresie dynastii Tang (618-907 n.e.) obfitującej w
wielkich i niezwykłych mistrzów. To oni właonie dali początek szkołom, których
tradycja kontynuowana jest do dziś. Prezentowana tu książka należy do najstarszych
tekstów źródłowych i jest prawdziwą perłą w literaturze zen. Nauki w niej zawarte,
dalekie od akademickich dysput, mają formę krótkich i esencjonalnych mów oraz
dialogów z uczniami. Ich celem jest bezpośrednie usunięcie przeszkód na drodze
duchowej praktyki, tak aby oczyszczony dzięki medytacji umysł mógł otworzya się na
własną absolutną naturę. Od wieków adepci przebudzenia, początkujący i
zaawansowani, nieprzerwanie czerpali inspirację z tego dzieła, powszechnie uznawanego za
absolutną klasykę zen. Powierzając je teraz uwadze polskiego Czytelnika, mamy
nadzieję, że ujrzy w niej jak w lustrze choćby zarys tego, co zen nazywa prawdziwym
obliczem.
Fragmenty:
Część Pierwsza "Mistrza Zen Huang Po świadectwo z Chon
Chou": 1. "[...] Wszyscy Buddowie i wszystkie czujące istoty nie są niczym
innym jak Jednym Umysłem, poza którym nic nie istnieje. Ten Umysł, który jest bez
początku, jest niezrodzony i niezniszczalny. [...] Nie jest ani długi, ani krótki,
duży czy mały, ponieważ przekracza on wszystkie ograniczenia, miary, nazwy, ślady i
porównania. Jest tym, co widzisz przed sobą - jeśli zaczniesz o tym myśleć, od razu
popełniasz błąd. Jest jak bezkresna pustka, której nie można zgłębić ani
zmierzyć. Tylko Jeden Umysł jest buddą; nie ma żadnej innej różnicy między buddą a
czującymi istotami oprócz tej, że czujące istoty są przywiązane do form i dlatego
wiecznie poszukują stanu buddy".
22. "Umysł Bodhisattwy jest jak pustka, ponieważ wyrzeka
się on wszystkiego i nie pragnie nawet gromadzić zasług. Istnieją trzy rodzaje
wyrzeczeń. Kiedy wyrzeczenie dotyczy wszystkiego wewnątrz i na zewnątrz, cieleśnie i
psychicznie; kiedy, podobnie jak w Pustce, nie pozostały już żadne przywiązania; kiedy
wszystkie działania są podyktowane tylko i wyłącznie miejscem oraz okolicznościami;
kiedy zapomniane zostają podmiotowość i przedmiotowość - oto najwyższa forma
wyrzeczenia. Kiedy, z jednej strony, podąża się Drogą czyniąc dobre uczynki, podczas
gdy, z drugiej strony, ma miejsce wyrzekanie się zasług i jakichkolwiek nadziei na
nagrodę - oto średni rodzaj wyrzeczenia. Kiedy dokonują różnych rodzajów dobrych
uczynków z nadzieją na nagrodę ci, którzy znają naukę o pustce dzięki słuchaniu
Dharmy, i dlatego są wolni od przywiązań - oto najniższy rodzaj wyrzeczenia. Pierwszy
jest jak wysoko uniesiona gorejąca pochodnia, dzięki której niemożliwością jest
zgubienie drogi; drugi jest jak gorejąca pochodnia trzymana z boku, czasami
oświetlająca drogę, czasami nie; trzecia jest jak gorejąca pochodnia trzymana za
plecami tak, iż nie widać czyhających z przodu pułapek."
302 strony, Oprawa twarda, płótno