IDEE EDUKACYJNE PÓŹNOANTYCZNEJ SOFISTYKI IV WIEKU
KOSZNICKI M. wydawnictwo: WYD UN GDAŃSK , rok wydania 2014, wydanie Icena netto: 37.80 Twoja cena 35,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Idee edukacyjne późnoantycznej sofistyki IV wieku
W publikacji autor analizuje poglądy na kształcenie i wychowanie środowiska późnoantycznych
sofistów funkcjonującego w IV wieku n.e. na terenie cesarstwa rzymskiego.
Bazę źródłową pracy stanowią teksty głównych przedstawicieli tej grupy tj.
Himeriusza, Temistiusza i Libaniusza - pogańskich intelektualistów, działających w
ówczesnym okresie na polu edukacji retorycznej.
Pokazane zostały ich zapatrywania na zasadnicze ogniwa procesu kształcenia (np.
rolę nauczyciela) oraz scharakteryzowano wyznawane ideały edukacyjne.
Analizie poddano także poglądy sofistów na wychowawczą rolę rodziny ze
szczególnym uwzględnieniem działań ojca.
Całość rozważań podjętych w pracy osadzona została w kontekście
funkcjonujących w kręgu późnoantycznych sofistów wzorców i modeli postępowania
pedagogicznego.
Wstęp 7
Źródła 10
Stan badań 14
Rozdział I
Sofiści i edukacja w IV wieku 24
1.1. Sofiści i ich szkoły środowiskiem edukacyjnym w IV wieku 24
1.1.1. Libaniusz (Libanios) 27
1.1.2. Himeriusz (Himerios) 33
1.1.3. Temistiusz (Themistios) 36
1.2. Greckie ośrodki szkolnictwa na wschodzie imperium rzymskiego
40
1.3. Edukacyjne wzorce z przeszłości 47
Rozdział II
Zapatrywania na edukację formalną w twórczości IV-wiecznych sofistów pogańskich
53
2.1. Cele działań edukacyjnych 54
2.1.1. Libaniusz, Himeriusz – ideał retoryczny 54
2.1.2. Temistiusz – ideał filozoficzno-retoryczny 66
2.2. Misja edukacyjna nauczyciela 75
2.3. Ideał ucznia 88
2.4. Pedagodzy 99
Rozdział III
Rodzina jako środowisko wychowawcze w opinii późnoantycznych sofistów
115
3.1. Rola i zadania rodziny 115
3.2. Zadania opiekuńcze i wychowawcze ojca 122
3.2.1. Ojcowie i zagrożenia procesu wychowawczego 128
3.2.2. Ojcowie i synowie 137
3.2.3. Ojciec-nauczyciel 139
3.2.4. Ojciec-filozof 140
3.3. Wychowawcza rola matki w rodzinie 144
3.4. Dzieci i młodzież 149
Rozdział IV
Edukacja władcy późnorzymskiego w opinii IV-wiecznych sofistów
154
4.1. Wychowanie władcy w ujęciu Libaniusza 154
4.2. Edukacja władcy rzymskiego w opinii Temistiusza 159
Zakończenie
164
Aneks 1
Himeriusz, Monodia na śmierć syna Rufina
167
Aneks 2
Libaniusz, Czy należy się żenić 174
Aneks 3
Temistiusz, O umiarkowaniu w uczuciach albo o miłości do dzieci
180
Aneks 4
Libaniusz, O zapraszaniu na uroczystości – Or. 53
189
Aneks 5
Libaniusz, Chreia 3. Izokrates mówił, że korzeń edukacji jest gorzki, jego owoc słodki
197
Bibliografia 205
Wykaz skrótów 220
222 strony, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- ANALIZA WRAŻEŃ MACH E.
- BRAMA CHMUR NAUCZANIE MISTRZA ZEN YUN-MENA
- ŚWIADOMY UMYSŁ W POSZUKIWANIU TEORII FUNDAMENTALNEJ CHALMERS D.
- CZWOROKSIĄG TETRABIBLOS PTOMELEUSZ K.
- KSIĘGA DAO I DE Z KOMENTARZEM WANG BI LAOZI
- PUSTA PRZESTRZEŃ NAUCZANIE MISTZRA ZEN PAI-CHANG PAI-CHANG
- STRUKTURALNE PRZEOBRAŻENIA SFERY PUBLICZNEJ HABERMAS J.
- ZARYS METAFIZYKI POZNANIA HARTMANN N.
- ETYKA I POLITYKA MACINTYRE A.
- BUDDA O SŁONECZNYM OBLICZU NAUCZANIE MISTRZA ZEN MA-TSU ORAZ SZKOŁY CH'AN HUNG-CHOU
- WOKÓŁ SOFISTYKI NERCZUK Z.
- O POSTĘPOWANIU CZŁOWIEKA OAKESHOTT M.
- NATURA I PRZYSZŁOŚĆ FILOZOFII DUMMET M.
- POLITYKA JAKO OBIETNICA ARENDT H.
- FILOZOFIA MORALNOŚCI WINA KARA WYBACZANIE HOŁÓWKA J.
- Z CZEGO JUTRO... DIALOG ROUDINESCO E. DERRIDA J.
- ROUSSEAU KANT GOETHE CASSIRER E.
- ODCZAROWANIE RELIGIA JAKO ZJAWISKO NATURALNE DENNETT D.
- PISMA SEMANTYCZNE CARNAP R.
- DROGA KU PRZEBUDZENIU ŚANTIDEWA ŚANTIDEWA
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|