Ostatnie lata to okres ogromnych zmian w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Ich
siła i charakter są porównywalne z przełomem, jaki spowodowała rewolucja
przemysłowa. Do najważniejszych przesłanek tych zmian, zwanych też megatrendami,
należą: globalizacja gospodarki, hiperkonkurencja, przyspieszenie technologiczne i
rozwój Internetu. Bez względu na stopień zmienności i przewidywalności otoczenia
współczesny menedżer ma obowiązek tworzenia strategii rozwoju i konkurencji dla
swojego przedsiębiorstwa oraz stale je doskonalić.
W Planowaniu strategicznym w przedsiębiorstwie autorka wskazuje
menedżerowi, jakie warianty strategii musi rozpatrywać, jaka strategia pasuje do
określonej sytuacji, jakie są wady i zalety różnych dróg rozwoju, w jaki sposób
powiązać decyzje strategiczne podejmowane w różnych obszarach przedsiębiorstwa.
Przedstawia sposoby postępowania w trakcie tworzenia planu strategicznego
dla całego przedsiębiorstwa i jego wyodrębnionych części.
Podręcznik jest przeznaczony dla studentów zarządzania w wyższych uczelniach,
uczestników kursów doskonalących umiejętności kierownicze, a także obecnych i
przyszłych menedżerów.
Spis treści
Wprowadzenie
1. Planowanie strategiczne
Ewolucja myślenia strategicznego
Przedsiębiorstwo doskonałe w świetle współczesnych koncepcji zarządzania
Metodyka budowy planu strategicznego
Bariery planowania strategicznego
2. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa
Rola analizy strategicznej w planowaniu rozwoju przedsiębiorstwa
Analiza makrootoczenia przedsiębiorstwa
Analiza otoczenia konkurencyjnego
Analiza potencjału strategicznego przedsiębiorstwa
Ocena pozycji strategicznej przedsiębiorstwa
3. Strategia dywersyfikacji - od przedsiębiorstwa wyspecjalizowanego do
konglomeratu
Model strategii rozwoju przedsiębiorstwa H.I. Ansoffa
Cele i rodzaje dywersyfikacji
Sposoby pomiaru dywersyfikacji i synergii
Historia dywersyfikacji na świecie i w Polsce
Konglomeraty - nieudany eksperyment?
Pułapki dywersyfikacji
4. Strategia rozwoju rynku - od przedsiębiorstwa lokalnego do korporacji
transnarodowej
Przesłanki ekspansji geograficznej przedsiębiorstw
Strategie przedsiębiorstw w sektorach globalnych
Model przedsiębiorstwa globalnego
Pomiar internacjonalizacji przedsiębiorstwa
Strategie przedsiębiorstw lokalnych w sektorach globalnych
5. Strategia integracji pionowej
Definicja integracji pionowej
Integracja pionowa a strategie alternatywne
Tendencje światowe
Metody doskonalenia integracji pionowej
6. Sposoby rozwoju przedsiębiorstw
Przesłanki wyboru sposobu rozwoju
Fuzje i przejęcia
Alianse strategiczne
7. Strategie konkurencji
Istota strategii konkurencji
Przewagi konkurencyjne
Źródła przewag konkurencyjnych przedsiębiorstwa
Wybór obszaru konkurencji
Hiperkonkurencja
Aneks
Bibliografia
268 stron, B5, miękka oprawa