ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 27.10 25,75   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

TRUDNOŚCI RODZICIELSTWA


ŚWIĘCICKA M.MARYNIAK A. RED.

wydawnictwo: PARADYGMAT , rok wydania 2015, wydanie I

cena netto: 27.10 Twoja cena  25,75 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Trudności rodzicielstwa


Czwarty tom serii wydawniczej Psychologia Kliniczna Dziecka i Rodziny, praca zbiorowa.

W książce omówiono wybrane trudności związane z pełnieniem roli rodzicielskiej, którym dotąd w literaturze psychologicznej poświęcano zbyt mało uwagi.

W dwóch pierwszych rozdziałach przedstawiono problemowe relacje między rodzicami i ich wpływ na funkcjonowanie dorastających dzieci oraz problemy rodziców osamotnionych w wyniku rozwodu lub śmierci współmałżonka.

Rozdział trzeci dotyczy trudności przeżywanych przez rodziców w związku z sytuacją szkolną ich dziecka.

Kolejne cztery rozdziały poświęcone są trudnościom wynikającym z zagrożenia życia i zdrowia dziecka: doświadczeniom rodziców dzieci przebywających w szpitalu, dzieci chorych na cukrzycę typu 1, noworodków z wrodzonymi wadami serca oraz wcześniaków.

Ostatni z nich zawiera opis autorskiego programu warsztatów dla rodziców dzieci urodzonych przedwcześnie.


1. Problemowe relacje między rodzicami a trudności dzieci w okresie dorastania
Barbara Tryjarska
Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski
Rozdział dotyczy wybranych prawidłowości rozwoju osobowości rozpatrywanych na trzech poziomach: podstawowych dyspozycji, charakterystycznych przystosowań i koncepcji siebie. Na poziomie dyspozycji pojawia się kwestia interakcji czynników genetycznych i środowiskowych. Interakcja ta pozwala wyjaśniać stałość i zmienność cech osobowości w dzieciństwie i adolescencji. Autorzy przedstawiają wyniki badań ukazujące różny stopień stałości poszczególnych cech w ciągu życia. Charakteryzują zjawiska sprzyjające ich stałości oraz przyczyniające się do zmian w ich nasileniu. Na poziomie charakterystycznych przystosowań ważny jest wpływ dzieciństwa na funkcjonowanie jednostki w adolescencji i dorosłości. Na podstawie wyników badań autorzy formułują możliwe wyjaśnienia wpływu wzorca przywiązania w dzieciństwie na charakter więzi emocjonalnych w dorosłości. Na poziomie koncepcji siebie odwołują się do kwestii tworzenia tożsamości narracyjnej. Zbudowanie historii życia wymaga znalezienia odpowiedzi na pytanie: „Kim jestem?” oraz powiązania osobistej przeszłości z teraźniejszością i przyszłością. Problemy adolescencji ogniskują się wokół kwestii samooceny, która – względnie wysoka w dzieciństwie – na ogół obniża się oraz istotnie różnicuje w okresie dorastania. Jeśli osobowość odpowiada za integrację myśli, uczuć i zachowań, to jakie reguły spajające wyróżnione poziomy o tym decydują? Próbę odpowiedzi na to pytanie zawiera autorski model kontrolowanej niespójności osobowości zarysowany w ostatniej części rozdziału.

2. Rodzicielstwo po utracie – doświadczenia rodziców rozwiedzionych i owdowiałych
Magdalena Górska-Michałowska
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w Białystoku
W rozdziale omówiono najważniejsze wyzwania, z którymi muszą zmierzyć się rodzice samotnie wychowujący dzieci po doświadczeniu utraty partnera w wyniku śmierci lub rozwodu. Zaprezentowano koncepcje teoretyczne oraz wyniki badań, które pozwalają lepiej zrozumieć proces radzenia sobie z utratą głównie przez rodziców, ale też ich dzieci. Owdowiali lub rozwiedzeni rodzice, oprócz uporania się z własnym bólem i cierpieniem, muszą podjąć funkcje rodzicielskie, wcześniej dzielone z partnerem, związane z organizacją życia rodzinnego, koniecznością sprostania dodatkowym obowiązkom i zadbania o sytuację finansową rodziny. Może to znacząco zmniejszyć ilość czasu i energii poświęcanych dziecku, ograniczyć możliwości monitorowania tego, co się z nim dzieje, a co najważniejsze – z powodu obciążenia i mniejszej dostępności emocjonalnej zredukować możliwości okazywania uczuć oraz dawania wsparcia i opieki dziecku.

3. Rodzice w sytuacji odrabiania pracy domowej przez dzieci
Małgorzata Święcicka
Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski
Towarzyszenie dziecku podczas odrabiania pracy domowej często bywa źródłem napięć w rodzinie. W rozdziale tym omówiono reakcje (emocje i zachowania) rodziców na trudności doświadczane przez dziecko w takich sytuacjach – zarówno te powszechne, jak i typowe dla rodziców dzieci przejawiających objawy trzech zaburzeń: specyficznych trudności w uczeniu się, ADHD oraz zachowań opozycyjno-buntowniczych. Z przedstawionego przeglądu badań wynika, że rodzice próbują dostosować swoje oddziaływania do określonych trudności dziecka. Rolą psychologa klinicznego jest dopomożenie im w znalezieniu optymalnego dla ich dziecka sposobu zaangażowania w pracę domową.

4. Pediatryczny medyczny stres traumatyczny u rodziców dzieci hospitalizowanych
Agnieszka Maryniak
Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski
Pediatryczny medyczny stres traumatyczny (PMTS) jest definiowany jako: „psychologiczna i fizjologiczna reakcja dziecka i jego rodziny na poważną chorobę, procedury medyczne, ból, inwazyjne lub budzące strach doświadczenia związane z leczeniem” (Kazak, Schneider i Kassam-Adams, 2009). PMST stwierdza się częściej u rodziców niż u dzieci, choć to one bezpośrednio doświadczały choroby i bólu. Sytuacja rodziców dziecka hospitalizowanego jest szczególna – sami nie będąc pacjentami, są podmiotem w relacji z personelem medycznym: to im udziela się informacji, od nich wymaga wyrażenia zgody na badania i zabiegi, a zarazem oczekuje się, że będą wspierać dziecko. Ponadto powinni też pełnić swoje codzienne funkcje opiekuńcze, zmodyfikowane zgodnie z warunkami panującymi w danym szpitalu. W takich okolicznościach rodzice doświadczają szczególnie silnego stresu, co może skutkować wystąpieniem u nich PMST.

5. Opieka nad małym dzieckiem z cukrzycą typu 1
Beata Zduńczyk, Katarzyna Piechowiak, Agnieszka Szypowska
Klinika Pediatrii, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Cukrzyca typu 1 jest chorobą przewlekłą, na którą zapada coraz większa liczba coraz młodszych dzieci. Decyzje dotyczące leczenia (np. dawkowania insuliny) dziecka z cukrzycą – w odróżnieniu od innych chorób – muszą podejmować jego rodzice. W rozdziale tym omówiono wpływ choroby dziecka na codzienne funkcjonowanie jego rodziny oraz stan emocjonalny rodziców. Przedstawiono też wyniki badań własnych, których celem było określenie czynników różniące rodziców dzieci poniżej 10 r.ż. z dobrze i źle wyrównaną cukrzycą.

6. Matki noworodków z wrodzonymi wadami serca. Co wiedzą? Co czują? Czego oczekują?a
Agnieszka Rojczyk, Alicja Bielawska
Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”, Warszawa
Przed rodzicami noworodków, u których w życiu płodowym lub zaraz po urodzeniu wykryto złożoną wadę serca, niespodziewanie stają całkiem nowe dla nich wyzwania. Choroba dziecka zmusza ich do podejmowania trudnych decyzji, nagłego przystosowania się do nie w pełni zrozumiałej sytuacji, opiekowania się dzieckiem o szczególnych potrzebach, a także poradzenia sobie z własnymi emocjami. W badaniach własnych przeprowadzono częściowo ustrukturalizowane wywiady z rodzicami 45 noworodków z wrodzonymi wadami serca, które miały na celu poznanie ich odczuć, potrzeb i oczekiwań w pierwszym okresie życia dziecka związanym z procesem diagnostycznym i operacją. Niezależnie od momentu postawienia diagnozy narodziny chorego dziecka są dla rodziców traumą mającą związek głównie z lękiem o jego życie, która początkowo utrudnia zrozumienie przekazywanych przez lekarzy informacji na temat specyfiki choroby i planu leczenia. Rodzice obawiają się, że nie będą potrafili właściwie zaopiekować się chorym noworodkiem. Często jednak odnajdują potrzebne wsparcie wśród swoich najbliższych i personelu medycznego, wśród rodziców innych chorych dzieci, z którymi spotykają się w czasie hospitalizacji, a także w relacjach z dzieckiem.


108 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- DROGI ROZWOJU OSOBOWOŚCI DZIECI I MŁODZIEŻY
ŚWIĘCICKA M. RED.

- METODY DIAGNOZY W PSYCHOLOGII KLINICZNEJ DZIECKA I RODZINY
ŚWIĘCICKA M.

- PAMIĘC CIAŁA JA CIELESNE W RELACJI PRZYWIĄZANIA I W TRAUMIE
SAKSON-OBADA O.

- RYSUNEK W PSYCHOTERAPII
OSTER G.D. GOULD P.

- ŁĄCZENIE TERAPII INDYWIDUALNEJ I RODZINNEJ
FELDMAN L.

- PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA DLA KLINICYSTÓW PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA I INTERWENCJE
SOKOŁOWSKA E. ZABŁOCKA-ŻYTKA L.

- SUPERWIZJA W PSYCHOTERAPII
GILBERT M.C. EVANS K.

- PSYCHOTERAPIA GRUPOWA KRÓTKI PRZEWODNIK DLA TERAPEUTÓW
YALOM I. VINOGRADOV S.

- HIPNOZA W PSYCHOTERAPII
STAUDACHER C. HADLEY J.

- ŚWIADOME CIAŁO CIELESNOŚĆ W PSYCHOTERAPII TERAPII TRAUMY I ROZWOJU OSOBISTYM
KOCHAN-WÓJCIK M. LEWANDOWSKA B. SALOMON-KRAKOWSKA K.

- GESTALT TERAPIA KRÓTKOTERMINOWA
HOUSTON G.

- AUTOAGRESJA MOWA ZRANIONEGO CIAŁA
BABIKER G. ARNOLD L.

- INTERWENCJA KRYZYSOWA
GREENSTONE J. LEVITON SH.

- PARADOKS W PSYCHOTERAPII
WEEKS G.R. LABATE L.

- PSYCHODRAMA W PSYCHOTERAPII
STANKIEWICZ S.

- WYOBRAŹNIA W PSYCHOTERAPII
LAZARUS A.

- W CIENIU ZMARŁEGO OBIEKTU I INNE STUDIA PRZYPADKÓW
HAŃBOWSKI W.

- W RELACJI STUDIA Z PSYCHOLOGII KLINICZNEJ DZIECKA 30 LAT PÓŹNIEJ
ŚWIĘCICKA M. RED.

- O CHŁOPCU WYCHOWYWANYM JAK PIES
PERRY B.D. SZALAVICH M.

- ALEKSYTYMIA I DYSOCJACJA JAKO PODSTAWOWE CZYNNIKI ZJAWISK POTRAUMATYCZNYCH
ZDANKIEWICZ-ŚCIGAŁA E.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022